Így optimalizálhatod konverziós arányodat a keresőoptimalizálás segítségével
Így optimalizálhatod konverziós arányodat a keresőoptimalizálás segítségével
A SEO tanácsadó nem csak abban segít, hogy több forgalma legyen weboldaladnak, a konverziós arányt is növeli. A SEO mely módszerei kellenek a CRO növeléséhez? Mutatjuk!
A keresőoptimalizálás a digitális marketing egyik legstabilabb alappillérét képezi. A SEO nélkülözhetetlen ahhoz, hogy egy webhely, illetve annak tartalmai láthatóbbá váljanak az érdeklődő célközönség számára. Azonban nem a láthatóság a jól végzett keresőoptimalizálás egyetlen haszna, ugyanis ha ügyes vagy, konverziós arányodat is optimalizálhatod a különféle SEO módszerekkel.
A következőkben erről lesz szó, azonban mielőtt belevágnánk a dolgok közepébe, először is jobb tisztázni, hogy mit értünk konverziós arány optimalizálása alatt.
Mi az a konverziós arány optimalizálás?
A konverziós arány optimalizálás (röviden CRO) célja a legtöbbet kihozni abból a forgalomból, ami a webhelyedre érkezik. A CRO során arra élezed ki a webhelyedet, hogy annak látogatói elvégezzenek egy kívánt műveletet (rendelés, asztalfoglalás, ajánlatkérés, regisztráció, stb.) – vagyis, hogy konvertáljanak.
Ehhez az optimalizáláshoz először is ki kell kideríted, hogy hol, és miért szakítják meg (vagy nem kezdik el) a konverziós folyamatot webhelyed látogatói, majd meg kell oldanod ezeket a problémákat. Nagyon fontos például a weboldal UX alapú tervezése, melyről éppen tegnap írtam egy cikket, kattints IDE és olvasd el ezt is.
Alapjában tehát a CRO lényege nem új látogatókat vonzani a webhelyre, hanem rávenni az aktuális látogatókat, hogy megtegyenek egy bizonyos lépést a webhelyen. Ez egy fontos különbség a két optimalizálási folyamat között. Hiába van napi több ezer látogatód, ha nagy részük nem fog konvertálni.
Néhány fontos online marketing kifejezés
A következő útmutatóban megejtünk majd néhány szakkifejezést is, amiket jobb még így az elején tisztázni, hogy később ne okozzanak problémát.
- Konverzió: Konverziónak nevezzük azokat a műveleteket, amikre szeretnéd rávenni webhelyed látogatóit, míg azok webhelyeden tartózkodnak. Ez lehet egy regisztráció, feliratkozás egy hírlevélre, egy online rendelés, egy asztal-, vagy szobafoglalás, vagy akár egy dokumentum letöltése is, hogy csak néhányat említsünk. A konverzió egy olyan művelet, ami az egyszerű látogatókat érdeklődőkké vagy konkrét ügyfelekké „konvertálja”, tehát alakítja át.
- Konverziós arány: A konverziós arány azon látogatók százaléka, akik elvégeznek egy konverziós műveletet webhelyeden. Ezt az értéket úgy kaphatod meg, hogy egy adott időszakból elosztod a konverziók számát az összes látogató számával, majd a végeredményt megszorzod százzal. Minél nagyobb ez az érték, annál jobb.
- Felhívás: A felhívás (call-to-action, röviden CTA) egyfajta iránymutatás, utasítás a látogatónak, arra, hogy legyen a következő művelete, lépése a webhelyen. A CTA-k általában gombok formájában elhelyezett hivatkozások, amelyek olyan utasító feliratokat tartalmaznak, mint „Regisztráljon most”, vagy „Rendelje meg még ma!”, és így tovább. A CTA-k általában konverzióra utasítják a felhasználót.
- Konverziós/értékesítési tölcsér: Ez az az útvonal, amit egy felhasználó a konverzió pillanatáig bejár. Ez az útvonal lehet hosszú és komplikált, vagy egyszerű és rövid is. Minél kevesebb lépésre van szüksége egy felhasználónak a konverzió befejezéséhez, annál nagyobb az esélye, hogy többen konvertálnak majd.
- Kilépési arány: Azon felhasználók aránya, akik elhagyják a webhelyedet egy oldalról. Nem összetévesztendő a visszafordulási aránnyal, mert a kilépési arány azokat a felhasználókat is számolja, akik a webhely más oldalairól érkeztek az adott oldalra, mielőtt elhagyták volna róla a webhelyet.
- Elhagyási arány: Ez azon felhasználók aránya, akik elkezdik ugyan a konverziós folyamatot, de nem fejezik azt be. Például, amikor valaki termékeket helyez a kosarába egy webáruházban, de végül nem rendeli meg őket.
