Marketplace azaz piactér és adok-veszek tippek a Facebook kereskedéshez
Marketplace azaz piactér és adok-veszek tippek a Facebook kereskedéshez
Eladó ingatlanod, bútorod, autód, ruháid vannak? Soha nem látott hatékonysággal segít a Facebook, a zárt értékesítési csoportok és Piactér révén. Ingyenesen. Hogyan használd, melyek a legjobb trükkök, praktikák? Mutatjuk!
A Facebook csoportok már egy ideje népszerű alternatívát kínáltak azoknak a felhasználóknak, akik szeretnének megszabadulni feleslegessé vált holmijaiktól, lehetőleg egy jelképes összegért cserébe.
Nemrégiben megérkezett a Facebook Marketplace („piactér”) funkció, Facebook asztali és telefonos verziójába is, aminek funkciói pontosan azt a célt szolgálják, hogy korlátlanul használható legyen. Az egészben a legjobb az, hogy az egész szolgáltatás teljesen ingyenes, és a Facebook egyetlen fillért sem vesz el a kifizetett összegből.
A következő tippek azoknak szólnak, akik szeretnének a Facebook Marketplace mestereivé válni.
1. Értékesítés a Facebookon gyorsan, egyszerűen és ingyen
A Facebook legnagyobb előnye a kényelem. Egy Facebook profil regisztrációja és korlátlan használata teljesen ingyenes, szóval nem jelent pénzügyi kockázatot. Ha eddig még nem foglalkoztál a Facebookkal, ne aggódj – bizonyára legtöbb családtagod és barátod használja már egy ideje, ezért nem lesz nehéz beleszokni.
Az azonnali értékesítések gondolata igencsak motiváló lehet, főleg ha eszedbe jut, hogy még akkor sem kell fizetned a Facebooknak (tényleg semmit), ha sikerül eladnod valamit jó áron.
2. Keresd meg a legjobb Facebook értékesítési csoportokat a közelben
Országszerte temérdek adok-veszek jellegű aktív csoport működik. Nincs más dolgod, mint beírni településed nevét a keresőbe, és szétnézni a csoportok között. Érdemes minél több közeli csoporthoz csatlakozni, bár nem biztos, hogy eladásra szánt holmijaid mindegyik csoport profiljának megfelel.
Csak kattints a csatlakozás gombra és az adminisztrátor valószínűleg egy napon belül elfogadja majd a jelentkezésed. Amint bent vagy, a Facebook több hasonló jellegű csoportot is felajánlj majd – nézz szét ezek között is!
Ha találsz egy jó csoportot, akkor ellenőrizd néhány tag profilját és nézd meg, hogy milyen más csoportokban vannak még bent – meglehet, hogy azokhoz is érdemes lesz csatlakoznod.
Nem csak az adok-veszek csoportok engedélyezik az eladásra szánt dolgok hirdetését. Néhány kézműves vagy szülőknek készült csoport is ideális felület lehet erre ha engedélyezett az árusítás, és ha kínált „termékeid” megfelelnek a profilnak.
4. Add el dolgaidat a Facebook Marketplace segítségével
A Facebook nem kis kihívást állított maga elé – magát az eBayt célozta meg a nemrégiben bevezetett Marketplace, azaz „piactér” szolgáltatás beindításával. A szolgáltatás a Facebook Android és iOS alkalmazásán, illetve a közösségi háló asztali verzióján keresztül is elérhető.
Lényegében bármilyen terméket meghirdethet rajta az ember tetszőleges áron, képekkel illusztrálva és kiegészítő leírással. Az érdeklődők hely vagy kategória szerint, illetve kulcsszavakkal is rákereshetnek az árult holmikra.
Hasonlóképpen a Facebook csoportokhoz (amelyek egyelőre továbbra is működnek a Marketplace ellenére), a közösségi hálózat vezetősége kizárólag a hirdetésekhez és a kommunikációhoz biztosít platformot, de a megállapodás, a fizetés és a hirdetett holmik kézbesítése vagy átvétele kizárólag csak a vevő és a hirdető félre tartozik – a Facebook nem felelős a hirdetésekért és nem vesz részt a tranzakcióban sem. Cserébe a szolgáltatás használata teljesen ingyenes.
5. Hirdetés közzététele egy Facebook csoportban
Ha valaha használtad már a Facebookot bármilyen bejegyzés kiírására saját faladra, esetleg egy csoportba, akkor nem igazán lesz újdonság számodra egy ilyesfajta hirdetés feladása.
