Konverziós arány
A konverziós arány definíciója
A konverziós arány megmutatja, hogy hány felhasználó végzett el egy adott konverziós műveletet azok közül, akik a webhelyedet vagy alkalmazásodat használják. Ezt általában százalékban szokás kifejezni.
A konverziós arány kiszámításához el kell osztanod a konverziók számát a látogatók számával, majd az így kapott összeget meg kell szoroznod százzal, hogy százalékos értéket kapj. Tehát:
Konverziós arány = (konverziók száma / felhasználók száma) × 100
Ha például 200 látogatóból csupán 20-an konvertálnak, akkor 10%-os konverziós arányt könyvelhetsz el, mert 20/100 = 0,1, és 0,1 × 100= 10(%).
Konverzió lehet bármilyen művelet, amire megpróbálod rávezetni látogatóidat – például egy vásárlás, egy űrlap kitöltése, egy regisztráció, egy árajánlat-kérés, egy szobafoglalás, egy letöltés, és így tovább. Egy webhelynek vagy alkalmazásnak több konverziós célja is lehet, amelyekhez mind külön konverziós arány társul (pl. külön szokás mérni a vásárlásokat, a regisztrációkat, és a feliratkozásokat, és így tovább).
A konverziós arány szerepe az online marketingben
A konverziós arány nyomon követésével egy egyszerű százalékos értékkel fejezheted ki weboldalaid, illetve alkalmazásod hatékonyságát. Ha tudod, hogy látogatóid, vagy felhasználóid hány százaléka végzi el a kívánt konverziós műveleteket, akkor megállapíthatod, hogy mely weboldalak/alkalmazásoldalak teljesítenek jól, és melyek igényelnek javításokat.
Minél több konverziót sikerül összeszedned (még ha nem is közvetlen vásárlások ezek), annál több lehetséges vagy konkrét vásárlót szerezhetsz magadnak egy adott nagyságú forgalomból.
A konverziók figyelésével hirdetéseid hatékonyságát is felmérheted. Nem mindegy, hogy havi 1000 fizetett látogatóból (akik reklámjaidon keresztül jutottak el webhelyedre) 10-en, vagy 120-an konvertálnak.
A konverziós arány javítása
A konverziós arány javítása, azaz optimalizálása egy külön témakör, amiről itt olvashatsz bővebben. A folyamat lényege, hogy megnézed, jelenleg hogyan teljesítenek weboldalaid, vagy alkalmazásod (ehhez elég ellenőrizni a jelenlegi konverziós arányt egy adott időszakból), és kideríteni, hogy mik okozzák a gyengébb arányokat bizonyos oldalakon.
Például meglehet, hogy a rendelés során a felhasználók olyan problémákba ütköznek, amelyek megakadályozzák, hogy megrendeljék a terméket (túl lassú a webhely, nem egyértelmű az űrlap, stb.) Fel kell fedezned ezeket a problémákat, és orvosolnod kell őket, hogy megkönnyítsd a konverziót látogatóid számára.
A konverziós arány optimalizálásához hasznosnak bizonyulhat az A/B tesztelés is, amellyel egyenként tesztelheted le konverziós oldalaid különböző elemeit, és megnézheted, hogy mely verzióik teljesítenek a legjobban.
Tippek a konverziós arány javításához
- Tisztázd a konverziós célokat: Fontos, hogy egyértelműen definiáld, mit szeretnél elérni a weboldaladdal. Ezután mérd a konverziós arányt az egyes célokra vonatkozóan.
- Optimalizáld a landing page-eket: A landing page-ek azok az oldalak, ahová a látogatók a hirdetéseidből vagy más forrásokból érkeznek. Győződj meg róla, hogy a landing page-ek relevánsak, meggyőzőek és cselekvésre ösztönzik a látogatókat.
- Használj hívó szavakat (CTA): A hívó szavak rövid utasítások, amelyek cselekvésre ösztönzik a látogatókat. Használj világos és egyértelmű CTA-kat a landing page-ein.
- Kínálj ingyenes próbaverziót vagy kedvezményt: Ez ösztönözheti a látogatókat, hogy kipróbálják a termékét vagy szolgáltatását, és később vásároljanak.
- Kövesd nyomon a konverziós utat: A konverziós út az a folyamat, amelyen a látogatók átesnek a konverzió előtt. Azonosítsd a konverziós útvonalon fellépő akadályokat, és szüntesse meg azokat.
Gyakori kérdések
Mi az a konverziós arány
A konverziós arány százalékban mutatja meg, hogy hány látogató végzett el valamilyen konverziós műveletet egy weboldaladon, vagy mobilalkalmazásodban.
Mire jó a konverziós arány?
A konverziós arány segít meghatározni weboldalaid, alkalmazásod, illetve hirdetési kampányaid hatékonyságát, mert egy százalékos értéket rendel hozzájuk. Ez alapján láthatod, hogy mi működik jól, és min lenne érdemes javítani.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.