Reddit marketing
Meglepően kevesen vannak tisztában vele, hogy milyen látványos lehetőségeket rejteget magában a Reddit. Ez a platform számtalan virális tartalom és téma kiindulási pontja, amelyet havonta több milliárd alkalommal látogatnak aktív felhasználók százmilliói. A Reddit az internet egyik legaktívabb online közössége – azaz pontosabban számtalan kisebb-nagyobb közösség gyűjtőhelye.
Sok márkának határozottan érdemes odafigyelnie a Redditen elhangzó említésekre, hogy értesüljenek a gyakran felmerülő problémákról és lehetőségekről. De mégis hol és hogyan láss hozzá? Mi kell az eredményes Reddit marketinghez?
Jó ötlet volt megnyitni ezt a cikket, ugyanis, ha a Reddithez is úgy álltál volna hozzá, mint bármelyik másik közösségi platformhoz, akkor bizony nagyot csalódtál volna.
Szóval mi is a siker kulcsa? Kezdjük a legelején…
Mi az a Reddit?
Ha korábban sosem használtad még, akkor a Reddit felülete elsőre kissé zavaros lehet számodra. A Redditet leginkább úgy lehetne jellemezni, hogy részben egy online fórum, részben pedig egy hírplatform. De kik töltik fel rá a tartalmakat?
A Reddit tartalmaiért szinte kizárólag a felhasználók felelnek. Ők teszik közzé azokat képeket, videókat, szöveges bejegyzéseket és külső (vagy más Reddit tartalmakra mutató) hivatkozásokat, amelyekkel te is találkozol majd, ha ellátogatsz a platformra. A megosztott tartalmakhoz a felhasználók hozzászólásokat írhatnak, illetve Reddit terminológia szerint „felszavazhatják” (upvote) vagy „leszavazhatják” (downvote) őket.
Ha egy bejegyzés sok pozitív szavazatot ér el (pl. mert érdekes, felkapott vagy fontos tartalom), akkor kikerülhet a Reddit főoldalára. Ezzel szemben a leszavazott tartalmak (spam és más rossz minőségű tartalmak) feledébe merülnek és a legtöbb felhasználó nem látja majd őket.
A Redditen számtalan közösség, úgynevezett „subreddit” található. Ezekre különálló fórumokként lehet tekinteni, amelyek a Reddit általános szabályai mellett (amelyek persze mindenhol mindenkire vonatkoznak) sajátos szabályzatokat vezethetnek be a tagok számára.
A subredditek általában egy-egy téma, érdeklődési kör vagy entitás köré épülnek fel, habár bárki bármiről létrehozhat egy subredditet (ha az belefér a Reddit általános szabályzatába). Ezekhez a subredditekhez aztán más felhasználók is csatlakozhatnak, ha érdekesnek tartják őket. Egyes subredditeknek néhány tucat tagja van, míg másokhoz több tízmillióan csatlakoztak.
A Reddit növekedése
A Reddit az elmúlt évek során jelentős növekedést tapasztalt. A platform 2020-ban hozta nyilvánosságra, hogy naponta 52 millió felhasználót látogatja, és ez a szám azóta csak nőtt – méghozzá jelentősen.
2020 októberében például azt nyilatkozták a The Wall Street Journalnak, hogy a platform napi felhasználóinak száma az előző év októberéhez képest 44%-kal nőtt.
Mi több, a Redditre felkerülő és ott felkapottá váló tartalmak általában más közösségi platformokra is nagy hangerővel jutnak el.
Tehát a Reddit egy közösségi platform?
Ha a közösségi platformokat úgy definiáljuk, mint webhelyeket, amelyeken a felhasználók kommunikálhatnak és információkat oszthatnak meg egymással az interneten egy erre alkalmas készülék segítségével, akkor igen, a Reddit valóban egy közösségi platformnak tekinthető.
A Reddit azonban ezeken a jellemzőkön kívül egyáltalán nem hasonlít más közösségi platformokhoz, ami felépítésének köszönhető. Mint fentebb elhangzott, a Reddit temérdek kisebb-nagyobb közösségből (subredditből) áll össze, és valójában ezekre épül fel a teljes működése is.
Ez alapján inkább egy olyan online fórumként lehetne tekinteni rá, aminek a közösségi platformokra jellemző tulajdonságai vannak. Ez a felépítés jelentősen megkönnyíti a Reddit használatát, különösen, ha a felhasználói aktivitásról van szó.
