A pácienskör bővítése 2022-ben – II. rész
A pácienskör bővítése 2022-ben – II. rész
15 év egészségügyi marketing tanácsadói múltunk alapján összefoglaltuk melyek azok a tennedők melyeket 2023-ban meg kell tennie egy orvosnak, egy rendelőnek, egy egészségügyi intézménynek, azért, hogy több pácienshez jusson. Kétrészes cikkpárosunkban több tucat bevált egészségügyi marketingtippet olvashatsz, amelyek segítségével te is eredményesen bővítheted pácienskörödet.
Amennyiben szeretnéd, hogy mi alkossunk neked hatékony egészségügyi marketing stratégiát, kattints IDE!
A praxismarketing alapjai
Egy orvosi praxis nem támaszkodhat örökké meglévő pácienseire. A hosszútávú sikerek érdekében folyamatosan foglalkoznod kell az új páciensek megszerzésével, ehhez pedig online marketing taktikákra lesz szükséged.
Az alábbiakban egy kétrészes cikkpáros második részét olvashatod. Ha az első részre is kíváncsi vagy, akkor nézd meg korábban megosztott orvosi marketingtippjeinket ide kattintva!
Optimalizáld webhelyedet
1. Tedd láthatóvá telefonszámodat
Gyakori hiba az orvosi praxisok webhelyein, hogy a telefonszám egy alig látható, szinte rejtett helyre kerül. Ennek az információnak mindenhol feltűnő helyen kell szerepelnie, nem csak a „Kapcsolat” vagy „Elérhetőség” oldalakon.
2. Ne csak telefonhívásra kínálj lehetőséget
Nem minden páciens szeret telefonon kommunikálni, és gyakran előfordulhat, hogy valaki egy hétvégi napon, vagy más, munkaórákon kívüli időpontban jut eszébe időpontot kérni rendelődbe. Nekik is lehetőséget kell nyújtanod erre, például egy űrlap kitöltésével.
3. Használj leadfogó ablakokat
A stratégiai időpontokban felugró ablakok egy utolsó esélyt kínálnak a látogatók alapvető adatainak megszerzésére. Ezek a leadfogó űrlapok akkor jelennek meg, amikor a böngésző azt érzékeli, hogy a látogató elhagyni készül a webhelyet (pl. amikor kihúzza az egérmutatót az oldal felületéről).
4. Helyezz el egy chatbotot webhelyeden
A chatbotok trendje az egészségügyi marketinget is kezdi utolérni. Ezek a 24/7 működő digitális asszisztensek lehetővé teszik a látogatók számára, hogy bármikor kérdéseket tehessenek fel a praxisnak, és ne kelljen arra várniuk, hogy egy alkalmazott foglalkozzon az üzeneteikkel.
5. Gondolkodj el a felhívásodon
Habár számos látogató betelefonál majd, sokan lesznek azok is, akik nem. A helyett, hogy webhelyed elsődleges felhívása (CTA) a „Hívjon most!” üzenet lenne, CTA-idat webhelyed elsődleges céljai diktálják.
Az orvosi webhelyek egyik legjobb felhívása a „Foglalja le időpontját”, egy másik pedig az „Ellenőrizze biztosítását”. Speciális felhívásokat is elhelyezhetsz, például „Mesélje el, hogy érzi magát” – ami egy állapotfelmérő kérdőívre irányítja a felhasználókat, aminek a végén időpontot is foglalhatnak a javasolt kezelésre.
6. Oktatóvideók
Ahogy a páciensek egyre önállóbban próbálnak utánanézni a különböző egészségügyi problémáknak és kezelési opcióknak, úgy válnak egyre fontosabbá az oktató jellegű tartalmak is. Éppen ezért ajánlott különféle oktatóvideókat és blogbejegyzéseket készíteni, amelyeken szorosabb kapcsolatokat építhetsz ki meglévő pácienseiddel és újdonsült érdeklődőiddel.
Az oktatóvideók szövegét továbbá írott blogbejegyzésekként is újra lehet publikálni, ami további értékes tartalmakat jelent a nélkül, hogy minden cikkhez új ötletekkel kellene előállnod.
7. Mutasd be orvosaidat
A páciensekkel sokkal egyszerűbben építhetsz szoros, bizalmas kapcsolatokat, ha a rendelőben vagy klinikán dolgozó orvosokat is bemutatod nekik. A bizalom megszilárdítása pedig az egészségügyi marketing egyik legfontosabb elve.
A mellett, hogy külön oldalakat készítesz minden orvosod bemutatására, tüntesd fel őket a webhely főoldalán és a konverziókhoz kritikus oldalakon is.
8. Tüntesd fel pácienseid visszajelzéseit
A páciensek visszajelzései felbecsülhetetlen értéket képviselnek praxisod számára. Sajnos a legtöbb orvosi webhelyen nem megfelelően, vagy egyáltalán nem használják őket, pedig sokkal hitelesebb képet festhetnek egy praxisról.
