Storytelling: az alulértékelt marketing-aranybánya

Cikkünkben megtárgyaljuk, hogy mi az a storytelling, miért tartanak tőle sokan tévesen, és hogy hogyan alkalmazhatod te is marketingstratégiád részeként!

Storytelling: az alulértékelt marketing-aranybánya

Még ha nem is ismered a storytelling fogalmát, akkor is rengeteget találkozhattál már vele az interneten, és egyéb médiumokon keresztül is. Lényegében egy hihetetlenül értékes és hatékony marketingeszközről van szó, ami az egekbe röpítheti márkád hírnevét.

 

Mi az a storytelling?

A storytelling egy angol kifejezés, ami történetmesélést jelent. Storytellinggel találkozhatunk egy regényben, egy filmben, egy versben, vagy akár egy dal szövegében is – bárhol, ahol egy történet tárul elénk valamilyen formában (szövegesen, képekben, hangokban stb.)

 

Miért tart olyan sok márka a storytellingtől?

A storytelling a marketingben is megjelenik, azonban sokan mégsem szívesen építik bele stratégiájukba. A storytelling ellen két kifogást hallani gyakran – mi most mindkettőt szépen meg is döntjük.

 

Az egyik kifogás egy félreértésből fakad. Ha a történetek elmesélése kerül szóba, akkor sokaknak rögtön egy drága stúdió, stáb, és rengeteg egyéb forgatási költség, esetleg könyvkiadók, ügynökségek és évekig tartó projektek jutnak eszébe. A storytellinget sokan egy drága dolognak tartják, pedig valójában az egyik legolcsóbb (lényegében szinte ingyenes) marketingfogásról van szó.

 

Mert mi kell a storytellinghez a marketingben? Egy jó történet, és egy médium, amin keresztül elő lehet azt adni. Ez lehet egy blog, vagy akár egy YouTube-videó is, ahol persze számít a minőség, de nem a Star Wars-trilógiát kell megírni és leforgatni hozzá.

 

A másik kifogás az, hogy a storytelling hasztalan, és nem működik. Mondunk egy példát – nem is, inkább párszáz példát – arra, hogy ez miért nem igaz. Emlékszel bármelyik tanulságos mesére gyerekkorodból? Mindegyik ilyen mese egy bölcs üzenetet vezetett fel azzal, hogy elmesélt egy történetet. A gyakran burkolt üzenet célja meggyőzni a gyerekeket, hogy miért fontos jól viselkedni. Ha belegondolunk ez a marketing lényege is – meggyőzni az ügyfeleket arról, hogy a te márkádat válasszák. A storytelling tehát a világ egyik legrégebbi marketingtaktikája. 

 

Milyen történeteket érdemes elmesélnie egy márkának?

Rendben, ezek után remélhetőleg te magad is elhiszed, hogy egy igazán hatékony marketingfogásról van szó. A kérdés most az, hogy milyen történeteket vethet be egy márka, hogy hatni tudjon velük közönségére, ügyfeleire. Máris felsorolunk öt remek opciót.

 

1. Az eredettörténet

Ez az a történet, ami alapjáraton adott márkád, vagy egyéni vállalkozásod számára, hiszen mindenki indul valahonnan. Vállalkozásod eredettörténete talán nem lesz olyan izgalmas, mint Harry Potteré, de rengeteget segíthet abban, hogy közönséged (ügyfeleid) és márkád kapcsolata közvetlenebbé váljon.

 

Az eredettörténet megjelenhet például webhelyed „Rólunk” (vagy „Cégünkről”, „Történetünk”, stb.) oldalán szöveges formában, de a vizuális storytelling sokkal hatékonyabb lehet egy márka számára. Az egyik legjobb módszer felkérni a cégtulajdonost arra, hogy egy 2-3 perces videóban a saját szavaival mesélje el a cég történetét.

