2019-ben a szállodamarketinget három fő trend határozza meg: a keresőkön (Google, DuckDucjGo) keresztül lebonyolított közvetlen foglalások, a mobilorientált felhasználók, és a felhasználói tartalmak és vélemények egyre fontosabb szerepe.
Na persze, nem kizárólag ez a három trend befolyásolja a szállodamarketing alakulását ebben az esztendőben, hiszen mint minden más marketingágazat, ez is folyamatos változáson megy át, és ugyanez mondható el az utazók igényeiről is.
Nem csoda tehát, hogy a szállodatulajdonosoknak, és –marketingeseknek nehezére esik lépést tartani a szállodamarketing képlékeny természetével, persze mindezt úgy, hogy valahogy meg is különböztessék kínálatukat a konkurenciától a célközönség szemében. Habár minden létesítmény egyéni problémákkal és erősségekkel rendelkezik, az alábbi általános tippeket bármilyen kisebb vagy nagyobb szálloda felhasználhatja, hogy több közvetlen foglalást szerezzen magának!
Ha több vendéget szeretnél szállodádban, mindenképpen alakíts ki egy mobil-első webhelyet
2019-ben egyszerűen elengedhetetlen, hogy egy webhely minden tekintetben tökéletesen, és villámgyorsan működjön bármilyen mobilkészüléken (erről itt írtam). Egyre több ember böngészi az internetet valamilyen mobileszközről, és vannak, akik teljesen maguk mögött is hagyták az asztali számítógépeket és a laptopokat. Ha nem célzod meg ezt a közönségcsoportot, akkor rengeteg forgalomtól esel el, ráadásul a Google sem szívesen mutogatja majd webhelyedet a kereső felhasználóknak, függetlenül attól, hogy mobilról nézelődnek-e, vagy sem.
Manapság akár egy teljes utazást is meg lehet tervezni mobilról, és ha a te szállodád nem áll készen erre, és nem tesz eleget a felhasználók (és a Google) igényeinek, akkor súlyos üzletekről maradhatsz le. Teszteld le IDE kattintva a Google sebességmérő eszközének segítségével weboldaladat! Ha az eredmény 90% felett van, megnyugodhatsz. Ha 80% alatt, akkor azonnal rúgd ki honlapkészítő cégedet!
Juttasd be szállodádat a keresőkbe (Google, DuckDuckGo), ez hozza majd a legtöbb direkt online foglalást

Ha szállodád a keresők első oldalán jelenik meg a kapcsolódó kifejezésekre (ez a SEO avagy a keresőoptimalizálás), akkor drasztikusan több online foglalásra számíthatsz. Azonban ha szeretnéd a legtöbbet kihozni ezekből a keresőmotorokból, akkor az online utazási irodák árai mellett a közvetlen foglalás árát is fel kell tüntetned. Persze ez akkor működik igazán, ha a közvetlen foglalás kedvezőbb feltételeket ad, mint azok, amiket az OTA-k kínálnak. Az árakkal az OTA-k szerződései nem engednek játszani, de egyéb kedvezményeket (pontgyűjtő program, bekészítés az árban stb.) vonzóbbá teheted a direkt foglalást.
Használd ki a felhasználói tartalmak és vélemények befolyását a több direkt szobafoglalás eléréséhez
Néha a leendő ügyfeleknek csupán egy kis extra megerősítésre van szükségük, hogy a te szállodádat válasszák a többi opció helyett. Ha sikerül bebizonyítanod, hogy szolgáltatásaid kielégítették korábbi vendégeid minden szükségletét, és pozitív élményekben volt részük szállodádban, akkor sokkal több megelőlegezett bizalomra számíthatsz célközönségedtől.
A felhasználók nagy része manapság számos online értékelést, véleményt megnéz, mielőtt bármire komolyabb összeget adna ki, legyen az egy új kávégép, egy tanfolyam, vagy éppen egy szállodai szoba. A pozitív értékelések remekül bizonyítják, hogy minőségi szolgáltatást nyújtasz vendégeidnek, így mások is szívesebben jönnek majd szállodádba.
Szintén hiteles bizonyítékul szolgálhatnak azok a képek és videók, amiket vendégeid a szállodádban készítenek magukról pihenés, vagy éppen szórakozás közben. Ezek az úgynevezett felhasználói tartalmak sokkal meggyőzőbbek tudnak lenni, mint a legtöbb „mesterséges”, szálloda által készített felvétel.
