A turizmus és vendéglátás marketing csodálatos marketing eszköze: a blog
A turizmus és vendéglátás marketing csodálatos marketing eszköze: a blog
Ha egy étterem vagy hotel vagy utazási iroda tulajdonosa vagy, de legyen az bármilyen turisztikai desztináció, melynek marketing kommunikációjáért felelsz, és azt kérded, melyik a legköltséghatékonyabb online marketing eszköz, akkor azt mondom: a blog, vagy cikk írás. Hova, hogyan és miért? Mutatjuk!
Turizmus és vendéglátás online marketing – a blog
Minden célállomásnak van egy „története”, amivel megragadhatja az érdeklődők figyelmét. Ez szerencsés dolog, ugyanis az effajta történetek elmesélése, vagy kommunikációja a marketing egyik legfontosabb alappillére.
A marketing kampányok, hirdetések csupán csak felvillantják az emberek előtt, ki is lehetsz Te, az embereknek pedig több kell ahhoz, hogy meghozzák a döntésüket – azokra az élményekre kíváncsiak, amiket célállomásod kínálhat nekik.
Ezt első sorban tartalmak segítségével prezentálhatod az érdeklődőknek. A tartalom az, ami felkelti az érdeklődésüket és végigvezeti őket a konverziós tölcséren. És hogy hol keresik ezeket a tartalmakat az emberek? Többek között webhelyeken, blogokon és a közösségi médiás vélemények között.
Ezek közül most a blogokkal fogunk foglalkozni. Hívhatjuk ezt cikknek is, lényege ugyan az: tartalom a saját weboldaladra, mely a desztinációról szól. Az alábbiakban közelebbről is megnézzük, hogy miért érdemes minden célállomásnak saját blogot indítania, és hogy mit kell tartalmazniuk ezeknek ahhoz, hogy a történet a lehető legélvezetesebb módon kerüljön ki az érdeklődők elé.
A tartalommarketing alapjai: Miért kell minden célállomásnak saját blog?
A blogolás az egyik legkifizetődőbb marketing technika
Rengeteg üdülőhely, szálloda és egyéb célállomás költ óriási összegeket közösségi médiás stratégiájára – ezzel csak az a baj, hogy ezeket a pénzek olyan platformokra öntik, amik még csak nem is saját tulajdonaik. Kérdezz meg valakit, aki már rég óta foglalkozik Facebook oldalával: mennyire érte meg pénzért rajongókat vásárolni, amikor egyre inkább a nulla felé közelít az organikus elérés? Mark Zuckerberg ma a 3. legazdagabb ember a földön, és az első helyre pályázik. Nem jótékonysági intézmény, mindig csavarni fog egyet a potméteren, hogy egyre több pénzt fizess neki. Persze a közösségi média egy nagyon hatékony és fontos csatorna az online marketingben, és minden célállomásnak szüksége van rá, de nem szabad csak a közösségi platformokban gondolkodni, amikor tartalmakat készítesz követőid számára.
A közösségi média nagy hátránya ugyanis, hogy a tartalmak élettartama rettenetesen rövid – a hihetetlen sebességgel pörgő hírfolyamokban könnyedén elveszhet egy-egy bejegyzésed. Ezzel szemben a blogok örök életűek – egy blogra feltöltött tartalom bármikor könnyedén visszakereshető és újraosztható, és a tartalom jellegétől függően a publikálás után még hónapokkal sőt akár évekkel is releváns maradhat.
Mindez arra ösztönzi majd a felhasználókat, hogy újra és újra térjenek majd vissza blogodra, akár könyvjelzőkön, akár közösségi médián, akár organikus keresésen keresztül.
A blogolás segít megerősíteni célállomásod online jelenlétét
Sok célállomás webhelye messze nem olyan mély, mint amilyennek lennie kellene. Mit is értünk ez alatt? Az ilyen webhelyek többnyire helyi információkat, eseményeket, keresési, illetve foglalási lehetőségeket kínálnak. Néhányon még útiterv-tervező funkció is működik, habár ezek nem feltétlenül járulnak hozzá a konverziók számának növeléséhez.
Ezek a funkciók – habár hasznosak lehetnek – nem segítenek abban, hogy a felhasználóban vágyat keltsenek a látogatásra, hogy felkeressék az adott célállomást.
Erre a problémára kínál megoldást a blogolás – egy blog segítségével az célállomások nem csak történetüket kommunikálhatják a felhasználók irányába, hiszen láthatják a kínálatban beígért élményeket (vagy akár sokkal többet is). Ez sokkal hatásosabb és élvezetesebb, mint egy egyszerű „Mit érdemes csinálni …-ban” felsorolás.
A blogbejegyzések továbbá valamilyen szinten interaktívaknak is mondhatók, hiszen a felhasználók hozzászólásokat fűzhetnek a tartalomhoz, vagy akár meg is oszthatják azokat ismerőseikkel. Ez lehetővé teszi számukra, hogy beszélgetésbe elegyedjenek olyan emberekkel, akik már megtapasztalták az emlegetett élményeket – ez remek lehetőség a szájról szájra terjedő marketingre.
A blogolás látogatókat vonz célállomásod webhelyére: a keresőoptimalizálás és a tartalommarketing
Egy blog a SEO-ban (keresőoptimalizálás) is fontos szerepet játszik. Ez nem meglepő, hiszen a tartalom, főleg a szöveges tartalom a SEO egyik alapfeltétele. Ez a tartalommarketing. A keresőmotorok tartalmak alapján igyekeznek kilistázni a legrelevánsabb, legmegfelelőbb találatokat a keresésekre.