Nincs más dolgod, mint létrehozni egy új bejegyzést a csoportban, általában egy mellékelt képpel. A hirdetésekre kiélezett csoportok általában egy pofonegyszerű hirdetési űrlapot is biztosítanak, amiben megadható az árult dolog neve, ára és fényképe is.
Adj meg minden lehetséges adatot, aminek pedig nincs külön mezője (méretek, szín, egyéb tulajdonságok), arra használd a leírás részt. Minél több információt biztosítasz, annál kevesebb hozzászólás érkezik majd, amik csak ezekre kérdeznek rá (Mekkora? Mikor vetted? stb.) Ne feledd, hogy ezek a bejegyzések nyilvánosak, ezért ne adj meg semmilyen pontos személyes információt (telefonszám, cím, stb.), csak például hogy melyik településen vagy kerületen kínálod az árut, esetleg egy külön email címet, amiben a hirdetésekkel foglalkozol.
6. Termékek meghirdetése a Marketplace szolgáltatásban
Mivel a Facebook Marketplace kifejezetten termékek meghirdetésére jött létre, a hirdetések feladása pofonegyszerű vele.
Először is kattints a Marketplace ikonra, majd válaszd a + Eladó tárgy opciót. Ha a telefonos alkalmazást használod, akkor koppints a Marketplace ikonra, majd bökj a „Mit árulsz?” feliratra. Bármelyik felületet is használod, a Facebook nagyon érthetően és tisztán bekéri az alapvető adatokat a termékről. Add meg a hirdetés nevét, a leírását és az árát, majd a fényképeket és a helyszínt, ahol árulod – ne felejts el kategóriát is választani, hiszen vannak, akik az alapján keresnek!
A Marketplace továbbá lehetővé teszi, hogy hirdetésedet közzétedd az általad kiválasztott adok-veszek jellegű csoportokban is a Facebookon, hogy minél több helyen értesülhessenek kínálatodról.
7. Találd meg a megfelelő árat
Természetesen mindenki szeretné a lehető legtöbb pénzért eladni holmijait, de érdemes realisztikus célokat kitűzni, amikor az ember értékesíteni tervez valamit. Ha szeretnéd tudni, hogy mi a megfelelő ártartomány kínált dolgaid számára, akkor mindenek előtt nézz szét, hogy mások átlagosan milyen áron kínálnak hasonló jellegű termékeket a Facebookon.
Érdemes továbbá meglátogatni a különböző árverező webhelyeket, és szétnézni a lejárt, megvásárolt hirdetések között, hogy mi mennyiért kelt el.
Nem árt némi helyet hagyni egy kis alkudozásra. Ha úgy érzed, megtaláltad a tökéletes árat, akkor árazd kicsivel magasabbra hirdetésed, hogy legyen miből lealkudni az ideális árig. Néha megeshet, hogy ezen a magasabb áron adod majd el, amit szeretnél!
8. Használj jó minőségű képeket
A jó képek jelenthetik a különbséget egy feledésbe merülő hirdetés és az év üzlete között. Természetesen nem mindenről érdemes vagy lehetséges képet készíteni, de egy ingatlan vagy egy kerékpár után senki nem érdeklődik majd, ha nem láthatta előzetesen képeken.
Ha több képet is szeretnél feltölteni (egy ingatlanról nem árt), akkor készíts saját profilodon egy nyilvános fényképalbumot hozzá, majd másold be az album hivatkozását a hirdetés leírásába. Persze ez nem jelenti azt, hogy a hirdetéshez nem kell külön képet mellékelned!
A Marketplace a hirdetés feladásakor is lehetővé teszi, hogy képeket készíts hozzá, ha még nincs olyan képed, amit szeretnél felhasználni.
9. Az üzleteket privátban bonyolítsd le
A Facebook csoportoknál általában az az érdeklődő kapja meg először a hirdető figyelmét, aki elsőként mutatott érdeklődést a hirdetés iránt. Ha több érdeklődő is jelentkezik, akkor illedelmesen tudasd velük, hogy idővel ők is sorra kerülnek majd.
Érdemes vetni egy pillantást az érdeklődő személyes profiljára, illetve korábbi üzleteire (ha vannak) a csoportban. Ez alapján megítélheted, hogy érdemes-e üzletelned vele, vagy sem. Ha úgy tűnik, hogy komoly és megbízható érdeklődőről van szó, akkor keresd fel privát üzenetküldéssel a részleteket illetően.
A Marketplace kicsit másképpen működik. Az érdeklődők itt ajánlatokat tehetnek vagy üzenetet küldhetnek közvetlenül a hirdetésen keresztül. Ezeket az embereket szintén érdemes „leellenőrizni”, és ha úgy tűnik, hogy megbízhatók, keresd fel őket a részletek megbeszélése érdekében.
Marketplace hirdetéseidet a Marketplace oldalán, azon belül pedig az Eladás menüben találhatod. Itt követheted nyomon, hogy kik mutattak érdeklődést hirdetéseid iránt.
10. Légy óvatos!
A problémás esetek ritkák, de mint minden más online ismeretlenekkel megszervezett találkozó esetén, a Facebook hirdetéseknél is érdemes elővigyázatosnak lenni. Ha egy felhasználó fiókja gyanúsnak tűnik, akkor inkább keress másik vásárlót.
A kisebb termékek átadását szervezd nappalra, lehetőleg egy mozgalmas, nyilvános helyre. Ha elkerülhetetlen, hogy valaki beengedj otthonodba, akkor tedd, amikor nem egyedül vagy.
11. Csak készpénzt fogadj el
Sose fogadj el csekket, PayPal, vagy banki átutalást – ha valakinek megvannak a banki adataid, az bármikor visszaélhet velük, a csekk pedig egyáltalán nem biztos, hogy érvényes lesz.
Rengeteg csaló van, akik különféle trükkökkel próbálják elcsenni a termékeket az óvatlan hirdetőktől. Többen például hitelesnek tűnő, hamis üzeneteket küldenek a PayPal nevében, miszerint megérkezett a fizetséged. Mások minél előbbi kézbesítést kérnek, mondván a termék egy közelgő születésnapi ajándék lesz, és így tovább.
Milliónyi trükk van, és sajnos nehéz védekezni mindegyik ellen. Próbálj körültekintően döntést hozni azzal kapcsolatban, hogy kinek és mit adsz el (vagy kitől, mit vásárolsz). Az egyetlen biztos üzlet, ha személyesen cseréltek terméket készpénzre.
12. Kezeld készleteid
A kereskedők nagyon is jól tudják, hogy miként kínálják úgy készleteiket, hogy a lehető legkevesebb maradjon a nyakukon. Nézz körül te is, hogy mi az, amitől meg kellene szabadulnod – szedd össze régi ruháidat, ürítsd ki a dobozokat a garázsban, merészkedj fel a padlásra, stb. Ha valamit nem használtál X hónapja (például egy éve), akkor jó eséllyel nem is lesz rá többet szükséged (persze vannak kivételek, de ezt úgyis neked kell megítélned).
Ne feledd, a te „szemeted” másnak kincs lehet.
13. A csoportok az illemről szólnak
Mielőtt bejegyzést tennél közzé egy Facebook csoportban, ismerkedj meg az ott uralkodó szabályokról. Ezek minden csoportban mások lehetnek, és általában az engedett termékkategóriákról, a fejenkénti hirdetések számáról és egyebekről szólnak.
Mivel a csoportokat nem a Facebook kezeli, az adminisztrátor teljhatalommal rendelkezik minden tag és hirdetés felett. Egyesek képesek csupán egyetlen szabályszegésért is kitiltani a csoportból.
Nézz szét a korábbi hirdetések között a csoportban – milyen modorral beszélnek egymással az emberek? Ez sokat elárul arról, amire másoktól számíthatsz majd, ha itt kezdesz el hirdetni.
A Facebook Marketplace-t a Facebook üzemelteti ugyan, de itt lényegében senki nem szabhat ilyesfajta szabályokat, hiszen nem csoportokról van szó, amelyek adminisztrátorral rendelkeznek. Persze ha a Facebook úgy véli, hogy illegális dolgokat hirdetsz meg, akkor jogukban áll törölni hirdetéseidet.
14. Ne feledkezz meg a „titkos” bejövő üzenetekről
A Facebook bejövő üzeneteid között van egy „titkos” Engedélykérések rész is. A Facebook ide helyezi azokat az üzeneteket, amiket spamnek vél, de gyakran az ártatlan felhasználók üzenetei is itt köthetnek ki – általában ez a helyzet, ha egy olyasvalaki érdeklődik hirdetéseid iránt, aki nem tartozik az ismerőseid közé.
