URL keresőoptimalizálás? Így csináld!
URL keresőoptimalizálás? Így csináld!
A SEO minden apró elemét meg kell fognod ahhoz, hogy első legyél a Google találati listáján, így weboldalad URL-jei sem maradhatnak ki.
Sokan nem is gondolnák, de a SEO-ban bizony a webhelyek (és a weblapok) URL-címei is szerepet játszanak. Érdemes persze megemlíteni, hogy habár rangsorolási szempontnak számít, ma már nem tartozik a legfontosabbak közé. Korábban lehetetlen lett volna az, ami ma, hogy a weblapom online marketing kifejezésre az onlinemarketing.hu, vagy az online marketingakademia.hu előtt jön a Google találati listájában.
Korábban ezeket a domaineket csupán azzal, hogy relevánsabb tartalom van a mi oldalunkon, nem tudtuk volna megelőzni, a domain erejével szemben. Ha nem annyira lényeges paraméter ma már, akkor miért ügyeljünk rá? Azért, mert a keresőoptimalizálásban minden apró dolog számít, hiszen a harc egyre erősebb, így ezt sem hagyhatod ki.
Nem feltétlenül muszáj az összes alábbi tanácsot megfogadni, de minél többet tudsz alkalmazni belőlük saját webhelyeden, annál jobb eredményekre számíthatsz a rangsorolást illetően. Mehet? Kezdjük is!
1. A domain választás és a SEO
Nem vitás: amikor csak teheted, használj csak egyetlen domént és aldomént. Sokan hiszen az almappákban, mi azonban kísérletek során azt tapasztaltuk, nem jelentenek előnyt, sőt, rontják a keresőoptimalizáltságot . Bár az almappákkal már többen is jobb eredményeket értek el, mint amikor még aldoméneket használtak, nem is beszélve azokról, akiknél az aldoménre való költözés egyenesen csökkente a beérkező forgalmat. Ez azonban csak az aldominekre szétszórás hátrányait mutatja.
Szívesen segítünk marketing kommunikációd felpörgetésében, de elég sok dolgunk van... Így arra kérlek, mielőtt ajánlatot kérsz tőlünk, olvasd el, miben tudunk segíteni, IDE kattintva!
Ez arra enged következtetni, hogy a keresőmotorok nem minden esetben veszik figyelembe az aldomének rangsorolásánál a fődomén helyezését, így az aldomének nem örökölhetik azt, és egyszerűen lemaradnak a keresőtalálatok között. Ez persze nem jelenti azt, hogy az aldoménes megoldás nem működhet, és ha a körülmények csak ezt teszik lehetővé, akkor nincs is igazán más választásod.
Érdemes azonban észben tartani, hogy blogod észrevehetően jobban teljesít majd (és pozitívan hat majd ki webhelyed többi tartalmára is), ha minden egy doménen vagy aldoménen helyezkedik el.
2. A jó SEO az olvasóidból indul ki
Egy oldal URL-jére hasonló szabályok vonatkoznak, mint a szöveges tartalomra: minél olvashatóbb a felhasználók számára, annál jobban értékelik a keresőmotorok is. A motorok egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az elérhetőségre.
Gondolj csak bele: te milyen hivatkozásra kattintanál szívesebben? Egy olyanra, amelyben több értelmes szó is olvasható, amik egyértelműen utalnak a céloldal tartalmára, vagy egy olyanra, ami véletlenszerű betűkből és számokból áll? Az emberek nem szeretnek zsákbamacskát játszani az interneten, és egy „gyanúsnak” tűnő hivatkozás sokakat eltántorít majd – olyan embereket, akik ügyfelek lehettek volna.
Mi ügyfeleinknél igyekszünk minden egyes URL-t, vagyis minden egyes aolodlal URL-jét szépre fogalmazni, persze, ez nem minden esetben lehetségeh – a lényeg az, hogy minél olvashatóbb és érthetőbb egy felhasználó számára, annál jobban „tetszik” majd a keresőmotoroknak is.
3. Kulcsszavak? Nem kérdés!
Az URL-ben mindig is jó szokás volt elhelyezni az oldal által megcélzott kulcsszavakat, és ez a mai napig sem változott. De miért is jó ez?
- Az URL-ben található kulcsszavak egyértelműen utalnak a céloldal tartalmára, így az emberek még az előtt láthatják, hogy mire számíthatnak, mielőtt rákattintanának a hivatkozásra.
- Ha egy URL-t valaki kimásol és beilleszt valahová (ami jó tartalmak esetén elég gyakori), de nem ad meg hozzá horgonyszöveget, akkor maga a hivatkozás válik saját maga horgonyszövegévé, ami pozitívan hat a rangsorolásra.
