SEO tények, amikről kevesen tudnak – I. rész

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

SEO tények, amikről kevesen tudnak – I. rész

Máté Balázs, online marketing tanácsadó, SEO tanácsadó

Sok tévhit kering a keresőoptimalizálással kapcsolatban. Van ami teljesen alaptalan, van, ami csak nem úgy igaz, ahogy mondják a "nagyon" szakértők....

SEO tények, amikről kevesen tudnak – I. rész

Az újszülöttnek minden vicc új, tartja a mondás. A SEO területén sok az újszülött, de azok körében is, akik évek óta foglalkoznak a keresőoptimalizálással rengeteg tévhit terjeng. Így van ez most, és volt, amióta létezik a SEO.

 

Jómagam 2002-óta foglalkozok keresőoptimalizálással, persze azóta sok minden változott, de az nem, hogy nagyon hangosan tudnak némely SEO „szakértők” megalapozatlan információkat terjeszteni. A keresőoptimalizálás világa számos titkot rejt a kezdők elől, azonban vannak olyan dolgok, amik még a tapasztalt szakemberek számára is újdonságok lehetnek. A ma induló kétrészes cikkpáros ilyen SEO tényeket sorol fel azok számára, akik szeretnének többet megtudni a szakma rejtelmeiről (és buktatóiról), vagy csak szeretnék leporolni tudásukat egy nagyobb projekt megkezdése előtt.

 


Az alábbiakban (és a később érkező folytatásban) nem csupán légből kapott SEO tényeket olvashatsz, hanem konkrét forrásokat is, amelyek alátámasztják ezeket az állításokat.

 

Ha kérdésed van SEO vagy marketing témában, tedd fel Facebook csoportunkban, kattints IDE! 

 

1. A többször előforduló (duplikált) tartalmakért nem jár büntetés

Talán ez az a SEO „szakvélemény”, amivel a leggyakrabban találkozunk. Mint mindig mesének, ennek is van alapja, de a „SEO szakértők” nagyon félreértik, mit is „akart mondani a költő”, amikor elkezdett terjedni ez a mese. A tény tehát: a többször előforduló vagy „duplikált” tartalmakért nem jár közvetlen büntetés. Az viszont, hogy ártanak-e webhelyednek már egy sokkal összetettebb kérdés.

 

Először is nézzük meg, hogy mit ír a Google minőségellenőrök számára kiadott 2019-es kézikönyve:

 

„A legalacsonyabb értékelés a megfelelő, ha az oldal fő tartalmának nagy része vagy egésze minimális vagy semmilyen időráfordítás, erőfeszítés, szaktudás, kézi korrekció vagy felhasználók számára hozzáadott érték nélkül került másolásra. Az ilyen oldalaknak a legalacsonyabb értékelést kell adni, még akkor is, ha az oldal megjelöli a tartalom eredeti forrását.”

 

Ez a szövegrészlet sehol sem említi a többször előforduló tartalmakat – kifejezetten a másolt tartalmakról szól. A Google másképpen kezeli a másolt és a többször előforduló tartalmakat. A többször előforduló, duplikált tartalmakért nem jár büntetés, de a másoltakért igen. Az alábbi videóban Andrey Lipattsev, a Google egyik munkatársa azt állítja, hogy

 

„Nem létezik Google duplikált tartalom büntetés.”

 

 

A duplikált tartalmak nem mindig ártanak a SEO-nak, ahogy a legtöbben hiszik. Persze nem is minden esetben ideálisak a webhelyek számára. És ez NAGY KÜLÖNBÉG! A büntetés, meg a „tök mindegy, hogy odaraktad, nem érdekli a Google-t”, nagyon nagy különbség. 

 

Mindenesetre az esetek többségében a Google nem szándékos manipulációként tekint a többször előforduló tartalmakra. Ezt a kockázatot tovább csökkentheted, ha helyesen beállított kanonikus címkéket is használsz az eredeti, fő verzió megjelölésére.

 

„Nem nevezzük büntetésnek azt, ha a Google észreveszi, hogy nem eredeti a tartalmad.”

 

Ahogy Andrey Lipattsev, a Google egyik vezető keresőminőségi stratégája is elmagyarázza a videóban, megállapítható, hogy:

 

  • A Google-nak nincs duplikált tartalmakra kiszabott büntetése
  • Ellenben előnyben részesíti az egyedi tartalmakat, hiszen hozzáadott értéknek tekinti őket (erről beszéltem az imént)
  • A duplikált tartalmak szűrésre kerülnek
  • A Google új tartalmakat igyekszik találni, és a többször előforduló tartalmak csak lassítják ezt a folyamatot
  • Ha szeretnéd, hogy a Google gyorsabban felfedezze tartalmaidat, akkor használj XML webhelytérképeket
  • A Google jobbnak tekinti, ha a rangsorolási jeleket egyetlen kanonikus dokumentumra összpontosítják a webhelyek (ha többször előforduló tartalmak szerepelnek rajtuk). Ezeket a kanonikus verziókat éri meg optimalizálni, hogy a lehető legjobbak legyenek a felhasználók számára.
  • A rangsorolást tehát nem a többször előforduló tartalmak fogják vissza, hanem az egyedi tartalmak hiánya.

