notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Storytelling: az alulértékelt marketing-aranybánya

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1_2 logo_2_2 logo_3_2 logo_4_2 logo_5_2 logo_6_2 logo_7_2 logo_8_2 logo_9_2 logo_10_2 logo_11_2 logo_12_2 logo_13_2 logo_14_2 logo_15_2 logo_16_2 logo_17_2 logo_18_2 logo_19_2 logo_20_2 logo_21_2 logo_22_2 logo_23_2 logo_24_2 logo_25_2 logo_26_2 logo_27_2 logo_28_2 logo_29_2 logo_30_2 logo_31_2 logo_32_2 logo_33_2 logo_34_2 logo_35_2 logo_36_2 logo_37_2 logo_38_2 logo_39_2 logo_40_2 logo_41_2 logo_42_2 logo_43_2 logo_44_2 logo_45_2 logo_46_2 logo_47_2 logo_48_2 logo_49_2 logo_50_2 logo_51_2
Főoldal > Storytelling: az alulértékelt marketing-aranybánya

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Storytelling: az alulértékelt marketing-aranybánya


2019/01/31
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Cikkünkben megtárgyaljuk, hogy mi az a storytelling, miért tartanak tőle sokan tévesen, és hogy hogyan alkalmazhatod te is marketingstratégiád részeként!

Storytelling: az alulértékelt marketing-aranybánya

Még ha nem is ismered a storytelling fogalmát, akkor is rengeteget találkozhattál már vele az interneten, és egyéb médiumokon keresztül is. Lényegében egy hihetetlenül értékes és hatékony marketingeszközről van szó, ami az egekbe röpítheti márkád hírnevét.

 

Mi az a storytelling?

A storytelling egy angol kifejezés, ami történetmesélést jelent. Storytellinggel találkozhatunk egy regényben, egy filmben, egy versben, vagy akár egy dal szövegében is – bárhol, ahol egy történet tárul elénk valamilyen formában (szövegesen, képekben, hangokban stb.)

 

Miért tart olyan sok márka a storytellingtől?

Pihengetünk?

A storytelling a marketingben is megjelenik, azonban sokan mégsem szívesen építik bele stratégiájukba. A storytelling ellen két kifogást hallani gyakran – mi most mindkettőt szépen meg is döntjük.

 

Az egyik kifogás egy félreértésből fakad. Ha a történetek elmesélése kerül szóba, akkor sokaknak rögtön egy drága stúdió, stáb, és rengeteg egyéb forgatási költség, esetleg könyvkiadók, ügynökségek és évekig tartó projektek jutnak eszébe. A storytellinget sokan egy drága dolognak tartják, pedig valójában az egyik legolcsóbb (lényegében szinte ingyenes) marketingfogásról van szó.

 

Mert mi kell a storytellinghez a marketingben? Egy jó történet, és egy médium, amin keresztül elő lehet azt adni. Ez lehet egy blog, vagy akár egy YouTube-videó is, ahol persze számít a minőség, de nem a Star Wars-trilógiát kell megírni és leforgatni hozzá.

 

A másik kifogás az, hogy a storytelling hasztalan, és nem működik. Mondunk egy példát – nem is, inkább párszáz példát – arra, hogy ez miért nem igaz. Emlékszel bármelyik tanulságos mesére gyerekkorodból? Mindegyik ilyen mese egy bölcs üzenetet vezetett fel azzal, hogy elmesélt egy történetet. A gyakran burkolt üzenet célja meggyőzni a gyerekeket, hogy miért fontos jól viselkedni. Ha belegondolunk ez a marketing lényege is – meggyőzni az ügyfeleket arról, hogy a te márkádat válasszák. A storytelling tehát a világ egyik legrégebbi marketingtaktikája. 

 

Milyen történeteket érdemes elmesélnie egy márkának?

Rendben, ezek után remélhetőleg te magad is elhiszed, hogy egy igazán hatékony marketingfogásról van szó. A kérdés most az, hogy milyen történeteket vethet be egy márka, hogy hatni tudjon velük közönségére, ügyfeleire. Máris felsorolunk öt remek opciót.

 

1. Az eredettörténet

Ez az a történet, ami alapjáraton adott márkád, vagy egyéni vállalkozásod számára, hiszen mindenki indul valahonnan. Vállalkozásod eredettörténete talán nem lesz olyan izgalmas, mint Harry Potteré, de rengeteget segíthet abban, hogy közönséged (ügyfeleid) és márkád kapcsolata közvetlenebbé váljon.