- Az URL-ben elhelyezett kulcsszavak a keresőtalálati oldalakon is megjelennek, és a kutatások szerint az emberek szívesebben kattintanak olyan hivatkozásokra, amelyek az általuk keresett kulcsszavakat tartalmazzák.
4. Tegyél rendet az URL-ek között
Ha kettő (vagy rosszabb esetben több) URL is nagyon hasonló tartalomra mutat, akkor érdemes kanonizálni őket. Ezt 301-es átirányítással (ha nem látod értelmét a másolat megtartásának), vagy „rel=canonical” használatával (ha meg szeretnéd tartani mindkét oldalt, pl. egy másodlagos, nyomtatóbarát verzióval) is megteheted.
De miért baj ez? Hogyan árthatnak neked az ilyen másolt tartalmak? A legnagyobb probléma ilyen esetben az, hogy két hasonló tartalmú oldal között megoszlik a tartalom rangsorolása, és egymás mellett sosem érhetnek el olyan helyezést, mintha csak egy verzió létezne az adott tartalomból. Ez a probléma annál súlyosabb, minél nagyobb a hasonlóság két oldal tartalma között. Kanonizálással azonban biztosíthatod, hogy az egyik verzió jobb helyezést érhessen el, mint a másik.
5. Mellőzd a dinamikus paramétereket (ha teheted)
Amikor csak teheted, próbálj nem dinamikus URL paramétereket használni. Ha eddig több mint két ilyen paramétert használtál, akkor erősen ajánlott nekiülni és szépen átírogatni őket statikus szövegekké.
Ismét felmerülhet a kérdés: mi a baj ezekkel? Emlékezzünk csak vissza az előző pontokra – olvashatóság. Az URL-ekben elhelyezett efféle számok semmilyen hasznos információt nem tartalmaznak egy felhasználó számára. Minél több felesleges elemet távolítasz el belőlük, az URL-ek annál rövidebbekké és olvashatóbbakká válnak a felhasználók számára.
6. Tehát a rövidebb URL-ek jobbak?
Röviden: igen. Persze ezt sem kell túlzásba vinni, de általánosságban egy maximum 40-50 karakteres URL jobban teljesít majd, mint a kétszer ilyen hosszú karaktersorozatok. Ilyen kényesek lennének a keresőmotorok?
Nem – még mindig nem első sorban a keresőmotoroknak szeretnénk kedveskedni, hanem a felhasználóknak. Persze, ez talán az egyik legkevésbé kritikus szempont az összes közül, de ha belegondolunk, akkor az ilyesfajta optimalizálásból is származhat némi előny. A rövidebb URL-eket könnyebb szemmel átfutni, értelmezni, kimásolni, megosztani, beágyazni, stb. Ezeket mind figyelembe kell venni, ha felhasználóbarát URL-eket szeretnél kialakítani, amiket az emberek szívesen terjesztenek majd.
7. Cím az URL-ben
Amikor csak teheted (és amikor értelmesen megoldható), ajánlott olyan beszédes URL-eket létrehozni, amelyek a hozzájuk tartozó weboldal címét tartalmazzák, még ha rövidített formában is. Nyilvánvalóan a cím is tartalmazza a keresőkifejezést-
Az eddigiek alapján bizonyára már tudod, hogy miért érdemes felvenni ezt a jó szokást. Első sorban itt is az emberi olvasókról van szó, nem pedig a keresőmotorokról. Az ilyen URL-ek egyfajta „ízelítőként” hatnak az emberekre, akik már ennek a néhány szónak az elolvasásával is megtudhatják, hogy mire számíthatnak a hivatkozásra kattintva.
Ez a pont nagyon hasonlít a kulcsszavak URL-ben való elhelyezéséhez, és habár nem ugyan arról van szó, ez a két optimalizálási technika nagyon jól ötvözhető egymással.
8. Nem muszáj kötőszavakat használni
Az URL-nek nem muszáj karakterről karakterre egyeznie az oldal főcímével, ezért kihagyhatók a névelők és kötőszavak is (a, az, és, hogy, de stb.). Igazából nem is okoznak semmilyen problémát, ha megtartod őket, de elhagyásukkal gyakran jelentősen lerövidítheted az URL-t anélkül, hogy érthetetlenné válna a tartalma. Rád van bízva, hogy hogyan szeretnéd kiegyensúlyozni az olvashatóságot és az URL hosszát. Ezért ne használj automatikus URL képzést, mindig írd meg őket kézzel, ha teheted. Egy több tízezer terméket tartalmazó webáruháznál esetleg ez nehézségbe ütközhet.
9. Mellőzd a nem biztonságos karaktereket
Számos olyan karakter létezik, amelyek, ha egy URL-ben feltűnnek, sokat ronthatnak annak olvashatóságát. Ezek nem csupán esztétikai szempontból jelenthetnek problémát, hanem egyes böngészők, vagy keresőrobotok számára is.
