Három konverziós tipp éttermeknek az online rendelések fellendítésére
Három konverziós tipp éttermeknek az online rendelések fellendítésére
Éttermi marketingben, gasztromarketingben otthon vagyunk, mutatják ezt online marketing referenciáink is. Tapasztalatainkat az alábbi cikkben mondjuk el!
Egyre több étterem foglalkozik házhozszállítással is. Ma már nem csak az olcsó, bóvli menüket lehet így megkapni, rendelhetsz gourmet menüt is házhozszállítással. A verseny egyre fokozódik, ezért egyre nagyobb hangsúlyt kell minden étteremnek fordítani a tökéletes online marketing kommunikációra. Immáron több, mint 8 éve, hogy a Marketing Professzorok gasztromarketinggel kezdett el foglalkozni, 2015-ben a Teljes Eventrend csoport (Salon étterem, Symbol BRKLYN, Dunyha, Városliget Cafe, New York Cafe stb.) online marketing kommunikációján dolgoztunk, 2017-ben pedig elvállaltuk a Zsidai csoport (Jamie’s Italian, Spiler, Pest-Buda bistro stb.) online kommunikációs ügynökségének szerepét is. Ezek a tapasztalatok világossá tették, hogy asztalfoglalásokat, rendezvényhelyszín ajánlatkéréseket sokkal inkább a keresőoptimalizált weboldal, mint a közösségi média marketing teremt.
Gondolom te is foglalkozol azzal, hogy weboldalad keresőoptimalizált legyen, talán már oda is eljutottatok marketing tanácsadóddal, hogy mérjétek a marketing eszközök hatékonyságát a konverziómérés módszerével. A látogató ugyanis még nem egyenlő vásárlóval, tehát nem elég, ha csak sok kedves látogató megnézi a weboldaladat.
Ezért most egy újabb létfontosságú kifejezéssel fogunk megismerkedni, egész pontosan a konverziós arány optimalizálással (Conversion Rate Optimization – CRO).
Szívesen segítünk marketing kommunikációd felpörgetésében, de elég sok dolgunk van... Így arra kérlek, mielőtt ajánlatot kérsz tőlünk, olvasd el, miben tudunk segíteni, IDE kattintva!
A CRO az általános webhelydesign és felépítés optimalizálását jelenti, a konverziós arány javítása érdekében. A célja leegyszerűsítve tehát az, hogy webhelyed látogatói közül a lehető legtöbben rendeljenek valamit az online menüdből. Egy jó éttermi webhely nem csak látogatókat vonz be, hanem online rendelő ügyfelekké, éttermi látogatókká, vagy mindkettővé konvertálja őket.
Egy budapesti, éttermi felhasználók körében végzett felmérés résztvevőinek 50%-a állította azt, hogy hetente 1-3 alkalommal rendelt (étel) házhoz szállítást. Ez azt jelenti, hogy a tétek rendkívül magasak, ha az online rendelésről van szó. Nem vitás, hogy az emberek nagy része rendel ennivalót az internetről – a célod az, hogy ezt a te webhelyedről tegyék.
Ehhez most az e-kereskedelmi webhelyekhez fordulunk segítségért, akik több példát is mutatnak arra, hogy miként javíthatod online rendeléseid esélyét!
Mutasd be a menüd szép nagy képekkel
A képeknek erejük van. Egy történetet mesélnek el az adott ételről – érzik webhelyed látogatói a frissen sült kenyér illatát? Tökéletesre van sütve a hús? Ropogós-e a saláta? A minőségi képek csábító hatással bírnak a lehetséges ügyfelekre. Soha ne használj stock képeket – mindig csak saját ételekről készült saját képekkel dolgozz!
A képek mérete is fontos – egy e-tanácsadói tanulmány kiderítette, hogy a képek méretének növelésével a konverziók száma is megnövekedett. Készíts tehát több képet is az ételekről és tedd lehetővé, hogy a látogatók több szögből is megtekinthessék azokat webhelyeden. Egy online kereskedő ügyfelünk 27%-os ugrást tapasztalt konverzióiban azoknál az ételeknél, ahol nem csak hagyományos, hanem 360°-os képek is láthatók voltak az adott fogásról.
