A Google büntetései (és kiváltó okaik)

A Google két fő okból szabhat ki büntetést egy webhelyre: a rangsorolás manipulációjáért, és a rossz felhasználói élményért. A manipulációt két kategóriára oszthatjuk: vannak on-site és off-site trükkök, amiket a webmesterek bevetnek annak érdekében, hogy rangsorolásukat növeljék. Az „on-site” arra utal, hogy ezeket a trükköket konkrétan a webhelyen, technikai úton vetik be, míg az „off-site” a visszahivatkozások manipulálását foglalja magában, a Google ugyanis ezek alapján állapítja meg egy webhely hitelességét és megbízhatóságát.
 

Google büntetések és okaik

Kézi és algoritmusalapú Google büntetések

Egy büntetés lehet kézi, vagy algoritmusalapú is. A kézi büntetés (vagy „kézi művelet”, ahogy a Google emlegeti őket) azt jelenti, hogy a Google egyik alkalmazottja személyesen vizsgálta meg a webhelyedet, és olyan kifogásolnivalót talált rajta, ami nem felel meg a Google előírásainak. Az algoritmusalapú büntetések értelemszerűen azokra a büntetésekre vonatkoznak, amiket a Google rendszere automatikusan szab ki, mert a webhely valamilyen szempontból nem felel meg az algoritmus elvárásainak.

 

Az algoritmusalapú büntetések érkezhetnek a Pandától, vagy a Pingvintől. A Panda büntetései a webhely használhatóságával, és az azon található tartalmak minőségével kapcsolatosak. A Panda algoritmus frissítései rendszeresen, havi szinten jelennek meg, és a google általában nem jelenti be őket. A Pingvin (Penguin) a túloptimalizált webhelyekre vadászik. Ezt az algoritmust ritkábban, évi néhány alkalommal frissíti a google, de az új verzió általában bejelentéssel is jár.

 

A büntetések kiterjedhetnek egy-egy oldalra, vagy akár az egész webhelyre is, ha a Google túl sok oldalon talál kifogásolnivalót. Ilyenkor még azok az oldalak is hátrányba kerülnek a webhelyen, amelyekkel egyébként semmi baja a Google-nak. Extrémebb esetekben előfordulhat, hogy a webhely egy az egyben kikerül a Google indexéből, bár a leggyakoribb helyzet az, hogy a domain több tucat pozíciót csúszik a rangsorolásban több kulcsszóra is. 

 

Ha webhelyed csupán néhány pozícióval kerül lejjebb egy-két kulcsszóra, az még egyáltalán nem biztos, hogy egy büntetés miatt történt. Sokkal valószínűbb, hogy ezek valamelyike esett meg:

  • Az alattad rangsoroló webhelyek optimalizálták tartalmaikat, vagy több bizalmat szereztek a Google szemében a rájuk mutató hiteles visszahivatkozásokon keresztül.
  • A Google értéktelenített néhány visszahivatkozást, amik eddig erősítették webhelyedet.
  • Ismét megváltozott a Google algoritmusa, és más súlyozást kaptak a különböző on-site és off-site tényezők, amelyek eddig erősítették webhelyedet.

 

A büntetéseket a Google olyan dolgok miatt is kiszabhatja, amelyeket hónapokkal, vagy akár évekkel korábban csináltál a webhelyeden. Meglehet, hogy egy módszer, ami tavaly az elsők közé emelt, mára már büntetett, black hat technikává vált a Google szemében, és többet árthat a webhelynek, mint amennyit segíthet neki (vagy legalábbis a Google érvénytelenítette, és elestél attól a plusztól, amit szereztél vele).

 

Miért büntet a Google?

Az alábbiak bármelyikével „magadra haragíthatod” a keresőóriást – akár egyetlen is elég az alábbi melléfogások közül, hogy büntessen a Google.

