5 bevált marketingtipp építészeknek, építőipari cégeknek 2019-ben
5 bevált marketingtipp építészeknek, építőipari cégeknek 2019-ben
Építészként elsődleges feladatod eleget tenni ügyfeleid kéréseinek, és valóra váltani azokat a víziókat, amelyeket megálmodtak maguknak. Egy otthon vagy irodaház felépítése nem kis feladat, de te erre szakosodtál – számodra ez nem csupán munka, hanem hivatás, vagy akár szenvedély is, nem igaz?.
Azonban talán feltűnt már, hogy néha nagyobb kihívás elérni ezeket az ügyfeleket, mint felhúzni egy kétemeletes családi villát. Egy tervrajzot talán álmodban is papírra vetsz, de egy marketingstratégia összeállítása egészen más terület. Miből áll a jó marketing? Lehet anélkül csinálni, hogy egy vagyont költs reklámokra? Mi működik 2019-ben egy építész számára? Hogyan lehet kevesebből többet teremteni? Hogyan adj el több ingatlant?
Két szó: online marketing.
Miért van szüksége egy építésznek 2019-ben online marketingre?
Ahogy telnek-múlnak az évek, sok marketingtaktika kezd „kimenni a divatból” – az emberek egyszerűen másképpen reagálnak bizonyos húzásokra, mint néhány évtizeddel, vagy akár évvel ezelőtt. A hagyományos levelek, a hirdetőtáblák, a plakátok, és még a televíziós reklámok sem olyan hatékonyak manapság, mint egykor. De miért?
Nemes egyszerűséggel, az embereknek kezd tele lenni a hócipője a reklámokkal. Nem felkínált lehetőségeknek tekintik őket, hanem a napjaik folyamát megszakító, zavaró tényezőknek – sokan szimplán megtanulták figyelmen kívül hagyni őket. Ahelyett, hogy odafigyelnének ezekre a felkínált megoldásokra, saját kezükbe veszik azok felkeresését, méghozzá az interneten. Az emberek többsége a Google-hoz fordul, ha valamire szüksége van, legyen az egy új recept, egy asztalfoglalás két főre a legközelebbi étteremben, vagy akár egy építészeti cég.
Utóbbi esetben keresgélésük során több webhelyet is meglátogathatnak, míg rátalálnak a számukra megfelelő megoldásra – ha azt akarod, hogy a te céged jelentse számukra ezt a megoldást, akkor részesévé kell válj ennek az online folyamatnak. Ebben segít az online marketing.
Online marketing építőipari cégeknek… de hogyan?
1. Keresőoptimalizáld webhelyedet
Amikor egy felhasználó beír egy szót vagy kifejezést a Google keresőjébe, és rányom a keresésre, egy töredék másodperc alatt számítások százai, ezrei zajlódnak le a színfalak mögött, miközben a keresőmotor algoritmusa eldönti, hogy mely találatoknak és milyen sorrendben kell megjelenniük az adott keresésre. A keresőoptimalizálás (rövidítve „SEO”) célja elérni, hogy a te webhelyed minél magasabb pozícióban jelenjen meg a gyakran több százezer találat között.
Hogy miért fontos ez? Gondolj csak bele – hányszor kattintottál már át a Google második találati oldalára? Sőt… hányszor görgettél le a legutolsó találatig az első oldalon ahelyett, hogy újrafogalmaztad volna inkább a keresésedet? Nem sokszor, ugye? Az emberek többsége, ha nem találja meg az első 3-5 találatban, amit keres, inkább más szavakat ír be a keresőbe. Ennyire bízunk a Google-ban – ezért fontos, hogy minél magasabb pozícióba kerülj (vagy „rangsorolj”) a találatok között.
Szóval hogy működik ez a keresőoptimalizálás dolog? Tegyük fel, hogy szeretnél magas pozícióban rangsorolni, amikor valaki rákeres arra, hogy „építészeti iroda miskolcon”. Ez a keresés durván 200 ezer találatot dob ki. Ahhoz, hogy minél feljebb tornászd cégedet a találatok között különféle SEO technikákat kell bevetned, úgymint:
- Elhelyezni ezt a bizonyos kifejezést (építészeti iroda Miskolcon) a webhely kulcsfontosságú pontjain
- Hasznos, értékes tartalmakat kínálni a felhasználóknak otthonokkal, lakásokkal, és általános építészeti témákkal kapcsolatban
Ez persze csupán néhány a temérdek keresőoptimalizálási taktika közül, amelyeket érdemes bevetned webhelyeden. Ezek a lépések segítenek abban, hogy a keresőmotorok (pl. a Google) lássák, hogy webhelyed releváns tartalmakat kínál az olyan felhasználóknak, akik Miskolcon keresnek maguknak építészeti irodát.
Na persze ez nem jelenti azt, hogy minden oldalt tele kell pakolnod webhelyeden építészettel és Miskolccal kapcsolatos szavakkal – erről a keresőmotorok pillanatok alatt megállapítják, hogy megpróbálod átverni őket (ami gyakorlatilag lehetetlen), és „lefokozzák” webhelyedet, hogy ne jelenjen meg olyan jó helyen a találatok között.
Szóval mikkel kell feltölteni akkor a webhelyet? Mindenképpen hasznos, értékes tartalmakkal az építészetről, otthoni karbantartásról, és egyéb, kapcsolódó témákról. Ne feledd: az emberek információért fordulnak a Google-hoz, a Google pedig azokat a webhelyeket szereti az elsők között mutatni, amelyek minél több ilyen információt kínálnak látogatóiknak abban a témában, amire rákerestek.
