Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Minden olyan marketing, amely elektronikus eszközöket használ a promóciós üzenetek továbbítására, illetve ezek hatékonyságának nyomon követésére. Gyakorlatban a digitális marketing az asztali számítógépeken, laptopokon, táblagépeken, okostelefonokon, okostévéken és egyéb digitális eszközökön megjelenő marketingkampányokat jelenti.
A digitális marketing megjelenhet online videók, digitális hirdetések, közösségi médiás bejegyzések, szponzorált emailek és számos egyéb formában is.
Lényegében tehát, ha egy marketingkampánynak digitális elemei is vannak, akkor (legalább részben) digitális marketingről beszélünk.
A digitális marketinget és az inbound marketinget gyakran összetévesztik egymással. Ez nem meglepő, elvégre a két marketingforma többnyire ugyan azokat az eszközöket alkalmazza – ilyen például az email, az online tartalmak, stb.
Mind az inbound, mind pedig a digitális marketing célja az, hogy felkeltse a lehetséges ügyfelek figyelmét azok vásárlói utazása során, és végül tényleges ügyfelekké konvertálja őket.
Azonban a két marketingforma egészen másképp tekint a marketingeszközök, illetve a marketingcélok közötti kapcsolatra.
A digitális marketing azt veszi figyelembe, hogy a különböző eszközök hogyan segíthetnek konverzióra ösztönözni a lehetséges ügyfeleket. Egy márka szétoszthatja digitális marketingtevékenységeit több platform között, de akár egyetlen platformra is összpontosíthatja minden erőforrását.
Az inbound marketing egy átfogó koncepció. Elsőként a célt veszi figyelembe, majd azt, hogy mely eszközök állnak rendelkezésre a célközönség elérésére és konvertálására, illetve, hogy ezeket az értékesítési tölcsér mely szakaszaiban érdemes bevetni.
Szerencsére egy marketingesnek nem kell választania az inbound és a digitális marketing között, hiszen ezek nagyon szorosan kötődnek egymáshoz. Az inbound marketing szerkezetet és célt kínál egy hatékony digitális stratégiához, biztosítva ezzel, hogy minden digitális marketingeszköz és erőfeszítés egy konkrét célt szolgáljon.
A digitális marketing természetesen fogyasztókkal (B2C) és más cégekkel (B2B) üzletelő cégek számára is hasznos lehet, azonban jellegükből adódóan más és más dolgokra kell odafigyelned.
A B2B ügyfeleknek például általában sokkal több időre van szükségük, hogy meghozzák döntésüket, így hosszabb értékesítési tölcsérekben kell gondolkodnod. A B2B ügyfelekkel éppen ezért érdemes jó kapcsolatokat kiépíteni, míg a B2C ügyfelek inkább a rövidtávú ajánlatokat és üzeneteket preferálják, és ezekre reagálnak pozitívabban.
A B2B vásárlások általában logikán és bizonyítékok alapján történnek, ezért van szükség meggyőző, tapasztalt B2B marketingesekre hozzájuk. A B2C döntések gyakrabban születnek érzelmek és hirtelen felindulások alapján, ezért a digitális B2C tartalmak is általában arra fókuszálnak, hogy milyen érzelmeket vált majd ki a termék/szolgáltatás a megvásárlás után.
A B2B döntések gyakran több, mint egy fő véleményei alapján születnek, éppen ezért az ezeket a véleményeket befolyásoló marketingtartalmak könnyedén továbbíthatók, megoszthatók kell, hogy legyenek. A B2C ügyfelek általában önmaguk nevében döntenek, saját meglátásuk szerint.
Persze mindkét területen előfordulhatnak kivételek. Például gyakori, hogy egy magánszemély is hetekig gondolkodik a döntésén, mielőtt pénzt adna ki egy drágább termékre, és az ilyen termékeket kínáló márkák általában komolyabb, informatívabb tartalmakat is használnak digitális marketingjükben.
Akár B2C, akár B2B cég vagy tehát, mindig ügyfélkörödhöz kell igazítsd digitális marketinged stratégiáját.
A modern digitális technológiák számos marketinglehetőséget kínálnak a márkák számára. Íme a legnépszerűbbek ezek közül:
A keresőoptimalizálás, vagy röviden „SEO” sokkal inkább egy marketingeszköz, mint digitális marketingtípus. Lényegében olyan módszerek alkalmazását jelenti, amelyek célja, hogy webhelyed minél magasabb pozíciókban jelenjen meg a keresőmotorok (pl. Google) találatai között, valahányszor egy felhasználó valami cégeddel kapcsolatosra keres rá.
A SEO egy összetett tudományág, hiszen a keresőmotorok rendszeresen változtatják algoritmusukat, és ezzel azt, hogy milyen szempontokat, és milyen súlyozással vesznek figyelembe a tartalmak rangsorolásakor. Éppen ezért nincs tökéletes képlet az előkelő rangsorolásra – minden cégnek saját, folyamatosan alkalmazkodó stratégiára van szüksége a sikerekhez.
Egy SEO szakembernek mindig naprakésznek kell lennie a rangsorolási szempontokkal kapcsolatban, hogy optimalizálni tudjon rájuk. A legfontosabb szempontok például:
A keresőoptimalizálás szoros kapcsolatban áll a tartalommarketinggel, aminek lényege, hogy releváns, értékes tartalmakat kínálsz célközönséged számára.
Mint minden digitális marketingmódszer, úgy a tartalommarketing is új ügyfeleket igyekszik bevonzani, illetve konvertálni. Azonban ezt egészen más eszközökkel teszi, mint a hagyományos módszerek. A helyett, hogy a kínált termék vagy szolgáltatás értékéről harsogna, ingyenes, hasznos tartalmakat kínál fel a célközönségnek. Ez a tartalom általában szöveges, de elkészülhet képi, videós, illetve egyéb formákban is.
A tartalommarketingeseknek nem csupán a keresőoptimalizálásra kell odafigyelniük, hanem arra is, hogy értékes tartalmakat készítsenek célközönségük számára. Ehhez tudniuk kell, hogy ideális ügyfeleik milyen problémákkal küszködnek, mik az igényeik, aggályaik, és vágyaik.
A közösségi média marketing a legnépszerűbb közösségi platformokat használja az új és meglévő ügyfelek megszólítására, a márka népszerűsítésére, illetve akár a közvetlen értékesítésre is (habár ez ritkább). A Facebook, az Instagram és a Twitter a legnépszerűbb közösségi hálózatok erre, de nem szabad figyelmen kívül hagyni a LinkedInt és a YouTube-ot sem.
Mivel aktív részvételt igényel a célközönségtől, a közösségi média marketing a figyelemfelkeltés egy népszerű eszközévé vált a digitális marketingesek körében.
A közösségi média marketing általában hasznos tartalmak megosztását foglalja magába, az adott platform bejegyzései formájában. Ezek az általában képeket, videókat, történeteket (storykat) és szöveges posztokat jelentenek, illetve minden mást, amit az adott platform lehetővé tesz.
A közösségi platformok saját, beépített statisztikai eszközökkel rendelkeznek, amik segítenek megállapítani, hogy mennyire hatékonyak bejegyzéseid, illetve hány felhasználót sikerült elérned, illetve aktivizálnod velük.
A közvetlen értékesítés, habár egyre több platformon opció, általában nem tartozik a márkák fő közösségi tevékenységei közé. Sok cég csupán arra használja ezeket a platformokat, hogy beszélgetésekbe elegyedjen követőivel, és hasznos tartalmakat osszon meg velük, nem pedig arra, hogy közvetlenül vásárlásra buzdítsa őket.
A márkák gyakran használják ügyfélszolgálati célokra is a közösségi platformokat, hiszen közvetlen, privát beszélgetéseket indíthatnak egyszerre akár több ügyféllel vagy érdeklődővel is, akik inkább itt kommunikálnak szívesebben, mint emailekkel, vagy telefonhívásokkal.
A PPC a pay-per-click, azaz „kattintásalapú árazás” kifejezés rövidítése. Lényegében azt jelenti, hogy a hirdetőnek csak akkor kell fizetnie egy hirdetéséért, ha egy felhasználó rákattint arra.
Az egyes platformok természetesen csak korlátozott számú hirdetési felületet kínálnak, ezért ezeket lényegében árverezésre bocsátják, valahányszor egy reklámot szeretnének megjeleníteni rajtuk. A hirdetők ajánlatot tehetnek, hogy mekkora összeget hajlandók fizetni egy-egy kattintásért, ami befolyásolja ugyan, hogy mekkora eséllyel nyerik meg az adott felületet, de több tényező is közrejátszik ebben, úgymint:
A PPC hirdetések előnye, hogy elkészítésük után szinte azonnal lehetőséget adnak rá, hogy reklámjaid érdeklődő közönség előtt jelenjenek meg. Az azonban már rajtad múlik, hogy megfelelően is célozd ezeket a hirdetéseket, hiszen ha olyan felhasználóknak jelennek meg, akiket nem érdekelnek ajánlataid, akkor jó eséllyel feleslegesen kattintanak majd rá hirdetéseidre, és ezekért a kattintásokért akkor is fizetned kell majd, ha nem vesznek tőled semmit.
A hirdetések – mint minden digitális marketingforma – teljesítménye nyomon követhető, hogy láthasd, mely kampányaid és reklámjaid működnek jól, és melyek igényelnek több figyelmet tőled.
A partnermarketing lényegében lehetővé teszi, hogy valaki egy másik márka kínálatának reklámozásával szerezzen pénzt.
A partnermarketing alapját a bevétel szétosztása képezi. Valahányszor egy márka egy partner segítségével ad el valamit egy ügyfélnek, a partner részesül a bevételből – ezt az összeget nevezzük közvetítői díjnak.
Egyes partnerek egyszerre több céggel is kapcsolatban állnak, hogy népszerűsítsék azok kínálatát, míg mások csupán egy márkát képviselnek ebből a célból, egy hosszútávú szerződés keretei között.
Az interneten több olyan platform is működik, ami segít a partnereknek és a márkáknak, hogy egymásra találjanak, és megkezdhessék kölcsönösen előnyös együttműködésüket. Természetesen a partnermarketinghez nincs feltétlenül szükség ilyen platformra, de kétségtelenül megkönnyítik a keresést, főleg egy újonnan indult cég, vagy friss partnerjelölt számára.
A natív hirdetések lényege a burkolt marketing. A natív hirdetések igyekeznek úgy beépülni egy webhely saját tartalmai közé, hogy ne lehessen azonnal megállapítani róluk, hogy valójában reklámok.
Az emberek többsége megunta, hogy az interneten mindenütt hirdetésekkel bombázzák őket, illetve tudják, hogy csak azért jeleníti meg valaki a webhelyén ezeket a reklámokat, mert más fizet neki értük – tehát nem tartják igazán őszintéknek őket.
Egy natív hirdetés először hasznos, értékes, szórakoztató tartalmat kínál, és csak ezek után tér át a promóciós vágányra, így kevésbé tűnik tolakodónak.
A natív hirdetéseket persze ettől még ugyan úgy muszáj megjelölni „Hirdetés”, „Szponzorált tartalom”, vagy egyéb egyértelmű jelölésekkel. Ezt egyrészt a törvény is előírja, másrészt a felhasználók is jobban értékelik majd az őszinteséget, és nem éri őket kellemetlen meglepetés, amikor egy cikk végére érve valamilyen reklámot találnak.
Az email marketing egy egyszerű koncepció: promóciós emaileket küldesz ki az embereknek, azt remélve, hogy ezzel új ügyfeleket szerzel majd cégednek.
Na persze, a gyakorlatban ez egy sokkal összetettebb feladat, hiszen először meg kell bizonyosodnod róla, hogy az emberek egyáltalán megengedik-e neked, hogy marketing emaileket küldj nekik. Ehhez duplán engedélyt kell kérned tőlük – először egy önkéntes feliratkozás, majd a feliratkozás után kiküldött email segítségével, amiben egy megerősítő linket helyezel el.
Email feliratkozóid listája egyre nő majd, neked pedig biztosítanod kell, hogy személyre szabott üzeneteket kapjanak ezek az érdeklődők. Ehhez szegmentálnod kell email listádat, amit különböző szempontok (korcsoport, nem, lakhely, böngészési előzmények, stb.) alapján tehetsz meg.
Az email marketing egy lassabb folyamat, azonban kellő türelemmel és hasznos emaillel számos érdeklődőt konvertálhatsz végül ügyféllé (és ösztönözheted őket később újbóli vásárlásokra), ráadásul mindezt szinte teljesen automatikusan.
Apropó automatizálás…
A marketing automatizálás lényege, hogy különféle szoftverekre bízod bizonyos marketingtevékenységeidet. Ezzel nem csak rengeteg időt takaríthatsz meg, hanem célzottabbá, és ezzel hatékonyabbá is teheted marketingedet.
Az emberek manapság elvárják, hogy a márkák személyre szabott marketinggel próbálják meg elérni őket. Ehhez egy márkának:
A marketing automatizálása minden lépésben sokat segíthet (habár a tartalmak létrehozása továbbra is inkább emberi munka) – jó példa minderre a fent említett email marketing is, egy feliratkozói lista használatával.
A digitális marketing azért vált olyan népszerűvé, mert segítségével egy sokkal szélesebb közönséget lehet elérni, mint bármilyen más, hagyományos marketingmódszerrel. Ezen kívül persze más fontos előnyei is vannak, lássuk tehát a legfontosabbakat:
Egy online hirdetést bárki láthat az interneten, ha a célzási beállítások megengedik ezt. A Facebookon hirdethetsz külföldi ügyfeleknek, egy email a világ bármelyik számítógépére vagy okostelefonjára másodpercek alatt megérkezik, és így tovább. Ezt bizonyára nem kell ragozni – az internet hatalmas, és temérdek elérési lehetőséget kínál, világszinten!
