Így találj rá ideális célközönségedre a közösségi médián influencerként vagy marketingesként!

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

Hogyan találj rá célközönségedre a közösségi médián

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Számos újdonsült influencer és cég követi el azt a hibát, hogy csak úgy hirtelen felindulásból ráugrik egy tetszőleges közösségi platformra, csak azért, mert éppen az a „menő” manapság. Az ilyen impulzusszerű döntések általában gyors kiégéshez vezetnek, és az adott influencer vagy márka fiókja rövid időn belül elveszíti kezdeti lendületét.

Így találj rá ideális célközönségedre a közösségi médián influencerként vagy marketingesként!

Nem is igazán azzal van a baj, hogy valaki kipróbál egy új, vagy felkapott közösségi platformot, hanem az, hogy nem tudja, hogy hogyan rátaláljon rá célközönségére. A két extrém véglet ilyenkor az, hogy valaki vagy mindenkit bekövet annak reményében, hogy visszakövetik, vagy még ennyit sem tesz meg azért, hogy rajongótábort építsen maga vagy márkája köré.

 

Szóval hogy csinálják a sikeres márkák? Mi a titka annak, hogy közösségi fiókjaik felkapottak, és az emberek ténylegesen érdeklődnek azok iránt, amiket posztolnak? A legtöbb esetben minden azon múlik, hogy képes vagy-e meghatározni saját célközönségedet, illetve elérni azt releváns tartalmakkal.

 

Egy másik probléma a márkák körében, hogy legtöbbjük még most is egy szimpla online reklámfelületként tekint a közösségi médiára – egy olyan eszközként, ami csak termékek eladására jó. Habár a közösségi platformok valóban segíthetnek a termékek és szolgáltatások értékesítésében, az emberek nem azért böngészik naphosszat, hogy a márkák önreklámmal bombázzák őket hírfolyamjukon.

 

A közvetlen értékesítés nem életképes taktika ezeken a platformokon. Hogy miért? Mert a közösségi média marketing valójában a tartalommarketing egyik ágazata, amiben releváns információkat kell megosztani egy kellően definiáld célközönséggel. Ha ezt elég sűrűn csinálod, ez a célközönség idővel nem csak hasznos információid, hanem márkád, és annak kínálata iránt is érdeklődni kezd anélkül, hogy erőltetned kellene a marketinget.

 

Ezzel pedig vissza is kanyarodtunk a célközönséghez, ami mai cikkünk témája – akár influencerként, akár egy márka képviseletében érkeztél ide, a következő útmutató neked szól!

 

Kik alkotják célközönségedet?

A közösségi média marketing (és lényegében az influencer marketing) kampányok kialakításának első lépése meghatározni, hogy kik is alkotják célközönségedet, hiszen ezen alapszik majd, hogy mit, hogyan, és mikor kínálsz nekik.

 

Márkaként bizonyára már van egy általános képed arról, hogy milyen emberek érdeklődnek kínálatod iránt, de neked nem egy általános képre van szükséged, hanem egy nagyon konkrét definícióra arról, hogy kiknek is szól marketinged.

 

Influencerként valamivel egyszerűbb dolgod lesz, hiszen első sorban olyan embereknek szólnak tartalmaid, akik hozzád hasonló érdeklődési körökben mozognak. Az emberek általában azért kedvelik az influencereket, mert könnyedén tudnak azonosulni velük. Persze ez nem jelenti azt, hogy csak olyan emberek érdeklődnek majd tartalmaid iránt, akik pont olyanok, mint te, de hamar észreveszed majd, hogy hasonló embereket vonzol magad köré azzal, amit csinálsz!

 

Íme néhány kérdés, amelyeket definiálhatod célközönségedet:

 

  • Milyen nemű ügyfeleknek szól kínálatod? Csak férfiaknak, nőknek, vagy mindkét nem számára relevánsak?
  • Mely korcsoportok érdeklődhet kínálatod iránt? Egy konkrét, vagy több generációról van szó?
  • Milyen jövedelmű közönséget szeretnél megcélozni? Ezt könnyedén eldöntheted termékeid ára alapján.
  • Milyen értékek kovácsolják össze ideális célközönségedet?

 

Ezek persze csak általános jellemzők, és rengeteg egyéb szempontot is felhasználhatsz, amelyekkel tovább szűkítheted a megcélzandó felhasználók listáját. Ne feledd, hogy első sorban olyan embereket kell megcéloznod, akik sokban hasonlítanak meglévő ügyfélkörödre (kivéve persze, ha szándékosan új piacra szeretnél bejutni).

 

A célközönség ismerete azért is fontos, mert a közösségi média marketing (és az influencer marketing) lényege, hogy olyan tartalmakat ossz meg, amelyek első sorban őket érdeklik. Nem készíthetsz olyan tartalmakat, amik minden létező felhasználó számára relevánsak – ez egyszerűen lehetetlen.

 

Amennyiben egy márkát képviselsz, és már van egy kialakult ügyfélköröd, érdemes néhány rövid kérdőív formájában felmérést végezni közöttük, hogy valós adatokra alapozhasd közösségi célzásodat!

 

Milyen közösségi platformokat használ célközönséged?