Kiváló példa erre, ha segítőkész, informatív, szakmai tartalmakat teszel közzé blogodon. Mi is rendszeresen megtesszük ezt ügyfelünk, az Oxigén House esetében. Ahelyett, hogy kizárólag az értékesítésre fektetnénk a hangsúlyt, igyekszünk megválaszolni a lakásvásárlással, befektetési lehetőségekkel kapcsolatos felhasználói kérdéseket.
Visszatérve tehát, a keresőoptimalizálás annyira tág téma, hogy könyvet is lehetne írni róla (sokan már meg is tették), ezért itt ennél részletesebben nem mennénk bele a dologba. Ha többet szeretnél megtudni erről a folyamatról, és annak különböző lépéseiről, akkor érdemes szétnézned a keresőoptimalizálásról szóló cikkeink között!
Szeretnéd, ha a felhasználók organikusan is rád találnának? Ha a számodra releváns kulcsszavakra való keresések során kikerülhetetlen lennél? Segítünk! Vedd fel velünk a kapcsolatot IDE kattintva.
2. Készíts esettanulmányokat és fényképgalériákat
Egyéni otthont terveztetni és építtetni óriási befektetés, és az emberek joggal bánnak körültekintően a pénzükkel, elvégre nem mindegy, hogy kikre bízzák családjuk jövendőbeli fészkét, és súlyos millióikat. Ha nem csak felkelteni akarod lehetséges ügyfelek érdeklődését céged iránt, hanem megelőlegezett bizalmukat is szeretnéd megkaparintani, akkor meg kell mutatnod nekik, hogy mire képes építészeti irodád. Ezt a legegyszerűbben korábbi munkáidra összpontosító esettanulmányokkal és képgalériákkal teheted meg.
Ha elhelyezel webhelyeden egy „Esettanulmányok”, vagy „Ügyfeleink történetei” aloldalt, akkor korábbi munkáid eredményeit használod fel arra, hogy újakat szerezz. Gyűjts be képeket, videókat, történeteket, vagy kár rövid véleményeket is korábbi elégedett ügyfeleidtől, és büszkén tüntesd fel azokat webhelyeden (ezek akkor a leghitelesebbek ha név és arc is tartozik hozzájuk).
A lehetőségek listája végtelen: mutathatsz előtte-utána képeket egy drasztikus felújításról; kép- és videógalériát egy újonnan elkészült házcsodáról; videós interjúkat egy elégedett otthontulajdonossal; vagy hosszabb szöveges történeteket is, képekkel illusztrálva. A meggyőző, hiteles, bizalomgerjesztő hatás mellett egy jól megírt (természetesen valós) történet a már emlegetett keresőoptimalizálásban is sokat segíthet.
3. Készíts hírlevelet
Nem mindenki konkrét vásárlási szándékkal ül be az internet elé – gyakran egy lehetséges ügyfél fontolgatja ugyan, hogy cégeddel szerződne, de még nem teljesen biztos magában. Fontos, hogy lehetőséget kínálj nekik, hogy kapcsolatban maradhassanak veled, és ami még fontosabb, hogy ne feledkezzenek meg rólad. Ebben segíthet egy hírlevél.
4. Légy aktív a közösségi médián
A közösségi média marketing építészeti cégeknek nem hangzik egyszerűnek, vagy izgalmasnak, de ez manapság az egyik legkiválóbb kommunikációs eszköz, amelyen elérheted lehetséges és meglévő ügyfeleidet, megerősítheted velük kapcsolataidat, és új lehetőségekre bukkanhatsz.
A közösségi média egy teljesen más világ előtt nyitja meg a kapukat, ha az ember marketinges szemekkel kezdi el vizsgálni – a Facebook például nagyszerű ügyfélszolgálati és hirdetési platform is lehet. Az otthonteremtők gyakran használják a Facebookot, hogy megválaszolják a célközönség kérdéseit, vagy képeket, videókat osszanak meg legújabb kész, vagy éppen alakuló projektjeikről.
A Pinteresten különféle táblákat készíthetsz céged profiljához (design, felújítások, új otthonok, modern/klasszikus stílus, stb.), az Instagram pedig a legfelkapottabb képmegosztó közösségi platform, és mivel az építészet (különösen az otthonteremtés) kifejezetten vizuális szakma, így ezeket sem szabad figyelmen kívül hagynia cégednek.
5. Készíts hasznos, informatív tartalmakat
Erről már volt szó ugyan a cikkben, de olyan fontos tényező, hogy külön pontot érdemel felsorolásunkban. Elengedhetetlen, hogy webhelyeden, vagy céged blogján rendszeresen jó minőségű, értékes tartalmakat publikálj cikkek, képek, infografikák, vagy éppen videók formájában.
A cél az, hogy minél több hasznos információt ossz meg célközönségeddel, lehetőleg olyan dolgokat, amikből tanulhatnak is valamit, vagy megválaszolják egy kérdésüket. Például – valakit az érdekel, hogy hogyan szigetelje ablakait otthonában. Írhatsz erről egy hosszú, részletes, képekkel illusztrált útmutatót blogodra, és készíthetsz egy videót is hozzá a YouTube-ra. Ha jól válaszolod meg ezt a bizonyos kérdést, akkor tartalmaidat sokan megtalálják majd, és jó eséllyel néhány megosztást is kapsz, ami tovább segít a terjedésben.
Mindennek hosszútávú, eleinte nem egyértelmű előnyei vannak – ahogy céged egyre nagyobb közönséghez jut el, egyre többek szemében leszel te a meghatározó információforrás, ha lakásfelújításról van szó, és jó eséllyel a te cégedhez fordulnak majd, ha komolyabb munkákra van szükségük. Ezt nevezzük tartalommarketingnek.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.