Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
A spamcsapda definíciója
A spamcsapda (vagy „mézes csupor”) egy olyan email cím, amit a kéretlen emaileket (spamet) küldő cégek, márkák, és egyéb feladók lebuktatására használnak. Spamcsadája lehet például egy internetszolgáltatónak, egy nagyobb cégnek, egy email szolgáltatónak, stb. Ha egy feladót spamelésen kapnak, akkor felkerül egy feketelistára.
Még ha marketingesként kerülöd is a spamelést, előfordulhat, hogy legjobb szándékaid ellenére is belefutsz egy spamcsapdába, miután az felkerül email listádra. Ha nem vigyázol, a spamcsapdák üzemeltetői spammernek bélyegezhetik meg IP címedet, vagy akár domain nevedet is. Ha ezek felkerülnek egy feketelistára, akkor a lista alkalmazói mind megtagadhatják emailjeid kézbesítését felhasználóiknak.
A spamcsapdák fajtái
Eredeti spamcsapdák
Az eredeti spamcsapdák olyan email címek, amiket az internetszolgáltatók, email szolgáltatók, és más cégek hoznak létre, kifejezetten azért, hogy spammereket buktathassanak le velük. Mivel vadonatújak, ezekre a címekre soha senki nem küldött még üzeneteket. Szóval hogyan jutnak el végül a feladókhoz?
A spamcsapda email címeket a kezelőik különféle webhelyeken helyezik el. A spammerek gyakran használnak olyan szoftrvereket, amik egy webhely teljes tartalmát átkutatják, és kimásolják a találat email címeket. Az eredeti spamcsapda email címek így automatikusan felkerülnek több spammer email listájára is. Egyes spamcsapdákat megvásárolható email listákban rejtenek el.
Ezek után, ha a spamcsapda kezelője észreveszi, hogy valaki emailt küldött erre a címre, akkor nagyon valószínű, hogy spamről van szó, és hogy a feladó gyanús módszerekkel jutott hozzá a címhez.
Habár a legtöbb spamcsapda ronthat egy feladó hírnevén, az ilyen eredeti, kifejezetten csapdának létrehozott email címek a legveszélyesebbek. Ha ilyen email címre küldesz emailt, akkor nagy az esélye, hogy IP címed, vagy domeined tiltásra kerül az adott szolgáltatónál.
Újrahasznosított spamcsapdák
Az újrahasznosított spamcsapdák olyan email címek, vagy regisztrált domeinek, amelyek valaha használatban voltak, de később spamcsapdákként kezdték el használni őket. Ezek az email címek egy ideig aktívak voltak, de, miután a felhasználó törölte magát (vagy X ideig nem használta fiókját), deaktiválódnak. Ilyenkor az emailek nem érhetnek célba, és a feladó erről visszajelzést is kap. Egy tisztességes hirdető automatikusan törli az ilyen email címeket listájáról, míg egy spammer nem foglalkozik ezzel. Később aztán az email címet újraaktiválja a szolgáltató, és elkezdi figyelni, hogy kik azok, akik továbbra is rendszeresen küldözgetnek rá emaileket.
A sales@, info@, vagy support@ jellgű email címeket gyakran használják újrahasznosított spamcsapdákként. Az ilyen spamcsapdák kevésbé károsak a feladó hírnevére, de ettől függetlenül árthatnak annak.
Elírt email címek
A gyakori elírásokat tartalmazó email címek szintén hasznáhlatók spamcsapdáknak. Ilyenek például a @gnail.com, vagy a @yaho.com. Előfordulhat, hogy a feladó hibázott, vagy épp a regisztráló felhasználó írta el email címét – akárhogy is, árthatnak hírnevednek, még ha nem is annyira, mint az eredeti spamcsapdák.
A spamcsapdák elkerülése
Mint láthatod, a spamcsapda email címek többféleképpen is fekerülhetnek saját email listádra, még akkor is, ha teljesen tiszta módszerekkel építgeted azt magadnak. Éppen ezért fontos, hogy rendszeresen karbantartsd email listádat.
Vásárolt email listák
A legegyszerűbben úgy védekezhetsz az eredeti típusú spamcsapdák ellen, hogy nem veszel előre összegyűjtött email listákat. Szinte biztos, hogy az ilyen listákon szerepel néhány spamcsapda is, amik sosem engedélyezték neked, hogy bármilyen emailt küldj nekik.
„Szennyezett” email listák
Egy email lista „beszennyeződése” akkor történik, amikor valaki szándékosan, vagy nem szándékosan ad hozzá egy spamcsapda email címet egy email listához. Hogy ezt elkerüld, ellenőrizd az email címek helyesírását listádban, illetve használj email ellenőrzést a feliratkozási űrlapjaidban, hogy a felhasználók már email címük beírásakor láthassák, hogy helyesen gépelték-e be címüket (pl. nem írtak „gmilt” „gmail” helyett, és így tovább).
Fontos továbbá, hogy kétszeri opt-int használj minden emailes regisztráció során. Ez azt jelenti, hogy küldesz egy megerősítő emailt a megadott email címre, amit a felhasználónak meg kell nyitnia, és rá kell kattintania benne egy hivatkozásra, igazolva ezzel, hogy tényleg ő volt az, aki a saját címére kérte ezt a hírlevelet (és, hogy megengedi, hogy a jövőben is küldözgess ilyeneket neki).
Amíg egy felhasználó nem reagál a megerősítő emailre, akkor addig ne küldj neki egyetlen egy további emailt sem.
Az újrahasznált email címeket alkalmazó spamcsapdák kikerülése érdekében néhány havonta küldj megerősítő emailt feliratkozóidnak (persze csak azoknak, akik korábban már visszajeleztek), hogy a továbbiakban is szeretnének-e emaileket kapni tőled. Ha valaki nem reagál egy ilyen emailre, akkor többé ne küldj neki üzeneteket, mert meglehet, hogy a fiókot már nem használják, és spamcsapda lett (vagy lesz) belőle.
A spamcsapda emailek kiszűrése a feliratkozói listákból
Ha IP címed vagy domained kitiltásra került egy szolgáltatónál, akkor előfordulhat, hogy spamcsapdába léptél – tehát van egy ilyen cím az email listádon.
Ellenőrizd rendszeresen emailjeid kézbesítési arányát. Ha kézbesítéseid aránya folyamatosan csökkenni kezd, vagy hirtelen leesik, akkor jó eséllyel felkerültél egy feketelistára.
A spamcsapdák eltávolítása
Ha azt gyanítod, hogy email listádra egy spamcsapda email cím is felkerült, akkor ideje végezni egy alapos karbantartást. Először is töröld az összes olyan email címed, akik az elmúlt 6 hónapban nem foglalkoztak emailjeiddel (ezt akár 3 hónapra is szűkítheted). Ezt a tisztítást automatikusan is érdemes elvégezni néhány havonta.