Az olyan óriásokat, mint a Facebookot, az Instagramot, a Twittert, vagy a YouTube-ot senkinek nem kell bemutatni. Ezek mind népszerű platformok több millió (vagy milliárd) felhasználóval, és habár jó eséllyel célközönséged nagy részére is rátalálsz majd rajtuk, nem mindenki használja ezeket a platformokat elsődleges közösségi felületként. Létezik megannyi résplatform is, amik nagyon szűk célközönségeket foglalkoztatnak.

 

Természetesen lehetetlenség az összesen (ténylegesen) jelen lenni egyszerre – még a nagyobb cégek is csak néhányra koncentrálnak ezek közül, amelyeken célközönségük legnagyobb hányadát érhetik el.

 

Első körben tehát válassz egyetlen platformot, és csak akkor kezdj el gondolkodni a következőn, ha az elsőre már kellő jelenlétet építettél ki, és megfelelő rutinod van benne.

 

Akár influencerként, akár marketingesként találkozol ezzel a problémával, számos statisztikai webhely és jelentés is található az internete, amelyek a különféle platformok demográfiai megoszlását vázolják fel – érdemes utánanézni a legfrissebbeknek!

 

Kérdezd ki meglévő ügyfeleidet

Influencerként annyi könnyíti a helyzetedet, hogy a hasonló emberek hasonló platformokon gyűlnek össze, így célközönséged valószínűleg ott találod majd, ahol te is szívesen töltöd az idődet. Ha nem, akkor nézd meg, hogy mely platformokon népszerűek az olyan jellegű tartalmak, amiket te is szeretnél készíteni.

 

A marketingeseknek nem ilyen egyszerű a dolguk, de általában rendelkezésükre áll egy kiépült ügyfélkör, amelyet kikérdezhetnek preferált platformjaikról. Hacsak nem próbálsz más ügyfélkör irányába is terjeszkedni, célközönséged tagjainak legjobb példáit meglévő ügyfeleid között találod. Őket bizonyára már jól ismered, de a konkrét adatokért érdemes kérdőívet készíteni számukra.

 

Ezek a kérdőívek persze lényegesen többről kell, hogy szóljanak, mint arról, hogy milyen platformokon töltik szívesen az idejüket. Kérdezd őket arról is, hogy mennyi időt töltenek ezeken, követnek-e rajtuk márkákat is, vagy hogy milyen jellegű videókat néznek szívesen a különböző platformokon. Az így begyűjtött adatok segíthetnek eldönteni, hogy hol és milyen tartalmakkal lenne érdemes betörni a közösségi média marketingbe.

 

Szűkítsd közönségedet és keress rá konkrét résekre

Eddig összegyűjtött adataid alapján valószínűleg több csoportot is elkülöníthetsz majd célközönségeden belül. Értelemszerűen nem mindenki egyforma, de jó eséllyel összeállíthatsz majd néhány csoportot a hasonló érdeklődésű és gondolkodású emberekből.

 

A Facebook Hirdetéskezelője sokat segíthet ebben. Az eszközzel nagyon precíz közönségeket hozhatsz létre számos kritérium alapján, akiket aztán a kifejezetten nekik szóló hirdetésekkel meg is célozhatsz. Még ha eleinte nem is szeretnél hirdetéseket létrehozni, az eszköz kijelzi, hogy nagyjából hány felhasználóra vonatkoznak az általad beállított kritériumok – ez segít eldönteni, hogy (a Facebookon vagy az Instagramon) mekkora célközönségre számíthatnál, ha ilyen embereket szeretnél elérni tartalmaiddal.

 

Találd meg célközönségedet, és vedd fel velük a kapcsolatot

Ha sikerült definiálnod célközönségedet, és tudod, hogy mely platformon lenne érdemes jelen lenned, akkor próbáld arra ösztönözni meglévő ügyfeleidet, hogy keressenek meg az adott közösségi hálózaton – influencerként kérd barátaid, ismerőseid segítségét, hogy némi kezdőlöketet adjanak a követők terén.

 

Vannak platformok, mint például a Facebook, ahová feltöltheted meglévő ügyfeleid adatbázisát, hogy meghirdethesd nekik új közösségi oldaladat. Ezt Facebook a Hirdetéskezelőben teheted meg, ami az Instagramra is kiterjeszthető.

 

A Facebook egy másik hasznos funkciója, hogy amint készítettél egy saját, vagy egy feltöltött célközönséget, úgynevezett „hasonmás célközönségeket” is létrehozhatsz, akik a Facebook adatai szerint sokban hasonlítanak eredeti célközönségedhez, és így jó eséllyel érdekelheti őket új oldalad.

 

Végszó

Bármilyen platformon is kötsz ki a célközönség utáni keresgélés során, a következő szakasz profilod kiegészítéséről, és a releváns tartalmak rendszeres utánpótlásáról szól. Minden platform és célközönség mást követel meg, de ha már ennyit foglalkoztál a kutatással, akkor valószínűleg arról is kiderítettél valamit, hogy mi iránt érdeklődnének.

 

Influencerként van némi mozgástered ebben a fázisban, hiszen jó eséllyel egyelőre csak hobbiként foglalkozol a véleményvezérkedéssel, szóval kísérletezz, amíg rá nem találsz arra a hullámhosszra, amire többen is rá tudnak hangolódni. Ne feledd: érdemes magadból kiindulni, hogy a követők könnyedén tudjanak azonosulni valódi személyiségeddel!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Kérje ajánlatunkat!