Ezek lesznek 2019 legfontosabb e-kereskedelmi trendjei
Ezek lesznek 2019 legfontosabb e-kereskedelmi trendjei
9 online marketing trend, amelyek az e-kereskedelemben 2019-ben dominálni fognak. Nagy segítség webáruház marketingesek számára az alábbi, gyakorlati útmutató.
Az e-kereskedelem mára már szinte az egész bolygót lefedi. A digitális áruházak korát éljük, és habár továbbra is rengeteg hagyományos üzlet működik sikeresen, egyre nehezebb olyan emberekkel találkozni, akik soha nem vásároltak semmit az interneten.
A gazdasági szakemberek előrejelzései szerint 2019-ben világszinten durván 2 trillió dollárnyi értékben kelnek majd el áruk az interneten. Elég meggyőző üzletnek hangzik?
Egyre több online üzlet, vagy „webáruház” nyílik meg az interneten, és mind a meglévő, mind a leendő webáruház-tulajdonosoknak tisztában kell lenniük a legújabb és feltörekvő technológiákkal és trendekkel, ha lépést szeretnének tartani ezzel a folyamatosan fejlődő területtel.
Cikkünkben azokra az aktuális, vagy terjedő e-kereskedelmi trendekre világítunk rá, amelyeket 2019-ben nem éri majd meg figyelmen kívül hagyni!
1. A chatbotok és a mesterséges intelligencia
A chatbotok nem számítanak újdonságnak, azonban a szakértők szerint minden évben a marketing-költségvetés egyre nagyobb részét fordítják a fejlesztésükre. A chatbotok már ma is számos online üzletben helyettesítik az eladókat és az ügyfélszolgálatosokat, ráadásul rengeteg hasznos információt segítenek begyűjteni az ügyfelekről, amiket aztán az üzlet üzemeltetői felhasználhatnak.
A chatbotok lehetnek egyszerű, vagy akár mesterséges intelligenciával ellátott eszközök is, amelyek képesek megérteni akár az emberi beszédet is, és egyre több dolgot megtanulni az ügyfelek vásárlási szokásairól és preferenciáiról.
Az így begyűjtött információk alapján a mesterséges intelligenciával ellátott chatbotok képesek megállapítani azt is, hogy mely marketingmódszereket lenne érdemes alkalmazni a maximális hatékonyság érdekében.
2. Keresőoptimalizálás fizetett hirdetések helyett
Statisztikák szerint ma már az emberek 20-25%-a használ hirdetésblokkolót, azaz ad blockert. Ez az arány egyre tovább növekszik, bár a legnagyobb újságok (pl. Forbes) igyekszik ezek ellen harcolni, oly módon, hogy nem engedi tartalmait olvasni, ha hirdetés blokkolót használsz. Ha a display hirdetéseknél ez valamelyest megoldást is jelenthet, a Google találati listát azonban egyértelműen megtisztítják a hirdetés blokkolók. A témában több cikket is írtunk, olvasd el ezeket is:
- Organikus kontra CPC találatok – Mi termel átkattintásokat 2019-ben?
- Mi várható a keresőoptimalizálás területén 2019-ben?
Jó ideje terjesztik a keresőoptimalizálásról azok, akik nem értenek hozzá, hogy a SEO halott. A SEO erősebb és ütősebb fegyver, mint valaha volt, csak több szaktudást igényel. Ma már nem elég a linkek halmozása, a meták megírása, sokkal szofisztikáltabb technológiák vezetnek eredményre. De az eredmény elsöprő.
3. Influencer marketing
Ma már a csapból is az influencer marketing folyik. Sokan teljesen mást értenek ez alatt. Egy jó infulencer kampány sokrétű, összetett és jól szervezett. Nem kell azonnal elrohanni Dancsó Péter vagy a Pamkutya média ügynökségéhez, és sok milliót kidobni egy drága celebre. Rengeteg, náluk olcsóbb, és a célcsoportot jobban elérő közösségi befolyásolót is találsz, ha jól utána nézel. A mikro influencerek gyakran potom pénzekért nagyon szép eredményeket tudnak produkálni. Ha jól csinálod az influencer kampány a keresőoptimalizálásodat is segíteni fogja. Olvasd el ezekről alábbi cikkeinket is:
- Amit a linképítésről egy marketingesnek mindenképpen tudnia kell 2019-ben
- Egy sikeres közösségi influencer marketing kampány 6 alapvető lépése.
