Többszintű marketing

Többszintű marketing

A legtöbb cég kiskereskedőkön és/vagy áruházakon keresztül adja el termékeit, az ezekre a helyekre betérő ügyfeleknek. Az eladást lebonyolító pénztáros munkatársak általában a cég (ha az üzlet a cég tulajdona), vagy az üzlet alkalmazottai. A siker érdekében, a cégnek méretes, és gyakran nagyon drága hirdetési kampányokat kell indítania, amely a költségvetésük nagy részét teheti ki.

 

A többszintű marketing definíciója

A  többszintű marketing (vagy multi-level-marketing, röviden MLM), más néven hálózati marketing. A cég ilyen esetben független viszonteladóknak (akik nem a cég alkalmazottai) adja el termékei viszonteladási jogát. Ezek a viszonteladók kedvezményes áron vásárolhatják meg a termékeket a cégtől, majd teljes áron eladhatják őket a vásárlóknak. A kedvezményes és a teljes ár közötti különbség a viszonteladó részesedése, azaz közvetítői díja. A viszonteladót terheli a vásárlók bevonzásának felelőssége, azaz rá hárul a termék hirdetésének (és a hirdetés finanszírozásának) feladata.

Az értékesítésből származó közvetítői díjakon kívül a viszonteladó másképpen is képes jövedelmet termelni az MLM rendszerén belül. Ilyenkor a viszonteladó embereket toboroz maga alá, akik független viszonteladókká válnak (ezt hívjuk szponzorálásnak). Amikor ezek a toborzott viszonteladók profitot termelnek az általuk eladott termékekből, a szponzor (aki toborozta őket és ez által egy szinttel felettük helyezkedik el) részesedik az ő viszonteladói díjukból. Ebből a szintekre osztott szerkezetből származik a többszintű marketing megnevezés.

 

Melyek a többszintű marketing előnyei?

Az MLM egy nagyon jövedelmező üzlet lehet, különösen ha a cég alatt egy szinttel elhelyezkedő „eredeti” viszonteladó nem csupán üzletkötő, hanem ért egy úgynevezett downline kiépítéséhez és kezeléséhez is.

 

MLM a gyakorlatban

Mindez azonban sokkal egyszerűbbnek hangzik papíron, mint amilyen a gyakorlatban. A tanulmányok szerint csupán a viszonteladók 5%-a képes sikereket elérni az MLM-ben.

A downline szerkezete miatt, amely minden lejjebb elhelyezkedő szinttel egyre szélesebbre terjed ki, az MLM rendszert gyakran keverik (tévesen) az illegális piramis rendszerekkel. Az MLM és a piramis tevékenységek között az a különbség, hogy az MLM rendszerekben csak termékek viszonteladásáét jár közvetítői díj. Ez azt jelenti, hogy egy MLM rendszerben nincsenek „csatlakozási díjak” és az új viszonteladók toborzásáért sem jár közvetítői díj.

Ezt a kikötést a piramiscégek általában valamilyen túlárazott „információs termék” terjesztésével kerülik meg, ami lényegében nem más, mint egy terméknek álcázott csatlakozási díj.

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink