Mit kínálnak a Google Analytics 4 újításai?

A Google Analytics már rég óta a legtöbbet használt webhely-analitikai eszköz az interneten. Cégek milliói ellenőrizgetik rajta webhelyük (vagy webhelyeik) statisztikáit, és merítenek belőle hasznos adatokat online tevékenységeik tökéletesítésére. Megjelenése óta az eszköz temérdek funkcióval frissült.

Google Analytics 4

2020 októberében a google bejelentette, hogy az Analytics ismét megújult, és google Analytics 4 (vagy GA4) néven szolgálja majd a webmestereket világszerte.
A Google célja az új frissítéssel az, hogy hozzáigazítsa az Analyticset a fogyasztók folyamatosan változó viselkedéséhez, hogy jobb statisztikákat szolgáltasson, illetve, hogy megfeleljen a legfrissebb adatkezelési szabályoknak.


A GA4 az App+Web Tulajdon alapjaira épült, amelyet szintén 2020-ban mutattak be. Ez lehetővé tette a felhasználók számára, hogy webhelyük és alkalmazásuk adatait egy tulajdonon belül követhessék nyomon, ami egy teljesebb képet kínált nekik a begyűjtött adatokról. A Google Analytics 4 ezt a koncepciót bővítette ki – nézzük meg, hogy hogyan!

 

Új funkciók a Google Analytics 4-ben

Gépi tanulással támogatott statisztikák

A Google Analytics immáron a Google gépi tanuló algoritmusát is alkalmazza, ami felismeri a trendeket az összegyűjtött adatokban, és figyelmeztet ezekről. A Google számára nem újdonság a gépi tanulás, ezért nem meglepő, hogy egyre több termékükben használják ezt a technológiát.


A Google Analytics 4 továbbá a felhasználói viselkedést és cselekvéseket is igyekszik előre megjósolni, lehetővé téve ezzel, hogy előre tervezz. A Google elárulta azt is, hogy további prediktív mutatókat is tervez hozzáadni az eszközhöz. A GA4 például képes megjósolni, hogy mekkora bevételre számíthatsz egy adott csoportból.

 

Szorosabb együttműködés a Google Adsszel

A Google Analytics 4 már a google ads platformmal is szorosabban képes együttműködni. A GA4 által összegyűjtött adatok alapján például egyéni közönségeket hozhatsz létre. Elérhetővé vált továbbá a YouTube-ról származó konverziók nyomon követése is.

 

Ügyfélközpontú mérések, illetve az ügyfél életciklusának elemzése

A GA4 egyik legnagyobb újítása, hogy nem eszközökre és platformokra szétbontva méri az adatokat, hanem ügyfelek szerint. Ezen adatok birtokában a webmesterek tisztább rálátást nyernek arra, hogy látogatóik hogyan használják webhelyeiket.


A Google szerint a Google Analytics 4 többféle azonosítót használ, úgymint a marketingesek által biztosított felhasználói azonosítókat, illetve a Google által mért jeleket azoktól a felhasználóktól, akik beleegyeznek a hirdetések személyre szabásába.


Ennek segítségével a hirdetők ráláthatnak a vásárlók teljes utazására. Például, ha egy ügyfél a webhelyeden vagy az alkalmazásodon belül vásárolt valamit. Láthatod, hogy milyen lépéseket tett a vásárlás pillanata előtt – például, hogy látta-e egy YouTube hirdetésedet, ami aztán a webhelyedre, vagy alkalmazásodba irányította őt, és így tovább.

 

A Google Analytics 4 segítségével továbbá a marketingesek tisztábban átláthatják ügyfeleik életciklusát, attól a pillanattól kezdve, hogy először a webhelyre érkeznek, egészen a vásárlásig.

 

A Google átrendezte a jelentéseket is, hogy a marketingesek a saját prioritásaiknak megfelelően láthassák a számukra legfontosabb adatokat – például, hogy mi mindent csinálnak a felhasználók a webhelyen a vásárlás előtt.

 

Adatkezelési opciók

Mivel az adatkezelés az egyik legfelkapottabb téma manapság az online hirdetések világában, a Google is megtette a szükséges lépéseket, hogy kellő szabályozást nyújtson felhasználói számára az adatkezelésről. Három funkció érhető el:
1.    A GA4 felhasználói beállíthatják, hogy hogyan gyűjtik be, osztják meg, illetve tárolják a különböző adatokat.
2.    A GA4 felhasználóinak lehetőségük van eldönteni, hogy szeretnék-e használni a begyűjtött adatokat a hirdetések személyre szabására.
3.    A GA4 felhasználói kérhetik az összegyűjtött adatok törlését a Google-tól.

 

A Google szerint a GA4 egy olyan jövőképhez készült, amelyben már nincsenek sütik és azonosítók. A Google célja gépi tanulással pótolni a hiányzó adatokat, hogy a marketingesek pontos adatok alapján tervezhessék meg kampányaikat.

 

Az új Google Analytics 4 beállítása

Ha már van Google Analytics fiókod és tulajdonaid, akkor először is navigálj az Adminisztrálás felületre, majd válassz egy tulajdont, amit szeretnél GA4 tulajdonná alakítani. A tulajdon oszlopában látni fogsz egy lehetőséget, amivel átállíthatod a tulajdont a GA4-re. Miután átváltottál a GA4-re, megjelennek a tulajdonod beállításai.

 

Amennyiben a gtag.js címkét használod webhelyeden, az adatgyűjtést a meglévő címkével is engedélyezheted, tehát nem kell új követőkódot használnod az adatgyűjtéshez. Ezzel kapcsolatban a Google sújógjában olvashatsz többet.

 

Amennyiben már van követőcímke webhelyeden

Keresd meg a régi Google Analytics tulajdon beállításait, majd kattints a Követési adatok gombra, azon belül pedig a Követőkódra. Keresd meg az Összekapcsolt webhelycímkék opciót, és ha látod ezen belül az új GA4 mérési ID-t, akkor minden rendben.

 

Amennyiben új nyomkövető címkét szeretnél használni

Válaszd ki az új GA4 tulajdont, az alatt pedig a Beállítási asszisztenst, majd a címke telepítése opciót. Ez után egy Adatfolyamok menü nyílik majd meg. Itt adhatod meg a Google-nak, hogy honnan érkeznek majd adataid. Itt meg kell jelenjen a webhelyed – kattints rá, és megjelenik majd az új mérési ID-d, illetve az új gtag.js nyomkövető kódod, amit el kell helyezned webhelyeden.
 

Amennyiben a Google Címkekezelőt használod

Nyisd meg a címkekezelő fiókodat, készíts egy új címkét, majd válaszd a Google Analytics: GA4 konfiguráció opciót. Másold ki, majd illeszd be azt a mérési ID-t, amit az előbbi bekezdésben megtaláltál az Adatfolyamok menüben. Ez után válaszd a Minden oldal opciót, publikáld a címkét, mentsd a változtatásokat, és kész.

Kiemelt területeink