 

Érdemes észben tartani, hogy, ha egy másik webhelyen azt látod, hogy engedély nélkül másolja le tartalmaidat, akkor különösen fontos, hogy kanonizáld saját oldalaidat, ezzel is jelezve a keresőmotoroknak, hogy a tiéd az eredeti verzió. 

 

2. Nem minden keresőmotor veszi figyelembe a linkeket a rangsoroláshoz

Linkek nélkül is lehet jól rangsorolni – csak nem mindegy, hogy melyik keresőmotoron.

Oroszország legnagyobb (és egyben saját) keresőmotorja, a Yandex már egy ideje nem használja a hivatkozásokat rangsorolási tényezőkként. Nem kizárt azonban, hogy a Google is hasonló irányokba halad majd a jövőben. Az orosz kereskedelmi keresőtalálati oldalak a Yandex és a Google felületén gyakran tele vannak spammel és black hat SEO taktikákkal rangsorolt tartalmakkal. A Yandex éppen ezért úgy döntött, hogy inkább „linkmentes” rangsorolást használ a jövőben.

 

De mi a helyzet a Google háza táján?

Elképzelhető, hogy a keresőóriás is inkább a tényekre alapozza majd rangsorolását a hivatkozások helyett. Erről egyszer Matt Cutts, a Google néhai munkatársa is beszélt:

 

„Nincs olyan verziónk, ami elérhető a nyilvánosság számára, de végeztünk ilyen kísérleteket házon belül […] eljátszottunk a gondolattal, hogy kikapcsoljuk a visszahivatkozások relevanciáját, és, legalábbis egyelőre, a visszahivatkozások relevanciája még mindig sokat segít abban, hogy a legjobb, legrelevánsabb és a témához leginkább illő keresőtalálatokat sorolhassuk fel.”

 

Habár ezek a gondolatok tíz évvel ezelőtt hangzottak el, egyértelműen látszik, hogy a Google sem ellenzi teljesen a linkek kizárását a rangsorolásból. A kérdés csak az, hogy a linkek hiányában mi lenne a legfontosabb szempont a legjobb tartalmak kiválogatására.

 

3. A legjobban rangsoroló pozíciók lényegesen több Facebook-aktivitást látnak

A SEO és a közösségi aktivitás (kedvelések, megosztások, hozzászólások stb.) kapcsolata régóta vitatott téma az online marketingben. Időről időre felbukkan a kérdés: vajon számít mindez a rangsorolásban?

 

A válasz azonban itt sem egy egyszerű „igen” vagy „nem”.


Habár nincs konkrét bizonyíték bármilyen közvetlen kapcsolatra, a fokozott Facebook-jelenlét gyakran jár magasabb pozíciókkal is.
Más közösségi platformoknak (pl. LinkedIn, Pinterest megosztások) is közük lehet a rangsoroláshoz, a leghatározottabb kapcsolat azonban a Facebook megosztások és magasabb pozíciók között figyelhető meg.

 

A korreláció nem mindig jelent okozatot, de egy ilyen határozott összefüggést nem érdemes figyelmen kívül hagyni. Úgy tűnik, hogy a Facebook interakciók valamilyen módon befolyásolják a Google Kereső rangsorolását – bár az is elképzelhető, hogy egy jó tartalom mind a közösségi médián, mind a kereső felhasználók között népszerű.

 

Nem kell SEO szakembernek lenni ahhoz, hogy az ember lássa, hogy a magas organikus rangsorolásokat nehéz elérni, függetlenül az alkalmazott keresőoptimalizálási vagy közösségi médiás módszerektől. Mégis megéri azonban foglalkozni legalább a Facebookkal, még ha csak alapvető szinten is.

 

4. A bővített találatoknak nincs hatásuk a rangsorolásra

A Google használói először 15 évvel ezelőtt ismerhették meg a bővített kivonatokat (legalábbis a támogatott nyelveken), amiket ma már bővített találatokként ismerhetünk. A közhiedelemmel ellentétben azonban egyáltalán nem befolyásolják a tartalmak rangsorolását.

 

Habár jobban felhívják magukra a felhasználók figyelmét, a bővített találatok nem feltétlenül kapnak magasabb rangsorolást a Google-tól. Ezt a keresőóriás több alkalommal is kijelentette, mint például a néhai Web Master Help Fórumon (ami ma már nem érhető el).

