Hogyan legyél sikeres vlogger 2018-ban?
Hogyan legyél sikeres vlogger 2018-ban?
Úgy érzed, a kamera előtt a helyed? Azt gondolod, te is tudnál olyan Youtube videókat forgatni, mint sok mai vlogger? Igen, én is ezt gondolom! Mutatjuk, melyek az alapok!
Az utóbbi időben egyre több helyen találkozhattunk ezzel a különös „vlogging” vagy „vlogolás” kifejezéssel. Mi is ez az egész „vlog” dolog?
Először is érdemes tisztázni, hogy a vlog nem egy félregépelt „blog” szó akar lenni (habár a két billentyű valóban szomszédjai egymásnak). Ennek ellenére a vlogolás lényegében sokban hasonlít a blogoláshoz. Azonban míg egy blogbejegyzés alapjáraton írott tartalmú (és a képek, videók csak kiegészítik ezt az írott tartalmat), addig egy vlog esetén egy videóról van szó, amelyben a vlogger (egy „videós blogger”) megosztja egy napját követőivel – akárcsak egy blogger tenné írott formában. Természetesen nem csak egy napi beszámolóról lehet szó (ahogy a blogok is sokkal többek lehetnek ennél).
Az ilyen videók eredetileg abból a célból készültek, hogy egy tartalmasabb blogbejegyzést kiegészítsenek, és érdekesebbé tegyék azt, hiszen vannak dolgok, amiket sokkal egyszerűbb videós formában bemutatni, mint körülírni. Ezek a videók segítettek interkatívabbá tenni az újságírók és bloggerek tartalmait, akik így nagyobb közönségeket érhettek el.
Az idő múlásával azonban egyre népszerűbbekké váltak, és mára a vlogolás egy sajátos kulturális jelenséggé nőtte ki magát, amely lehetővé teszi a tartalomkészítők számára, hogy olcsó felszereléssel produkálhassanak jó minőségű videókat közönségeiknek. De miért vált népszerűvé a vlogolás?
A vlogolás elterjedése
A közösségi médián elérhető videók számának gyarapodását és a videós funkciók bővülését elnézve nem igazán meglepő, hogy a vlogok is felkapottabbá váltak az elmúlt években.
A videó a legjobb eszköze a közönséggel való élő kapcsolattartásnak, hiszen vizuális lények lévén az ilyen tartalmakkal lehet a leginkább hatni ránk, emberekre. A látott (videók, képek) tartalmakat továbbá sokkal könnyebb megjegyezni, mint az olvasott bejegyzéseket, illetve az agy sokkal gyorsabban is képes feldolgozni is őket, mint a szövegeket.
Több marketinges használ vizuális elemeket marketinganyagaiban, mint valaha. Az ilyen tartalmakat sokkal nagyobb valószínűséggel osztják meg az emberek ismerőseikkel és barátaikkal. Az emberek egyszerűen egyre jobban szeretik és igénylik a videókat, ez pedig a következő 1-2 év során rengeteg változtatást eredményez majd az online marketing területén.
Milyen vloggerek léteznek?
Aki ismeri a bloggerek világát, az sok ismerős jellemzővel találkozik majd a vloggerek köreiben is. Minden létező téma, amelyet egy blog képes feldolgozni, megjelenhet vlog formájában is.
Léteznek olyan vloggerek, akik napi szinten töltenek fel új videót, amelyben röviden tudatják követőikkel (akik itt olvasók helyett nézők), hogy éppen hol vannak, mit csinálnak, mi történt velük, mire készülnek, stb.. Az ilyen vloggereknek általában a vlogolás a teljes munkaidős állásuk is, így minden nap tenniük kell azért, hogy új feliratkozókat (visszatérő nézők) szerezzenek, illetve megtartsák a meglévőket további érdekes tartalmak feltöltésével.
A heti rendszerességgel jelentkező vloggerek általában összegyűjtik egy-egy hét eseményeit, és a hét során rögzített videókból egy hosszabb, tartalmasabb jelentést készítenek, amelyet aztán megosztanak nézőikkel. Az ilyen vloggereknek nem feltétlenül van idejük minden nap bejelentkezni, vagy egyszerűen nincs minden nap olyan esemény, amelyet érdemesnek találnának megosztani.
