Ajándék

Ajándék

 

Mit nevezünk ajándéknak a marketingben?

Az ajándékok, vagy promóciós termékek olyan (általában kézzelfogható) termékek, amiket költségmentesen ajándékozol oda egy ügyfélnek. Az effajta ajándékozás célja a tartós kapcsolatok kiépítése, és ezzel több lehetséges ügyfél bevonzása. Az ajándékokat gyakran ösztönzésként használják egy hírlevélre való feliratkozásra.

 

Az ajándékoknak számos típusa létezik, ezek lehetnek például:

  • Egy ingyenes ebook vagy hírlevél
  • Egy szoftver próbaverziója, amely arra ösztönözheti a felhasználót, hogy megvásárolja annak teljes verzióját.
  • Egy ingyenes kézzel fogható ajándék, mint például egy könyv, egy karóra, vagy bármilyen más fizikai tárgy egy új termék vagy szolgáltatás megjelenésekor.

 

Mik az ajándékok előnyei egy cég szemszögéből?

1. Hosszantartó márkatudatosságot szilárdítanak meg az emberekben

A Promotional Products Association International (PPAI) Egyesült Államokban végzett kutatása szerint az emberek 62%-a emlékszik egy cég nevére és jellemzőire, miután egy promóciós terméket kapott attól. Egy jó ajándék minden alkalommal emlékezteti a megajándékozott félt márkádról, amikor az használj a terméket.

 

Egy kreatív ajándék fokozott ügyfélhűséget és ügyfélkapcsolatokat eredményezhet, hiszen azonnali pozitív élményt kínál a leendő ügyfelek számára, amit aztán azok közvetlenül a cég nevéhez csatolnak majd. Ha promóciós terméken a cég elérhetőségei is szerepelnek, az emberek valószínűbb, hogy felveszik veled a kapcsolatot. Ilyen értelemben az ajándékok olyanok, mintha névjegykártyák lennének, csak éppen hasznuk is van.

 

2. Értékes hirdetései felületet kínálnak

Az emberek többsége napi legalább 8 órát dolgozik, ami sokak számára egy helyben való ülést jelent. Amennyiben meglévő vagy lehetséges ügyfeleid márkás promóciós termékeidet használják irodai munkájuk során, akkor azzal lényegében munkatársaiknak is reklámozzák márkádat.

 

3. Személyes értéket adnak általános marketingüzenetedhez

Ha ismered ügyfélbázisodat, és tudod, hogy mivel hathatsz rájuk, akkor marketingüzeneteidet személyesebben is célozhatod irányukba. Egy jó promóciós termék lehetővé teszi, hogy testre szabd, és precízen megcélozd üzeneteidet. Azzal, hogy kreatív ajándékot választasz, amihez egy vonzó logó vagy design társul, fokozhatod célközönségedben a termék észlelt értékét és kívánatosságát. Ha például az ajándék vidám, és színes, akkor a megajándékozottak tudni fogják, hogy más területeken is ilyen pozitív hangulatú dolgokra számíthatnak márkádtól.

 

4. Kihasználhatod velük az észlelt érték jelenségét

Az átlagemberek nem tudják, hogy mennyibe is kerül egy promóciós ajándék legyártása, és sokkal valószínűbb, hogy túlbecsülik az értéküket, mert egyetlen termék ára alapján ítélik meg azt (ami mindig drágább). Marketingesként kihasználhatod ezt a jelenséget azzal, hogy nagy ételben szerzed be ajándékaidat, és így sokkal olcsóbban jutsz hozzájuk, mintha egyenként vásárolnád meg őket.

 

5. Lehetővé teszik, hogy a helyi közösség részévé válj

A különböző rendezvények szponzorálása, és az, hogy helyi közösség részévé válsz rengeteget tehet márkádért, hiszen bizonyítottan javítható vele az emberek márkádról kialakult képe, ami további előnyökkel jár. Számos opciód van – támogathatod például egy helyi focicsapatot azzal, hogy márkás mezeket ajándékozol nekik, ezzel is bizonyítva, hogy törődsz a helyi közösséggel, és támogatod mindazt, amit tesznek. Egy ilyen egyszerű, és egyáltalán nem túl költséges gesztussal jótékonysági célokat is szolgálhatsz, tehát tényleg mindenki csak jól jár.

 

6. Ösztönzően hathat az alkalmazottakra

Ajándékokkal nem csak ügyfeleidet, hanem alkalmazottaidat is meglepheted, hálád jeléül teljesítményükért. Az ajándékok motivációs céllal is felhasználhatók, és ösztönzőleg hathatnak a munkatársakra, hogy jobban teljesítsenek. Alakíts ki egy jutalomprogramot, amely a leginkább megfelel munkahelyi kultúrádnak, céges céljaidnak, és persze a munkatársaknak is.

 

7. Alternatívák az árkedvezményre

Ahelyett, hogy leáraznád egy termékedet, ugyan azon az áron egy ajándékot is mellékelhetsz hozzá. Ideális esetben a plusz ajándék értéke kisebb, mint amekkora összeget egyébként engedtél volna a termék árából, de sokkal értékesebbnek tűnik tőle a termék a régi árán is. Ez az észlelt érték jelenség, amiről a fenti pontokban már többször is szó volt. Az ingyenes ajándékok sokkal értékesebbekké teszik a termékeket a vásárlók szemében, akik így sokkal hajlandóbbak megvásárolni azokat teljes árukon.

 

8. Márkanagykövetekké teszik ügyfeleidet

Valahányszor látsz valakit, aki egy márkás pólót visel, akkor valójában egy két lábon járó hirdetőtáblát bámulsz. Néhány márka kifejezetten jól kihasználja ezt, és mutatós vagy éppen hasznos (például egy h hátizsák) termékeket kínál fel ajándékokként. Ha az emberek hétköznapjaik során is gyakran viselik ezeket a termékeket, akkor ezzel lényegében aktív márkanagyköveteiddé válnak, akik magukkal viszik márkád hírét, ahová csak mennek.

 

9. A jól célzott promóciós termékek gazdaságosak

Mint azt az első pontban is említettük, a kutatások szerint nagyjából 10 emberből 6-ban jobban rögzül egy cég, ha promóciós terméket kap tőle. Ahhoz, hogy a legtöbbet hozhasd ki az emberek e tulajdonságából először is ismerned kell célközönségedet. A kellően célzott üzenetek és a gondosak kiválogatott ajándékok komoly sikerekre vihetik márkádat az adott réspiacon belül.

 

Ahhoz, hogy a promóciós termékek gazdaságos és profitálható kampányeszközök legyenek, biztosítanod kell, hogy az ajándékok legyártásának költségeiért nagyobb márkaemlékezetet kapsz, mintha általános hirdetéseket alkalmaznál. Az ilyen jellegű marketing segíthet költségvetésed szabályozásában, és költségek kiegyenlítésének pontosabb kiszámításában.

 

10. Háromdimenziós hirdetések

A mai digitális világban egyre több hirdetés létezik az interneten, egy hivatkozás, banner, vagy éppen videó formájában. Habár a technológiai fejlesztések egy nagyon kényelmes világot teremtettek körülöttünk, az emberek továbbra is jobban szeretik az olyan dolgokat, amiket kezükben tarthatnak – ezért ér többet egy régi, bekeretezett családi kép, mint egy telefonnal készített pillanatkép, ami száz másik között van valahol egy memóriakártyán. Egy ingyenes, kézzelfogható tárgyat kapni sokak számára igazi élmény, és sokkal élvezetesebb a célközönség számára, mint a legtöbb digitális formában megjelenő hirdetés.

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink