Kell Neked fizetett hirdetés, vagy nem?
Kell Neked fizetett hirdetés, vagy nem?
Sokszor gondolkodnak a marketingesek azon, hogy megéri-e fizetett hirdetést feladni online felületeken, vagy ez csak kidobott pénz. 19 év tapasztalatával segítünk Neked!
Minap az egyik Facebookos KKV csoportban keresett valaki online marketing ügynökséget. Jöttek aztán a kommentek és az ajánlások, ki mit tart fontosnak egy internet marketing ügynökség részéről. Nem bírtam ki, bár nem szokásom az ilyesmihez hozzászólni, hozzátettem, hogy szerintem válasszák azt a tanácsadót, aki online marketing tanácsadó kifejezésre az első a Google találati rangsorában. Organikusan, azaz nem fizetett hirdetéssel. Azt gondolom, a Google algoritmusa elég korrekt, és ebben a témában az, hogy valaki a komplex feladatkört lefedő kifejezésre organikusan hol található, jól mutatja, mit tud keresőoptimalizálás, a SEO területén, ami ugye az egész online marketing alapja. SEO nélkül nem hatékonyak a fizetett hirdetések, az AdWords, nem is beszélve azokról a kifejezésekről, amelyek nem jutnak eszünkbe a hirdetések beállításakor, azonban egy jól keresőoptimalizált weboldal „listázódik” ezekre is, jó helyen. De jöttek ezek után az okos kommentek… :)
SEO vagy AdWords?
Egy valószínűleg csak az AdWords-höz értő kolléga replikázott: Azt válaszd, akit fizetett hirdetéssel találsz meg, mert az jól optimalizálja a te hirdetéseidet is. Elsőre igaznak is tűnhet, azonban ha mögé nézünk a dolognak szakértő szemmel, rájövünk, hogy az illető még csak azt sem fogta fel, amit a Google az AdWords tanfolyamokon tanít a kezdőknek: minőségi landing oldal nélkül drágák lesznek a hirdetéseid. Mit jelen a Google szemében a minőségi landing oldal? Nyilván ugyanazt, mint amikor organikusan sorba rakja az oldalakat, tehát ha a SEO működik, akkor az AdWords robotja is minőségi tartalomnak találja majd az oldaladat. Nyilván ehhez egy részletesen, jól felépített oldalstruktúra is kell, hogy minden kifejezésre annak találja… Tehát a jó AdWords (egyik) alapja a keresőoptimalizált honlap. Nem is beszélve arról, hogy sokan jól tudják azt, hogy a felső 3-4 találat fizetett hirdetés a Google-ben, ezek azért vannak ott, mert az illető pénzt költ arra, minden egyes megjelenésért, vagy kattintásért, hogy ott legyen. Ha egy weboldalt a Google organikusan is jónak talál, annak már oka van, és az nem a pénz, hanem a relevancia, a múlt. Éppen ezért sokan kikerülik a fizetett hirdetéseket és csak az organikus találatok között választanak.
Nos, kell-e akkor nekem fizetett hirdetés, vagy nem?
Nekem, nekünk a Marketing Professzoroknak, nem kell. Így is többen találnak meg organikus keresések, keresőoptimalizált weboldalunk és több, mint 2 millió Facebook rajongónkon keresztül, mint amennyit el tudunk vagy inkább el akarunk vállalni (csak olyan cégekkel dolgozunk együtt, akik komplett online kommunikációt szeretnének, és nekünk is szimpatikusak :) ). Hogy Neked kell-e? Ezt a helyzeted, terméked fajtája (van e végtelen mennyiségű, azonnal kiszállítható terméked, melyet el tudsz adni, vagy nincs) mondja majd meg az adott pillanatban. Mi 19 éves működésünk alatt összesen ha 1 millió forintnyi fizettet hirdetést feladtunk akkor sokat mondok. Néha vannak különleges dolgok, amiket szeretnénk eladni (pl. egy eladó portálunk stb.) amire használjuk, de ez ritka. Akkor miért alkalmazunk ügyfeleinknél fizetett hirdetéseket? Ja, igen, mert alkalmazunk, és itt is hiba van az előző bekezdésben említett hozzászólásban, mert az, hogy saját magunkra nem hirdetünk, nem jelenti azt, hogy nem kezelünk milliós nagyságrendű fizetett hirdetést… Nos, ahogy mondtam a terméke válogatja. Dolgozunk pl. a Zichy Park Hotelnek, ahol bár a weboldal keresőoptimalizált, és folyamatosan dolgozunk is azon, hogy az legyen, van olyan, aki valóban az első találatra kattint, és ezek pedig a fizetett hirdetések. A szálloda marketingben a különböző foglalási rendszerek (pl. Booking) elég erős versenyt támasztanak, amikor pl. az általuk kínált hotel vagy vidék nevére is hirdetnek az AdWordsben. Egy-egy ilyen foglalási rendszer 10-18%-ot is elkér a foglalásért, ami több ezer forint. AdWordsben ugyanakkor eléjük lehet kerülni pár száz forintos konverziós költséggel, így a fizetett hirdetéssel sokat spórolunk nekik. Nos, ilyenkor (meg persze sok más esetben is) költeni KELL fizetett hirdetésre.
Ha szeretnéd tudni, neked melyik online marketing stratégia a legmegfelelőbb, kérd ajánlatunkat marketing auditra itt! Ha szeretnéd tudni, mi az online marketing audit, olvass róla itt: Online marketing audit
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.