 

A storytelling már ősidők óta társadalmunk szerves részét képezi, hiszen mindig is így osztottuk meg egymással tapasztalatainkat. Ez az, amit a tulajdonos is megtehet a videó segítségével – például mesélhet a kezdeti nehézségekről. Ezek az igazi emberi tapasztalatok teszik lehetővé, hogy a közönség azonosulni tudjon a mesélővel, és így a márkával is.

 

Persze nem biztos, hogy a tulajdonos hajlandó lesz kamera elé állni. Ilyen esetben marad a szöveges formátum. Ha ezt a módszert választod márkád számára, akkor fontos, hogy egy-két képpel illusztrált történetedet. Van valakinek egy képe az első hétről, amikor megnyitott az iroda, és csak két íróasztalból, és egy szekrényből állt a teljes cégfelszerelés? Tökéletes.

 

Az ilyen képek remekül szemléltetik, hogy milyen alapokra is épült a cég, és hogy mennyit fejlődött az elmúlt évek során. Ezek megint csak olyan dolgok, amikkel az olvasók könnyedén tudnak azonosulni.

 

2. Az ügyfelek sikertörténetei

Az ügyfelek sikertörténetei azt mesélik el, hogy milyen sikereket értek el ügyfeleid márkád (termékeid, szolgáltatásaid) jóvoltából. Lényegében olyan esettanulmányokról van szó, amiknek a középpontjában elégedett ügyfeleid állnak.

 

Ezek a történetek kifejezetten hatásosak tudnak lenni, és remekül szemléltethetik, hogy miért a te márkád az ideális választás leendő ügyfeleid számára.

 

Kezdésképpen írj össze néhány korábbi ügyfelet, akik elégedettek voltak szolgáltatásaiddal vagy termékeiddel, és jó eredményeket tudnak felmutatni neked köszönhetően. Az ilyen ügyfelek általában szívesen dolgoznának veled újra, vagy segítenének egy esettanulmány elkészítésében.

 

Ha valamelyik ügyfélnek némi ösztönzésre van szüksége, akkor egy jelképes ajándékkal meggyőzőbbé teheted az ajánlatod. Ha igazán jól összebarátkoztál elégedett ügyfeleiddel, akkor jó eséllyel nem fognak semmit kérni az újbóli együttműködésért, ráadásul azzal, hogy róluk szól történeted ők maguk is ingyen reklámot kapnak. Lehetőleg ne kínálj fel pénzt ezekért cserébe, mert egyrészt nem őszinte taktika, másrészt eltorzíthatja az ügyfelek rólad alkotott véleményét.

 

Pontosan tervezd meg előre, hogy milyen esettanulmányt szeretnél készíteni. Ezek a történetek általában 2-3 oldalasak. Nem árt néhány közvetlen idézetet is szerezni az ügyféltől, melyek valósabbá, őszintébbé teszik a tanulmányt, illetve egy pár fotót is, ugyan ebből a célból.

 

Érdemes egy előtte-utána összehasonlítást is belevinni a történetbe, ami megmutatja, hogy mit sikerült elérnie az ügyfélnek céged segítségével. Természetesen ez attól függ, hogy mit szeretnél bizonyítani a történettel – ha helységfelújítással foglalkozol, akkor egy étterem régi és új fotója sokat elárulhat munkád minőségéről, ha pedig marketinggel, akkor néhány meggyőző statisztika lehet igazán meggyőző.

 

Amikor felkeresed egy korábbi ügyfeledet ezzel a szándékkal, érdemes külön kitérni rá, hogy ezeket az adatokat szeretnéd nyilvánosan használni, ha lehetséges. Néhány cég nagyon félti ezeket (érthető módon), és meglehet, hogy csak akkor mennek bele a tanulmányba, ha nevük rejtve marad. Ez nem ideális, hiszen sokkal hitelesebb, ha egy cég nevét adja a történethez, de lehet, hogy nem lesz más választásod.

 

Végezetül mindenképpen küldd el a jelentést az adott cég illetékesének, és add meg nekik a lehetőséget, hogy módosítási javaslatokat írhassanak hozzá. Semmiképpen ne publikáld, vagy tedd elérhetővé bármilyen formában a tanulmányt, amíg az aktuális ügyfél véglegesen rá nem bólintott.

