10 ok, amiért égető szükséged lehet egy online marketing-tanácsadóra
10 ok, amiért égető szükséged lehet egy online marketing-tanácsadóra
Mikor kell, és mikor nem online marketing tanácsadót alkalmaznod? Mit csinál egy tanácsadó jobban, mint egy alkalmazott marketinges? Milyen a jó tanácsadó? Mutatjuk!
A büszkeség nagy úr. Számos kezdő (és jó néhány tapasztaltabb) cégvezető határozza el, hogy majd ő mindent megold, mindent elintéz, és mindent irányít mindenhez ért. A büszkeség azonban sokak bukását okozta már, és mi nem szeretnénk, hogy veled is ez történjen.
Ha úgy érzed, hogy céged marketingje kezd kicsúszni a kezeid közül, vagy egyszerűen csak előre szeretnél lépni, de képtelen vagy többet vállalni, akkor itt az ideje szaktanácsadói segítséget kérni.
Kik azok az online marketing-tanácsadók?
Habár sok marketinges állítja be magát tanácsadóként, a legtöbben nem így kezdik karrierjüket. A tanácsadói munka általában a marketingben eltöltött évek „mellékterméke”.
A legtöbb marketinges több pozíciót is megjár, és több évnyi tapasztalatot is gyűjt, mielőtt szaktanácsadói pályára lép. Azonban nem mindig az évek számát kell nézni, ha az ember tanácsadót választ magának, hiszen sokak 2-3 év alatt többet érnek el, mint mások egy évtized során.
A cégek olyan tanácsadókra szeretnék bízni marketing kommunikációjukat, akik képesek konkrét eredményeket felmutatni korábbi munkáikból. Nem árt továbbá, ha a tanácsadó szakirányú végzettséggel is rendelkezik, ami tovább hitelesíti munkáját és növeli az ügyfelek megelőlegezett bizalmát is.
Honnan tudod, hogy marketing-tanácsadóra van szükséged?
De miért lehet egyáltalán szüksége egy cégnek szaktanácsadókra, vagy tanácsadóra? Miért ne tudná saját maga megoldani a marketinggel járó feladatokat? Milyen jelek utalnak arra, hogy a te cégednek is elkéne némi külső segítség? Mi a jobb – egy külső tanácsadó, vagy ha bővíted marketingcsapatodat? Ezernyi a kérdés – nézzük, hogy hogy találsz választ rájuk!
1. Az online marketing tanácsadó külső szemléletet biztosít
Talán a legfontosabb indok az, hogy egy külső tanácsadó teljesen más szögből tekint cégedre. Hiába vannak tehetséges saját marketingeseid, némi elfogultság mindig lesz bennük céged felé, és gyakran megeshet, hogy nem látják a fától azt a bizonyos erdőt. Egy tanácsadót ezzel szemben nem érintik a cég belső problémái, és tisztább fejjel tud gondolkodni olyan ügyekben, amiket mások személyes elfogultsággal kezelnének. Egyszerűen egy friss látásmódot hoz a korábbi állandó viszonyok közé.
2. Az online marketing tanácsadó különleges képesítéseket kínál
A marketing-tanácsadók természetesen rendelkeznek a legfontosabb marketing alaptudással, de legtöbbjüknek van egy specialitásuk, amiben rengeteg tapasztalatuk van, és persze nagyon is jól csinálják. Lehet, hogy valaki egy közösségi médiás guru, vagy éppen a keresőoptimalizálás gondolatával kel és fekszik. Több marketing ügynökség dolgozik azonban egy-egy projekten különféle tanácsadókkal, ahogy teszi azt a Marketing Professzorok is. Így minden szakterületre van egy specialista, akkor is, ha Te esetleg csak az ügyfélkapcsolati tanácsadóval találkozol. Ha tudod, hogy cégednek mire van szüksége, akkor sokkal megfontoltabban keresgélhetsz a lehetséges opciók között.
3. Az online marketing tanácsadó rövidtávú elkötelezettséget jelent
Sok cégvezető nem tudja eldönteni, hogy egy külső tanácsadóval szerződjön, vagy felvegyen még valakit a marketingosztályra. Egy külső tanácsadó egyik legnagyobb előnye, hogy nem feltétlenül muszáj hosszútávon gondolkodni velük. Tény, hogy bizonyos projektek kivitelezése 1-2 évet is igénybe vehet, de általában nem a végtelenségig kell együttműködni egy tanácsadóval vagy ügynökséggel (persze ez attól is függ, hogy mire van szüksége cégednek). Rengeteg projketet fejeztünk be mi is az évek alatt sikerrel, vagy úgy, hogy már nem volt mit tenni, az ajtó előtt állt a sor, mint pl. a Ney Work Cafe esetében, vagy megtanítottunk szinte mindent a belsős tanácsadóknak, akik az évek alatt jól megalapozott marketinget tovább tudták vinni, így történt ez az Erla Villa esetében is.
