Gasztronómiában dolgozol, de a marketinged gyerekcipőben jár? Íme néhány lépés, amellyel sikeres stratégiát alakíthatsz ki!
Gasztronómiában dolgozol, de a marketinged gyerekcipőben jár? Íme néhány lépés, amellyel sikeres stratégiát alakíthatsz ki!
A legfontosabb, hogy az éttermedben az ételek és a kiszolgálás minősége legyen kifogástalan, ugyanis ezek nélkül hiábavaló minden erőfeszítés…
1. Gasztromarketing tippek: Legyen a weboldalad mobilbarát, és keresőoptimalizált!
Kezdjük a legalapvetőbb dologgal: a weboldaladdal. Ez az egyik építőeleme a marketingstratégiádnak, tehát érdemes időt és pénzt szánni rá. Törekedj arra, hogy a design tükrözze az éttermed hangulatát- letisztult, ízléses formában. Az oldal legyen mobilbarát- azaz reszponzív, ugyanis a statisztikák szerint a vendéglátóhelyek honlapját nézegető emberek 50 %-a mobiltelefonon teszi ezt.
Ne felejtsd el értékes és releváns tartalmakkal feltölteni az oldalad- és tedd mindezt úgy, hogy a SEO követelményeknek megfeleljen. A keresőoptimalizálásról többet megtudhatsz ide kattintva: keresőoptimalizálás.
2. Gasztromarketing tippek: Profi tartalommarketing.
Az oldalad tartalommal való feltöltése időigényes, és folyamatos munkát igényel. Nem elég csak az elérhetőségeidet megadni. Írj minőségi, és figyelemfelkeltő cikkeket a szakmáddal kapcsolatosan- ezek szólhatnak az alapanyagok kiválasztásától, felhasználásától kezdve konkrét receptek kidolgozásáig. Lényeges, hogy ne a használj benne túl sok szakzsargont, próbálj egyszerűen és közérthetően fogalmazni- ne feledd, olvasóid laikus érdeklődők. Ha szeretnél többet megtudni a tartalommarketing használatáról, kattints ide: tartalommarketing
3. Gasztromarketing tippek: Tölts fel kiváló minőségű fotókat, és használd a food porn-t!
A food porn kifejezés pár éve terjedt el a Social Médiának köszönhetően. A food porn egy olyan gasztronómiai élvezet- melyet a szemünk elé tálalt ízléses, kreatív és ínycsiklandozó ételek látványa okoz. A fotók nézegetése közben agyunk elkezdi termelni az éhségérzetért felelős hormont, és megkívánjuk az adott ételt. Hívj fel egy profi fotóst, és kezdjetek el együtt dolgozni: készítsetek jó minőségű képeket a menüben található ételekről, étel előkészítési folyamatokról, étterem belsőről stb. Egy kép többet mond ezer szónál, használd ki az ebben rejlő kommunikációs lehetőségeket!
4. Gasztromarketing tippek: Legyen az étlapod is online.
A vendégeid kíváncsiak arra, milyen ételeket kínálsz, és meg is akarják nézni a weboldaladon. Az aktuális menüdet úgy helyezd el, hogy a látogatók számára könnyen megtalálható legyen. Érdemes az étlapot a weboldalon átláthatóvá varázsolni, a kötött étlapokkal ellentétben nem célszerű túlbonyolítani – és itt is ügyelni kell rá, hogy mobilon is jól jelenjen meg! Az ételfotók természetesen itt is felhasználhatóak, de mennyiségtől függően érdemes lehet ezeket külön menüpontban tárolni.
5. Gasztromarketing tippek: Legyél része a közösségi médiának!
A Social Media felületeken keresztül kommunikálhatsz vendégeiddel az év minden napján, ráadásul kiváló apropó arra, hogy egy erős közönséget építs vállalkozásod számára. Szerezz tapasztalatokat minden médiában: készíts céges Facebook, Instagram, Twitter, és Google + fiókot. Oszd meg ételeid fényképét, posztold cikkeidet és figyeld a reakciókat. Ha valamelyik média nem válik be, ne szüntesd meg a fiókot, csak egyszerűen fektess nagyobb hangsúlyt arra, amelyik működik- és növeli a látogatottságodat. A weboldalra tegyél Social Media hivatkozásokat, hogy a látogatók egy kattintással követni tudjanak. Ne feledd, hogy ez az oldalad keresőoptimalizáltságát is növeli! Bővebben a Social Media aktivitásról itt olvashatsz: közösségi média marketing.