Minden blogbejegyzésben más és más kulcsszavakat célozhatsz meg optimalizálás szempontjából, így lényegében szinte végtelen különböző kifejezésre optimalizálhatod blogodat. Ez segít majd, hogy más és más érdeklődési körű ügyfeleket vonzz tartalmaid irányába, ráadásul bármilyen fizetett hirdetés nélkül. Minél jobban van optimalizálva egy blog, annál több releváns érdeklődésű látogató érkezik majd rá.
Egy fontos tipp a blogkészítéshez
Amikor blogot készítesz webhelyed számára, akkor fontos, hogy az mindig a webhely részeként létezzen, ugyan azon a domainen, mint webhelyed többi aloldala. A helyes megoldás almappába helyezni a blogot, és annak bejegyzéseit.
Hogy miért? Mert így a blog és a webhely segíthetik egymást a SEO-ban. Gondolj csak bele: ha a blog ugyan ahhoz a domainhez tartozik, mint a webhely, akkor részesül annak tekintélyéből, így elsőbbséget élvezhet majd a keresési találatok között. Ugyanígy a blogbejegyzéseidre mutató visszahivatkozásokból származó tekintély átszáll a fő webhelyre, hiszen egy domainen helyezkedik el a bloggal.
Hogyan alakítsd ki célállomásod blogstratégiáját?
Terv nélkül nem érdemes elindulni – fontos, hogy pontosan tudd, mi blogod célja, és hogy hogyan fogod kezelni azt. Egy blogstratégia lényegében nem más, mint azon lépések összessége, amelyekkel biztosítod majd, hogy tartalmaid egységesek, relevánsak és érdekesek maradjanak.
1. Legyenek céljaid
Minden marketing stratégia egy cél köré épül – tudnod kell, hogy mit akarsz majd elérni blogoddal. Tedd fel tehát magadnak a kérdést – milyen szerepet tölt be blogod átfogó marketingstratégiádon belül? Miként segíthet abban, hogy elérd hosszú-, és/vagy rövidtávú üzleti céljaid?
Egy megfelelően vezetett blog segíthet konverzióra (vásárlás, foglalások, feliratkozás, stb.) ösztönözni az embereket – mikre van szükséged ezek közül?
2. Tartalom és SEO terv
A második lépés egy tartalomterv elkészítése. Ez segít majd, hogy egy helyen gyűjtsd össze összes elmesélni kívánt történetedet, és biztosíthatod vele, hogy a környék összes fontos témája és eseménye említésre kerül majd. A tartalomterv szinkronban kell legyen a kulcsszókutatásod eredményeivel. Olyan tartalmakat kell gyártanod, amire a SEO stratégiád szerint is lőni fogsz.
A történetek jellegével kapcsolatban nincs semmilyen szabály – a lényeg az, hogy olyan tartalmakat ossz meg, amelyek arra ösztönzik majd az érdeklődőket, hogy ellátogassanak hozzád (persze más célokat is kitűzhetsz).
3. Erőforrások, és a tartalmak beszerzése
Egy utazási iroda, egy hotel vagy étterem specialitása nem feltétlenül a tartalomkészítés. Nyilvánvalóan fordulhatsz külső segítséghez is, de bármelyik utat választod, az alábbi ötletek segíteni fognak.
Saját tartalmak elkészítése
A legkevesebb szervezkedést igénylő módszer saját tartalmakat készíteni blogodra. Írhatsz például egy-egy rövid útmutatót célállomásodhoz minden ügyféltípusod számára (kétgyermekes családok, párok, egyedül érkezők, helyi gasztronómia iránt érdeklődők, stb.). Készíthetsz egy interjút is valamilyen helyi céggel vagy vállalkozóval, persze csak ha ezek tevékenysége valamilyen módon kapcsolódik célállomásodhoz. Ezt elkészíttetheted marketing tanácsadóddal is, de mindig fontos az, hogy segíts neki azokkal az ötletekkel, információkkal, melyeket csak te tudsz desztinációdról, hiszen mindennapjaidat éled ebben az üzletben.
Külső tartalmak összegyűjtése
Külső tartalmaknak számítanak értelemszerűen azok a képek, videók, bejegyzések, stb., amiket nem céged készít. Ezeket többféleképpen is beszerezheted blogod gazdagítására.
Például felkérhetsz népszerű, kedvelt bloggereket, hogy írjanak vendégcikket blogodra. Ezzel mindenki jól jár – blogod új, jó minőségű tartalmat kap, a vendégíró neve többek elé eljut, és plusz SEO-t is kap oldala, ráadásul mindkét blog olvasóbázisa új nevekkel ismerkedhet meg.
Ha szeretnéd célállomásodat a lehető legelőnyösebb módon prezentálni az érdeklődőknek, akkor bízd a képek elkészítését egy profi fényképészre. Senki sem vevő azokra a bejegyzésekre, amikhez nem tartozik legalább egy kép!
Neves helyi személyeket is felkérhetsz arra, hogy osszák meg gondolataikat a célállomásról blogodon, de akár korábbi látogatóktól is kérhetsz hosszabb, részletesebb élménybeszámolót, ezek ugyanis ezek hihetetlenül ösztönzően hathatnak az újonnan érkező érdeklődőkre.
Ne felejtsd el megosztani blogodat
Egy blog csak akkor ér valamit, ha az emberek tudnak is róla – blogstratégiád egyik fontos része kell legyen, hogy milyen csatornákon, és milyen stílusban osztod majd meg blogod tartalmát.
Itt temérdek opciód van: bejegyzéseidet megoszthatod a közösségi médiás profiljaidon, a hírleveleidben, vagy akár elküldheted őket néhány releváns magazinnak is, akik talán online, vagy akár nyomtatott formában is megjelentetik majd azokat.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.