És ha egy márka is szeretne részesedni ebből az aktivitásból, akkor lehetősége van rá, ha elő tud állni egy jó Reddit marketing stratégiával.
Miért éri meg a Reddit marketing?
A marketingesek már hosszú évek óta áradoznak arról, hogy milyen hasznos a közösségi média az online közönségek elérésére. Ezek a szakemberek azonban gyakran csak a Facebookra, az X-re (Twitter), az Instagramra és a TikTokra gondolnak, amikor a közösségi platformokról beszélnek.
Emiatt sokan azt hiszik, hogy csak ezeken a felületeken éri meg közösségi média marketinggel foglalkozni. Nem vitás, hogy ezek a közösségi hálózatok kínálják a legtöbb felhasználót és közönségstatisztikát a marketingesek számára, azonban az internet tele van olyan mikroközösségekkel is, amelyekről sok marketinges tudomást sem vesz.
Ez persze csak előnyt jelent azok számára, akik hajlandók venni a fáradtságot, hogy más platformokat is felfedezzenek, hiszen általában jóval enyhébb versenymezőnnyel kell megküzdeniük a célközönség figyelméért.
A Reddit talán a legnagyobb ilyen kihasználatlan platform a közösségi média marketingben, ami ráadásul nagyon aktív és egyre gyarapodó felhasználókörrel rendelkezik.
Jól hangzik? Nos, attól még ne siess rögtön bejegyzéseket létrehozni a Redditen, mert habár magától értetődőnek tűnhet, hogy mit és hová érdemes posztolni a platformon, valójában nem olyan egyszerű a történet.
A Reddit marketing nem mindig könnyű
Elsőre úgy tűnhet, hogy a Reddit egy tökéletes felület az olyan marketingesek számára, akik szeretnének egy aktív platformon kapcsolatot teremteni ügyfeleikkel. A Reddit határozottan alkalmas erre, azonban ha sikeres szeretnél lenni rajta, akkor (akárcsak bármelyik más közösségi platformon) nem lesz elég néha csak úgy bedobni egy-egy linket vagy képet egy releváns subredditre.
A Reddit vonzereje és sikere abban rejlik, hogy milyen sok különféle közösség található rajta. A Reddit felhasználók nem azért nyitják meg a platformot, hogy valaki megpróbáljon rajta eladni nekik valamit. Azt várják el, hogy valami értékessel és érdemessel járulj hozzá a számukra releváns subreddit közösségekhez. A Reddit felhasználók továbbá hajlamosak kiszúrni, ha valaki megpróbál nekik eladni valamit, még ha rejtegeti is a szándékát – és ezt a legtöbben egyáltalán nem értékelik (leszavazás, leszavazás, leszavazás…)
Számos subreddit szabályzatában egyértelműen olvasható, hogy tilos bármilyen termék, szolgáltatás vagy márka reklámja, értékesítése és egyéb promóciója. Más subredditek talán engedik ezeket, de általában csak szigorú korlátok között.
Na persze, ha nem érné meg foglalkozni a Reddit marketinggel, akkor nem készült volna el ez a cikk és nem jutottál volna el idáig benne, igaz?
Tény, hogy a Redditen sokkal szigorúbb szabályok vonatkoznak a promóciókra, de a platform így is számos marketingelőnyt kínál. A siker titka az, hogy márkaként a közösség értékes, aktív tagjává kell válnod, és valódi értéket kell kínálnod a többi tag számára a helyett, hogy minden bejegyzésed és hozzászólásod magadról vagy kínálatodról szólna.
Hogyan használd marketingre a Redditet?
Akár egy online jelenlétet szeretnél felépíteni rajta, akár egy-egy releváns subredditen szeretnél körülnézni piackutatás céljából, minden esetben érdemes lesz egy konkrét Reddit marketing stratégiát összeállítanod a platform eredményes használata érdekében. Nézzük meg, hogy mi kell ehhez!
Tarts Reddit AMA-t hogy kapcsolatba léphess közönségeddel
Az „AMA” az „Ask Me Anything”, azaz „kérdezz tőlem bármit” gyakori rövidítése. Az AMA-k nagyon népszerűek a Redditen, mert lehetőséget kínálnak rá, hogy egy márka és annak követői organikusan kommunikálhassanak egymással.
A kérdésekre adott válaszokkal egyrészt tájékoztathatod közönségedet az őket érdeklő dolgokkal (pl. egy termékkel vagy szolgáltatással) kapcsolatban, másrészt márkád valódi személyiségét is megmutathatod nekik és bárki másnak, aki később rátalál az adott AMA-ra.