A digitális marketinggel nem csak sokkal több embert érhetsz el, mint a hagyományos marketingformákkal, hanem jóval olcsóbban is teheted mindezt. A nyomtatott újságok, TV csatornák, rádióadók hirdetési költségei elképesztően magasak lehetnek, és számos frissen alapult, új vállalat egyszerűen nem engedheti meg őket magának. Mi több, ezek a marketingcsatornák mind szigorú formai és egyéb korlátok közé kötik a megjelenített hirdetéseket.
A digitális marketing ezzel szemben nem igényel hosszútávú szerződéseket egy csatornával, és nem csak olcsóbb, hanem sokkal több beleszólásod is lehet abba, hogy reklámjaid kiknek és hogyan jelenjenek meg. Természetese az online csatornáknak is megvannak a maguk korlátjai, de ezek sokkal lazábbak, mint a hagyományos alternatíváké.
Ha már pénzt, időt, és egyéb erőforrásokat fektetsz marketingedbe, jó lenne tudni, hogy mennyire térülnek meg ezek, nem igaz? Ez egy olyan dolog, amit a hagyományos marketingformák nem igazán tesznek lehetővé.
Persze, minden ügyfeledtől megkérdezheted, hogy hogyan talált rá cégedre, vagy hol hallott rólatok először, ez azonban nem minden iparágban lehetséges, és nem is mindenki hajlandó válaszolni ezekre a kérdésekre.
A digitális marketing egyik legnagyobb előnye, hogy mivel minden tevékenység mögött informatikai háttér áll, így automatikusan feljegyezhetők a vásárlók lépései, a konverziók, hogy ki honnan érkezett webhelyedre, hányan nyitották meg emailjeidet, hányan kattintottak rá közösségi bejegyzéseidre és így tovább. Mindezt a különböző platformok analitikai eszközei végzik helyetted, neked csak annyi a dolgod, hogy rendszeresen ellenőrzöd a statisztikákat, és ezek alapján módosítod stratégiáidat.
A digitális marketing során temérdek értékes felhasználói és ügyféladatot gyűjthetsz össze – ez olyasmi, amit a hagyományos módszerek nem igazán tesznek lehetővé, ráadásul nem is olyan pontosan és rendezetten, mint a digitális alternatívák.
Az összegyűjtött adatokat felhasználhatod marketingüzeneteid testre szabására. Ha például tudod ideális ügyfeleid korát, vagy lakhelyét, akkor ezek alapján külön-külön kampányokat készíthetsz számukra, amik sokkal közvetlenebbül szólítják meg őket, mintha mindenkinek ugyan azt az általános szöveget küldenéd el.
A digitális marketing lehetővé teszi, hogy valós időben kommunikálhass ügyfeleiddel, és, ami talán még fontosabb, hogy ők is kommunikálhassanak veled.
Jó példa erre a már említett közösségi média marketing. Miután megosztasz egy bejegyzést követőiddel, és azok elkezdenek reagálni rá és hozzászólásokat írni, rögtön láthatod, hogy mi a véleményük az adott témáról, tartalomról, stb.
Ez nem csak hasznos visszajelzést nyújt számodra, hanem aktivitást is kelt márkád körül, amin keresztül többekhez is eljut híred. A Facebookon például egy felhasználói ismerősei látják, ha az illető hozzászól egy oldal valamelyik bejegyzéséhez, még akkor is, ha ők maguk nem követik azt az oldalt.
Ez a fajta interaktivitás, és oda-vissza működő kommunikáció az ügyfelek, érdeklődők számára is értékes, hiszen minden egyes reakcióval, hozzászólással és megosztással érezhetik, hogy ők maguk is részesei márkád közösségének és történetének. Ez a fajta összetartás-érzet a márkahűséget is megerősíti majd bennük.
A digitális marketing lehetővé teszi leendő és meglévő ügyfeleid számára, hogy azonnal cselekedjenek, miután felkeltetted az érdeklődésüket. Ha valaki meglátja egy hirdetésedet az interneten, akkor elég csak rákattintania, vagy rákoppintania, és máris láthatja ajánlatodat.
A hagyományos marketing esetében az embereknek extra lépésekre, eszközökre van szükségük, hogy eljuthassanak ajánlatodhoz. Ha valaki meglátja egy hirdetésedet a TV-ben, vagy olvas róla egy újságban, esetleg egy plakáton, akkor is vagy számítógépén, vagy okostelefonján kell rákeresnie majd márkádra, hogy többet tudjon meg róla.
Erre azonban nincs mindenkinek ideje, és meglehet, hogy néhány perccel később már el is felejtik hirdetésedet, főleg, ha például vezetés közben nem pont erre szeretnének koncentrálni.
Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Szavazatok száma: 76
Átlagos értékelés: 4.9
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.