Használj egyértelmű foglalási felhívásokat, egyértelműen növekszik majd hoteled direkt foglalásainak száma
Ha sikerül sok érdeklődő forgalmat irányítani webhelyedre, akkor az már fél siker. A másik félre úgy tehetsz szert, hogy egyértelművé teszed, hogy a látogatók hol indíthatják be a foglalási folyamatot webhelyeden. Használj tiszta, lényegre törő CTA-kat (felhívások), és emeld ki felugró (de nem tolakodó) ablakokkal aktuális ajánlataidat, hogy megragadd a felhasználók figyelmét. Akár még ár-összehasonlító beépülő modulokat is használhatsz, hogy megmutasd, mennyivel jobb árakat kínálsz az utazási ügynökségekkel szemben.
Kínálj egy egyszerű, akadálymentes foglalási folyamatot, így lesz több vendég hoteledben
Nem sokaknak lesz türelmük végigzongorázni a foglalást webhelyeden, ha 5-6 oldalt kell végigszenvedniük, különösen mobilkészülékeken. Jobb (ritka) esetben egy utazási irodán keresztül foglalnak majd, rosszabb (sokkal gyakoribb) esetben pedig ott helyben fel is adják a próbálkozást, és más szálloda után néznek. Gyors, egyszerű, mobil-kompatibilis – ezekre figyelj oda!
Használd fel a közösségi médiát is arra, hogy vendégeket közvetítsen hotelednek
Szállodád Facebook oldalán lehetőséged nyílik egy speciális gomb elhelyezésére, ami többek között egy foglalási CTA is lehet. A gombhoz hozzácsatolhatod szállodád foglalási oldalát, vagy akár a szobák listáját is, hogy a felhasználók számára egy kényelmes átmenetet biztosíts a Facebook és webhelyed között, megkönnyítve ezzel a foglalás folyamatát. A közösségi médiát ne öncélúan használd, a liekokból még nem lesz a vendég. Facebook oldaladon, Instagramon helyezz el linkeket, melyek weboldaladra mutatnak.
Mutasd meg, hogy mi teszi egyedivé szállodádat, mi a hoteled USP-je!
Egy csodaszép épület? Egy fantasztikus wellness részleg? Világklasszis séfek a konyhában? Mi teszi egyedivé, érdekessé szállodádat, amire büszke lehetsz? Ezekre a dolgokra koncentrálj főképpen marketinganyagaidban. Használj profi (nem telefonnal készített) képeket és videókat, hogy bemutasd, miben lehet részük azoknak, akik a te szállodádat választják, és persze ügyelj arra is, hogy mindig naprakész információkat olvashassanak létesítményedről (speciális ajánlatok, szezonális kedvezmények, közelgő események, stb.) az interneten!
Használj egy adatokra épülő árképzési stratégiát
Az ár fontos döntő tényező sok leendő utazó számára. Mindig tisztában kell lenned azzal hogy versenytársaid hogyan árazzák szobáikat (és szolgáltatásaikat), illetve hogy saját áraid hogyan jelennek meg különböző foglaló webhelyeken. Ezen adatok birtokában egy sokkal megfontoltabb árképzési stratégiát vezethetsz be, természetesen ügyelve a szezonális váltakozásokra is.
Jutalmazd meg azokat, akik rendszeresen visszatérnek szállodádba (és közvetlenül foglalnak)
Tüntesd fel egy jól látható helyen, hogy milyen előnyökkel is jár az, ha valaki közvetlenül webhelyeden foglal szállást szállodádban. Például mutasd meg, hogy így juthatnak a legolcsóbban hozzá az adott szobához, vagy hogy egy ajándék kuponnal, esetleg egy vacsorával lehetnek gazdagabbak, ha nem máshol foglalnak. Hasonlóképpen bánj azokkal a vendégekkel is, akik korábban már jártak nálad – a különböző pontgyűjtő, szintekre osztott hűségprogramok remek ösztönzők lehetnek arra, hogy ismét nálad töltsék a szabadidejüket!
Kérdezd meg az elszalasztott foglalóktól, hogy miért döntöttek másképp
A Skift egyik jelentésből kiderült, hogy 2014-ben csak az Egyesült Államokban 1,79 trillió dollárnyi bevétel úszott el a vendéglátási szektorból a be nem fejezett foglalások miatt – több, mint háromszor annyi pénz, mint amennyi a sikeres foglalásokból bejött.
Számos webáruház keresi fel „majdnem vásárlóit”, hogy emlékeztessék őket, hogy termékek vannak a digitális kosarukban, amit elfelejtettek megrendelni. Hasonlóképpen szállodád is emlékeztetheti a látogatókat, hogy félbehagytak egy foglalást, és – ha nem szeretnék folytatni azt – akkor mi volt az oka ennek (egy rövid kérdőív tökéletes erre). Minél többet tudsz meg arról, hogy milyen hibákkal, kellemetlenségekkel találkoznak a felhasználók webhelyeden (különösen a foglaláskor), annál többet tehetsz azért, hogy a jövőben elkerüld ezeket.