 

Google büntetés No. 1.: Túloptimalizált horgonyszövegek

Előfordulhat, hogy a Google sokallja az olyan webhelyedre mutató hivatkozásokat, amelyek horgonyszövege pontosan egyezik azokkal a kulcsszavakkal (vagy legalábbis nagyon hasonlít rájuk), amelyekre rangsorolni próbálod az adott tartalmat (amire a hivatkozások mutatnak). Azt nem lehet tudni, hogy mi számít soknak, de érdemes az esetek többségében kerülni a pontos célzású horgonyszövegeket. Az egyetlen kivétel talán csak az lehet, ha a horgonyszöveg céged neve, és közvetlenül webhelyed kezdőlapjára hivatkozol vele.

 

Google büntetés No. 2.: Túl sok rossz forrásból visszamutató hivatkozás

Ahogyan a tekintélyes webhelyekről származó hivatkozások erősíthetik webhelyed tekintélyét, úgy a kevésbé hiteles webhelyek linkjei gyengíthetik azt. Természetesen minden webhelyre mutat néhány rossz minőségű hivatkozás, de ha túl sok gyűlik össze ezekből, akkor az már vészjelzés lehet a Google számára.

 

Google büntetés No. 3.: Fizetett hivatkozások / linkcsalások

A Google talán úgy érzi, hogy fizettél valakinek, hogy hivatkozzon a webhelyedre, vagy éppen te fogadtál el pénzt azért cserébe, hogy hivatkozz mások webhelyeire. Elképzelhető hogy egy olyan szoftverre vagy szolgáltatásra fizettél elő, ami hivatkozásokat helyez el a te érdekedben, és a Google ezt valahogy kiszimatolta. Veszélyben vagy akkor is, ha webhelyed egy olyan linkhálózat része, amelynek tagjai egymásra hivatkoznak.

 

Sokkal hatékonyabb módszer ennél a vendégblogolás, amire nálunk is van lehetőséged. IDE kattintva megtalálod a részleteket!
 

Google büntetés No. 4.: Megtévesztő, manipulatív on-page módszerek

A Google úgy érezheti, hogy megpróbálod kijátszani a rendszert. Erre rengeteg példa van, íme csupán néhány:

  • Elrejtetted a szöveg egy részét, hogy a benne található kulcsszavak miatt több keresésre is megjelenjen a tartalom.
  • A látogatókat nem arra az oldalra irányítod át, amire rákattintottak a keresőtalálatok között.
  • A látogatókat arra kényszeríted, hogy a webhelyeden maradjanak azzal, hogy „kikapcsolod” a böngészőjük „Visszalépés” gombját.
  • Tolakodó hirdetést helyezel a látogatók elé, amit csak úgy tüntethetnek el, ha rákattintanak.

 

Google büntetés No. 5.: Kulcsszavak túloptimalizálása a webhelyen

A Google azt gyanítja, hogy indokolatlanul sokszor használod ugyan azt a kifejezést webhelyeden csak azért, hogy minél magasabb rangsorolást érj el rá. Ezt kulcsszóhalmozásnak nevezik, mert a kulcsszavakat halmozottan használod a fő tartalomban, az ULR-ben, és a meta címkékben is.

 

Google büntetés No. 6.: Értéktelen, sekély, másolt tartalmak

Ha a Google túl sok olyan oldalt talál webhelyeden, amelyek nem kínálnak jelentős értéket a felhasználóknak, akkor általánosságban lejjebb értékelheti (és rangsorolhatja) azt. Ilyeneknek számítanak az olyan oldalak, amelyek:

  • Kevés tartalmat kínálnak.
  • Olyan tartalom szerepel rajtuk, amely más webhelyeken is megtalálható.
  • Sekélyesek, és csak egyértelmű tényeket közölnek, minden részletesebb magyarázat nélkül.
  • Teljesen, vagy majdnem teljesen egyeznek webhelyed más oldalaival.
  • Csak azért léteznek, hogy egy bizonyos kulcsszóra rangsoroljanak.

 

Google büntetés No. 7.: Túl sok hirdetés szerepel az oldalakon

A Google talán sokallja a hirdetéseket webhelyed oldalain, vagy kifogásolja azok elhelyezését. Ez a két tényező mind negatív hatással lehet a felhasználói élményre és a webhely használhatóságára, amelyek fontos szempontok a Google számára. Minél nagyobb felületet áldozol webhelyeden a hirdetéseknek, annál nagyobb a veszélye, hogy a Google büntetéssel „jutalmazza” ezt. Fontos szempont az is, hogy a felhasználóknak ne kelljen legörgetniük, miután az oldalra érnek, hogy láthassák annak fő tartalmát (tehát ne hirdetésekkel üdvözöld őket a lap tetején).


Google büntetés No. 8.: Minimális aktivitási, és magas visszafordulási arány

Ezek arra engednek következtetni, hogy oldalaid látogatói nem tartják kielégítőnek azokat a tartalmakat, amiket kínálsz rajtuk, mert csak minimális időt töltenek a megtekintésükkel, nem kattintanak sehová, és gyorsan el is hagyják az oldalakat. Ha a visszafordulási arány 50% fölé emelkedik, vagy az átlag megtekintési idő 30 másodperc alá csökken, akkor az már igen gyanús lehet a Google szemében.

 

Google büntetés No. 9.: Kifelé mutató spam jellegű hivatkozások

Ha spam hivatkozások vannak a webhelyeden, az két dolgot jelenthet, és egyik sem vet jó fényt rád a Google szemében. Vagy szándékosan helyezed el őket ott, vagy nem figyelsz oda eléggé webhelyed karbantartására, hogy eltávolítsd őket. Megeshet például, hogy a látogatók spam hivatkozásokat helyeznek el a hozzászólásokban – ezek sokat ronthatnak webhelyed hírnevén, ezért érdemes rendszeresen moderálni a kommentszekciókat.

 

Google büntetés No. 10.: A webhelyet feltörték, vagy malware dolgozik rajta

A Google esetleg úgy érezheti, hogy a webhelyed veszélyt jelenthet a látogatókra, mert egy hacker feltörte azt, vagy malware (rosszindulatú szoftver) dolgozik rajta. Egy feltört webhelyen a hackerek könnyedén elrejthetnek néhány spam hivatkozást, amelyek ronthatják a domain tekintélyét.

 

Mit lehet tenni, ha büntetést kap a webhely?

Amennyiben webhelyek kézi büntetést (műveletet) kapott (ezek mindig egy alkalmazottól jönnek), arról értesítést kapsz a Google Search Console-on keresztül (de te magad is ellenőrizheted itt időről-időre).

 

Az algoritmusalapú büntetésekről semmilyen értesítést vagy figyelmeztetést nem kapsz, ezért tartsd szemmel webhelyed teljesítményét. Ha a rangsorolásban, és/vagy a forgalomban hirtelen éles zuhanást tapasztalsz, ami nem oldódik meg egy-két napon belül, akkor az egy erős jele lehet annak, hogy algoritmusalapú büntetést kaptál.

 

Hogy megszabadulj a kézi büntetésektől, meg kell oldanod webhelyeden azokat a problémákat, amelyeket a Google kifogásolhatónak állapított meg, majd kérelmezned kell az adott probléma felülvizsgálatát a Search Console-on keresztül. Ilyenkor ismét egy Google alkalmazott nézi át webhelyedet, és ha úgy véli, hogy tényleg megoldottad a problémát, visszavonja a büntetést.

 

Az algoritmusalapú büntetések megoldásához szintén mindent meg kell tenned azért, hogy webhelyedet a legjobb formába hozd, de mivel nem kapsz tájékoztatást arról, hogy mit kifogásol az algoritmus, így nehéz lehet azonosítani a probléma forrását.

 

A gondokat tovább nehezítheti, hogy lehet, hogy olyan dolgok csorbítják webhelyed hírnevét, amelyek felett nincs befolyásod – például ha valaki szándékosan rossz minőségű hivatkozásokkal célozza meg domainedet. Ez esetben érdemes a Google Visszautasított linkek eszközét használni, és kizárni ezeket a hivatkozásokat linkprofilodból. Mivel az algoritmusok nem frissülnek olyan sűrűn, ezért lehet, hogy hónapokig is eltarthat, míg webhelyed visszanyeri magát a Google kegyeibe.
 

Kiemelt területeink