A legjobb eredmények érdekében kérd meg néhány elégedett páciensedet, hogy egy videóban is elmeséljék tapasztalataikat, hogy aztán ezeket is felhasználhasd egészségügyi marketingedhez.
Helyezd el praxisodat az erre alkalmas online felületeken
9. Készítsd el Google Cégprofil adatlapodat (és foglalkozz is vele)
A Google Cégprofil (korábban Google Cégem) az új páciensek megszerzésének egyik legfontosabb eszköze. Számos praxis mégsem használja ki rendesen, vagy pontatlan, esetleg elavult információkat tüntet fel magáról.
Ne felejtsd el megadni legfontosabb adataidat, illetve néhány képet és akár videót is feltölteni rendelődről.
Minél alaposabban kitöltöd adatlapodat, annál valószínűbb, hogy a Google releváns keresésekre jelenít majd meg a helyi között. Ennek az esélyét tovább növelheted azzal, hogy rendszeresen szerzel pozitív értékeléseket adatlapodra elégedett felhasználóidtól.
10. Készíts Google Cégprofil adatlapokat minden orvosod számára
A legtöbb klinika és más nagyobb orvosi rendelő csak egyetlen Cégprofil adatlapot hoz létre magának. Ez persze már önmagában hasznos, de még a Google is azt javasolja, hogy érdemes minden ott dolgozó orvos számára külön adatlapokat készíteni, hogy az adott rendelő még több felhasználó keresésére megjelenhessen.
11. Szerezz még több véleményt pácienseidtől
Praxisodnak szüksége lesz egy véleményszerző stratégiára. Ehhez állandósítani kell a véleménykérés folyamatát, például rendszeresen kiküldött automatikus emailek formájában.
Nem sokkal az után, hogy a páciens elhagyta rendelődet, küldj neki egy automatikus üzenetet, amelyen keresztül könnyedén elnavigálhat a megfelelő visszajelzési felületre (ez általában a Google Cégprofil adatlap lesz).
Optimalizáld a pácienskeresést
12. Vedd fel a kapcsolatot korábbi pácienseiddel
Habár nem új páciensek, a korábban kezelt ügyfeleket sokkal gazdaságosabban ösztönözheted egy újabb időpont lefoglalására. Ezt megteheted SMS-ben, emailben vagy akár telefonon keresztül is.
13. Próbálkozz újra a „hideg” érdeklődőknél
Fontos újból felkeresni azokat a „hideg” érdeklődőket is, akik végül nem foglaltak időpontot. Erre szintén alkalmas az email, az SMS és a telfon is.
Ha meggyőző üzenetekkel szeretnéd megcélozni ezeket az érdeklődőket, akkor ki kell derítened, hogy miért nem konvertáltak végül. Ha például egy lehetséges páciens panaszai enyhültek, vagy szimplán nem állt készen a döntésre, akkor személyesebb üzeneteket küldhetsz nekik.
Kitartónak kell azonban lenned. Ne feledd, hogy az emberek máshogyan kezelik hívásaikat, mint régebben, és sok telefonhívás üzenetrögzítőre kerül. Éppen ezért gyakran több hívásba kerülhet, míg közvetlenül is el tudsz érni valakit.
14. Készíts leadgondozó email kampányokat
Email kapcsolatépítési stratégiádnak a leadgondozás is része kell, hogy legyen. Ez azt jelenti, hogy egy emailsorozatot kell küldened az érdeklődőnek, amelynek minden egyes üzenete valamivel közelebb tereli az illetőt a konverzióhoz (például egy időpont lefoglalásához).
Ezek az emailsorozatok elmagyarázhatják egy kezelés részleteit, válaszokat adhatnak a legfontosabb kapcsolódó kérdésekre, megvitathatják a leggyakoribb ellenvetéseket, feltüntethetik a korábbi páciensek visszajelzéseit, és így tovább.
15. Használj SMS-t
A modern egészségügyi marketing nagy része már online csatornákon zajlik, ezért számos praxis egyszerűen figyelmen kívül hagyja az SMS-eket stratégiájában. Pedig ezeket az egyszerű szöveges üzeneteket sokkal többen nyitják meg, mint az emaileket, és a válaszadási arányaik is lényegesen nagyobbak.
Sokkal valószínűbb tehát, hogy egy lehetséges páciens elolvassa, amit SMS-ben írsz neki, mintha ugyan ezt az üzenetet egy email formájában kapná meg.
16. Csatlakozz Facebook csoportokhoz
Egyre több páciens használja a közösségi médiát, hogy többet tudjon meg a különféle betegségekről és kezelési lehetőségekről. A Facebook csoportok különösen népszerűek a páciensek köreiben, akik hasonló helyzetű betegekkel beszélik meg problémáikat, tapasztalataikat, illetve osztanak meg egymással tanácsokat is.
Az ilyen csoportokban általában szívesen fogadják az orvosi szaktanácsokat, ezért érdemes belépni néhányba, és aktívan jelen lenni bennük. Ne feledd, hogy itt nem az önreklám a cél, hanem a közösség támogatása.