Ilyen karakterek például a < > & % { } | ^ ~ [ ] és hasonlók. A számjegyek a biztonságos kategóriába tartoznak.
10. Ne bonyolítsd túl az átirányításokat
Ha egy oldal egy másik oldalra irányítja át a keresőrobotokat és a felhasználókat, azzal még semmi baj nincs. Ha a második oldal is átirányítást végez, az még mindig nem nagy probléma, de ilyen esetben célszerűbb az első oldalról rögtön a harmadikra átirányítani, kihagyva a köztes lépést. Azonban ha kettőnél több átirányítás történik egymás után, ott már súlyos gondok vannak.
A keresőmotorok ugyan több átirányítást is hajlandók követni, azonban már régebben sem javasolták ezek használatát. Továbbá az átirányított URL-ek nem kapnak akkora rangsorolást sem, ha a keresőmotorok nem tartják őket elég „fontosnak”.
A legnagyobb baj azonban még mindig nem ez, hanem a felhasználók és a böngészők helyzete. Az átirányítások lelassítják a böngészést, ami különösen a mobilos internetezés során jelenthet komoly kieséseket. Röviden tehát: minél kevesebb átirányítást használsz, annál jobb.
11. Próbálj kevesebb mappát használni
Amint fent írtuk, az almappákat nem tartjuk jónak a keresőoptimalizálás szempontjából. Rengeteg oka van, amiért nem javasoljuk a Wordpress cms rendszerek használatát, az egyik az a mapparendszer. (Mi egyéb okokból nem jó még a Wordpress honlapkészítés? Olvasd el itt: 10 ok, amiért NEM érdemes Wordpress-t használni
Minél kevesebb mappára osztod webhelyedet, annál jobb. Mit értünk mappák alatt? Vegyük például az alábbi kitalált URL-t:
oldalam.hu/cikkek/2017/szeptember/bejegyzes-cime.html
Minden / jel egy-egy újabb almappát jelöl. Ha azonban elhagynánk a „2017” és „szeptember” almappákat, egy sokkal egyszerűbb URL lenne az eredmény.
Ránézésre a webhely felépítése sokkal mélyebbnek tűnik a felhasználók és a keresőmotorok számára is. Ezen kívül az ilyen hosszú URL-ek szerkesztése körülményesebb is lehet, mint egyszerűbb verzióikért. Ez tehát szintén esztétikai szempont, de az átláthatóság, mint ahogy azt már többször is említettük, nagyon fontos lehet a keresőmotorok számára is.
12. Ügyelj a hastegek használatára az URL-ben
Az URL-ekben a hash-t (#, vagyis kettőskereszt) általában arra használjuk, hogy a felhasználót egy oldal bizonyos pontjára (például egy adott hozzászóláshoz) irányítsunk. A hashek ezen kívül alkalmazhatók még különböző paraméterek figyelésére is, például, hogy egy felhasználó honnan érkezett az adott oldalra. Azonban ha az URL-ben a #-eket nem erre a célokra használod, akkor problémákba ütközhetsz.
13. Ügyelj a kis- és nagybetűkre
Ez nem igazán jelent problémát azok számára, akik Microsoft/IIS szervereket használnak, azonban a Linux/UNIX rendszerről hostolt szerverekkel már más a helyzet – ezek a rendszerek ugyanis általában külön kezelik a kis- és nagybetűket. Ez azt jelenti, hogy ha egy URL-címben akár csak egyetlen betű is kicsivel van írva nagy helyett (vagy fordítva), akkor a rendszer azt egy teljesen különálló tartalomnak tekintheti.
14. A szavak elválasztása
Az URL-ben található szavakat érdemes kötőjelekkel vagy alsó vonalakkal elválasztani. A szóközök nem teszik tönkre az URL-t, de mivel az URL-ek nem képesek rendesen megjeleníteni azokat, így egy különös %20 (a szóközt helyettesítő kód) jelenik majd meg az elválasztott szavak között. A legtöbb modern CMS már képes automatikusan aláhúzásokkal vagy kötőjelekkel helyettesíteni a szóközöket az URL-ekben.
15. Kerüld a kulcsszavak halmozását
A kulcsszavak halmozása és a rendszeres ismételgetés már rég nem azokat az eredményeket érik el, mint évekkel ezelőtt, amikor az ember a találatok élére kerülhetett csak azért, mert teleírta az oldal összes mezőjét a megcélzott kifejezésekkel.
A halmozott URL-ek erőltetettnek tűnnek a felhasználók szemében, és a keresőmotorok akár lepontozással is „jutalmazhatnak” érte. a kulcsszavak ismételgetését tehát nem csak a szöveges tartalomban érdemes kerülni, hanem az URL-ben is!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.