 

Nincs ezen tehát mit feszegetni. Persze a bővített találatok hasznát senki sem vitatja, hiszen extra információkat jelenítenek meg a felhasználóknak, az oldalak pedig több helyet foglalhatnak el maguknak a találati listán, ami gyakran több kattintást eredményez.

 

5. A világ 10 legnépszerűbb webhelye közül csupán 2 összpontosít tartalmakra

 

Az E-Biz MBA legfrissebb listája szerint 2024 áprilisa elején a világ 10 legnépszerűbb webhelye a következő:

 

  1. google.com
  2. youtube.com
  3. facebook.com
  4. twitter.com
  5. wikipedia.org
  6. instagram.com
  7. reddit.com
  8. duckduckgo.com
  9. yahoo.com
  10. amazon.com

 

Ezek közül csak kettő tekinthető olyan webhelynek, ami elsődlegesen tartalmak feltöltésére és megosztására összpontosít – ezek a Wikipedia és a YouTube (a Reddit egy különleges eset – ezt vagy számolja valaki, vagy nem). A többi webhely hozzáférést nyújt ugyan különféle tartalmakhoz, de elsődleges céljuk nem a tartalmak feltöltése és/vagy megosztása.

 

Szóval mi számít jobban? A hasznosság vagy a tartalom?

A felsorolt webhelyek nagy része nem csak passzív tartalomfogyasztási lehetőséget nyújt a felhasználóknak, hanem konkrét eszközöket, amikkel valamilyen aktivitásban is részt vehetnek. Ezek a webhelyek azért népszerűek, mert az átlagfelhasználó tevékenységei nem merülnek ki a tartalmak fogyasztásában.
A Google például egy olyan eszköz, amivel az internet nagy részén kereshetnek maguknak dolgokat, amiket szeretnének megtalálni. Nem minőségi tartalmaival vagy hangzatos szalagcímeivel vonja fel magára a figyelmet, hanem mert egy rendkívül hasznos szolgáltatást nyújt.

 

De akkor még mindig „a tartalom a király”?

A tartalmaknak természetesen továbbra is kiemelt szerepe van az online marketingben. Ha jobban megnézed a felsorolt webhelyeket, akkor láthatóvá válik, hogy a tartalommarketing bizonyos értelemben része a stratégiájuknak. A többségük azonban a közösségeket, eszközöket és interaktivitást helyezi előtérbe a tartalmakkal szemben.
 

Gyakori kérdések

Egyéb SEO tévhitek

Tömeges linképítés a kulcs a rangsoroláshoz:

Korábban a sok link létrehozása volt a rangsorolás egyik fő tényezője, de ma már a minőségi, releváns és természetesnek tűnő hivatkozások sokkal fontosabbak.


A kulcsszó sűrűség az elsődleges:

Régebben az volt a nézet, hogy minél többször ismételjük meg a kulcsszavakat a tartalomban, annál jobb lesz a rangsorolás. De a Google algoritmusok sokkal inkább a tartalom összességét értékelik, és a túlzott kulcsszóhasználatat büntetik.

 

Csak a "gyors eredmények" számítanak:

A SEO hosszú távú stratégia, és a gyors eredményeket ígérő, ám illegális vagy etikátlan módszerek (pl. cloaking vagy keyword stuffing) hosszú távon többet árthatnak, mint használnak.

 

Az URL rövidsége a legfontosabb:

Bár az egyszerű, érthető URL-ek fontosak, nem minden esetben kell rövidnek lenniük. Az URL-eknek inkább informatívnak és relevánsnak kell lenniük a tartalomhoz.

 

A meta címke és a meta leírás nélkülözhetetlen:

Ezek fontosak lehetnek a felhasználók számára, mivel befolyásolják a kattintási arányt a találati listán, de közvetlen hatással vannak a rangsorolásra.

 

Az organikus keresés már nem számít:

A közösségi média és más csatornák jelentősége nő, de az organikus keresés még mindig kulcsfontosságú a webhelyek látogatottsága szempontjából.
 

A SEO definíciója

SEO (Search Engine Optimization) a webhelyek és weboldalak optimalizálási folyamata, hogy javítsák a keresőmotorok organikus (nem fizetett) találati listában való rangsorolását. Az SEO célja az, hogy növelje a webhely látogatottságát, javítsa a relevanciát és a minőséget, valamint növelje a konverziókat.

 

A SEO különböző technikákat és stratégiákat foglal magában, például kulcsszókutatást, tartalomoptimalizálást, linképítést és technikai optimalizálást, hogy megfeleljen a keresőmotorok által meghatározott algoritmusoknak és feltételeknek.

 

A jó SEO segít abban, hogy a webhelyek könnyebben megtalálhatók legyenek a keresőmotorokban, és növelje a látogatók számát és azok minőségét.
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!