notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A Big Data hatása a marketingre

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1_2 logo_2_2 logo_3_2 logo_4_2 logo_5_2 logo_6_2 logo_7_2 logo_8_2 logo_9_2 logo_10_2 logo_11_2 logo_12_2 logo_13_2 logo_14_2 logo_15_2 logo_16_2 logo_17_2 logo_18_2 logo_19_2 logo_20_2 logo_21_2 logo_22_2 logo_23_2 logo_24_2 logo_25_2 logo_26_2 logo_27_2 logo_28_2 logo_29_2 logo_30_2 logo_31_2 logo_32_2 logo_33_2 logo_34_2 logo_35_2 logo_36_2 logo_37_2 logo_38_2 logo_39_2 logo_40_2 logo_41_2 logo_42_2 logo_43_2 logo_44_2 logo_45_2 logo_46_2 logo_47_2 logo_48_2 logo_49_2 logo_50_2 logo_51_2
Főoldal > A Big Data hatása a marketingre

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

A Big Data hatása a marketingre


2019/11/25
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Mit is jelent a BIG DATA marketing? „Big data analitika nélkül a cégek vakok és siketek, és úgy kóborolnak ki az internetre, mint őzek az autópályára.” 

A Big Data hatása a marketingre

Ezt a hasonlatot még 2012-ben tweetelte Geoffrey Moore tanácsadó. Habár 7 évvel ezelőtt ez a megjegyzés még erős túlzásnak tűnhetett, mára a big data (vagyis a nagyméretű adatmennyiség) minden szektorban jelen van – köztük természetesen a marketingben és az értékesítésben is, és habár Moore tweetje kifejezetten a big data analitikát emlegette, ma már tudjuk, hogy valójában a big data összes elemére igaz az adatgyűjtéstől kezdve az integráción át a tárolásig, és így tovább.

 

A big data mára a különböző cégek esszenciális eszközévé vált. Legyen szó az ügyfélhűség megerősítéséről, az aktivitás fellendítéséről, a teljesítmény javításáról, vagy az árképzés optimalizálásáról, az óriási adathalmazok a marketingesek titkos fegyverei lettek.

 

Azonban a big data előnyeit csak kemény munka árán lehet kiérdemelni, hiszen ezek az adatok gondos válogatásra, szűrésre, feldolgozásra, és persze elemzésre szorulnak, mielőtt bármi hasznuk lenne a marketingesek számára. Szerencsére manapság megannyi korszerű megoldás közül választhatunk, amelyek megkönnyítik ezt a folyamatot.

 

De mégis hogyan változtatja meg gyökerestől a big data a marketing és az értékesítés világát? A következőkben erre és kapcsolódó kérdésekre olvashatsz választ.

 

Hogyan befolyásolja a big data a marketing és az értékesítés szektorait?

Először is definiáljuk, hogy mit jelent a big data egy marketinges számára. Leegyszerűsítve, a big data a hatalmas adatmennyiségek rögzítését, elemzését, és felhasználását jelenti az üzleti teljesítmény javítására. Íme csupán néhány példa erre:

 

A célközönség részletes megismerése

Pihengetünk?

Az minden marketinges számára evidens, hogy csak úgy „marketingezhet” hatékonyan célközönségének, ha tudja is, hogy kiknek kell megfogalmaznia üzeneteit. Ehhez kapcsolódik az „ismerd az ügyfeled” (angolul „know your customer”, röviden KYC) koncepciója, amelyet még sok-sok évvel ezelőtt dolgoztak ki a banki csalások kiküszöbölése végett. A KYC rálátást kínál az ügyfelek viselkedésére, és habár eleinte tényleg csak nagyobb pénzügyi intézmények számára volt elérhető, ma a big datának és a felhőalapú adatfeldolgozásnak köszönhetően még a kisebb vállalkozások is élvezhetik az előnyeit.

 

Ahhoz, hogy marketing törekvéseid hatékonyak lehessenek, tudnod kell azt is, hogy ügyfeleid milyen módon lépnek kapcsolatba márkáddal. A big data analitika többek között ezzel kapcsolatban is rengeteg hasznos információt kínálhat, amelyeket aztán felhasználhatsz új termékeid fejlesztéséhez, a meglévők javításához, vagy az ügyfelenkénti bevétel fokozása céljából.

 

Mindezt 360°-os betekintésként is szokás emlegetni.

 

A márkaismertség megerősítése

Az Aberdeen Group által lebonyolított Data-Driven Retail tanulmánya szerint az adatalapú kereskedők éves szinten 2,7-szer akkora növekedést tapasztalnak a márkaismertségben, mint a többi tesztcsoport.

 

A big data által kínált információk birtokában a marketingesek azonosíthatják, hogy hol és mikor érdemes ügyfelekre szabott tartalmakat kínálni a márkaismertség növelése érdekében.

 

Hatékonyabb ügyfélszerzés

A McKinsey egyik felmérése szerint azok, akik „intenzíven” használják az ügyfélanalitikákat, 23-szor valószínűbb, hogy jobban teljesítsenek az ügyfélszerzés terén, mint versenytársaik. A felhőszolgáltatások személyre szabott adatok folyamatos begyűjtését és elemzését teszik lehetővé, méghozzá egyszerre több forrásból is (internet, mobilalkalmazások, email, élő chat, stb.)

 

Valós idejű adatkezelés a felhőben

A big data, illetve a felhőszolgáltatások lehetővé teszik az adatok valós idejű nyomon követését. Ez olyan sebességet, precizitást, és hatékonyságot kínál a marketingesek és értékesítők számára, amelyhez hasonlót egyetlen más technológia sem. 

 

A big data összességében olyan információkat biztosít egy cég számára, amelyek felhasználásával (tevékenységeik optimalizálásával) jelentős költségeket és időt takaríthatnak meg.

 

A big data három fő típusai marketingesek számára

A marketingesek számára a big data következő három típusa releváns, amelyek mind más forrásokból gyűjthetők be, és más helyen tárolják őket:

 

Ügyféladatok

Ezen adatok segítségével a marketingesek közelebbről is megismerhetik ügyfeleiket. Ide tartoznak többek között az olyan információk, mint a név, az email cím, illetve a kereséséi és vásárlási előzmények, de ide sorolhatjuk még az olyan kevésbé evidens adatokat is, mint az ügyfelek hozzáállását, például a közösségi médiás tevékenységek, kérdőívek, és egyéb források alapján.

 

Pénzügyi adatok

Ezek az adatok a teljesítmény mérésében és optimalizálásában segítenek. Ide tartoznak például egy cég értékesítési és marketingstatisztikái, költségei, és árrései is. Továbbá a versenytársak ismert pénzügyi adatai is ide sorolhatók, mint például az árképzésük.

 

Működési adatok

Ezek a cég üzleti folyamataira vonatkoznak, úgymint a szállítmányozásra, a logisztikára, az ügyfélkezelő rendszerekre, és így tovább. Ezen adatok elemzése segíthet a költségek csökkentésében és a teljesítmény javításában.

 

Konkrét példák a big data és a marketing kapcsolatára

 

Elsevier: Big data a marketingnaptár optimalizálására

Az Elsevier a világ legnagyobb tudományos, technikai, és egészségügyi információszolgáltatója, amely évente több, mint 430 ezer szakértők által ellenőrzött kutatási cikket publikál.

 

A big data és a több felhőből álló környezet hatékony módszert kínál arra, hogy nyomon követhessék újságaikat és könyveiket azok életciklusa alatt, és hogy hatékonyabban megtervezhessék erőforrásaik elosztását a gördülékeny munkavégzés és a marketing működtetése érdekében. Az Elsevier cikkei a világméretű cég széleskörű forrásainak köszönhetően jönnek létre. A több felhőből álló rendszerből származó big data felhasználásával ezek a források egyetlen globális marketingüzenet-stratégiává állnak össze.

 

A DMD Marketing Corp. a big datának köszönhetően háromszorosan túlteljesíti versenytársait

A DMD Marketing Corporation kínálja az egyetlen olyan hitelesített adatbázist, amely több, mint hatmillió feliratkozott amerikai egészségügyi szakember email adatait tartalmazza. A DMD fennállása során több mint 300 millió emailt küldött ki, és 30 ezer email kampányt bonyolított le.

 

Az egészségügyi szakembereket megcélzó email kampányoknak óriási versenyben kell helytállniuk, azonban a big datának köszönhetően a DMD-nek sikerült megkülönböztetnie magát a konkurenciától. Felhőalapú big data integrációs eszközök használatával a DMD napi rendszerességgel frissíti email adatbázisát, nem pedig háromnaponta, és ennek köszönhetően 95%-os email kézbesítési arányt sikerül elérnie.

 

A Beachbody közel valósidejű ügyfél-viselkedési adatokkal csökkenti az ügyfél-lemorzsolódást

A Beachbody a fitnesz, az egészséges táplálkozás, és a motiváció egyik legnagyobb nemzetközi játékosa, több mint 23 millió ügyféllel. A márka igyekszik pazar ügyfélélményt, motivációt, és olyan tartalmakat biztosítani, amelyekkel rendszeresen visszacsalogathatják ügyfeleiket magukhoz.

 

A Beachbody bárhol megtekinthető videói nagyon népszerűek, de ezen kívül élő edzéseket is közvetítenek az edzőtermekben. A big data lehetővé tette a cég számára, hogy valós idejű ügyfél-viselkedési adatokat szerezzenek a fitneszcenterekből. Ezeket kombinálva az online adatforrásokból származó adatokkal, a márka személyre szabott ajánlatokat teremt ügyfelei számára, csökkentve ezzel azok lemorzsolódását.

 

A big datával kapcsolatos kihívások a marketingben

Az informatikai vezetők 88%-a szerint cégük ténylegesen érti ügyfeleiket, azonban a fogyasztók mindössze 61%-a érzi úgy, hogy a cégek valóban megértik szükségleteiket. A számok nem hazudnak – a big data alkalmazása szemmel láthatóan még mindig akadályokba ütközik, amelyekre valamilyen megoldást kell találni. Nézzük meg, hogy melyek ezek:

 

1. Eltérő adatrendszerek

Az ügyfelek és a cégek közötti szakadék egyik lehetséges oka, hogy mennyire időigényes feladat is beszerezni ezeket az adatokat a különböző forrásokból. Az ügyfelek hamar észlelik a változásokat, ezért minél többet késik az adatok rögzítése, annál nagyobbá válik ez a bizonyos szakadék. Ez komoly problémát jelent a marketingesek számára, hiszen ahogy az adatok elavulttá válnak, úgy a rajtuk alapuló személyre szabott ügyfélélmények is veszítenek a relevanciájukból.

 

A cégek gyakran több rendszert alkalmaznak adataik tárolására és feldolgozására. Azonban az adatok összeszedése ezekből a különböző rendszerekből (gyakran több csatornán keresztül), időigényes feladat, ami késleltetheti az elemzés folyamatát, veszélyeztetheti az adatok biztonságát (és az adatkezelési szabályok betartását), és persze az általános hatékonyságot is csökkentheti.

 

Az egyik lehetséges megoldás erre a problémára az úgynevezett ügyfél MDM (customer master data management, azaz központi ügyféladat-kezelés). Az ügyfél MDM lényege, hogy minden ügyféladatot egyetlen egy központi bejegyzésben összegez, és ezzel egy 360° fokos képet kínál az adott ügyfélről. Ezek az adatok aztán bármikor könnyedén hozzáférhetők erről a központi helyről, ami jelentősen csökkenti az ügyfélszerzéshez szükséges időt.

 

2. Folyamatos adatforrások

Az adatrögzítés kihívásai fokozódnak, ha a folyamatos forrásokból beérkező adatokról van szó. Az IoT rendszerek számos érzékelővel rendelkezhetnek, amelyek kombinálva óriási folyamatos adatmennyiséget szolgáltathatnak, leterhelve ezzel még a nagyobb adatrendszereket is. Ezeket az adatokat persze valós időben fel is kell tudniuk dolgozni ezeknek a rendszereknek. Ahogy a marketingesek egyre több IoT eszközt használnak célközönségük elérésére, felhőalapú big data megoldásokra lesz szükségük, hogy képesek legyenek hatékonyan kezelni a folyamatosan beáramló adatmennyiséget.

 

Bizonyos folyamatosan beáramló adatok, mint a GPS, a webhelyen végzett kattintások, vagy a videómegtekintési adatok olyan viselkedési információkat kínálnak az ügyfelekről, amelyek rendkívül fontosak lehetnek a marketingesek számára. Szerencsére már most is léteznek olyan eszközök (pl. Google Cloud), amelyek lehetővé teszik a marketingesek számára, hogy a legtöbbet hozhassák ki ezekből a folyamatos adatforrásokból.

 

3. Részlegek közötti együttműködés

A technológia nem az egyetlen tényező, ami kihívást jelenthet a big data hatékony alkalmazásának a marketingben. A big data zökkenőmentes átvételéhez a cég különböző csapatainak kell együttműködniük, ráadásul úgy, hogy minden részleg tisztában legyen vele, hogy számukra mit is jelent a big data, és hogyan hasznosíthatják azt.

 

Például a marketingesek csak akkor hasznosíthatják a big datát, ha annak analízise gyors és hatékony. Ehhez több felhőből álló rendszereket kell alkalmazni, amelyek lehetővé teszik az informatikai és más adatkezelő részlegek számára, hogy saját eszközeiket használhassák, saját munkakörnyezetükben és hogy a legfontosabb adatokat más részlegek számára is elérhetővé tegyék.

 

Ez egyértelművé válik, ha összehasonlítod egymással az informatikai és más csapatokat. Az IT-s részlegnek összetett eszközökre van szükségük részletes felhasználói felületekkel. Az üzleti részlegnek célzott, egyszerű, de hatékony eszközök kellenek. Nincs olyan egyetlen rendszer, amelyet mindkét csapatnak megfelelő lenne.

 

Ezen csapatok hatékony együttműködéséhez tehát több eszközre van szükség, amelyek segítségével kommunikálhatnak egymással. Ezt nevezzük kollaborációs adatkezelésnek. Egy kollaborációs adatkezelő rendszer lehetővé teszi a különböző csapatok számára, hogy egy olyan felületen oszthassák meg egymással az adatokat (és kezelhessék azokat), amely tökéletesen igazodik szükségleteikhez.

 

A felhők szerepe a big data és a marketing kapcsolatában

Nehéz lenne bármelyik iparágban is működésre bírni a big datát felhőalapú informatikai rendszerek nélkül, hiszen az ilyen adatok begyűjtése, tárolása, és elemzése óriási tárhelyet és feldolgozóerőt követel meg. Szerencsére a felhőtechnológia folyamatosan fejlődik, és így ezek az eszközök egyre hatékonyabbá válnak.

 

A felhőalapú informatikai rendszerek elősegítik a virtuális számítógépek és tárolók használatát. Ez lehetővé teszi a munkateher áthelyezését, ami lehetetlen lenne a felhőrendszerek nélkül. A marketingcsapatok így sokkal rugalmasabban mozgathatják ezeket a munkaterheket, elkerülhetik a terjesztőtől való függést, csökkenthetik költségeiket, és új megoldásokkal állhatnak elő, amiket egy fizikai infrastruktúra sosem tenne lehetővé.

 

Több szolgáltató, úgymint az AWS, az Azure, vagy a Google Cloud is kínál ilyen felhőmegoldásokat, amelyek ráadásul egyszerűen beszerezhetők, beállíthatók, és használhatók a marketing big data kezelése céljából. Ezek a rendszerek általában percek alatt beindíthatók.
 

B2B online marketing growth-hacking Marketing stratégia Online marketing

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
521 467
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Garancia

A garancia, azaz a jótállás azt jelenti, hogy egy terméket/szolgáltatást eladó fél köteles...

Listaszegmentálás

Mi is az a listaszegmentálás? A listaszegmentálás egy email...

Exact Match

Pontos egyezés (Exact Match) Ez a legmeghatározottabb egyezési módszer. Ezt az opciót...

Hitelesítés szintjei

Mit is jelentenek a hitelesítés szintjei?   A hitelesítés szintjei között...

Nyomon követés

A nyomon követés egy webhely vagy értékesítési oldal...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.