 

Az eredettörténet megjelenhet például webhelyed „Rólunk” (vagy „Cégünkről”, „Történetünk”, stb.) oldalán szöveges formában, de a vizuális storytelling sokkal hatékonyabb lehet egy márka számára. Az egyik legjobb módszer felkérni a cégtulajdonost arra, hogy egy 2-3 perces videóban a saját szavaival mesélje el a cég történetét.

 

A storytelling már ősidők óta társadalmunk szerves részét képezi, hiszen mindig is így osztottuk meg egymással tapasztalatainkat. Ez az, amit a tulajdonos is megtehet a videó segítségével – például mesélhet a kezdeti nehézségekről. Ezek az igazi emberi tapasztalatok teszik lehetővé, hogy a közönség azonosulni tudjon a mesélővel, és így a márkával is.

 

Persze nem biztos, hogy a tulajdonos hajlandó lesz kamera elé állni. Ilyen esetben marad a szöveges formátum. Ha ezt a módszert választod márkád számára, akkor fontos, hogy egy-két képpel illusztrált történetedet. Van valakinek egy képe az első hétről, amikor megnyitott az iroda, és csak két íróasztalból, és egy szekrényből állt a teljes cégfelszerelés? Tökéletes.

 

Az ilyen képek remekül szemléltetik, hogy milyen alapokra is épült a cég, és hogy mennyit fejlődött az elmúlt évek során. Ezek megint csak olyan dolgok, amikkel az olvasók könnyedén tudnak azonosulni.

 

2. Az ügyfelek sikertörténetei

Az ügyfelek sikertörténetei azt mesélik el, hogy milyen sikereket értek el ügyfeleid márkád (termékeid, szolgáltatásaid) jóvoltából. Lényegében olyan esettanulmányokról van szó, amiknek a középpontjában elégedett ügyfeleid állnak.

 

Ezek a történetek kifejezetten hatásosak tudnak lenni, és remekül szemléltethetik, hogy miért a te márkád az ideális választás leendő ügyfeleid számára.

 

Kezdésképpen írj össze néhány korábbi ügyfelet, akik elégedettek voltak szolgáltatásaiddal vagy termékeiddel, és jó eredményeket tudnak felmutatni neked köszönhetően. Az ilyen ügyfelek általában szívesen dolgoznának veled újra, vagy segítenének egy esettanulmány elkészítésében.

 

Ha valamelyik ügyfélnek némi ösztönzésre van szüksége, akkor egy jelképes ajándékkal meggyőzőbbé teheted az ajánlatod. Ha igazán jól összebarátkoztál elégedett ügyfeleiddel, akkor jó eséllyel nem fognak semmit kérni az újbóli együttműködésért, ráadásul azzal, hogy róluk szól történeted ők maguk is ingyen reklámot kapnak. Lehetőleg ne kínálj fel pénzt ezekért cserébe, mert egyrészt nem őszinte taktika, másrészt eltorzíthatja az ügyfelek rólad alkotott véleményét.

 

Pontosan tervezd meg előre, hogy milyen esettanulmányt szeretnél készíteni. Ezek a történetek általában 2-3 oldalasak. Nem árt néhány közvetlen idézetet is szerezni az ügyféltől, melyek valósabbá, őszintébbé teszik a tanulmányt, illetve egy pár fotót is, ugyan ebből a célból.

 

Érdemes egy előtte-utána összehasonlítást is belevinni a történetbe, ami megmutatja, hogy mit sikerült elérnie az ügyfélnek céged segítségével. Természetesen ez attól függ, hogy mit szeretnél bizonyítani a történettel – ha helységfelújítással foglalkozol, akkor egy étterem régi és új fotója sokat elárulhat munkád minőségéről, ha pedig marketinggel, akkor néhány meggyőző statisztika lehet igazán meggyőző.

 

Amikor felkeresed egy korábbi ügyfeledet ezzel a szándékkal, érdemes külön kitérni rá, hogy ezeket az adatokat szeretnéd nyilvánosan használni, ha lehetséges. Néhány cég nagyon félti ezeket (érthető módon), és meglehet, hogy csak akkor mennek bele a tanulmányba, ha nevük rejtve marad. Ez nem ideális, hiszen sokkal hitelesebb, ha egy cég nevét adja a történethez, de lehet, hogy nem lesz más választásod.

 

Végezetül mindenképpen küldd el a jelentést az adott cég illetékesének, és add meg nekik a lehetőséget, hogy módosítási javaslatokat írhassanak hozzá. Semmiképpen ne publikáld, vagy tedd elérhetővé bármilyen formában a tanulmányt, amíg az aktuális ügyfél véglegesen rá nem bólintott.

 

3. Sikertörténetek a közösségi médián

A felhasználói tartalmak nagyon felkapottak a marketingben, méghozzá nem véletlenül. Ezeket a tartalmakat sokkal hitelesebbnek, megbízhatóbbnak, őszintébbnek tartják a lehetséges ügyfelek, mint azokat, amiket konkrétan a márka készített és publikált.

 

Ezek a tartalmak általában inkább rövid, de őszinte beszámolók, mint komplett, logikusan feélpített történetek, de gyakran legalább annyit (vagy többet) tehetnek márkád hírnevéért, mint amiket te magad publikálsz. Az emberek remekül képesek kitölteni egy történet hiányzó részeit, és azonosulni velük.

 

Ha tehát valaki csak egy gondolatot, vagy egy pozitív tapasztalatot oszt meg márkáddal kapcsolatban, akkor biztos lehetsz benne, hogy közönséged tagjai fejben felépítik maguknak a teljes történetet.

 

Ezeket általában a közösségi médián találod – figyeld márkás hashtagedet, és ha valaki egy nyilvános bejegyzést oszt meg valamelyik közösségi hálózaton, akkor azt büszkén megoszthatod saját céges profilodon is.

 

„Történeteket” nem csak elégedett ügyfeleknél találsz – olyan emberektől vagy cégektől is oszthatsz meg tartalmakat, akikkel/amikkel nem dolgozol együtt, de hasonló értékek alapján működnek, mint saját vállalatod.

 

4. Céged és alkalmazottaid történetei

Egy másik lehetőség bemutatni céges kultúrádat, vagyis azt, hogy hogyan is dolgoznak munkatársaid. Büszkén hajtogatod, hogy csapatod, milyen kockázatokat hajlandó bevállalni az ügyfelekért? Mutasd is meg, hogy hogyan teszik ezt!

 

Történeteid középpontjában egy-egy munkatársad is állhat – például bemutathatod, hogy hogyan érték el azt a pozíciót, amiben jelenleg a cégnél dolgoznak. Attól függően, hogy mekkora cégről van szó, bemutatkozhat mindenki, vagy csak a felsővezetőség tagjai. 

 

Afféle hasznos extraként ezek a történetek azt is megmutatják, hogy milyen lehet cégednél dolgozni. Ez nagy segítség lehet a HR-es munkatársaknak, hiszen az érdeklődő álláskeresők még többet tudhatnak meg céges kultúrádról, és könnyebben el tudják dönteni, hogy érdemes-e lenne jelentkezniük a meghirdetett pozíciókra, vagy sem.

 

5. Sajtóközlemények

A sajtóközleményekkel Dunát lehetne rekeszteni, mégis elvétve találni közöttük olyat, ami ténylegesen izgatottá teszi az embereket az adott témáról. A megoldás? Természetesen a storytelling – igyekezz közleményeidet egy történet kereteibe helyezni, és előadni.

 

Minden terméknek, szolgáltatásnak vagy fontos vállalati döntésnek van egy előtörténete, amiben több munkatársad is kulcsfontosságú szerepet játszott. Írd le az adott dolog történetét, és vond bele ezeket a szereplőket is – például megkérheted őket, hogy egy bekezdésben foglalják össze, hogy számukra mit jelent az, amiről éppen szó van, vagy hogy milyen kihívásokkal kellett szembenézniük, mielőtt elérték a céljukat.

 

Egy jó történet általában egy téma körül forog, de a központi téma nem feltétlenül kell, hogy új terméked vagy szolgáltatásod legyen. Ha például köze van a környezetvédelemhez, tömegközlekedéshez, vagy bármi más témához, akkor az újságírók sokkal szívesebben foglalkoznak vele. Válaszold meg ezt a kérdést: Miről szól a történeted? – ha megvan a válasz, akkor megvan a központi témád is.
 

egészségügyi marketing étterem marketing Facebook Hatékony honlapüzemeltetés hotel marketing Instagram Marketing stratégia SEO, keresőoptimalizálás vendéglátás és turizmus marketing

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
511 892
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

CPM

A CPM definíciója A CPM (cost per mille) egy népszerű...

Fogyasztó

Ki az a fogyasztó? A fogyasztó egy olyan személy, aki egy személyes...

Előzetes bejelentés

Egy olyan marketing technika, amely során egy termék bemutatása előtt jelentik be annak pontos...

Fehérlista

Mi az a fehérlista? A fehérlista egy „biztonságosnak”...

Kategória

Kategória meghatározása    Olyan szavakat vagy...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.