Az egészségügyi szolgáltatások digitalizációja évek óta zajlik, de az elmúlt néhány évben a mesterséges intelligencia (AI) megjelenése új szintre emelte ezt a folyamatot. A fogászat különösen érzékeny terület, hiszen itt a technológia nem csupán a szakmai...
A szemkövetés definíciója
A szemkövetés az emberek szemmozgásának követésére és analizálására használt technológia. Egy szemkövető berendezés (valamilyen eszköz, illetve az azon futó szoftver) képes észlelni a vizsgált felhasználó jelenlétét, figyelmét és összpontosítását, miközben egy adott alkalmazást, érintkezési pontot, vagy webhelyet használ.
A marketingben már az 1980-as évek óta használnak szemkövető technológiát – akkoriban még azt próbálták kideríteni vele, hogy mennyire értékesek az újságokban és magazinokban elhelyezett, nyomtatott hirdetések. A szemkövetés lehetővé tette a hirdetők számára, hogy megfigyeljék, az oldalak mely részeire kíváncsiak az emberek, és hogy mennyi időt töltenek egyes részek olvasgatásával.
Manapság a szemkövető technológia komplex elemzéseket tesz lehetővé, rengeteg hasznos információt kínálva ezzel a webhelyek, a mobilalkalmazások, illetve általánosságban a felhasználói élmény megtervezéséhez.
A szemkövetés szerepe a marketingben
Minél alaposabban megismered célközönségedet, annál könnyebben alakíthatsz ki számukra egy magával ragadó élményt ügyfélutazásuk során – méghozzá minden platformon.
A szemkövetés egy vizuális térképet kínál arról, hogy az emberek hogyan használják webhelyedet (vagy alkalmazásodat, stb.), aminek segítségével könnyedén azonosíthatod az általad kínált felhasználói élmény erősségeit és gyengepontjait.
Az így összeszedett információkkal olyan javításokat, újításokat eszközölhetsz webhelyeden (vagy alkalmazásodban), amelyek aktívabbá teszik ügyfeleidet, és hozzájárulnak céged növekedéséhez.
A szemkövetés azért olyan fontos része a piackutatásnak, mert a döntéshozatal 95%-ban tudat alatt történik. Többféle szemkövető eszköz létezik, úgymint hőtérképek, feladatalapú használhatósági eszközök, és így tovább. A megfelelő eszköz kiválasztásával céged az alábbi előnyökhöz juthat:
- Kiderítheted, hogy célközönséged mit néz, és meddig
- Azonosíthatod a zavaró képi és designelemeket
- Feljegyezheted, hogy a felhasználók hogyan bánnak webhelyeddel vagy alkalmazásoddal
- Ellenőrizheted egyes marketingtaktikák hatékonyságát és hasznosságát
- Folyamatosan fejlesztheted stratégiádat a marketing mindig változó világában
Persze a szemkövetés önmagában még nem elegendő ahhoz, hogy teljes képet nyújtson célközönséged felhasználói szokásairól és preferenciáiról. A technológia azonban a piackutatás fontos része, és temérdek információt kínál arról, hogy mi érdekli ideális ügyfeleidet, és mi fontos számukra.
Hogyan segít megismerni ügyfeleidet a szemkövetés?
A szemkövető eszközök egy vizuális képet kínálnak arról, hogy ügyfeleid tekintete hová vándorol webhelyeden vagy alkalmazásodban, és mikre koncentrálnak a leginkább. Az eszközök az alábbiak alapján gyűjtik be az adatokat:
- Koncentrációs pontok: Megtudhatod, hogy egyes design- vagy tartalomelemek mennyire keltik fel az emberek figyelmét, és kötik le a figyelmüket.
- Navigációs minták: A leggyakoribb navigációs minták megismerésével láthatod majd, hogy a felhasználók hogyan futják át és használják webhelyedet. Ez a tudás lehetőséget nyújt tartalmaid és designod optimalizálására a fokozott aktivitás és konverziók céljából.
- Problémás elemek: A szemkövetéssel azt is megállapíthatod, hogy mely oldalelemek rontják a felhasználói élményt, illetve gátolják meg a látogatókat abban, hogy elintézzék webhelyeden azt, amiért jöttek.
Hogyan segít a szemkövetés a felhasználói élmény javításában?
A vásárlók nagy része nem valószínű, hogy visszatér majd egy webhelyre, egy gyengébb felhasználói élményt követően. Amennyiben a felhasználói élmény nem tökéletes webhelyeden, a beérkező forgalom konvertálása komoly kihívást jelent majd.
A szemkövetés és a felhasználói élmény szoros kapcsolatban állnak egymással. A szemkövetés lehetővé teszi, hogy objektív, elfogulatlan rálátást nyerj webhelyedre, beleértve annak gyengepontjait és hiányosságait is.
Megnézheted többek között, hogy egy-egy adott elem jól végzi-e a dolgát, vagy egyáltalán észreveszik-e felhasználóid. Ellenőrizheted, hogy beleillik-e az ügyfél utazásába, vagy pont, hogy elvonja-e arról a figyelmet, és így tovább.
Ezen információk birtokában pontosan tudni fogod majd, hogy mely elemek szorulnak módosításra webhelyeden.
A szemkövetés működéséről röviden
A szemkövetés koncepciója Fitts törvényén alapszik, amely szerint minden vizuális elemnek megvan a maga vizuális „súlya”. Ez a súly határozza meg, hogy mekkora figyelmet, és hány kattintást kap egy-egy elem.
Fitts törvénye azért olyan hasznos a felhasználói élmény tökéletesítéséhez, mert segít megítélni, hogy nagyjából mennyi időbe telik, hogy a tekintet, vagy az egérmutató átkerüljön egy adott elemre.
Miután sikerült meghatároznod ezeket, felállíthatod a designelemek vizuális hierarchiáját. Így biztosíthatod, hogy a felhasználók a megfelelő funkcióra és információkra utazásuk megfelelő pontjain figyeljenek fel.
A szemkövetés módszerei
A szemkövetéshez több száz, sőt, több ezer metódus és eszköz alkalmazható, ezért a terjedelem kedvéért maradjunk az általános magyarázatoknál:
Hőtérképek
A hőtérkép egy dinamikus eszköz, ami vizuálisan ábrázolja egy felületen (webhely vagy alkalmazás), hogy hová összpontosítják tekintetüket oldalad látogatói. Mindezt a térkép színkódolt jelölésekkel ábrázolja – innen a „hőtérkép” megnevezés.
A hőtérképekkel azt is ábrázolható, hogy a felhasználók egérmutatója az oldal mely elemein tölti a legtöbb időt, illetve, hogy hol történik a legtöbb kattintás egy oldalon. Ez további információkat szolgáltat oldalad legfontosabb és „legérdekesebb” elemeiről.
Fókuszábrázolás
A fókuszábrázolás sokban hasonlít a hőtérképhez, azonban ahelyett, hogy eltakarná a vizsgált felület legnézettebb részeit, pont, hogy ezeket jeleníti meg, és a felület kevésbé érdekes részeit tünteti el. Ez lényegében azt mutatja meg tehát, hogy az emberek mire fókuszálnak a felület használata közben.
 
			 
	 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					