A YouTube SEO alapjai –mi az a Youtube SEO, és milyen algoritmussal dolgozik?
A YouTube SEO alapjai –mi az a Youtube SEO, és milyen algoritmussal dolgozik?
Egyre több cég alkalmaz YouTube SEO technikákat online marketing stratégiájuk részeként. Ez nem meglepő, elvégre a világ legnagyobb videómegosztó platformján mindenki szeretne az első találatok között megjelenni.
A YouTube-ot 2005-ben alapították, és rövid időn belül olyan népszerű lett, hogy egy évvel később a Google fel is vásárolta, így azóta minden további fejlesztés és növekedés a keresőóriás oltalma alatt történt.
A YouTube fontos szerepet játszott a videók, mint fő tartalomformátumok elterjesztésében. A platformnak köszönhetően ma már bármelyik márka vagy felhasználó korlátlan mennyiségű videót tölthet fel vagy tekinthet meg az interneten.
Annak érdekében, hogy felhasználói kényelmesen és gyorsan rátalálhassanak a számukra releváns videókra, a YouTube egy algoritmus fejlesztett ki, amely a legjobb találatok összeválogatásáért felel minden egyes keresésre. Éppen ezért minden egyes csatornának, amely szeretné, hogy videóit több felhasználó láthassa, optimalizálnia kell feltöltött tartalmait. De mi ez az algoritmus pontosan, és hogyan működik? Mutatjuk!
Mi az a YouTube SEO?
Mindenekelőtt magyarázzuk meg, hogy mit takar a „SEO” szó.
A SEO („search engine optimization”), vagy keresőoptimalizálás olyan technikákat foglal magába, amelyek célja, hogy egy tartalom magasabb pozícióban jelenjen meg a keresőmotorok (pl. a Google) találatai között, és így több forgalmat szerezhessen. Minél magasabb pozícióban jelenik meg egy tartalom a keresőtalálati oldalakon, annál többen figyelnek fel rá, hiszen az emberek hozzászoktak, hogy a legelső találatok között mindig megtalálják azt, amit épp keresnek.
A SEO magába foglalja többek között a programozást, a designt, a tartalomkészítést, illetve a más webhelyekkel kötött kapcsolatok karbantartását is.
Amikor SEO-ról beszélünk, az esetek többségében a Google-ra való optimalizálásról van szó, elvégre ez a világ legnagyobb keresőmotorja. A Google célja, hogy mindig a lehető legjobb minőségű találatokat jelenítse meg a felhasználók kereséseire. SEO során tehát arra kell törekedned, hogy a Google a te tartalmaidat tekintse a legjobb minőségű találatoknak.
A Google ennek érdekében egy algoritmust fejlesztett ki, amely képes felismerni, hogy mely weboldalak nyújtják a legkiválóbb felhasználói élményt (tartalom, navigáció, biztonság, technikai háttér és egyéb szempontokból). Mindemellett, az algoritmus szintén felismeri a rossz minőségű, spamjellegű, kiskapukat használó weboldalakat is.
A fentiek alapján könnyebb elképzelni, hogy mit takar a YouTube SEO kifejezés.
Nem csak a Google, a Bing vagy a Yahoo! számítanak keresőmotoroknak. Az internet tele van olyan webhelyekkel, amelyek valamilyen keresőfunkciót is kínálnak a felhasználóknak – ilyenen például a közösségi platformok, illetve a webáruházak is, amelyeken más felhasználókat, vagy termékeket lehet keresni.
A YouTube-on a felhasználók videókat és csatornákat kereshetnek, ehhez pedig a platform egy saját keresőmotort kínál.
Mivel a YouTube már hosszú ideje a Google tulajdona, a videós platform keresőmotorja is rendkívül fejlett, és szintén azokat a találatokat igyekszik felsorolni, amik a legjobb élményeket nyújtják a felhasználóknak – csak itt éppen videókról van szó, nem pedig weboldalakról.
A YouTube algoritmusa
Akárcsak a Google, a YouTube is egy algoritmussal válogatja ki a legjobb (videós) találatokat a felhasználók kereséseire.
Amikor egy felhasználó rákeres egy kifejezésre a YouTube-on, a platform algoritmusa egy másodperc töredéke alatt felméri az összes videót és csatornát, majd összeválogatja ezek közül, illetve relevancia szerint rangsorolja (sorba rendezi) őket a felhasználó számára. Az algoritmus számos szempontot figyelembe vesz, hogy megállapítsa, mi számít releváns találatnak az adott felhasználó számára.
A felhasználók keresési és böngészési előzményei fontos szempontok a találati oldalak személyre szabásához (akárcsak a Google-on), azonban a YouTube algoritmusa a feltöltő csatornák aktivitását és optimalizálását is figyelembe veszi a rangsoroláskor.
Ha például egy YouTube videó címében, címkéiben és leírásában is releváns a kereséshez, akkor jobb eséllyel jelenik majd meg, mint egy olyan videó, ami kevésbé passzol a keresett kifejezéshez.
Ha egy YouTube csatorna összességében sok hozzászólást és „tetsziket” kap videóira, akkor jobb pozícionálásra számíthat, mint azok a csatornák, akik kevesebb aktivitást váltanak ki nézőikből.
Mindez azért működik így, mert a YouTube tudja, hogy ezek a videók és csatornák kínálnak pozitív élményeket a nézőknek. Ezek a csatornák ragadják meg a nézők figyelmét, és tartják őket minél tovább a platformon.
Ha visszaemlékszel, a Google is pozitív élményeket kínáló tartalmakat igyekszik felsorolni a keresőtalálatai között. Mivel a YouTube a Google tulajdona, nem meglepő, hogy egyes Google keresésekre néhány YouTube videó is megjelenik a találati oldalakon.
Éppen ezért, ha YouTube videóidat megfelelően optimalizálod, nem csak a YouTube-on, hanem a Google-on keresztül is új nézőket, illetve feliratkozókat szerezhetsz csatornád számára.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.