Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
A backlink definíciója
A backlink (azaz visszahivatkozás) egy olyan bejövő hivatkozás, amely egy másik webhely egyik oldaláról mutat saját webhelyed egyik oldalára. A Google (és sok más keresőmotor) afféle „szavazatokként” kezeli ezeket a visszahivatkozásokat. A Google algoritmusa számára első sorban inkább a hivatkozások minősége számít, míg más keresőmotorok a hivatkozások számát is fontos szempontnak tartják.
A backlink definíciója
A backlink (azaz visszahivatkozás) egy olyan bejövő hivatkozás, amely egy másik webhely egyik oldaláról mutat saját webhelyed egyik oldalára. A Google (és sok más keresőmotor) afféle „szavazatokként” kezeli ezeket a visszahivatkozásokat. A Google algoritmusa számára első sorban inkább a hivatkozások minősége számít, míg más keresőmotorok a hivatkozások számát is fontos szempontnak tartják.
Ha például egy hírportál helyez el linket az egyik cikkében, ami webhelyed egyik oldalára mutat, akkor a te szemszögedből ez a hivatkozás egy backlink, tehát visszahivatkozás.
Miért fontosak a backlinkek?
A keresőmotorok bizonyos értelemben szavazatokként kezelik a backlinkeket. Minden egyes ilyen „szavazat” azt jelzi a keresőmotoroknak, hogy a hivatkozott oldalon hasznos, minőségi tartalom található. A legtöbb keresőmotor a visszahivatkozások számát és minőségét is figyelembe veszi – minél több hivatkozást szerez egy oldal, annál jobb helyezést ér majd el e keresőmotorok találatai között.
A Google-t inkább csak a visszahivatkozások minősége érdekli, ami azt jelenti, hogy egy tekintélyesebb webhely egyetlen hivatkozása többet érhet az algoritmusa szemében, mint tíz másik, ami kevésbé elismert, kevésbé releváns webhelyről mutat az adott oldalra.
A Google ezt a minőséget az eredeti PageRank algoritmusa egy korszerű változatával állapítja meg.
A backlinkek, azaz a visszahivatkozások tehát a mai napig nagyon fontos rangsorolási tényezők a Google-on (és más keresőmotorokon is). A backlinkek a SEO, azaz a keresőoptimalizálás fontos eszközei.
A backlinkek egy másik haszna, hogy navigációt biztosítanak a felhasználóknak és a keresőmotoroknak az oldalak és a webhelyek között.
Mik számítanak értékes backlinkeknek?
Nem minden visszahivatkozás ugyan olyan értékes a keresőmotorok szemében, és ha a legjobb pozíciókat szeretnéd elérni tartalmaiddal a keresőtalálati oldalakon, akkor minőségi visszahivatkozásokra lesz szükséged.
Mint fentebb említettük a Google kapcsán, egy minőségi visszahivatkozás sokkal értékesebb, mint tíz másik, amik gyengébb minőségűek.
Jogosan merül fel tehát a kérdés:
Mitől lesz egy backlink jó minőségű?
1. Megbízható, tekintélyes webhelyekről származnak
Egy elismert, tekintélyes webhelyen (pl. egy egyetem webhelyén) elhelyezett hivatkozás sokkal jobb minőségű, mint egy olyan link, amit egy tegnap regisztrált blogger tett bele első bejegyzésébe. Logikus, nem igaz? A Google pontosan így gondolkodik.
A Google nem hozza nyilvánosságra, hogy mennyire tart tekintélyesnek egy-egy domaint. Sok SEO szakember ezért a Moz által kifejlesztett Domain Authority, azaz „domain tekintély” pontszámot használja egy-egy webhely értékének felmérésére. Ez a Domain Authority rendszer nem egy hivatalos mutató a Google-tól, de sok olyan szempontot figyelembe vesz a pontozáskor, amit feltételezhetően Google is alkalmaz.
Általánosságban tehát, ha egy webhely magas Domain Authority pontszámmal rendelkezik, akkor esélyes, hogy a Google is jobb minőségűnek tartja majd a rajta elhelyezett linkeket.
Ezeket a hivatkozásokat nehéz megszerezni, de megéri kiérdemelni őket, hiszen sokat segíthetnek a rangsorolásban.
2. Horgonyszövegük a megcélzott kulcsszavadat is tartalmazza
A horgonyszöveg a hivatkozások kattintható (gyakran kékkel írt, néha aláhúzott) része. Egy backlink értékesebbnek/jobb minőségűnek számít a keresőmotorok szemében, ha tartalmazza a hivatkozott oldalon megcélzott kulcsszót.
Több kutatás is bizonyítja, hogy a kulcsszavakban gazdag horgonyszövegek sokat segíthetnek azon tartalmak rangsorolásában, amelyekre hivatkoznak.
Fontos azonban nem túlzásba esni a horgonyszövegek optimalizálásában, mert a Google algoritmus az ilyen trükközést is képes kiszűrni, ami a Penguin frissítésnek köszönhető. A Google Penguin kiszűri az olyan webhelyeket, amelyek black hat (azaz szabályellenes) technikákkal próbálnak hivatkozásokat elhelyezni, hogy ezekkel erősíthessék a megcélzott tartalmak rangsorolását. A Penguin algoritmus fokozott figyelmet fordít azokra a hivatkozásokra, amelyek pontos egyezésű horgonyszövegeket viselnek.
3. A hivatkozó oldal (és webhely) tematikailag kapcsolódik a hivatkozott oldalhoz
A Google értékesebbnek veszi azokat a backlinkeket, amelyek hasonló témájú webhelyeket kötnek össze egymással. Ez logikus, elvégre egy autóversenyzéssel foglalkozó webhelyen elhelyezett hivatkozás többet ér egy autószerelő webhelye számára, mint egy szakás blogjának.
4. A hivatkozás Dofollow jellegű
A Google és más keresőmotorok figyelmen kívül hagyják az „nofollow” címkével ellátott hivatkozásokat. Ez azt jelenti, hogy ha egy backlink „nofollow” attribútumú, akkor a hivatkozott oldal nem „kap” a hivatkozó webhely tekintélyéből, így a rangsorolásban sem segít annak.
Szerencsére a legtöbb hivatkozás nem kap „nofollow” címkét, így automatikusan „dofollow”-nak számítanak. A „nofollow” hivatkozások továbbá általában egyébként is értéktelenek lennének a keresőmotorok algoritmusai számára. Ilyenek például a blogbejegyzések hozzászólásai között elhelyezett linkek, a sajtóközleményekben elhelyezett hivatkozások, és a fizetett hirdetésekbe írt linkek – ezekkel nem veszítesz sokat.
5. A hivatkozás egy olyan webhelyről származik, ami korábban még nem linkelt saját webhelyedre
Minél több hivatkozást szerzel egy webhelytől, ezek annál kevésbé értékesek a keresőmotorok szemeiben. Ez nem meglepő, elvégre így elkerülhető, hogy valaki túl sok tekintélyt szerezzen egyetlen egy webhely hozzájárulásával.
Ha tehát 100 hivatkozást szerzel 100 különböző webhelytől, akkor azok valószínűleg többet érnek majd, mintha egy webhelytől szereznél 100 backlinket (persze remélhetőleg az a 100 különálló hivatkozás megfelel a fent felsorolt minőségi szempontoknak).