4. Az online és offline kereskedelem harmóniája
Az e-kereskedelmi marketing egyre inkább kezd átterjedni az offline szektorra is. Sok vásárló például szívesebben veszi át személyesen egy közeli üzletben online rendelt termékét ahelyett, hogy házhoz szállíttatná azt.
A modern platformok lehetővé teszik a különböző rendszerek együttes használatát, elérhetővé téve azokat az interneten, de megadva a lehetőséget arra, hogy az ügyfelek saját belátásuk szerint cselekedjenek. Meglepően fontos ilyen opciókat kínálni, hiszen az ügyfelek értelemszerűen azt az alternatívát választják majd, ami a legkényelmesebb vásárlói élményt biztosítja számukra.
5. Ügyfélközpontú hozzáállás
Sokkal kellemesebb élmény egy olyan üzletben vásárolni, ahol az embert ismerik – tudják, hogy mit szeret, mit vásárol gyakran, és így tovább. A személyre szabott online felhasználói (webáruházak esetén vásárlói) élmények lehetővé teszik, hogy az ügyfelek egy online üzletben is így érezzék magukat.
A webáruházban végzett műveletek elemzésével a rendszerek képesek alkalmazkodni a felhasználók preferenciáihoz, és olyan termékeket/szolgáltatásokat javasolhatnak nekik, amelyek iránt jó eséllyel érdeklődnének. Ez a módszer különösen újonnan bemutatott termékek és szolgáltatások népszerűsítésére kiváló.
A begyűjtött adatok alapján akár személyre szabott, névre szóló, mégis teljesen automatizált promóciós emailek is kiküldhetők a vásárlóknak.
A technológia fejlődésével a különböző személyre szabást kínáló eszközök tárháza is bővül. Nem csak a műveletek és korábbi vásárlások alapján ajánlott termékek segíthetik a vásárlást – egy feltöltött fényképbe például be lehet illeszteni egy bútordarabot, hogy vizualizálni lehessen, hogyan mutatna az egy szobában, vagy egy arcképet, hogy jól állna-e az adott személynek egy kalap, vagy egy szemüvegkeret.
6. Többcsatornás kommunikáció
Sok felhasználó használ több eszközt vásárlói utazása során – egyesek például egy okostelefonon böngészgetnek, amikor ráakadnak egy termékre, de végül asztali számítógépükön rendelik meg azt (vagy éppen fordítva).
A többcsatornás marketing egyre népszerűbbé válik, méghozzá nem véletlenül – az emberek több közösségi hálózaton is jelen vannak, ezeket pedig több eszközről is használják. Ezért olyan fontos kihasználni a közösségi hálózatok által kínált kereskedelmi lehetőségeket – például a közvetlen vásárlásokat, vagy az üzenetküldő alkalmazásokban elérhető rendeléseket.
7. Vásárlás okostelefonon
Az okostelefonos vásárlás manapság egyszerűbb, mint valaha. Még csak nem is muszáj, hogy az embernél ott legyen a bankkártyája, hiszen a különböző alkalmazások ezt a terhet is leveszik a modern vásárló válláról.
Egyes becslések szerint a vásárlók egyharmada vásárol okostelefonok segítségével, és biztosra vehetjük, hogy ez az arány egyre inkább az okostelefonok irányába mozdul majd. Ha nem szeretnél lemaradni ezekről az ügyfelekről, akkor webáruházadnak saját mobilalkalmazásra lesz szüksége.
8. Hangalapú keresés
Az okostelefonok elterjedésének és az okostelefonos keresés népszerűségének köszönhetően egy új trend, a hangalapú keresés is megjelent. Szintén becslés ugyan, de 2020-ra várhatóan minden második keresés hangalapú lesz majd.
Ezt a webáruházak üzemeltetőinek is figyelembe kell venniük – fel kell készülni a hangalapú keresések elterjedésére, méghozzá minél előbb.
9. Tartalommarketing
A webhelyekre feltöltött jó minőségű, érdekes tartalmak kiváló eszközei az érdeklődő forgalom bevonzásának. Ezeknek a tartalmaknak mindenek mellett segíteniük kell az olvasókat a termékválasztásban. Manapság ez egyre fontosabb a vásárlók bizalmának megnyeréséhez.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.