Backlink
A backlink definíciója
A backlink (azaz visszahivatkozás) egy olyan bejövő hivatkozás, amely egy másik webhely egyik oldaláról mutat saját webhelyed egyik oldalára. A Google (és sok más keresőmotor) afféle „szavazatokként” kezeli ezeket a visszahivatkozásokat. A Google algoritmusa számára első sorban inkább a hivatkozások minősége számít, míg más keresőmotorok a hivatkozások számát is fontos szempontnak tartják.
Ha például egy hírportál helyez el linket az egyik cikkében, ami webhelyed egyik oldalára mutat, akkor a te szemszögedből ez a hivatkozás egy backlink, tehát visszahivatkozás.
Miért fontosak a backlinkek?
A keresőmotorok bizonyos értelemben szavazatokként kezelik a backlinkeket. Minden egyes ilyen „szavazat” azt jelzi a keresőmotoroknak, hogy a hivatkozott oldalon hasznos, minőségi tartalom található. A legtöbb keresőmotor a visszahivatkozások számát és minőségét is figyelembe veszi – minél több hivatkozást szerez egy oldal, annál jobb helyezést ér majd el e keresőmotorok találatai között.
A Google-t inkább csak a visszahivatkozások minősége érdekli, ami azt jelenti, hogy egy tekintélyesebb webhely egyetlen hivatkozása többet érhet az algoritmusa szemében, mint tíz másik, ami kevésbé elismert, kevésbé releváns webhelyről mutat az adott oldalra.
A Google ezt a minőséget az eredeti PageRank algoritmusa egy korszerű változatával állapítja meg.
A backlinkek, azaz a visszahivatkozások tehát a mai napig nagyon fontos rangsorolási tényezők a Google-on (és más keresőmotorokon is). A backlinkek a SEO, azaz a keresőoptimalizálás fontos eszközei.
A backlinkek egy másik haszna, hogy navigációt biztosítanak a felhasználóknak és a keresőmotoroknak az oldalak és a webhelyek között.
Mik számítanak értékes backlinkeknek?
Nem minden visszahivatkozás ugyan olyan értékes a keresőmotorok szemében, és ha a legjobb pozíciókat szeretnéd elérni tartalmaiddal a keresőtalálati oldalakon, akkor minőségi visszahivatkozásokra lesz szükséged.
Mint fentebb említettük a Google kapcsán, egy minőségi visszahivatkozás sokkal értékesebb, mint tíz másik, amik gyengébb minőségűek.
Jogosan merül fel tehát a kérdés:
Mitől lesz egy backlink jó minőségű?
1. Megbízható, tekintélyes webhelyekről származnak
Egy elismert, tekintélyes webhelyen (pl. egy egyetem webhelyén) elhelyezett hivatkozás sokkal jobb minőségű, mint egy olyan link, amit egy tegnap regisztrált blogger tett bele első bejegyzésébe. Logikus, nem igaz? A Google pontosan így gondolkodik.
A Google nem hozza nyilvánosságra, hogy mennyire tart tekintélyesnek egy-egy domaint. Sok SEO szakember ezért a Moz által kifejlesztett Domain Authority, azaz „domain tekintély” pontszámot használja egy-egy webhely értékének felmérésére. Ez a Domain Authority rendszer nem egy hivatalos mutató a Google-tól, de sok olyan szempontot figyelembe vesz a pontozáskor, amit feltételezhetően Google is alkalmaz.
Általánosságban tehát, ha egy webhely magas Domain Authority pontszámmal rendelkezik, akkor esélyes, hogy a Google is jobb minőségűnek tartja majd a rajta elhelyezett linkeket.
Ezeket a hivatkozásokat nehéz megszerezni, de megéri kiérdemelni őket, hiszen sokat segíthetnek a rangsorolásban.
2. Horgonyszövegük a megcélzott kulcsszavadat is tartalmazza
A horgonyszöveg a hivatkozások kattintható (gyakran kékkel írt, néha aláhúzott) része. Egy backlink értékesebbnek/jobb minőségűnek számít a keresőmotorok szemében, ha tartalmazza a hivatkozott oldalon megcélzott kulcsszót.
Több kutatás is bizonyítja, hogy a kulcsszavakban gazdag horgonyszövegek sokat segíthetnek azon tartalmak rangsorolásában, amelyekre hivatkoznak.
Fontos azonban nem túlzásba esni a horgonyszövegek optimalizálásában, mert a Google algoritmus az ilyen trükközést is képes kiszűrni, ami a Penguin frissítésnek köszönhető. A Google Penguin kiszűri az olyan webhelyeket, amelyek black hat (azaz szabályellenes) technikákkal próbálnak hivatkozásokat elhelyezni, hogy ezekkel erősíthessék a megcélzott tartalmak rangsorolását. A Penguin algoritmus fokozott figyelmet fordít azokra a hivatkozásokra, amelyek pontos egyezésű horgonyszövegeket viselnek.
3. A hivatkozó oldal (és webhely) tematikailag kapcsolódik a hivatkozott oldalhoz
A Google értékesebbnek veszi azokat a backlinkeket, amelyek hasonló témájú webhelyeket kötnek össze egymással. Ez logikus, elvégre egy autóversenyzéssel foglalkozó webhelyen elhelyezett hivatkozás többet ér egy autószerelő webhelye számára, mint egy szakás blogjának.
4. A hivatkozás Dofollow jellegű
A Google és más keresőmotorok figyelmen kívül hagyják az „nofollow” címkével ellátott hivatkozásokat. Ez azt jelenti, hogy ha egy backlink „nofollow” attribútumú, akkor a hivatkozott oldal nem „kap” a hivatkozó webhely tekintélyéből, így a rangsorolásban sem segít annak.
Szerencsére a legtöbb hivatkozás nem kap „nofollow” címkét, így automatikusan „dofollow”-nak számítanak. A „nofollow” hivatkozások továbbá általában egyébként is értéktelenek lennének a keresőmotorok algoritmusai számára. Ilyenek például a blogbejegyzések hozzászólásai között elhelyezett linkek, a sajtóközleményekben elhelyezett hivatkozások, és a fizetett hirdetésekbe írt linkek – ezekkel nem veszítesz sokat.
5. A hivatkozás egy olyan webhelyről származik, ami korábban még nem linkelt saját webhelyedre
Minél több hivatkozást szerzel egy webhelytől, ezek annál kevésbé értékesek a keresőmotorok szemeiben. Ez nem meglepő, elvégre így elkerülhető, hogy valaki túl sok tekintélyt szerezzen egyetlen egy webhely hozzájárulásával.
Ha tehát 100 hivatkozást szerzel 100 különböző webhelytől, akkor azok valószínűleg többet érnek majd, mintha egy webhelytől szereznél 100 backlinket (persze remélhetőleg az a 100 különálló hivatkozás megfelel a fent felsorolt minőségi szempontoknak).
Gyakori kérdések
Mi az a backlink?
A backlink (magyarul visszahivatkozás) egy olyan bejövő hivatrkozás, ami saját webhelyed egyik oldalára mutat egy másik webhelyről.
Mi a backlinkek szerepe?
A backlinkek (visszahivatkozások) segítenek a webhelyek közti navigációban, és minőségi szavazatoknak számítanak a keresőmotorok algoritmusai számára.
Miért van szükség backlinkekre?
A backlinkek (visszahivatkozások) fontos rangsorolási szempontok a keresőmotorok részéről. Minél több jó minőségű backlinket szerzel, annál magasabb pozíciókba jutnak majd tartalmaid a keresőtalálatok között.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.