Az alkalmi vloggerek az előbbiekkel ellentétben nem rendszeresen, hanem csak akkor jelentkeznek be, ha éppen valami megosztásra érdemes eseményről tudnak beszámolni a közönségüknek. Ez lehet például egy fontos életesemény, egy új hobbi megkezdése, vagy egy beszámoló valamilyen hosszabb folyamat jelenlegi állásáról – végtelen sok oka lehet, amiért egy alkalmi blogger időnként feltölthet egy-egy vidóet.
Miért éri meg vlogolni?
Egy vlog, csak úgy, mint egy blog, képes teljesen átformálni az ember gondolkodását és bizonyos dolgokhoz való hozzáállását. Az alábbi okok többnyire személyes előnyöket sorolnak fel, de szót ejtünk majd az esetleges üzleti lehetőségekről is, illetve hogy hogyan segítheti a vlogolás egy cég munkáját.
Egy privát vlog úgy vezethető, akár egy személyes napló. Ezeket a videókat nem muszáj megosztani senkivel, de segíthetnek felnyitni a szemeidet azzal kapcsolatban, hogy mások számára milyen lehet a megjelenésed és személyiséged. A nyilvános vlogokon keresztül továbbá megismerhetsz olyan embereket, akik esetleg hasonló problémákkal néznek szembe, mint te, és hamar rájössz majd, hogy nem is vagy igazán egyedül.
Minél inkább nyitsz a nyilvános blogolás felé, annál könnyebben küzdheted majd le a nyilvános megszólalástól való félelmedet. A vlogolás éppen ezért úgy segít építeni az önbizalmat, ahogy a blogolás képtelen lenne. Idővel megtanulod majd kezelni a negatív kritikát, és elkülöníteni egymástól a rosszindulatú és az építő jellegű megjegyzéseket is. A vlogolás megtanít kezelni a kritikát és válaszolni arra.
Ha valamivel komolyabban gondolkodsz a vlogolásban, akkor másokhoz hasonlóan elkezdhetsz felépíteni egy jövedelmező online vlog karriert. Sok vlogger ezt csupán melléktevékenységként végzi hétköznapi munkája mellett, hiszen akármennyire gyors is az információterjedés az interneten, nem robbanhat be mindenki azonnal a köztudatba, és hagyhatja ott munkahelyét egyetlen sikeres videó után. Ez persze nem jelenti azt, hogy a vlogolás nem lehet karrier, de észben kell tartani, hogy egy sikeres vlog fenntartása több kemény munkát igényel, mint azt a legtöbb kívülálló gondolná.
Egyes vloggerek idővel egyre nagyobb követőbázisra tesznek szert, és elkerülhetetlen, hogy ne ismerkedjenek meg más, hasonló témával foglalkozó vloggerekkel. A kapcsolatépítés elképesztően fontos az online hírnév és ismertség fellendítésében és megtartásában. Itt találkozhatunk először a vlogolás üzleti lehetőségeivel is – ugyanis a vloggereket gyakran keresik fel különböző cégek és szervezetek, egy mindkét fél számára jövedelmező partnerprogram-ajánlattal. Ezeket persze nem muszáj elfogadni, és kizárólag rajtad múlik, hogy mennyire szeretnéd függetlennek meghagyni vlogjaidat.
A vlogolás előnyei cégeknek
A vlogolás a legtöbb cég számára is tartogat bizonyos lehetőségeket. A blogokhoz hasonlóan segítenek nagyobb közönségbázist építeni és jobb rangsorolást elérni a keresők listáján. A blogokkal ellentétben azonban sokkal hatékonyabban használhatók a termékek és szolgáltatások bemutatására és szemléltetésére, ráadásul több érdeklődőt is képesek megragadni.
Hogyan lehet valakiből vlogger?
A vloggerségnek két alapfeltétele van: egy videó rögzítésére alkalmas eszköz, és egy internetkapcsolat, amelyen keresztül ezek a videók megoszthatók.
Persze szép is lenne, ha ennyire egyszerű lenne a történet. A sikerhez többre van szükség, mint egy saját YouTube csatornára és néhány érdekes videóra. Ha komolyan gondolkodsz a vloggerkedésben, akkor készülj fel rá, hogy egyre több idődet emészti majd fel ez a tevékenység, és idővel akár egy teljes munkaidős állásnál is többet követel majd meg tőled – de ne szaladjunk ennyire előre, nézzük a vloggerré válás lépéseit!
