A legfontosabb on-page SEO feladatok
A legfontosabb on-page SEO feladatok
Az on-page SEO az, ahol a keresőoptimalizálás veleje történik. Itt kell alkalmaznod összeválogatott kulcsszóidat, elgondolkodnod webhelyed tartalmain, és elhelyezned az ezeket összekötő hivatkozásokat, hogy csupán néhány fontos lépést említsünk.
Az alábbiakban a legfontosabb on-page SEO feladatokról lesz szó, amelyek segítenek majd magasabb pozíciókat elérni a keresőmotorok találatai között.
1. Térképezd fel webhelyedet
Mindenekelőtt ki kell derítened, hogy hogy áll éppen webhelyed. Ehhez különféle feltérképező eszközöket alkalmazhatsz, a melyek felsorolják webhelyed elérhető oldalait, és hasznos jelentéseket készítenek róluk.
A feltérképezés jelentésében első sorban az oldalak URL címe, oldalcíme (title) és meta leírása (description) lesznek a fontosabb adatok.
Érdemes lesz ezeket egy új táblázatba átmásolni, amely segít majd nyomon követni különböző oldalaid állapotát és optimalizálását. Ezt a táblázatot használhatod majd a további lépésekben.
2. Végezz SEO auditot és határozd meg webhelyed szerkezetét
Most, hogy van egy listád (a táblázatod) webhelyed oldalairól, ideje rendszerezni és sorba rendezni őket. Mindenekelőtt állapítsd meg, hogy mely oldal hol helyezkedik el webhelyed jelenlegi szerkezetében.
Készíts egy új oszlopot ehhez táblázatodban, és jelöld meg benne az oldal típusát. Ez lehet például „főoldal”, „belső oldal”, „navigációs oldal” és így tovább. A lényeg, hogy egyértelmű megnevezéseket használj.
3. Frissítsd az URL-eket, oldalcímeket és meta descriptionöket
Nézz rá meglévő oldalid URL-jeire, title tagjeire és description tagjeire, és döntsd el, hogy frissítened kell-e őket.
Az oldalcímek ideális hossza (amelyet egy külön oszlopban könnyedén kiszámíthatsz táblázatodban) legfeljebb 60 karakter, ezért, ha bármelyik meghaladja ezt a terjedelmet, akkor rövidítsd le őket.
Ami a meta description tageket illeti, az ideális hossz 155-160 karakter, amelyet szintén kiszámíthatsz egy külön oszlopban, hogy ellenőrizd, melyeket lenne érdemes kibővíteni vagy lerövidíteni. Fontos, hogy meta leírásaidban ne halmozd a kulcsszavakat, hanem egy általános összefoglalót kínálj az oldal tartalmáról.
4. Ellenőrizd, hogy a megfelelő kulcsszó szerepel-e az URL-ben
Az eredményes on-page SEO érdekében fontos, hogy weboldalaid URL címeiben az adott tartalom elsődleges kulcsszója is szerepeljen. Ha például egy éttermeknek szóló marketing útmutatót publikáltál, akkor a kulcsszó valószínűleg „étterem marketing”, az URL pedig lehet például „…/etterem-marketing-tippek”.
5. Használd kulcsszódat a fő tartalomban
A fő kulcsszónak nem csak az URL-ben kell szerepelnie, hanem a webhely fő szöveges tartalmában is. Ide tartoznak többek között a cím és az alcímek is. Ügyelj rá, hogy csak ott használd ezt a kulcsszót, ahol indokolt és természetesen beleillik a szövegbe.
6. Jegyezd fel az oldalak témáját
Az oldal témája lényegében az az elsődleges kulcsszó, amit megcélzol rajta. Készíts ennek egy külön oszlopot táblázatodban, amelynek minden sorában csak egy kulcsszó vagy kifejezés szerepeljen.
Ez segít majd jobban kifejteni az adott oldal témáját, ha később bővíteni szeretnéd. Továbbá, ha oldalanként csak egy fő kulcsszóra koncentrálsz, akkor könnyebb lesz optimalizálni arra, és több esélyed lesz magasan rangsorolni vele.
Vannak persze kivételes esetek is, úgymint webhelyed főoldala. A főoldal célja elmagyarázni, hogy miről szól webhelyed, amihez jó eséllyel több kulcsszóra is szükséged lesz. Szintén különleges esetek a szolgáltatások vagy termékek összefoglaló oldalai, amelyek nagyvonalakban írják le, hogy mit kínálsz ügyfeleid számára.
7. Kerüld a kulcsszóhalmozást
A kulcsszavak a mai napig az on-page SEO fontos eszközei, azonban sokan esnek túlzásba velük, és használják őket indokolatlanul sűrűn szöveges tartalmaikban. Ezt kulcsszóhalmozásnak nevezik és manapság csak árthat a keresőoptimalizálásnak és a felhasználói élménynek, ezért messze el kell kerülni.
8. Határozd meg minden oldal értékajánlatát
Készíts egy új oszlopot táblázatodban, és írd le benne, hogy melyik oldalnak mi a célja webhelyeden (a mellett, hogy rangsorolni szeretnél vele egy kulcsszóra). Ez az oldalak értékajánlata.
