Google Analytics leckék 2. - Mik azok a segített konverziók, és hogyan használd őket a Google Analyticsben?

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

Google Analytics leckék 2. - Mik azok a segített konverziók, és hogyan használd őket a Google Analyticsben?

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Mérd pontosan marketing eszközeid hatékonyságát, és csak azok alapján dönts arról, mire és mennyit költesz! Mutatjuk, hogyan teheted tökéletessé a konverziók mérését a segített konverziók révén! 

Google Analytics leckék 2. - Mik azok a segített konverziók, és hogyan használd őket a Google Analyticsben?

A segített konverziók a Google Analytics egyik legérdekesebb és leghasznosabb jelentése, mégis csak kevesen tudják, hogy egyáltalán elérhető számukra ez az információ. Az alábbiakban megismerkedhetsz a segített konverziókkal, és hogy hol találod őket az Analytics felületén.

 

Megjegyzés: Ahhoz, hogy láthasd a konverziókat az Analyticsben, először be kell állítanod azok nyomon követését, amit úgynevezett célok megadásával tehetsz meg. Szerencsére a Google egy részletes, könnyedén követhető útmutatót kínál ehhez. Ha még nincs beállítva a célok (konverziók) követése webhelyeden, akkor kezdd ezzel!

 

A konverziók, és ami mögöttük van

Mindenekelőtt tisztázzuk a konverziók fogalmát. Konverziónak nevezzük, amikor egy webhely látogatója elvégez egy bizonyos, céged számára értékes műveletet. Ez a művelet céljaidtól függően lehet gyakorlatilag bármi: konverziónak számíthat például, ha a látogató vásárol valami webáruházadból; ha asztalt foglal éttermedbe a webes felületen keresztül; ha kitölt egy űrlapot; ha feliratkozik hírleveledre, és így tovább.

 

Valahányszor konverzió történik, érdemes utánajárni, hogy vajon milyen csatornán keresztül érkezett a konvertáló látogató webhelyedre. Ez az, amit sok cég rosszul csinál. Miért? Mert a legtöbben általában csak az utolsó kapcsolattartási pontot veszik figyelembe, és ahhoz rendelik hozzá a konverziókat.

 

Jó, de mit jelent ez? Nos, gondolj bele – ez a hozzárendelési módszer azt feltételezi, hogy minden konvertáló látogató az utolsó kapcsolattartási pont miatt (legyen az email, egy hirdetés, egy közösségi hivatkozás, stb.) döntött úgy, hogy konvertálni fog (pl. hogy vásárol valamit). De nagyon ritkák az olyan esetek, amikor az ember életében először lép kapcsolatba egy márkával, és utána rögtön be is adja a derekát. Olyan ez, mintha megkérdeznéd egy barátodat, hogy hol érdemes vacsorázni egy jót a városban, és este el is mennél a helyre, amit ajánlott neked.

 

Nézzünk meg egy másik példát: megkérdezed a barátodat, hogy hol érdemes vacsorázni egy jót a városban, ő ajánl valamit, aztán rákérdezel arra a helyre egy másik barátodnál, és szomszédodnál is, és csak ez után döntesz úgy, hogy tényleg elmész arra a helyre.

 

Ez a folyamat sokkal inkább hasonlít arra, amin a felhasználók végigmennek mielőtt konvertálnának webhelyeden. Például valaki megpillantja egy étterem hirdetését böngészés közben, aztán rákeres arra a Google-ben is, rákattint a webhelyre, végül néhány nap múlva újra felkeresi az étterem webhelyét, ekkor már úgy, hogy közvetlenül beírja annak URL-jét a böngészőbe, és végül konvertál (pl. asztalt foglal).

 

A felszínen úgy tűnhet, hogy a felhasználó tudott a webhelyről, hiszen a konverzió egy közvetlen látogatás során történt, de mint láthatjuk, valójában több lépés, több kapcsolattartási pont áll az asztalfoglalás mögött. Ezt nevezhetjük az ügyfél „utazásának” – az útnak, amit bejár a konverzió előtt.

 

Segített konverziók a Google Analyticsben

A konverziót tehát nem csak az utolsó kapcsolattartási ponthoz kell hozzárendelni, hanem az összes korábbihoz is, amin keresztül a felhasználó kapcsolatba lépett márkáddal az interneten a konverzió pillanatáig. Ezek a kapcsolattartási pontok segítették a konverziót, tehát segített konverziókról beszélünk.

 

De miért olyan fontos mindez? Mert ha tudod, hogy mely pontok (vagy csatornák) segítik a konverziókat, akkor az is egyértelművé válik majd, hogy melyekbe érdemes többet befektetni, hogy még több ügyfelet konvertálhass.

 

Nyisd meg a Google Analyticset, és keresd meg az Ügyfélszerzés > Minden forgalom > Csatornák jelentést. Itt láthatod, hogy egy-egy csatorna hány konverzió esetén volt az utolsó kapcsolattartási pont (ami után a konverzió közvetlenül megtörtént).

 

Googla Analytics segített konverziók cikkeklul

 

 

Mint említettük, sokan csak idáig jutnak el, és habár fontos ez az információ, nem fest teljes képet az „ügyfél utazásáról”, csak azt mutatja meg, hogy hányszor volt az utolsó állomás a konverzió előtt egy-egy csatorna.

 

Ha több részletre vagy kíváncsi, akkor egy másik jelentést is meg kell vizsgálnod: Konverziók > Többcsatornás útvonalak > Segített konverziók. Itt azt láthatod, hogy egy-egy csatorna hány konverzióba segített be, illetve hogy hány konverziónál volt az utolsó kattintás (kapcsolattartási pont), ami után a konverzió megtörtént.

 

 

Többcsatornás segített konverziók a Google Analyticsben

 

 

Mint láthatod, ebben a példában az Organikus keresés 41 konverzióba segített be, és 620 konverzió előtt volt az utolsó interakció. Ezzel szemben a Közösségi hálózatokon 4 utolsó interakció történt, de 21 konverziót segítettek elő, tehát valójában jóval hasznosabbak voltak, mint amit a Csatornák jelentés elárult.

 

Megjegyzés: Az adatok között apró eltérések lehetnek az Analytics adatgyűjtése miatt, de az arányok ettől függetlenül jól láthatók a felsorolt példákban.

 

A következő lépés a teljes útvonalak megtekintése, amit a Konverziók > Többcsatornás útvonalak > A legjobb konverziós útvonalak jelentésben találsz. Itt láthatod, hogy milyen útvonalakat jártak be a felhasználók, mielőtt konvertáltak volna. A 8. sorban például egy organikus keresést három közvetlen látogatás követett a konverzió előtt:

 

 

Konverziós útvonalak a Google Analyticsben

 

Konklúziók a mérések alapján

Bár ott tartanánk, hogy ma Magyarországon mindenki tisztában lenne a konverzió fogalmával, és törekedne rá, hogy minden értékesítési folyamat mérhető legyen. De sajnos sokan még be sem állítják a konverziók mérését weboldalaik alatt, vagy ha beállítják is, nem hisznek az eredményeknek. Pedig a számok nem hazudnak. Főleg nem, ha ennyire a mélyére tudunk menni, mint a segített konverziók elemzése révén. Ha ezeket az alapos ellenőrzéseket elvégezzük, biztosak lehetünk abban, melyik marketing eszközre érdemes költenünk, melyekre nem. Mi az általunk elvégzett online marketing auditok során mindig a mélyére ásunk a dolgoknak. Ha szeretnéd te is tisztán látni marketing eszközeid eredményességét, vedd fel a kapcsolatot velünk MOST! 
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!