Ne feledd, hogy egy jó AMA a kétirányú kommunikációról szól közted és közönséged között. Ne csak azokra a kérdésekre válaszolj, amik legújabb termékeddel kapcsolatosak. Komolyan ügyelj arra, hogy valódi értéket kínálj közönségednek és éreztesd velük, hogy fontosak számodra.
Viselkedj emberként
Ez a tipp valójában minden közösségi platformra érvényes. Sok esetben márkaként is nyugodtan beszélhetsz közönségeddel hétköznapi, barátságos hangnemben, mellőzve a felesleges szakkifejezéseket.
Még ha márkád nevében is posztolsz vagy válaszolsz egy bejegyzésre/hozzászólásra, akkor is maradj megközelíthető. Ez kulcsfontosságú egy olyan platformon, mint a Reddit, ahol a hitelességen és a valódi emberek közötti kommunikáción van a hangsúly. Légy tehát barátságos, és ne félj érzelmesre fogni stílusodat, ha éppen indokolt. Csak ne próbáld megjátszani magad – a Reddit felhasználók előbb-utóbb rájönnek, ha valaki megvezeti őket, és onnantól kezdve nem fogod tudni visszanyerni a bizalmukat.
Figyelj oda ügyfeleid visszajelzéseire
A különböző subredditek segíthetnek nyomon követni, hogy a platform felhasználói hogyan vélekednek márkádról, a piac helyzetéről és a releváns trendekről.
A Redditen egyáltalán nem nehéz rátalálni ezekre (habár a Google általában jobb a reddites tartalmak feltárására, mint a Reddit saját keresője). Figyelj tehát oda közönséged mondanivalójára.
Különösen azok a beszélgetések lesznek értékesek számodra, amelyek termékeidet vagy szolgáltatásaidat érintik (persze arra sem árt odafigyelni, hogy miket mondanak az emberek versenytársaidról). Mindez segít majd rávilágítani, hogy szeretnek az emberek márkádban, mely területeken kellene javítanod és hogyan maradj versenyképes.
A Redditen nagyon gyakran kérik ki a felhasználók mások tanácsát, például, hogy melyik márkát válasszák, vagy konkrétan mely termékek lennének a legmegfelelőbbek számukra. Az ilyen beszélgetéseket kell figyelemmel követned. Nézz tehát körül a kapcsolódó subredditeken és „mérd fel a terepet”.
Használj többféle tartalomtípust
A Redditen gyakorlatilag bármilyen népszerűbb tartalomtípussal találkozhatsz – képekkel, videókkal és szöveges bejegyzésekkel is, hogy csak néhányat említsünk. Na persze, akárcsak a többi közösségi platformon, a Redditen is vannak olyan tartalomtípusok, amelyek több aktivitást váltanak ki a közönségből, mint mások.
Habár mindig érdemes olyan eredeti tartalmakat megosztanod, amelyek nem az önreklámról szólnak, íme néhány tartalomtípus, amikre különösen megéri több figyelmet fordítanod a Redditen:
GIF-ek
A Reddit közösségei imádnak GIF-eket használni, mert ezek a mozgó képek szövegek nélkül is nagyon beszédesek tudnak lenni, és általában humorosabbá teszik a beszélgetéseket. A GIF-ek számtalan témakörben használhatók, legyen szó zenéről, filmjelenetekről, globális eseményekről vagy popkulturális dolgokról. Hacsak nem egy véresen komoly, szigorú publikus képet szeretnél festeni márkádról, a Redditen bátran használhatsz GIF képeket is mondandód illusztrálásához.
Videók
A más webhelyekből (pl. a YouTube-ról) belinkelt videók általában nem szereznek túl sok aktivitást, mert a felhasználók többsége nem szívesen hagyja el a platformot, hogy megnézze őket. Ha pedig mégis így tesznek, akkor előfordulhat, hogy utána folytatják is tovább a böngészést, ami szintén elszalasztott aktivitáshoz vezet.
A közvetlenül feltöltött videók természetesen sokkal hatásosabbak (mint például a Facebookon vagy más közösségi platformokon is). Ha ezekre nincs lehetőséged, akkor készíthetsz egy rövid GIF-et is a videó legrelevánsabb részéből, majd belinkelheted a bejegyzésben a videóra mutató linket is.