1. Nézd meg, hogy mit és hogyan csinálnak a leghíresebb és legsikeresebb vloggerek. Tanulmányozd a vloggerkedéshez szükséges felszereléseket (egy telefonkamera működik, de nem mész vele sokra hosszútávon) és figyelj oda a tippekre amiket megosztanak. Persze nem javasolnánk, hogy bárkinek is lemásold a stílusát vagy a formátumát, de vannak bizonyos dolgok, amelyek univerzálisnak számítanak a vloggerek között.
2. Kizárólag olyan témát válassz vlogodnak, amellyel szívesen foglalkozol, és úgy érzed, hogy igazi szenvedéllyel tudnád csinálni. Érdemes előre megtervezni, hogy mit viselsz majd a videók rögzítése közben és hogy milyen stílusban beszélsz majd a kamera előtt (vagy mögött).
3. A videó minősége már az első pillanattól kezdve kulcsfontosságú. Érdemes befektetni egy jobb állványba (valójában ez elengedhetetlen), és egy minőségi mikrofon is sokat segíthet. Még ha eleinte telefont is használsz, vagy időnként kamera hiányában kénytelen vagy azzal videózni, soha ne videózz függőleges módban!
4. Keress egy olyan forgatási helyszínt, ami passzol vlogod hangulatához, témájához és stílusához.
5. Hacsak nem vagy tapasztalt színész, és vlogod célja nem paródiák vagy kitalált személyiségek megelevenítése, ne próbáld megjátszani magad. Légy laza és add önmagad – az emberek könnyedén kiszűrik, ha valaki másnak próbálja eladni magát. Ne feledd, a videót csak akkor láthatják majd a nézők, ha te azt feltöltöd valahová – a legtöbb esetben addig próbálgathatod a felvételeket, amíg sikerül egy olyat csinálni, amivel meg vagy elégedve.
6. Ne szaporítsd a szavakat feleslegesen, ne kanyarodj el a videó témájától. Az emberek arra kíváncsiak, amit a cím ígér nekik, hiszen ezért kattintanak a videódra.
7. Irány az internet. Kezdj el minél több tartalmat készíteni, de eleinte ne érezd, hogy bármilyen kötelességed lenne. Idővel sokkal egyszerűbbé válik majd az egész folyamat, a videó tartalmának kitalálásától a hozzászólásokra való válaszadásig.
De hogyan lesz a vlogolásból bevétel?
Igyekezz minél több közösségi platformon népszerűsíteni videódat, és sose feledkezz meg a megfelelő címkék használatáról sem. Google AdSense használatával engedélyezheted, hogy a YouTube-ra feltöltött videóidban mások hirdetéseket helyezhessenek el.
Ez egy ingyenes szolgáltatás, így ha mindent az előírásoknak megfelelően csinálsz, akkor igazából csak profitálhatsz belőle – természetesen a Google zsebre teszi a hirdetésekért járó összeg egy bizonyos részét, mint közvetítői díjat, de másképpen nekik sem érné meg ezt a szolgáltatást biztosítani.
Sok népszerű és sikeres vlogger saját márkát hoz létre, amelyjel további bevételre tehetnek szert. Itt többek között saját logóval ellátott ruhadarabokra, vagy más márkás termékekre, esetleg szolgáltatásokra kell gondolni. Az ebből származó bevételt aztán visszaforgathatod a videókba, de persze sok másra is felhasználhatod.
Felkereshetsz továbbá szponzorokat is. Minél népszerűbbé válsz, annál többen működnek majd veled együtt szívesen, és egyre több olyan eset is lesz majd, amikor más márkák, szervezetek vagy magánszemélyek keresnek majd fel, mert szponzorálni szeretnének téged.
Részt vehetsz partnerprogramokban is – a különböző kereskedésektől kapott partnerhivatkozásokat elhelyezheted videód leírásában (vagy felhívhatod rájuk a figyelmet a videón belől is), és így közvetítői díjakra tehetsz szert, valahányszor valaki ezen hivatkozásokon keresztül vásárol valamit.
Csatlakozhatsz marketing ügynökséghez is, mint amilyen a Marketing Professzorok, akik segítenek eljutni a videomarketing iránt érdeklődő cégekhez. Természetesen minden ügynökség számít fel ügynökségi díjat, de még ez is messze megéri, ha ennek segítségével több, fizetőképes megrendelőhöz jutsz el. A kapcsolat menüpontban írhatsz nekünk, ha blogger/vloger programunkhoz szeretnél csatlakozni. Blogerrek számára gyakran tartunk oktatást is, arról itt olvashatsz.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.