Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
A veszteségvezető definíciója
A veszteségvezető egy olyan termék vagy szolgáltatás, amelyet egy cég veszteséges áron értékesít, hogy több új ügyfelet vonzzon be. A cél, hogy ezek az ügyfelek a azokból az árukból és szolgáltatásokból is vásároljanak, amelyek profitot termelnek a cég számára. Ezt nevezzük veszteségvezető stratégiának.
A veszteségvezetés egy gyakori taktika az olyan cégeknél, amelyek újonnan lépnek be egy piacra, ahol a veszteségvezető termékek és szolgáltatások segíthetnek kiépíteni egy új ügyfélkört.
Veszteségvezetés a gyakorlatban
Ha megfelelően alkalmazzák a veszteségvezetés, mint stratégia hosszútávon sokkal több nyereséget hoz egy cégnek, mint amekkora veszteséggel jár. A borotvamárkák remek példák erre: még a nevesebb borotvagyártók is gyakran árulják olcsón, vagy osztogatják ingyen pengéiket, hiszen ügyfeleiknek rendszeresen szükségük van ezekre.
Mindez online közegben is működik. Egyes videojátékokat forgalmazó platformok gyakran tartanak 80-90%-os leárazásokat, hogy minél több ügyfelet bevonzzanak rendszerükbe, akik ott aztán később jó eséllyel teljes árú játékokat is megvásárolnak majd.
A veszteségvezetés kritikusai szerint a stratégia célja a versenytársak kiszorítása a piacról.
Veszteségvezetés az üzletekben
Mind a hagyományos boltok, mind az online áruházak alkalmazzák a veszteségvezetést valamilyen formában. Ezek az üzletek gyakran olyan alacsony árat szabnak meg egy terméknek, hogy az semmilyen profitot nem termel majd számukra. A cél az, hogy az vásárló hajlandóbb legyen kipróbálni a terméket, és ha elégedett, később a márka visszatérő, hűséges ügyfelévé váljon.
Természetesen semmi sem garantálja, hogy a vásárlók más termékeket is megvásárolnak majd, vagy, hogy később visszatérjenek a márkához.
Egyes üzletekben a veszteségvezető termékeket szándékosan a bolt leghátsó részébe helyezik ki, hogy a vásárlóknak a teljesárú termékek mellett is el kelljen sétálniuk. Ilyen például a tej is, ami a legtöbb üzlet hátsó soraiba kerül, hiszen mindenkinek rendszeresen szüksége van rá. Így, ha a vásárló csak tejért tért be az üzletbe, az oda-vissza út során érvénybe lép a „Még ez is kellene otthonra…” gondolatmenet, és jó eséllyel több terméket is behelyez a kosarába.
Bevezető árazás
A bevezető árazással ellátott termékek is lehetnek veszteségvezetők. Egy internetszolgáltató cég például alacsony árral ösztönözheti kiszemelt ügyfeleit arra, hogy váltsanak szolgáltatót, és még a bekötést, illetve az otthoni egységet is ingyen szolgáltatja. Később aztán az előfizetés ára megemelkedik a regisztrációhoz képest.
A veszteségvezető stratégia hátrányai
A veszteségvezető stratégia legnagyobb hátránya, hogy a vásárlók nyugodt szívvel élhetnek az olcsó árazás nyújtotta lehetőséggel, de később nem biztos, hogy visszatérnek majd új termékekért.
Számos kisebb vállalat számára is problémát jelent, hogy a cégóriásokkal ellentétben nem engedhetik meg maguknak az ezzel a stratégiával járó veszteségeket.