4. Az online marketing tanácsadó időtakarékos megoldás
Egy tanácsadót felbérelni gyors és egyszerű dolog. Gondolj csak bele – nem kell hirdetéseket feladnod, pályázatokat kiírnod, és jelentkezőkre várnod (ahogy azt egy új alkalmazott keresésekor tennéd), hanem szétnézhetsz a legjobb online lehetőségek között és láthatod, hogy melyik tanácsadó, vagy iroda mit kínál. Gondolj csak bele – mennyi időt spórolhatsz meg ezzel, és persze azzal, hogy a marketingfeladatokat áthárítod valaki másra. Jó lenne újra cégvezetőnek lenni, nem igaz?
5. Elkerülhető vele az irodai dráma
Amikor egy cég egy komolyabb problémát kell megoldjon, vagy egy vitás kérdésről próbál dönteni, a belső indulatok, személyes szempontok, vagy a cég politikája akadályozhatja az előrehaladást. Ilyenkor egy külső tanácsadó pártatlanul, elfogulatlanul vizsgálhatja meg a helyzetet és segíthet a hatékony döntéshozatalban is.
Ez kis problémának tűnik ugyan, de sok cégnél hatalmas gondokat okoz. Számos személyes szempont van, ami teljesen megkötheti a munkavégzést – az emberek féltik az állásukat, alattomos módszerekhez folyamodnak az előléptetés érdekében, tényezővé válnak a cégen belüli kapcsolatok és így tovább – az iroda egyszerűen leblokkol. A külső marketing-tanácsadó eközben azon dolgozik, hogy hogyan segíthetne ügyfelének.
6. A külsős online marketing tanácsadó visszahozza a felelősségtudatot
A cégvezetők könnyedén letérhetnek arról az útról, amin lépkedni kezdtek. Ezt általában a felelősségtudat hiánya okozza. Amikor valakinek független hatalom kerül a kezébe, akkor a felelősségtudat gyakran háttérbe szorul, és ez negatívan befolyásolja a döntéshozó képességet. A hatalom mámorító, de a mámor gyakran elködösíti az elmét.
Egy szaktanácsadó megbeszéléseket ír elő, és feladatokat tűz ki, amikhez mindenkinek tartania kell magát a cégben, hiszen csak így biztosítható az előrehaladás. Ez még a cégtulajdonosok felelősségtudatát is segít helyreállítani, ami mindenki számára előnyös lesz majd.
7. Az online marketing tanácsadó csökkenti a feladatok számát
Egy jó szaktanácsadó segít azonosítani a legfontosabb feladatokat az alapján, hogy mit szeretnél elérni 1-2, vagy akár több éven belül. A marketing-tanácsadás nem egy-két hetes projekt. Külön előny, hogy egy külső tanácsadó mindezek alapján segít biztosítani, hogy egyszerre csak nagyon kevés elsődleges célra kelljen koncentrálnia cégednek.
8. Az online marketing tanácsadó pótolja az erőforrás-hiányokat
Mint azt már a cikk elején is említettük, sok ügyvezető magára vállalja a cég kezelésének oroszlánrészét. Ilyenkor gyakran olyan dolgokba vágnak bele, amikhez nem értenek igazán, vagy amivel csak az idejüket pazarolják. Persze, egy hírlevél-sablont mindenki meg tud írni, és kezdetleges borítóképet is biztosan tudnál készíteni a Facebookra, de biztosan ezekkel szeretnéd eltölteni az idődet?
9. Az online marketing tanácsadó fellendíti a konverziókat
Nagyon sok cégvezető minden mást félretéve koncentrál az átkattintásokra és a webhelyforgalomra, és habár ezek valóban fontos mutatók, valójában mit sem érnek konverziók nélkül. Az első lépés persze átkattintásokat szerezni, és ezzel forgalmat terelni webhelyedre, de ha ez a forgalom csak nézelődik, és sosem konvertál, akkor nem sokra mész vele. Egy szaktanácsadó segít jól konvertáló landing oldalakat kialakítani, amikhez már bátran készíthetsz (vagy készítethetsz) fizetett hirdetéseket is, hiszen tudod, hogy befektetéseid megtérülnek majd.
10. Segít a célra összpontosítani
Manapság szinte napi rendszerességgel jelennek meg új trendek, platformok, alkalmazások, technológiák, és sok egyéb is. Izgalmas időszak ez a cégek számára, de a bőség zavara sokakat letérített már a kitűzött célok felé vezető útról. Persze, mindenki szeretné kipróbálni a legújabb hírlevél-technológiát, vagy trendi 360-as videókkal lenyűgözni a közönségét a Facebookon, de ha cégednek nem erre van szüksége az előrehaladáshoz, akkor mindez csak pénz- és időpazarlás. Egy jó tanácsadó segít, hogy erőforrásaidat a megfelelő taktikákra és eszközökre fordítsd.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.