Szeretnéd növelni konverzióid számát? Segítünk! Kattints IDE, olvasd el, hogyan!
Hogyan segíthet a SEO a konverziós arány optimalizálásában?
A SEO barátságosabbá teszi webhelyedet a mobilról böngészők számára
A mobil-első design fontos keresőoptimalizálási szemponttá vált az elmúlt néhány évben. Érdemes rendszeresen tartani egy „mobilbarát auditot”, amely során nem csak SEO-dat javíthatod, hanem egyben orvosolhatod azokat a problémákat is, amelyek visszatartják a felhasználókat a konverzióktól.
De a mobilhasználók nem is nagyon szoktak konvertálni, igaz? Miért olyan fontos ez?
Nos, valóban, a mobilról érkező konverziók száma kevesebb, mint az asztali konverziók fele, de ha vizsgálgatod egy kicsit a statisztikákat, akkor hamar láthatóvá válik, hogy a táblagépek konverziós aránya nagyjából az asztali számítógépekével egyenlő, és a mobilos konverziók aránya évről évre növekszik.
Ellenőrizd tehát webhelyedet egy mobilhasználó szemével. Nézd meg, hogy mennyire kezelhető könnyedén érintőképernyőről, milyen gyorsan töltenek be az oldalak, mennyire olvasható/látható a tartalom, és hogy mennyire egyértelmű egy konverziós folyamat végigzongorázása.
Ne hidd, hogy erre csak azoknak van szüksége, akik webáruházat üzemeltetnek. Ha webhelyed regisztrációs lehetőséget, vagy szobafoglalási opciót is kínál, akkor ezeknek tökéletesen, gyorsan, akadálymentesen kell működniük mobileszközökön is!
A SEO gyorsabbá teszi webhelyedet
A sebesség már rég óta fontos rangsorolási szempont a Google szemében, és 2018 óta ezt a kritériumot mobileszközökre is kiterjesztették. Azonban ez nem minden - ha egy weboldal betöltésére 3 másodpercnél többet kell várni, az emberek nagy része örökre lemond arról a webhelyről (a Google éppen ezért fektet olyan nagy hangsúlyt a sebességre).
Egy jó SEO szakember ezt nagyon jól tudja, és igyekszik minél inkább úgy optimalizálni webhelyét (vagy ügyfele webhelyét), hogy az a lehető leggyorsabban működjön. Egy gyors webhelyen sokkal valószínűbb, hogy az emberek végigviszik a konverziós folyamatot – ez mind asztali, mind mobileszközökre vonatkozik!
A SEO megoldja a navigációs problémákat
A felhasználói élmény nagyban függ a webhely navigálhatóságától. Ha webhelyeden hibás hivatkozások vannak, akkor használhatósága romlik, és előfordulhat, hogy néhány oldalt képtelenek lesznek elérni a felhasználók.
A hibás hivatkozások egy SEO szakember szemszögéből súlyos problémák, elvégre a Google ezt úgy értelmezi, hogy a webhelyet nem tartják karban, amit lefokozással jutalmazhat. Egy SEO audit segít feltárni webhelyed hibás hivatkozásait, amelyek kijavításával egyszerre javíthatod keresőoptimalizálásodat, és konverziós arányodat is.
Az egyedi hibaoldalak konverziómentők lehetnek
Persze lehetetlen minden rossz hivatkozást másodperceken belül kijavítani webhelyeden, és könnyen lehet, hogy valaki egy külső forrásból linkel hibásan valamelyik tartalmadra, amivel nem is igazán tudsz mit csinálni. Mindkét esetben egy 404-es hibaoldal fogadja majd a gyanútlan látogatókat, jelezvén, hogy a kért oldal nem található az adott szerveren.
Ez már önmagában nagy probléma, de a helyzetet tovább súlyosbítja, hogy ezek a 404-es oldalak általában üresek, és semmitmondók, sok felhasználó pedig összezavarodik tőlük, és reflexből elhagyja a webhelyet.
A 404-es hibákat nem mindig tudod elkerülni, de barátságosabbá teheted őket annak érdekében, hogy kevesebb felhasználó rettenjen meg miattuk. Melyek a 404-es hibakódok? IDE kattintva megtudhatod. Erre a hibaoldalra érdemes elhelyezni valamilyen képet, és egy értelmes üzenetet, hogy valamilyen hiba történt. Ezen felül jó, ha néhány hivatkozás is kerül az oldalra, amelyek a webhely főbb csomópontjaira mutatnak (többek között a kezdőlapra is). Még egy keresősávot is elhelyezhetsz rajta, ezzel is biztosítva a felhasználók kényelmét.