Ezeket az üzeneteket a Messenger ikonra kattintva találod a platform asztali változatában, azon belül pedig az Engedélykérések szóra kattintva.
15. Hagyj 24 órát a vásárlásra
Sajnos néhány vásárló minél előbb jelzi, hogy érdeklődik a hirdetés iránt, aztán meggondolja magát, de erről már nem tájékoztat. Rosszabb esetben megbeszéltek egy átvételi időpontot, de a másik fél nem jelenik meg rajta.
Ez a Facebookon történő kereskedés egyik legnagyobb hátulütője. A kellemetlenségek elkerülése végett tüntesd fel a leírásban, hogy amennyiben egy érdeklődő vevővel 24 órán belül nem tudsz megegyezni egy átvételi időpontban, akkor a következő érdeklődővel kezdesz el tárgyalni.
16. Keress „vennék” jellegű hirdetéseket
A Facebook csoportokban a felhasználók „vennék” vagy „keresek” jellegű hirdetéseket is feladhatnak. Érdemes lefuttatni egy keresést a csoportban, hátha valaki pont arra vadászik, amit te szeretnél eladni. Ha találsz ilyen felhasználót, írj neki egy privát üzenetet.
A Marketplace-en nem lehet „keresek” jellegű hirdetéseket feladni.
17. Figyelj oda a beállításaidra, hogy elkerüld a spamet hírfolyamodon
Minél több csoportba lép be az ember a Facebookon, annál több kéretlen bejegyzés jelenhet meg hírfolyamodon. Ez első sorban az adok-veszek jellegű csoportokra igaz – könnyen lehet, hogy naponta tucatnyi olyan hirdetést adnak fel az emberek, amik egyáltalán nem érdekesek számodra.
A legegyszerűbb megoldás módosítani a csoport követési beállításait. Navigálj a csoport oldalára, majd kattints az Értesítések gombra és válaszd az Ismerőseim bejegyzéseiről vagy a Kikapcsolva opciót. Ne aggódj, továbbra is kapsz majd email értesítéseket ha valaki hozzászól hirdetéseidhez. A Tagja vagy gombra kattintva leállíthatod a csoport követését is anélkül, hogy kilépnél belőle.
A Marketplace egyik előnye, hogy az ottani hirdetéseket a Facebook elkülönítve kezeli a hírfolyamtól, ezért nincs szükség ilyen beállítások módosítására.
18. Ügyelj Facebook biztonsági beállításaidra
Ha megkezded az üzletelést, fel kell készülnöd rá, hogy előbb-utóbb idegenekkel kell majd kapcsolatot teremtened a Facebookon. Itt az ideje átvizsgálnod biztonsági beállításaidat. Kattints a profilod melletti kis nyílra és válaszd a Beállításokat. Kattints az Adatvédelemre és módosítsd az itteni beállításokat belátásod szerint.
19. Szerezz egy Facebook mobilt
Ha nem szeretnéd megadni telefonszámodat idegeneknek, akkor szerezz egy olcsó telefont, amit csak erre a célra használsz. Ez a lépés egyszerű azoknak, akinek a telefonja két SIM kártyát is elfogad.
20. Sok mindentől szeretnél megszabadulni egyszerre? Hirdesd meg őket!
Ha szeretnél minél előbb megszabadulni holmijaidtól, akkor talán jó ötlet lehet egyszerre meghirdetni őket. Lehetőleg tedd ezt egy olyan napon, amikor tudsz foglalkozni az érdeklődőkkel, mert valószínűleg több kérdésük is lesz a különböző termékekkel kapcsolatban.
Általában csak hasonló jellegű dolgokat érdemes egyszerre meghirdetni.
21. Légy tisztességes
A vásárlók kevesebb joggal rendelkeznek, amikor használt tárgyakat vásárolnak egy magánszemélytől, mintha egy üzletben tennék azt új termékekkel. Ennek ellenére illik úgy összeállítani a hirdetéseket, hogy azok teljes mértékben fedjék az igazságot. Ez nem csak biztosítja, hogy a dolgok eladása zökkenőmentes legyen, de könnyen lehet, hogy a vevő máskor is visszanéz majd hozzád, ha újabb dolgokat hirdetsz meg. Nem mellesleg, az ilyen szabályok betartásával nem kell félned, hogy kizárnak majd a csoportból.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.