17. Hozz létre saját Facebook csoportot
Természetesen egy saját csoportot is létrehozhatsz, és számos praxis alkalmazza is ezt a módszert egészségügyi marketingjében. Ez különösen akkor fontos, ha nem találsz olyan csoportokat, amelyeknek hasznos tagja lehetnél.
Saját csoportodban is ügyelned kell arra, hogy ne az önreklámról szóljon. A cél egy szorosabb kapcsolat kialakítása az egyre bővülő közösségeddel, hogy egyre többen forduljanak hozzád szolgáltatásaidért.
18. Tarts tájékoztató célú virtuális eseményeket
Amennyiben többek között az oktatás is a specialitásod olyan virtuális eseményeket is tarthatsz, amelyekben hasznos információkat osztasz meg a nézőkkel, hogy új érdeklődőket szerezhess praxisod számára.
Ezekre afféle pácienseknek szóló webináriumokként kell gondolni. Ezeket akár előre is rögzítheted, majd újra és újra lejátszhatod az érdeklődőknek. Csak arra figyelj oda, hogy minden alkalommal legyen valaki, aki valós időben válaszolgat a nézők kérdéseire.
Ezzel a módszerrel több olyan pácienst szerezhetsz, akik jobban ismerik kínálatodat, és tudják, hogy mire számíthatnak praxisodtól.
19. Közvetíts élő videókat a közösségi médián
A közösségi médián közvetített élő videók szintén nagyszerű eszközök lehetnek a páciensek tájékoztatására. A videós tartalmak összes velejáró előnye adott, de nem kell foglalkozni a szerkesztésükkel.
Az élő közvetítéseket archiválni is lehet, hogy később a többi érdeklődő is megtekinthesse őket. Meglehet, hogy a legtöbben nem élőben látják majd az adásokat, hanem csak utólag lesz lehetőségük megtekinteni azokat.
Az archivált élő videókat továbbá egyéb egészségügyi marketingcélokra is felhasználhatod.
20. Építs javaslati kapcsolatokat más orvosokkal
A legtöbb praxis nem foglalkozik más orvosok elérésével. Habár lehet, hogy személyzeted néhány tagját megbíztad ezzel a feladattal, az online marketinget is felhasználhatod stratégiád részeként. Alkalmazhatsz például Facebook vagy LinkedIn hirdetéseket az orvosok és más javaslati források elérése érdekében.
21. Használj egyéni listákat a hirdetésekhez
Ha már van egy listád azokról az orvosokról, akiket el szeretnél érni, akkor ezt a listát hirdetéseid célzásához is felhasználhatod, hogy reklámjaid kizárólag őket érjék el. Ezt a funkciót a Facebook és a LinkedIn is biztosítja.
22. Készíts LinkedIn hirdetéseket
A LinkedIn a legjobb platform, ha más orvosokat szeretnél megcélozni online hirdetéseiddel. A fent említett egyéni listák mellett megcélozhatsz továbbá konkrét csoportokat is reklámjaiddal.
23. Készíts egy kurzust
Mint korábban olvashattad, az orvosok többek között oktatási célú tevékenységeikkel nyerhetik el leendő pácienseik bizalmát. Ha igazán magas színvonalú, átfogó oktatást szeretnél nyújtani célközönségednek, akkor egy egész online tanfolyamot is létrehozhatsz erre a célra.
A videós tartalmak előállítása manapság egyáltalán nem kihívás, és az ilyen kurzusokon keresztül szerzett pácienseid már az első alkalommal is sokkal felkészültebben érkeznek majd rendelődbe.
24. Nyiss egy TikTok fiókot
Egyre több orvosi praxis használja a TikTokot, méghozzá sikeresen. A platform minden tartalomnak lehetőséget ad, hogy minél több emberhez juthasson el, de persze itt is a legnépszerűbbek érik el a legtöbb nézőt.
De miért pont a TikTok? Mert ez az elmúlt ével leggyorsabban növekedő közösségi platformja, amely 2022-ben eddig több, mint 750 millió aktív felhasználót könyvelhetett el.
25. Készíts TikTok hirdetéseket
A hétköznapi tartalmak mellett természetesen hirdetéseket is készíthetsz a TikTokra praxisod nevében. A TikTok reklámok meglehetősen költséghatékonyak más platformokhoz képest, ráadásul olyan formátumok közül is választhatsz, amelyeken keresztül pácienseid rögtön megadhatják adataikat praxisodnak. A TikTok hirdetéseket általában érdeklődési körök és hashtagek alapján szokás célozni.
Gyakori kérdések
Mi az a praxismarketing?
Fenti cikkünkben részletezzük a magánorvosi praxismarketing alapjait, pontról potra szedve.
Hogyan lesz több páciensem?
Hogyan lesz egy magánorvosi rendelőnek több páciense? Nos ezt részletezzük a fenti cikkben!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.