Habár az egyedi 404-es oldalakat ugyan úgy feltérképezési problémaként könyveli el a Google, a rajtuk elhelyezett hivatkozásokat ugyan úgy követheti a robotja, így a feltérképezés nem szakad meg a hiba miatt.
A SEO biztonságosabbá teszi a webhelyet
Manapság alapvető elvárás, hogy egy olyan webhely, ami érzékeny információkat (email cím, jelszavak, bankkártya-adatok) kér be a felhasználóktól, biztonságosan kezelje ezeket az adatokat. Ehhez egy SSL tanúsítványra illetve HTTPS kezdetű URL-ek használatára van szükség. Azonban előfordulhat, hogy néhány régi URL nem került át HTTPS protokollra, és egy SEO audit segít felkutatni ezeket a problémás oldalakat webhelyeden.
A biztonság fontos a rangsorolás miatt, de éppen annyira fontos felhasználói szempont is, elvégre ki vásárolna egy olyan webhelyen (vagy egyáltalán látogatna el rá), amiről a böngésző is figyelmezteti, hogy nem biztonságos?
A SEO tanácsadó javítja a webhelyen töltött időt
Minél több időt tölt egy felhasználó a webhelyen, a Google annál értékesebbnek tartja majd azt. Ugyan így, minél több ideig böngészget valaki egy webhelyet, annál valószínűbb, hogy látogatása konverzióban végződik majd. Egy SEO szakember tisztában van ezzel, és mindent megtesz annak érdekében, hogy növelje a látogatók webhelyen töltött idejét.
Ezt természetesen érdekes tartalmakkal, többnyire videókkal biztosíthatod. A videók szólhatnak egy új fejlesztésről, lehetnek termékbemutatók, és számos más is. A videókat CTA-kként is felhasználhatod, így egyszerre felkeltheted velük az emberek figyelmét, meggyőzheted őket a konverzió előnyeiről, és fel is hívhatod rá a figyelmüket, hogy hol tehetik meg a következő lépést.
A jól beállított SEO információt szolgáltat a meta mezők segítségével
A meta mezők megfelelő kitöltésével releváns információkat és kulcsszavakat biztosíthatsz a keresőmotoroknak webhelyed, tartalmairól. Ezek a meta mezők (vagy címkék) segítenek eldönteni a keresőmotoroknak, hogy webhelyed mivel foglakozik, és hogy milyen keresésekre érdemes megjeleníteni azt.
De mi köze van mindennek a konverziókhoz? Nos, azzal, hogy releváns kulcsszavakat helyezel el tartalmaid címében és leírásában, a felhasználók már az előtt látni fogják, hogy miről szólnak ezek, mielőtt rákattintanának a keresőtalálatok között. Ha pontosan tudják, hogy mire számíthatnak, akkor több olyan felhasználó kattint majd tartalmaidra, aki azt keresi, amit kínálsz – ezzel csökken a visszafordulási arányod, és több konvertáló látogatód lehet.
Egy eredményes keresőoptimalizálás érdeklődő felhasználókat vonz be long-tail kulcsszavakkal
Egy webhely optimalizálásában fontos szerepe van a kulcsszavaknak, azonban ezek között is különbséget tehetünk, például a szavak, vagy kifejezések hossza szerint.
A rövid, egyszavas kulcsszavak például többnyire nagyon általánosak, ami azt jelenti, hogy sokan keresnek rájuk, különféle szándékokkal (érdeklődés, vásárlás, stb.) Ezek a kulcsszavak hasznosak arra, hogy sok keresésre jelenjen meg webhelyed, de nem mindig olyan felhasználókat vonzanak be, akik konvertálni akarnak. Ezzel szemben ha hosszabb, három vagy több szavas kifejezéseket használsz, akkor drasztikusan csökken ugyan a keresések száma, de konkrét szándékú felhasználókat célozhatsz meg velük.
A „karóra” egy nagyon tág kifejezés, és ha valaki erre keres, az lehet, hogy csak egy képet szeretne egy karóráról, esetleg a karórák működésére, történetére kíváncsi, vagy vásárolni szeretne egyet. Azonban ha valaki az „olcsó férfi karóra” kifejezésre keres rá, akkor nagyon valószínű, hogy konkrét vásárlási szándéka van, tehát jó eséllyel konvertálni fog karórákat értékesítő webhelyeden.
Ha többet szeretnél megtudni ezekről a long tail kulcsszavakról, akkor ebban a korábbi cikkünkben minden fontosabb információt megtalálsz róluk!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.