Használj nagy és jól észrevehető CTA gombokat, de ne feledkezz meg a különböző méretek, elhelyezések és színek összehasonlításáról sem. A HubSpot egy A/B tesztje kimutatta, hogy egy piros gomb jobban teljesített egy zöld verziónál ugyan azon a tesztoldalon. Ez persze nem jelenti azt, hogy neked mindig piros gombot kell használnod – az eset tanulsága csupán annyi, hogy a különböző webhelyek közönségeire különböző dolgokkal lehet hatni, ezért elengedhetetlen ezek tesztelése.
Egyszerűsítsd a rendelési folyamatot és ne feledkezz meg a ráadásértékesítésről
Tedd egyszerűvé a megrendelést, ügyelj a legapróbb részletekre is. Biztosíts hivatkozásokat a látogatók számára, amelyek elősegítik a továbbhaladást – mindig tedd egyértelművé nekik, hogy mi kell legyen a következő lépésük.
Az online rendelés megkönnyíti a ráadásértékesítést is, mert az online rendszer ezt automatikusan felkínálhatja a látogatóknak.
Hallottál már a 60x60-as szabályról? A lényege az, hogy ügyfeleid 60%-a a rendelés után azonnal hajlandó vásárolni egy második felajánlott terméket, ami az először vásárolt termék értékének 60%-át teszi ki. Ha például egy pizzát rendelnek, akkor kínálj fel mellé egy alacsonyabb árú salátát, desszertet, vagy üdítőt is. Ha már egyébként is egy rendelést adnak fel, csupán egy kattintás számukra kiegészíteni azt egy ilyen ajánlattal.
Használj véleményezést az olvasók meggyőzésére
Az ügyfelek nagyon szeretik más korábbi ügyfelek visszajelzéseit olvasni vásárlás előtt. Statisztikák kimutatták, hogy az emberek 92%-a ad ismerősei véleményére, de 70%-uk a termékekhez írt, ismeretlenektől származó értékelésekben is megbízik.
Tedd lehetővé tehát, hogy az ügyfelek minden ételhez véleményeket írhassanak. Hogy ezek az értékelések hatásosak legyenek, mindegyiknek igazodnia kell az adott ételhez, érthető kell legyen, és (ideális esetben) megbízható forrásból kell származzon. Ez segít megadni az utolsó apró lökést azoknak a döntésképtelen ügyfeleknek, akik szeretnének valami újat kipróbálni a menüdről. Tedd egyszerűvé a vélemények írását is.
Amennyiben szeretnéd igazán meggyőzni az érdeklődőket, készíts egy fényképet az egyik nálad fogyasztó vendégről, és mellékeld azt az értékeléséhez, akár egy külön blogbejegyzés formájában – ehhez természetesen aláírt beleegyezésre lesz szükséged az adott vendégtől. Az ilyen személyesebb képek segítenek érzelmileg is megragadni látogatóidat.
Tippek a tökéletes gasztromarketingért
- Biztosíts mobilbarát webhelyet: Győződj meg róla, hogy mobilhasználó ügyfeleid is könnyedén rendelhetnek tőled.
- Tedd egyszerűvé a rendelést: A rendelés gombnak minden oldalon szerepelnie kell.
- Helyezz el egy „Vissza” gombot: Előfordulhat, hogy ügyfeleid egy másik ételt szeretnének hozzáadni rendelésükhöz, vagy módosítani szeretnének azon, stb. Legyen ez csupán egy gombnyomás számukra.
- Kínálj hűségprogramot: Mutasd ki, hogy mennyire nagyra becsülöd éttermedbe betérőket néhány online kedvezményre feljogosító kuponnal, vagy hasonló engedményekkel.
- Ne feledkezz meg a megerősítésről: Küldj visszajelző emailt arról, hogy megérkezett rendszeredbe a megrendelés. Értesítsd az embereket ebben az emailben arról, hogy mikor mehetnek érte, vagy hogy mikorra várható a házhozszállítás.
A sikeres éttermi online marketing alapja: Mindig tesztelj – mindent!
A fentiekben csupán néhány szempontot fejtettünk ki, amelyek befolyásolhatják konverziós arányodat, azaz növelhetik a rendelések számát. Márkád és webhelyed azonban egyéniek, így csak azért, mert valami működik másoknak, még nem feltétlenül garantálja, hogy nálad is sikere lesz. Ezért javasoljuk, hogy mindig mindent tesztelj, mérj és módosíts az eredmények szerint és a céljaid érdekében. Kezdj bármelyikkel a fent felsoroltak közül, de ne állj meg csak ezeknél!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.