Az egészségügyi szolgáltatások digitalizációja évek óta zajlik, de az elmúlt néhány évben a mesterséges intelligencia (AI) megjelenése új szintre emelte ezt a folyamatot. A fogászat különösen érzékeny terület, hiszen itt a technológia nem csupán a szakmai...
A többszintű marketing definíciója
A többszintű marketing (vagy multi-level-marketing, röviden MLM), más néven hálózati marketing. A cég ilyen esetben független viszonteladóknak (akik nem a cég alkalmazottai) adja el termékei viszonteladási jogát. Ezek a viszonteladók kedvezményes áron vásárolhatják meg a termékeket a cégtől, majd teljes áron eladhatják őket a vásárlóknak. A kedvezményes és a teljes ár közötti különbség a viszonteladó részesedése, azaz közvetítői díja. A viszonteladót terheli a vásárlók bevonzásának felelőssége, azaz rá hárul a termék hirdetésének (és a hirdetés finanszírozásának) feladata.
Az értékesítésből származó közvetítői díjakon kívül a viszonteladó másképpen is képes jövedelmet termelni az MLM rendszerén belül. Ilyenkor a viszonteladó embereket toboroz maga alá, akik független viszonteladókká válnak (ezt hívjuk szponzorálásnak). Amikor ezek a toborzott viszonteladók profitot termelnek az általuk eladott termékekből, a szponzor (aki toborozta őket és ez által egy szinttel felettük helyezkedik el) részesedik az ő viszonteladói díjukból. Ebből a szintekre osztott szerkezetből származik a többszintű marketing megnevezés.
Melyek a többszintű marketing előnyei?
Az MLM egy nagyon jövedelmező üzlet lehet, különösen ha a cég alatt egy szinttel elhelyezkedő „eredeti” viszonteladó nem csupán üzletkötő, hanem ért egy úgynevezett downline kiépítéséhez és kezeléséhez is.
MLM a gyakorlatban
Mindez azonban sokkal egyszerűbbnek hangzik papíron, mint amilyen a gyakorlatban. A tanulmányok szerint csupán a viszonteladók 5%-a képes sikereket elérni az MLM-ben.
A downline szerkezete miatt, amely minden lejjebb elhelyezkedő szinttel egyre szélesebbre terjed ki, az MLM rendszert gyakran keverik (tévesen) az illegális piramis rendszerekkel. Az MLM és a piramis tevékenységek között az a különbség, hogy az MLM rendszerekben csak termékek viszonteladásáét jár közvetítői díj. Ez azt jelenti, hogy egy MLM rendszerben nincsenek „csatlakozási díjak” és az új viszonteladók toborzásáért sem jár közvetítői díj.
Ezt a kikötést a piramiscégek általában valamilyen túlárazott „információs termék” terjesztésével kerülik meg, ami lényegében nem más, mint egy terméknek álcázott csatlakozási díj.
 
			 
	 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					