Nem jön vendég, rendezvénybekérés szállodai weboldaladon keresztül? Mutatjuk, miért!
Nem jön vendég, rendezvénybekérés szállodai weboldaladon keresztül? Mutatjuk, miért!
A hotelek és szállodák online marketingje ma Magyarországon siralmas. Gyakran a honlapjuk is. Nem elég egy mutatós weboldal, az is fontos, hogy szobafoglalásokat és rendezvényhelyszín ajánlatkéréseket generáljon. Ez a konverzió. Mutatjuk, hogyan növeld ezek számát!
Minek nevezzük azt, amikor egy érdeklődő látogató érkezik webhelyedre?
Fél sikernek.
Lehetnek bármilyen csalogatóak hirdetéseid vagy közösségi médiás bejegyzéseid, de ha a webhelyedre látogató felhasználók nem konvertálnak, akkor hiába volt minden erőfeszítés és befektetett összeg, amivel idáig csalogattad őket.
De mit jelent az, hogy egy látogató vagy felhasználó „konvertál”? Mi az a konverzió? Leegyszerűsítve a konverzió az, amikor egy webhelyedre látogató személy valami olyan lépést tesz ott, amire rá szeretnéd venni őt. Céged illetve webhelyed jellegétől függően más és más tevékenységek számíthatnak konverziónak. Webáruház esetén például termékvásárlás, szállodáknál szobafoglalás illetve rendezvényhelyszín ajánlatkérés lehet konverzió, de egy kitöltött űrlap, vagy hírlevélre való feliratkozás is lehet webhelyed (vagy egyik aloldalának) célja.
Ahhoz, hogy kiderítsd, webhelyed mely oldalai konvertálhatnak jól (és hogy hol maradsz le a legtöbb konverzióról) érdemes egy kicsit áttanulmányozni a webhely analitikáját (például a Google Analytics eszközzel). A lényeg hogy kiderítsd, látogatóid hol töltik a legtöbb időt webhelyeden, mert ott lesz a legtöbb esélyed arra, hogy megnyerd őket.
Mindig van hová fejlődni – nincs olyan konverziós arány, ami ne lenne javítható. De hogyan? A kérdés jogos. Lassan 20 éve foglalkozunk marketinggel és tíz éve vendéglátás és turizmus marketinggel. Összegyűlt rengeteg tapasztalat, így ezekből adjuk meg a választ, 20 rövid pontba szedve. Lássuk, hogy mi az, amit a legjobban konvertáló webhelyek jobban csinálnak másoknál.
1. Egyértelműen kommunikálják az UVP-jüket
Mennyire egyértelmű egy webhelyedre érkező érdeklődő számára szállodád egyedi értékajánlata (UVP)? Másképpen fogalmazva: mi az, ami szállodádat kiemeli a versenytársak közül? Miért vagytok ti érdekesebbek az emberek számára, mint a konkurencia? Azonnal értelmezhető ez webhelyeden? Lásd részletesen itt: USP és UVP – mi a különbség, és miért fontos ez?
Szeretnél egy igazán hatékony online marketing stratégiát hotelednek? Kattints ide!
2. Meggyőző és releváns ajánlatokat tesznek
Kínálsz-e olyan csomagokat és promóciókat ügyfeleidnek, amik számukra érdekesek, értékesek lehetnek? Elég meggyőzően teszed mindezt? Nem elég egy sor szöveg ahhoz, hogy kedvet csinálj egy Valentin napi, vagy tavaszi csomaghoz. Érdekes, izgalmas leírások és persze valóban egyedi ajánaltok is kellenek hozzá! Miért?
Az egyik ok a keresőoptimalizálás.
Ha a Pünkösdi hosszú hétvége kifejezésre szeretnél a Googleben első lenni a hotelek közül, akkor ehhez tenned is kell valamit. És az nem két sor papírra vetése lesz… A Googlenek, a SEO-nak nagyobb mennyiségű szövegre lesz szüksége.
A másik ok a közösségi média marketing.
HA érdekes, színes leírásokat készítesz, azt szívesebben osztják meg az emberek, vagy akár programajánló oldalak is, mint egy két soros semmit….
3. A teljes webhelyen újra és újra emlékeztetnek ajánlataikra
Ajánlataidnak webhelyed minden releváns oldalán szerepelniük kell. Ha egy látogató webhelyed kezdőlapjára érkezik, és ott megtetszik neki egy ajánlat, akkor fontos, hogy ugyan ez a szobafoglalási oldalon is látható legyen, hiszen ettől a látogató csak még biztosabban érzi majd, hogy megkapják azt, amit ígértél nekik a kezdőlapon.
4. Egységes, igényes, keresőbarát webdesign
A jól konvertáló webhelyek egységes, igényes, keresőbarát designnal rendelkeznek a legapróbb részletekig. Ha például egy látogatótól egy űrlap kitöltését kéred, akkor az űrlapnak egyértelműen utalnia kell webhelyed azon oldalára, ahonnan a látogató az űrlapra érkezett. Nem szabad, hogy a látogatók elveszettnek érezzék magukat webhelyeden.