9. Definiáld az oldalak célközönségét
Jegyezd fel egy új oszlopba, hogy mely oldalaid mely buyer personáknak szólnak. Az optimalizálás során vedd figyelembe, hogy kiknek készültek vagy készülnek az oldalak tartalmai, és mindig tartsd szem előtt, hogy ezek első sorban embereknek szólnak, nem pedig a keresőmotorok algoritmusainak.
10. Tervezd meg az új oldalcímeket
Most, hogy minden fontos adatot feljegyeztél oldalaidról, ideje hozzálátni a különböző elemek optimalizálásához.
Készíts egy új oszlopot, amiben megfogalmazod az oldal új címét (ha szükséges), mellette pedig jegyezd fel az új cím hosszát.
11. Tervezd meg az új meta descriptionöket
Ha oldalaidnak új meta leírásokra van szüksége (talán mert túl hosszúak, rövidek, irrelevánsok vagy épp hiányoznak), akkor ezeket is írd meg egy új oszlopban (mellettük a terjedelemmel). Próbáld meg kihasználni a 155-160 karakteres limitet (ha indokolt), és törekedj arra, hogy minél jobban bemutasd az oldalak tartalmát ezekben a címkékben.
12. Ellenőrizd és módosítsd az oldalak tartalmát
Törekedj arra, hogy oldalaid tartalmai alaposak és tisztán érthetők legyenek, illetve megoldásokat kínáljanak célközönséged problémáira. Írj ideális ügyfeleidnek és magyarázd el, hogy hogyan segíthetnél nekik.
Habár az oldalak terjedelme kevésbé fontos on-page SEO tényező, igyekezz legalább 500 szóban megfogalmazni mondanivalódat. A hosszabb tartalmakat mindenképpen oszd fel bekezdésekre és alcímekre is, hogy mind a keresőmotorok, mind pedig a felhasználók számára átláthatóbbá tedd őket.
A tervezett változtatásokat (tartalom, cím stb.) további oszlopokban jegyezheted fel táblázatodban.
13. Használj vizuális elemeket
A tartalom nem csak a hosszú szövegeket jelenti, ezért gondolkodj el rajta, hogy milyen vizuális elemekkel egészíthetnéd ki webhelyed oldalait. Fontos persze, hogy ezek a képek, illusztrációk és egyebek mind valamilyen konkrét célt szolgáljanak tartalmadban.
Jegyezd fel a hozzáadni kívánt vizuális elemeket egy új oszlopban.
14. Optimalizáld a vizuális elemeket
A képek alt szövege fontos szerepet játszik az on-page SEO-ban. Az alt szöveg kitöltésével nem csak a képes találatok közé kerülhetnek be az oldalaidon elhelyezett vizuális elemek, hanem a szövegfelolvasót használó látogatóid számára is hozzáférhetőbbé teheted tartalmaidat.
Próbálj meg elhelyezni legalább egy releváns kulcsszót az alt szövegben.
15. Használj belső hivatkozásokat
Az előkelő rangsorolásban sokat segíthet, ha hivatkozásokat helyezel el webhelyed oldalaid között. Ügyelj rá, hogy a horgonyszöveg ne csak magát a kulcsszót tartalmazza, de egyértelműen utaljon arra, hogy mit lát majd a felhasználó, miután a linkre kattint.
Készíts további oszlopokat (horgonyszöveg, céloldal), amelyek segítenek nyomon követni, hogy milyen új hivatkozásokat szeretnél elhelyezni az adott oldalon.
16. Helyezz el külső hivatkozásokat is
Webhelyed on-page SEO-ját nem csak a saját oldalaid között elhelyezett, hanem a más webhelyekre mutató külső hivatkozások is erősíthetik.
Ha megbízható webhelyeket jelölsz meg forrásként tartalmaidban ezekkel a linkekkel, akkor a Google is hitelesebbnek tekinti majd oldaladat. Ez a felhasználók számára is nagy segítség, hiszen még több hasznos információhoz juthatnak így tartalmaidon keresztül.
17. Optimalizálj konverziókra
Az on-page SEO segít, hogy minél több érdeklődő találjon rá és látogasson el webhelyedre. Ez azonban csak fél siker, hiszen a bevonzott forgalom csak akkor ér majd valamit, ha minél többen konvertálnak is ezen látogatók közül.
Webhelyed szinte minden oldala konverziós lehetőségeket kínál, ezért érdemes mindenhol elhelyezni valamilyen releváns felhívást (CTA-t), ami a következő lépésre ösztönzi az embereket.
Jegyezd fel meglévő vagy tervezett CTA-idat néhány új oszlopban. Ne felejts el többféle látogató igényeihez is igazodni, akik a konverziós tölcsér különböző szakaszaiban találhatnak rá tartalmaidra.
Gyakori kérdések
Mi az az On-page SEO?
Az On-page SEO a keresőoptimalizálás részeként azokat a feladatokat fedi le, amelyeket közvetlenül webhelyeden kell megtenned a siker érdekében.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.