Hogyan találd meg piaci résedet, és érd el ideális célközönségedet

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

Mi az a piaci rés (és hogyan találd meg sajátodat)?

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Ha sikerült megtalálnod üzleted küldetését, a következő lépésként érdemes elgondolkodnod céged piaci résén is. A Merriam-Webster szerint a piaci rés „egy olyan helyzet, amelyben egy cég termékei vagy szolgáltatásai sikeresek lehetnek az által, hogy eladásra kerülnek egy adott csoportnak”.

Hogyan találd meg piaci résedet, és érd el ideális célközönségedet

Ha sikerül megtalálnod piaci résedet, akkor úgy optimalizálhatod majd termékeidet, értékesítéseidet és marketingedet, hogy kifejezetten annak a csoportnak a szükségleteit és kívánságait célozhasd meg velük. A következő útmutató neked is segít majd megtalálni üzleted piaci rését a két legfontosabb alappillér alapján, amelyek nem másak, mint ügyfeled és termékeid.

 

Kik az ügyfeleid?

Hogy sikerüljön megállapítanod, kik is alkotják ügyfélkörödet, hasznos lehet, ha előbb definiálunk néhány vásárlótípust. E típusok láttán talán rádöbbensz majd, hogy webhelyeden többféle ügyfél is megfordul. Egy, a vásárlótípusokról készített tanulmány a következő három fő csoportra osztja szét az ügyfeleket:

  • Általános vásárlók: Ebbe a kategóriába tartozik a legtöbb vásárlók. Ez a csoport hétköznapi, logikus vásárlói döntéseket hoz, és fontos számukra az értékalapú árazás. „Szükségem van valamire, szóval hol találom meg a legjobb ár/értékű, legjobbra értékelt opciót a legjobbra értékelt cégtől?”
  • Meggondolatlan vásárlók: „Most akarom, annak ellenére, hogy éppen nincs igazán szükségem rá.” E csoport tagjait a prémium termékek ösztönzik, és nem igazán érdekli őket az áruk. Erre a csoportra jobban hat a ritkaság illúziója, mint más ügyféltípusokra.
  • Óvatos vásárlók: Ha azt szeretnéd, hogy ezek a vásárlók a te termékeidet vegyék meg, akkor azért nagyon keményen meg kell majd dolgoznod. Nagyon sokat kutatgatnak, és minél több részletet szeretnének tudni a termékekről. Ez a csoport értékeli leginkább, ha webhelyeden talál egy rendes blogot.

 

Ez a három csoport persze csupán egy nagyon általános rendszerezése ügyfeleidnek. Lehetséges vásárlóid valószínűleg ennél jóval több tulajdonsággal rendelkeznek, amelyek segítenek meghatározni piaci résedet. Kezdd el tehát elemezni célközönségedet, hogy kiderítsd, kik is valójában ügyfeleid, és állapítsd meg közönséged különböző vásárlótípusait.

 

Mindezek ellenére érdemes megjegyezni, hogy a legtöbb ember akár mindhárom kategóriába besorolható. Mindez csak attól függ, hogy milyen jellegű terméket próbálnak vásárolni az interneten. Egy webáruház tulajdonosaként az egyik legnehezebb feladatod biztosítani, hogy a megfelelő emberekre a megfelelő eszközökkel és megfelelő időben hass. Egy ilyen stratégia kialakítása segíthet szűkíteni piaci résedet, de ezzel nem ér véget a történet, hiszen a rés megállapításához egy másik kérdésre is válaszolnod kell: mi a terméked?

 

Mi a terméked?

Hirtelen kissé furcsának hangzik megkérdezni magadtól, hogy mi is a terméked. Azonban ha szeretnéd megtalálni és leszűkíteni piaci résedet, akkor nagyon fontos, hogy ismerd termékedet. Ha például egy online művészeti üzleted van, akkor rengeteg versennyel kell szembe nézned. Nehéz dolgod lesz például a „művészet” kulcsszóra rangsorolnod, hiszen versenytársaid többsége valószínűleg szintén megcélozza ezt a kulcsszót.

 

Azonban ha igazán részletesen ismered termékedet, akkor long tail kulcszavakra is összpontosíthatsz, azaz olyan kulcsszavakra, amelyek sokkal konkrétabbak. Habár ezek a kulcsszavak kisebb forgalmat termelnek, lényegesen jobban konvertálhatnak, mint a rövidebb, általánosabb alternatívák. Ez a SEO stratégia segíthet megtalálni piaci résedet, és egyre több (jó minőségű) forgalmat szerezni webhelyedre.

 

B2C vagy B2B jellegű üzleted van?