Ügyelj továbbá arra is, hogy ha valamit felkínálsz, akkor azt minden esetben képes is legyél biztosítani számukra.
5. Kiváló első benyomást tesznek
Akárcsak az embereknél, a webhelyeknél is sokat számít az első benyomás. Egy átlagos felhasználó másodpercek alatt képes eldönteni, hogy „szimpatikus-e” számára egy webhely, vagy sem.
6. Több féle embernek és csoportnak is szólnak
Webhelyednek különféle személyiségtípusokra is hatnia kell.
A versenyszellemű emberek például határozottak és csak a lényeg érdekli őket – hogy hol található a szálloda, és hogy milyen értékeléseket kapott a konkurenciával szemben.
Az emberközpontú vendégek a barátságos, illedelmes személyzetet értékelik. Őket az érdekli, hogy más, korábbi vendégek milyen tapasztalatokkal jöttek el a szállodából.
A spontán személyiségtípus a dolgok „miértjére” kíváncsi. Hidegen hagyják a száraz tények – az érdekli, hogy segítőkész-e a személyzet, és hogy van-e étterem vagy valamilyen éjszakai klub a szálloda területén.
A módszeres személyiségű embereket a spontán típusokkal ellentétben nagyon is érdeklik a száraz tények és az információkat rendszerezett, logikus formában prezentálva szeretnék áttanulmányozni. Árak, be- és kijelentkezési időpontok, mi jár a szobához, stb. – ezek a dolgok azok, amiket fontosnak tartanak.
Az egyetemen ezt diákjaimnak mindig az IKEA weboldalán keresztül oktatom. Ha akarsz venni egy fehér konyhaszéket, akkor azt megtalálod úgy is, ha a székek között keresed, akkor is ha a konyhai bútorok között, de a fehér bútorok között is rálelsz. Kinek mi áll a gondlkodásmódjához közelebb.
7. Nem hanyagolják el a webhely optimalizálását
Webhelyed designját, tartalmát és különböző funkcióit mind úgy kell kialakítanod, hogy kiszolgálhassák a fent említett személyiségtípusok igényeit. A webhely optimalizálásának fontos része a megfelelő felhasználói élmény (UX) kialakítása. Mindez több konverziót eredményez majd.
A webhely designjának optimalizálása azonban nem ugyan az, mint a keresőoptimalizálás, ugyanis míg az előbbi több konverziót biztosít, az utóbbi abban segít, hogy az emberek rátaláljanak szállodádra.
Folytassuk az előbb felsorolt személyiségtípusokkal. Ha egy vendég (bármelyik csoportba is tartozik) nem képes könnyedén rátalálni a számára fontosnak vélt információkra, akkor rövidesen elhagyják majd webhelyedet.
A versenyszerű személyiségek jó eséllyel azonnal a szobafoglalási oldalra navigálnak majd. Az ilyen látogatók főleg a (Google) térképes keresésben választják ki az első megjelenő szállodát, és arra kattintanak rá. Általában nem érdeklik őket a részletek.
Az emberközpontú érdeklődők először a kezdőlapot nézik meg, és olyan szavakra figyelnek fel annak szövegében, mint az „elbűvölő”, „történelmi”, vagy „otthonos”. Gyakran ilyen és ezekhez hasonló jelzőkkel egészítik ki kereséseiket, ha szállodák után kutatnak az interneten. Érdeklik őket a szállodáról készült képek és videók, illetve a szolgáltatások és egyéb lehetőségek is.
A spontán emberek általában átfutják a kezdőlapot, és nem feltétlenül a márkák nevei, sokkal inkább a logók hatnak rájuk. Főként a környékbeli lehetőségek (éttermek, szórakozóhelyek, üzletek, stb.) érdeklik őket, de gyakran megnézik a szállodáról készült képeket is.
A tervszerű emberek töltik a legtöbb időt a szálloda webhelyén, mielőtt meghoznák döntésüket. Általában a regisztrációs űrlapot is ellenőrzik, és nagy valószínűséggel az elejétől a végéig elolvassák a nyitólap üdvözlőszövegét. Ez a személyiségtípus tényekre kíváncsi, ezért értékeli a felsorolásba foglalt fontos tudnivalókat.
8. Kihasználják a közösségi média által biztosított lehetőségeket
Itt főleg a felhasználók által írt értékeléseket emelnénk ki. Az emberek szívesen írnak véleményt olyan dolgokról, amik tetszettek nekik, vagy éppen ki nem állhatták őket. Ha vendégeid jó tapasztalatokkal térnek haza szállodádból, akkor jó eséllyel sok pozitív értékelés érkezik majd intézményed közösségi médiás profiljaira (pl. szállodád Facebook oldalára).
9. Odafigyelnek ügyfeleikre
Ügyfeleid millió kérdéssel fordulhatnak hozzád (pontosabban általában inkább személyzetedhez). Figyelj oda kérdéseikre és válaszold meg a leggyakrabban ismételteket webhelyed egy külön erre a célra kialakított oldalán.