6. Gasztromarketing tippek: Küldj hírleveleket!
A weboldalad kiváló lehetőség arra, hogy hírlevél feliratkozókat gyűjts. Tedd érdekeltté az embereket abban, hogy feliratkozzanak a hírleveledre (például egy nyereményjátékkal), vagy jutalmazd meg őket érte (engedmények felkínálása). Minimum egy hírlevelet küldj havonta, amiben megoszthatod újításaidat (új étlapodat, új ételelkészítési eljárásodat), akcióidat, vagy akár eredményeidet (minősítések, pozitív sajtó).
Fontos! Ha túl gyakran küldesz hírlevelet, akkor olvasóid erőszakos spam-nek fogják értékelni, és inkább leiratkoznak. Ugyan ez vonatkozik a hírlevél témájának kiválasztására is: ha szigorúan csak az akcióidra fókuszálsz, azzal nem érsz el sikereket. Érdemes a hírlevél nagy részét érdekes információkkal, cikkekkel telíteni – amelyek magazin-szerűen vonzzák majd az olvasókat, és amelyben természetesen azért éttermed is megjelenik.
Rengeteg szoftver van amit kifejezetten hírlevelek, Dm levelek küldésére fejlesztettek. Ha egyenlőre csak tesztelni akarod a hírlevél küldés hatását, használj egy ingyenes és egyszerűen használhatót mint pld: a MailChimp- ami 2000 feliratkozó után válik csak fizetőssé.
7. Gasztromarketing tippek: Online asztalfoglalás
A weboldaladon vagy egy társoldalon keresztül legyen lehetőség éttermedben online asztalt foglalni. Hidd el, vendégeid a nap folyamán saját életük menedzselésével vannak elfoglalva, hálásak lesznek, ha ezzel a funkcióval könnyebbé teszed számukra az asztalfoglalást. Számos olyan külső oldal van, amely javasolja éttermed az ott kutatóknak, ezek kiváló marketing eszköznek bizonyulnak. Ismerd meg például a Lobu portál étteremkeresőjét ide kattintva: éttermek
Az asztalfoglalás kialakításánál ne felejtsd el, hogy konverziómérés nélkül nincs hatékony online marketing! A megfelelően kialakított rendszerrel kiszűrheted azon eszközöket, amelyek nem érik meg a ráfordítást – és ugyan így felfedheted azokat, amelyekre érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni!
8. Gasztromarketing tippek: Készíts stratégiát a hirdetésekre.
Hirdess célzottan a célcsoportodnak a Facebook és a Google Adwords segítségével, de ne csak ezek az eszközök alkossák a stratégiádat. Figyeld, és tanulmányozd azokat az oldalakat, ahol éttermekről írnak ajánlókat. Hívd meg a food bloggereket, újságírókat az éttermedbe, és kérd meg őket, hogy a tapasztalataikról írjanak egy PR cikket.
Alakíts ki stratégiai együttműködéseket olyan újságokkal, mint a fentebb már említett Life of Budapest portál melynek nagy az elérése, és célcsoportjuk megfelel számodra. A célcsoportok bontását mindig az aktuális médiaajánlatokban találhatod meg.
Minden pozitív hírt, vagy rólad megjelent cikket ossz meg Social Media követőiddel!
9. Gasztromarketing tippek: Interaktívan kommunikálj!
Nem lehet elégszer hangsúlyozni: válaszolj minden negatív véleményre, kommentre. Kérd meg elégedett vendégeidet írjanak párt sort TripAdvisor vagy Facebook oldaladra, vagy a Google-ra. Mindig legyél a közönségeddel, és reagálj gyorsan! Ne csak az éttermedben legyen a kiszolgálás udvarias, az online kommunikációd is legyen az!
10. Gasztromarketing tippek: Kerülj fel a térképre – szó szerint is!
Fedezd fel a számodra fontos weboldalakat és nyilvántartásokat, és kerülj is bele! A TripAdvisort és a kapcsolódó portálokat már említettük, de ne feledkezz meg a Google Térképről sem! A Google Cégem szolgáltatáson keresztül érvényesítheted vállalkozásod, ezzel pedig az összes Google térképre felkerülhet éttermed.
Ha szeretnél részletesebb útmutatót kapni gasztro vállalkozásod 2017-es online marketing stratégiájához, gyere el előadásunkra, ahol egy vérbeli profitól kaphatsz segítséget! Kattints ide, és jelentkezz még ma: Digitális gasztromarketing 2017
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.