Képek
A képek bármilyen platformon könnyedén megtekinthetők és könnyebb aktivitást szerezni velük, mint a videós tartalmakkal. A Redditen ugyan úgy érdemes odafigyelni a minőségre, mint például az Instagramon, habár a subreddittől függően ez talán nem lesz olyan fontos kritérium. Ne feledd: a Redditen a hitelesség sokkal fontosabb tényező.
Szöveges bejegyzések
Számos subredditen főleg vagy kizárólag szöveges bejegyzésekkel találkozol majd. Az ilyen subredditeken általában a beszélgetések is mélyebbek és hosszabbak lehetnek, de ez sem feltétlenül igaz az összes közösségre.
Hírek
A Redditen sok emberhez és nagyon gyorsan eljuthatnak a legfrissebb hírek. Egyes subredditek kifejezetten hírek közlésére fókuszálnak (pl. filmes, zenei, politikai, pénzügyi vagy közéleti témákban). Persze nem csak a kifejezetten hírekkel foglalkozó subredditeken lehet híreket megosztani. Ha úgy véled, hogy egy hír érdekelné egy adott fórum tagjait, mert a téma releváns számukra, akkor valószínűleg ott is sikere lesz az adott tartalomnak.
Néhány ötlet a Reddit marketinghez
Hallgatózz és tájékozódj
Használd a Redditet arra, hogy kiderítsd az emberek véleményét márkádról és versenytársaidról is. Mit vár el célközönséged márkádtól? Mit kapnak meg másoktól, amit te nem adsz meg nekik?
Használd ezt az információt, hogy előnyben maradhass a konkurenciával szemben és igazítsd Reddit marketingstratégiádat közönséged megnyilvánulásaihoz.
Készíts tartalomnaptárt
A Reddit egy közösségekre épülő platform, amit nagyon fontos lesz szem előtt tartanod az ide szánt tartalmaid elkészítésekor.
Ha idáig eljutottál a cikkben, akkor valószínűleg már most azon gondolkodsz, hogy milyen tartalmakkal nyerhetnéd meg célközönségedet a Redditen. Azonban ugyan ilyen fontos szempont az is, hogy miként prezentálod ezeket a többi felhasználónak.
Ügyelj például arra, hogy ne posztold ugyan azt a tartalmat egyszerre több subredditre, különben ezt sokan spamnek tekinthetik. Szükséged lesz egy konkrét tartalomstratégiára, akárcsak az összes többi valamirevaló közösségi platformon.
Mindenképpen érdemes például egy tartalomnaptárt készítened kifejezetten Reddit tartalmaidhoz. Tervezd meg előre, hogy mit és mikor szeretnél megosztani, illetve mennyi időt fordítanál arra, hogy beszélgess közönségeddel a hozzászólások között.
Gyakori kérdések
Hogyan működik a Reddit?
- A felhasználók posztokat hoznak létre, milyen szövegek, képek, videók vagy linkek.
- A többi felhasználó upvote vagy downvote szavazatokkal értékeli a bejegyzéseket és hozzászólásokat.
- A legtöbb upvote-ot tartalmak kiemelkednek a subreddit főoldalán , vagy akár a teljes Reddit főoldalára is kikerülhetnek.
- Minden subredditnek saját moderátorai vannak, akik szabályozzák a tartalmakat.
- A felhasználók karma pontokat kapnak a bejegyzéseik és kommentjeik népszerűsége alapján.
Mi az a Reddit?
A Reddit egy közösségi média platform, amely egy fórum és egy híroldal keverékeként működik. A felhasználók tartalmakat oszthatnak meg, hozzászólhatnak és szavazhatnak az egyes bejegyzésekre és kommentekre. A Reddit szerkezete subreddit-ekre épül, ami tematikus aloldalak, és szinte bármilyen témában létezhetnek, például tech, filmek, tudomány, mémek, hobbi vagy éppen hírek.
Miért népszerű a Reddit?
- Anonimitás : A Reddit nem kér valódi névvel regisztrációt, így szívesen osztanak meg véleményeket.
- Tematikus közösségek : Minden érdeklődési körhöz található aktív subreddit.
- Mélyebb beszélgetések : Sokszor részletesebb és informatívabb beszélgetések zajlanak, mint más közösségi platformokon.
- Mémek és trendek : A Reddit gyakran az internetes mémek és trendek bölcsője.
A Reddit egy hatalmas, folyamatosan változó közösség, ahol mindenki megtalálhatja a számára érdekes tartalmakat.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.