10. A pozitív értékeléseket promóciós célokra használják fel
A korábbi látogatóktól kapott pozitív visszajelzéseket akár promóciós anyagaidban és emailjeidben is megjelenítheted. Az elégedett vendégektől származó értékeléseket több jellegű forrásból is összeválogathatod – például a szállodában szervezett esküvőkből, csapatépítőkből és egyebekből is. Ez azért fontos, mert így minden megcélzott vendégcsoportnak „személyre szabott” üzeneteket küldhetsz majd.
Részletesebben erről itt: Miért fontosak a vevői vélemények, és hogyan használd őket hatékonyan az online marketingben?
11. Hitelesebbnek tűnnek fel a nyilvánosság előtt
A főszerepben itt is a vendégek által írt értékelések állnak. Ha ezeket megjeleníted webhelyeden, azzal sokkal hitelesebbé teheted szállodádat az új érdeklődők szemében. Ha például egy korábbi vendég megjegyzést tesz rá, hogy a szálloda messze esik a legközelebbi megállótól, akkor az új vendégek felkészülhetnek rá, hogy taxira lesz szükségük a megközelítéshez.
12. Komolyan veszik az ügyfelek visszajelzéseit
Nem csak az érdeklődő vendégek, hanem te, mint tulajdonos is rengeteg fontos dolgot tudhatsz meg a korábbi ügyfelek által hagyott értékelésekből. Ha elolvasol párat, akkor feltűnhetnek esetleges visszatérő panaszok, amikre többen is megjegyzést tettek. Így máris tudni fogod, hogy melyek azon részei szolgáltatásodnak, amelyek némi javításra szorulnak.
13. Meggyőző technikákat használnak
Meggyőző technika lehet például a limitált ajánlatok. Ha mondjuk néhány szobára extra kedvezményeket ajánlasz fel vendégeidnek, akkor ezzel azt a tudatot erősíted bennük, hogy ha nem élnek a lehetőséggel, akkor valami igazán különlegesről maradhatnak le.
14. Érdekessé teszik az űrlapokat
Minden űrlapnak könnyen kitölthetőnek, követhetőnek és egységesnek kell lennie a webhelyen. Győződj meg róla, hogy az űrlapjaid rövidek legyenek és ne rejtegess előlük semmit. Néhány webhely bekéri az ügyfél nevét és email címét, majd utána egy sokkal terjedelmesebb űrlapot dob eléjük – ez csak elrettenti az érdeklődők nagy részét! Ha valamihez regisztráció szükséges, azt ma már az emberek csak úgy fogadják el, ha Facebook vagy Google Accounttal tudnak rá regisztrálni.
15. Biztos pontokat tartanak fenn
Ezek lényege, hogy a vendégekben fenntartsd a magabiztosság érzetét, amíg webhelyeden tartózkodnak. Például tudasd az ügyféllel, hogy bármikor módosíthatja a foglalását, és emlékeztesd őket, hogy nem fogod megosztani a személyes adataikat senkivel, valahányszor bekéred azokat (például regisztrációnál).
16. Fogják az ügyfelek kezét
Győződj meg róla, hogy az ügyfelek mindig tudják, hogy mi a következő lépés, amit meg kell tenniük. Ha egy vendég lefoglal egy szobát a webhelyen keresztül, akkor biztosítsd, hogy pontosan tudja, mire helyezett el foglalást, és hogy mi a következő lépés – például a foglalás megerősítése egy általad neki kiküldött emailen keresztül.
17. Tiszteletben tartják az emailre feliratkozókat (és nem feliratkozókat)
Az email továbbra is a legjobb eszköz a célközönség elérésére. Fontos, hogy csak azoknak küldj emaileket, akik feliratkoztak erre a szolgáltatásra.
Még több az email marketingről:
Email marketing? Így csináld törvényesen!
Amit cégtulajdonosként, tudnod kell a GDPR-ról
18. Nem hanyagolják el a webhely tesztelését
Sosem szabad elhanyagolni a webhely tesztelését, hiszen a legapróbb változtatások is komoly különbségeket eredményezhetnek a konverziók terén. Jó módszer erre az A/B tesztelés, ami különösen a landing oldalaknál bizonyulhat hasznosnak. https://www.matebalazs.hu/a-b-teszteles.html
19. Felállítanak egy fontossági sorrendet és követik azt
Egy webhely temérdek apró elemből és funkcióból áll. A webhely célja (elsősorban) az érdeklődők konvertálása és a szálloda ismertetése, ezért elengedhetetlen, hogy designjában is ezeket a célokat szolgálja.
20. Adatokra alapuló döntéseket hoznak
Az analitikai eszközök rengeteg fontos információt biztosítanak webhelyedről. Túl sok cég hanyagolja el a havi jelentések elkészítését webhelyük teljesítményéről, így nem veszik észre, hogy egy-egy döntés milyen (pozitív vagy negatív) hatáshoz vezet.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.