SMART

SMART

A SMART definíciója

A SMART egy mozaikszó, ami a Specific (konkrét), Measurable (mérhető), Achievable (elérhető), Relevant (releváns) és Time-based (időhöz kötött) szavak rövidítése. A marketingben SMART rendszert alaposan átgondolt, egyértelmű és nyomon követhető célok kitűzéséhez használják.

A smart szó egyébként angolul „okosat” vagy „eszeset” jelent, ami találó, elvégre a SMART rendszer célja, hogy egy cég ésszerű célokat tűzhessen ki maga elé.

A SMART célok segítenek elkerülni, hogy rosszul megfogalmazott, érthetetlen, elérhetetlen célokat tűzz ki céged elé. A SMART rendszer valójában a magánéletben is alkalmazható, ahol azonos elvek alapján működik, mint az üzleti szférában.

 

A SMART célok tulajdonságai

Specific – Specifikusak, azaz konkrétak

Egyértelműen és konkrétan fogalmazd meg, hogy mi az, amit el szeretnél érni. Minél jobban le tudod szűkíteni célodat, annál könnyebb lesz felvázolni azokat a lépéseket, amelyek segítenek majd elérni azt.

Például: Szeretném fellendíteni a webhelyem forgalmát.

 

Measurable – Mérhetők

Tudnod kell, hogy sikerül-e közelebb kerülnöd kitűzöd célodhoz, tehát a cél mérhető kell, hogy legyen. Ha például szeretnéd fellendíteni webhelyed forgalmát, akkor tudnod kell valahogyan mérni, hogy egy adott időszakban hány új felhasználó érkezik webhelyedre a különböző forrásokból. A Google Analytics például sokat segíthet ebben.

Bármilyen célt is tűzöl ki magad elé, fontos, hogy legyenek mérföldkövek az út során, amik jelzik majd, hogy előrébb haladtál célod irányába, és jelenleg hol tartasz a kiindulópont és a cél között. Ha van mihez mérned előrehaladásodat, akkor tudni fogod, hogy működik-e stratégiád, vagy sem (és talán érdemes változtatni rajta).

Például: Szeretnék több új felhasználót vonzani webhelyemre, hogy ezzel fellendíthessem annak forgalmát.

 

Achievable – Elérhetők

Fontos, hogy realisztikus célt tűzz ki magad elé, amit a rendelkezésedre álló idő, tudás és erőforrások birtokában el tudj érni. Mielőtt kitűznél egy célt magad elé, vedd figyelembe a körülményeket, és, hogy mekkora esélyed van rá, hogy el is éred majd az adott célt

Például: Szeretnék 20%-kal több új felhasználót vonzani webhelyemre, hogy ezzel fellendíthessem annak forgalmát.

 

Relevant – Relevánsak

Minden rövid- és hosszútávú célodnak köze kell legyen átfogó üzleti céljaidhoz. Ha egy cél teljesítése nem visz közelebb fő üzleti célodhoz, akkor csak feleslegesen pazarolod rá az idődet és erőforrásaidat. Gondolkodj el tehát rajta, hogy célod mennyire fontos, és mennyire éri meg vele foglalkozni.

Például: Szeretnék 20%-kal több új felhasználót vonzani webhelyemre, hogy ezzel fellendíthessem annak forgalmát, és több bevételt szerezhessek rajta.

 

Time-based – Időhöz kötöttek

Meg kell szabnod egy realisztikus határidőt célod számára, hiszen ez is arra motivál majd, hogy tegyél is érte, és ne halogasd a végtelenségig. Mennyi idő alatt szeretnéd elérni azt a +20%-os látogatottságot webhelyeden? Ha nem sikerül a tervezett időn belül elérned célodat, akkor meglehet, hogy nem kalkuláltál az esetleges buktatókkal és a folyamatot lelassító tényezkőkel.

Például: Szeretnék 20%-kal több új felhasználót vonzani webhelyemre a következő negyedévben, hogy ezzel fellendíthessem annak forgalmát, és több bevételt szerezhessek rajta.

 

A SMART célok haszna

A SMART rendszer segít meghatározni, hogy milyen lépéseket kell tenned céljaid eléréséhez, illetve, hogy miből fogod tudni, hogy sikerül-e haladnod, vagy sem. A SMART célokat egyszerűen könnyebb elérni

Íme néhány további példa olyan esetekre, amikben érdemes lenne SMART célokat kitűzni:

  • Meguntad a marketinget, és szeretnél művészi pályára állni.
  • Értékesítési menedzserré szeretnél válni, de nem tudod, hogy hogy kezdj neki.

Az gyermekek gondozásában szeretnél besegíteni, de nincs tapasztalatod a szakterületen.

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink