A segített konverziók a Google Analytics egyik legérdekesebb és leghasznosabb jelentése, mégis csak kevesen tudják, hogy egyáltalán elérhető számukra ez az információ. Az alábbiakban megismerkedhetsz a segített konverziókkal, és hogy hol találod őket az Analytics felületén.
Megjegyzés: Ahhoz, hogy láthasd a konverziókat az Analyticsben, először be kell állítanod azok nyomon követését, amit úgynevezett célok megadásával tehetsz meg. Szerencsére a Google egy részletes, könnyedén követhető útmutatót kínál ehhez. Ha még nincs beállítva a célok (konverziók) követése webhelyeden, akkor kezdd ezzel!
A konverziók, és ami mögöttük van
Mindenekelőtt tisztázzuk a konverziók fogalmát. Konverziónak nevezzük, amikor egy webhely látogatója elvégez egy bizonyos, céged számára értékes műveletet. Ez a művelet céljaidtól függően lehet gyakorlatilag bármi: konverziónak számíthat például, ha a látogató vásárol valami webáruházadból; ha asztalt foglal éttermedbe a webes felületen keresztül; ha kitölt egy űrlapot; ha feliratkozik hírleveledre, és így tovább.
Valahányszor konverzió történik, érdemes utánajárni, hogy vajon milyen csatornán keresztül érkezett a konvertáló látogató webhelyedre. Ez az, amit sok cég rosszul csinál. Miért? Mert a legtöbben általában csak az utolsó kapcsolattartási pontot veszik figyelembe, és ahhoz rendelik hozzá a konverziókat.
Jó, de mit jelent ez? Nos, gondolj bele – ez a hozzárendelési módszer azt feltételezi, hogy minden konvertáló látogató az utolsó kapcsolattartási pont miatt (legyen az email, egy hirdetés, egy közösségi hivatkozás, stb.) döntött úgy, hogy konvertálni fog (pl. hogy vásárol valamit). De nagyon ritkák az olyan esetek, amikor az ember életében először lép kapcsolatba egy márkával, és utána rögtön be is adja a derekát. Olyan ez, mintha megkérdeznéd egy barátodat, hogy hol érdemes vacsorázni egy jót a városban, és este el is mennél a helyre, amit ajánlott neked.
Nézzünk meg egy másik példát: megkérdezed a barátodat, hogy hol érdemes vacsorázni egy jót a városban, ő ajánl valamit, aztán rákérdezel arra a helyre egy másik barátodnál, és szomszédodnál is, és csak ez után döntesz úgy, hogy tényleg elmész arra a helyre.
Ez a folyamat sokkal inkább hasonlít arra, amin a felhasználók végigmennek mielőtt konvertálnának webhelyeden. Például valaki megpillantja egy étterem hirdetését böngészés közben, aztán rákeres arra a Google-ben is, rákattint a webhelyre, végül néhány nap múlva újra felkeresi az étterem webhelyét, ekkor már úgy, hogy közvetlenül beírja annak URL-jét a böngészőbe, és végül konvertál (pl. asztalt foglal).
A felszínen úgy tűnhet, hogy a felhasználó tudott a webhelyről, hiszen a konverzió egy közvetlen látogatás során történt, de mint láthatjuk, valójában több lépés, több kapcsolattartási pont áll az asztalfoglalás mögött. Ezt nevezhetjük az ügyfél „utazásának” – az útnak, amit bejár a konverzió előtt.
Segített konverziók a Google Analyticsben

A konverziót tehát nem csak az utolsó kapcsolattartási ponthoz kell hozzárendelni, hanem az összes korábbihoz is, amin keresztül a felhasználó kapcsolatba lépett márkáddal az interneten a konverzió pillanatáig. Ezek a kapcsolattartási pontok segítették a konverziót, tehát segített konverziókról beszélünk.
De miért olyan fontos mindez? Mert ha tudod, hogy mely pontok (vagy csatornák) segítik a konverziókat, akkor az is egyértelművé válik majd, hogy melyekbe érdemes többet befektetni, hogy még több ügyfelet konvertálhass.
Nyisd meg a Google Analyticset, és keresd meg az Ügyfélszerzés > Minden forgalom > Csatornák jelentést. Itt láthatod, hogy egy-egy csatorna hány konverzió esetén volt az utolsó kapcsolattartási pont (ami után a konverzió közvetlenül megtörtént).
Mint említettük, sokan csak idáig jutnak el, és habár fontos ez az információ, nem fest teljes képet az „ügyfél utazásáról”, csak azt mutatja meg, hogy hányszor volt az utolsó állomás a konverzió előtt egy-egy csatorna.
Ha több részletre vagy kíváncsi, akkor egy másik jelentést is meg kell vizsgálnod: Konverziók > Többcsatornás útvonalak > Segített konverziók. Itt azt láthatod, hogy egy-egy csatorna hány konverzióba segített be, illetve hogy hány konverziónál volt az utolsó kattintás (kapcsolattartási pont), ami után a konverzió megtörtént.
Mint láthatod, ebben a példában az Organikus keresés 41 konverzióba segített be, és 620 konverzió előtt volt az utolsó interakció. Ezzel szemben a Közösségi hálózatokon 4 utolsó interakció történt, de 21 konverziót segítettek elő, tehát valójában jóval hasznosabbak voltak, mint amit a Csatornák jelentés elárult.
Megjegyzés: Az adatok között apró eltérések lehetnek az Analytics adatgyűjtése miatt, de az arányok ettől függetlenül jól láthatók a felsorolt példákban.
A következő lépés a teljes útvonalak megtekintése, amit a Konverziók > Többcsatornás útvonalak > A legjobb konverziós útvonalak jelentésben találsz. Itt láthatod, hogy milyen útvonalakat jártak be a felhasználók, mielőtt konvertáltak volna. A 8. sorban például egy organikus keresést három közvetlen látogatás követett a konverzió előtt:
Konklúziók a mérések alapján
Bár ott tartanánk, hogy ma Magyarországon mindenki tisztában lenne a konverzió fogalmával, és törekedne rá, hogy minden értékesítési folyamat mérhető legyen. De sajnos sokan még be sem állítják a konverziók mérését weboldalaik alatt, vagy ha beállítják is, nem hisznek az eredményeknek. Pedig a számok nem hazudnak. Főleg nem, ha ennyire a mélyére tudunk menni, mint a segített konverziók elemzése révén. Ha ezeket az alapos ellenőrzéseket elvégezzük, biztosak lehetünk abban, melyik marketing eszközre érdemes költenünk, melyekre nem. Mi az általunk elvégzett online marketing auditok során mindig a mélyére ásunk a dolgoknak. Ha szeretnéd te is tisztán látni marketing eszközeid eredményességét, vedd fel a kapcsolatot velünk MOST!