 

3. Sikertörténetek a közösségi médián

A felhasználói tartalmak nagyon felkapottak a marketingben, méghozzá nem véletlenül. Ezeket a tartalmakat sokkal hitelesebbnek, megbízhatóbbnak, őszintébbnek tartják a lehetséges ügyfelek, mint azokat, amiket konkrétan a márka készített és publikált.

 

Ezek a tartalmak általában inkább rövid, de őszinte beszámolók, mint komplett, logikusan feélpített történetek, de gyakran legalább annyit (vagy többet) tehetnek márkád hírnevéért, mint amiket te magad publikálsz. Az emberek remekül képesek kitölteni egy történet hiányzó részeit, és azonosulni velük.

 

Ha tehát valaki csak egy gondolatot, vagy egy pozitív tapasztalatot oszt meg márkáddal kapcsolatban, akkor biztos lehetsz benne, hogy közönséged tagjai fejben felépítik maguknak a teljes történetet.

 

Ezeket általában a közösségi médián találod – figyeld márkás hashtagedet, és ha valaki egy nyilvános bejegyzést oszt meg valamelyik közösségi hálózaton, akkor azt büszkén megoszthatod saját céges profilodon is.

 

„Történeteket” nem csak elégedett ügyfeleknél találsz – olyan emberektől vagy cégektől is oszthatsz meg tartalmakat, akikkel/amikkel nem dolgozol együtt, de hasonló értékek alapján működnek, mint saját vállalatod.

 

4. Céged és alkalmazottaid történetei

Egy másik lehetőség bemutatni céges kultúrádat, vagyis azt, hogy hogyan is dolgoznak munkatársaid. Büszkén hajtogatod, hogy csapatod, milyen kockázatokat hajlandó bevállalni az ügyfelekért? Mutasd is meg, hogy hogyan teszik ezt!

 

Történeteid középpontjában egy-egy munkatársad is állhat – például bemutathatod, hogy hogyan érték el azt a pozíciót, amiben jelenleg a cégnél dolgoznak. Attól függően, hogy mekkora cégről van szó, bemutatkozhat mindenki, vagy csak a felsővezetőség tagjai. 

 

Afféle hasznos extraként ezek a történetek azt is megmutatják, hogy milyen lehet cégednél dolgozni. Ez nagy segítség lehet a HR-es munkatársaknak, hiszen az érdeklődő álláskeresők még többet tudhatnak meg céges kultúrádról, és könnyebben el tudják dönteni, hogy érdemes-e lenne jelentkezniük a meghirdetett pozíciókra, vagy sem.

 

5. Sajtóközlemények

A sajtóközleményekkel Dunát lehetne rekeszteni, mégis elvétve találni közöttük olyat, ami ténylegesen izgatottá teszi az embereket az adott témáról. A megoldás? Természetesen a storytelling – igyekezz közleményeidet egy történet kereteibe helyezni, és előadni.

 

Minden terméknek, szolgáltatásnak vagy fontos vállalati döntésnek van egy előtörténete, amiben több munkatársad is kulcsfontosságú szerepet játszott. Írd le az adott dolog történetét, és vond bele ezeket a szereplőket is – például megkérheted őket, hogy egy bekezdésben foglalják össze, hogy számukra mit jelent az, amiről éppen szó van, vagy hogy milyen kihívásokkal kellett szembenézniük, mielőtt elérték a céljukat.

 

Egy jó történet általában egy téma körül forog, de a központi téma nem feltétlenül kell, hogy új terméked vagy szolgáltatásod legyen. Ha például köze van a környezetvédelemhez, tömegközlekedéshez, vagy bármi más témához, akkor az újságírók sokkal szívesebben foglalkoznak vele. Válaszold meg ezt a kérdést: Miről szól a történeted? – ha megvan a válasz, akkor megvan a központi témád is.
 

Kiemelt területeink