Első sorban végfelhasználóknak vagy más cégeknek értékesíted termékeidet? Erre a kérdésre talán a „Kik az ügyfeleid?” részben számítottál, de nem véletlenül került ide. Már amikor beindítod cégedet, tudat alatt azon gondolkodsz, hogy fogyasztóknak (B2C) vagy más cégeknek (B2B) értékesítesz-e majd. A legtöbb esetben a B2C vagy B2B kérdése nem az üzleti terv kialakítása során dől el. Jó eséllyel a te céged is bizonyos döntések eredményéül kezdett el egy adott irányba növekedni, úgymint:

  • Mi a fő terméked?
  • Milyen más termékek kapcsolódnak hozzá?
  • Ezek a termékek mind beleillenek egy bizonyos termékcsoportba?
  • Megérné több kapcsolódó terméket értékesítésébe befektetni?

 

Szóval számít, hogy ügyfeleid cégek vagy fogyasztók? Természetesen, hiszen vannak köztük különbségek. A fogyasztók például más jellegű törődést igényelnek, mint a cégek. A cégek, miután megérkeznek webhelyedre, rendelnek, majd távoznak is. Egy gyakori ok, amiért sokan választják a te üzletedet talán az, hogy a te termékeid jelennek meg a legolcsóbbként a Google Shopping találatok között. A legtöbb B2B ügyfél valószínűleg a fent említett „általános vásárlók” csoportjába tartozik majd.

 

A fogyasztók azonban meg akarják tapasztalni cégedet és termékeidet. Ebben a csoportban sokkal több az érzelmi vásárlás, ami sokkal inkább a „meggondolatlan vásárlók” csoportjára jellemző. Persze ez attól is függ, hogy milyen termékeket árulsz.

 

Lehetséges egyszerre B2C és B2B ügyfeleket is kiszolgálni? Természetesen. Vannak például cégek, amelyek beépülő modulokat árulnak. Egy fogyasztó egy modult vásárol majd magának, míg egy cég valószínűleg többet is, hogy több ügyfelével használhassa azokat.

 

Definiáld piaci résedet

Most, hogy szó esett mind ügyfeleidről, mind termékeidről, ideje ténylegesen meghatározni piaci résedet. Ahogy fentebb olvashattad, ez a folyamat párhuzamban áll a long tail kulcsszavak felkutatásával.

 

Ismételjük el a piaci rés definícióját: „egy olyan helyzet, amelyben egy cég termékei vagy szolgáltatásai sikeresek lehetnek az által, hogy eladásra kerülnek egy adott csoportnak”. Ha tudod, hogy kik (lehetséges) ügyfeleid, és mi különbözteti meg termékeidet más termékektől, akkor könnyedén megállapíthatod piaci résedet.

 

Például: egy luxus tollakat áruló üzlet, amely a minőségre összpontosít a következőképpen definiálhatja piaci rését: „luxus töltőtollak, olyan Magyarországon élő embereknek, akik hajlandók valamivel többet költeni a prémium minőségre és extra szolgáltatásokra”. Ez így talán eléggé magától értetődőnek hangozhat, de választhattak volna egyetlen egy várost is, ha mondjuk nem kínálnak szállítást. Vagy olyan emberekre is koncentrálhatnának, akik csak egy adott márkájú töltőtollat hajlandók megvásárolni. Remélhetőleg ez beindítja a fantáziádat arról, hogy hogyan határozhatod meg saját piaci résedet is, ami a legjobban passzol cégedhez.

 

Piaci résed folyamatosan fejlődik

Még egy dolog a piaci résektől: hajlamosak fejlődni. Vagy is, pontosabban azt mondhatjuk, hogy a cégek hajlamosak fejlődni, ami megváltoztathatja piaci résüket.

 

Ha például töltőtollakat árulsz, és kiderül, hogy sokan egy bizonyos töltőtoll-márkából vásárolnak, akkor például nyithatsz egy online márkaboltot. Ugyan ez fordítva is működhet: ha belépsz egy új piaci résbe és felvásárolsz egy céget (vagy domain nevet) azon a résen belül, akkor el kell döntened, hogy beleolvasztod-e azt a fő webhelyedbe, vagy meghagyod egy különálló, specializált online üzletnek.

 

Piaci résed fejlődése tehát egy folyamatos történés lesz. Ne felejtsd el nyomon követni ezt a folyamatot, hogy mindig a lényegre összpontosíthass!

 

Röviden: Hogyan találd meg üzleted piaci rését

A cikkben arról olvashattál, hogy hogyan találd meg üzleted piaci rését. Ezen utazás első lépése meghatározni célközönséged különböző vásárlótípusait. Ez után meg kell tudnod határozni, hogy mi is egész pontosan a terméked, és hogy mi teszi azt egyedivé. Ha mindez megvan, akkor azonosíthatod piaci résedet és megtalálhatod a megfelelő long tail kulcsszavakat, amikkel a megfelelő célközönséget érheted el.

 

Ne feledd azonban, hogy piaci résed idővel változhat, ezért a piaci rés meghatározására egy hosszútávú folyamatként kell tekintened.

 

Írta: Mocsonoky Csaba | A cikk forrása eredetileg angol nyelven jelent meg a Yoast.com-on: https://yoast.com/find-shop-niche/

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Kérje ajánlatunkat!