Az Európai Bíróság döntött! Megszűnik a Facebook?
Az Európai Bíróság döntött! Megszűnik a Facebook?
Az Európai legfelsőbb bíróság bevezette új szabályozását polgárai adatvédelmének érdekében, felmondva ezzel a másfél évtizede érvényben lévő Safe Harbort. Lehet, hogy a Facebook lehúzhatja a rolót?
A korábbi évek során többen sérelmezték már a nagyobb techcégek adatkezelési és adatvédelmi szabályzatait, mely bizonyos pontokon markánsan sértette a felhasználók jogait, különösen az Amerikán kívül eső polgárok tekintetében.
A felháborodott polgárok jogainak képviseletében markánsan és eltökélten lépett fel Max Schrems, aki mára sikerre vitte szándékát, s még az is lehet, hogy bedönti a legnagyobb techcégek eddigi filozófiáját.
Na de nézzük, ki is az a Max Schrems!
Az osztrák jogász és aktivista nevét már megismerhettük az interneten keringő korábbi cikkekből, melyek beszámoltak róla, hogy a 26 éves fiatalember évek óta próbál nyomást gyakorolni a Facebookra, az adatvédelmi szabályzatok nem megfelelő működtetése miatt.
Mit kifogásolt Max?
A közösségi oldalak adatforgalmi megállapodása szerint a felhasználók adatai szabadon mozgathatóak voltak USA és az EU tagállamai között, hiszen a szóban forgó techcégek amerikai székhelyűek, így az ennek megfelelő, s egyben kevésbé szigorú szabályok vonatkoztak rájuk.
Max azonban nem tartotta jogszerűnek, többek között a felhasználói adatok harmadik személynek való továbbítását, a felhasználói szokások megfigyelését és elemzését, valamit magát a tényt, miszerint a közösségi oldal nem kér engedélyt a személyes adatok felhasználását megelőzően. Mindezen tények tudatában kutatni kezdett a háttér információk után, s felkereste a Facebook európai központját, annak érdekében, hogy pontos képet kaphasson az adatvédelem működtetéséről. Az ezredforduló óta érvényben lévő Safe Harbornek köszönhetően a titkosszolgálat közreműködése révén nem volt nehéz hozzájutnia az amerikai cég írországi központi szerverén tárolt adatokhoz.
Mi is az a Safe Harbor?
A Safe Harbor az amerikai illetőségű cégek egyik védelmi hálója, mely az Európai Uniós polgárok adatkezelésének védelmében jött létre. Ezt az egyezményt támadta most meg Max Schrems, egy több ezer fős közösséggel a háta mögött. Az első próbálkozáskor a Facebook lepattintotta, s ennek hatására a fiatal bécsi jogász az EU legfelsőbb bírói szervéhez fordult támogatásért.
Meggyőződése helyességére alapozta elszántságát, s pert indított a legnagyobbak ellen: a Facebook, a Skype, a Microsoft, a Yahoo és az Apple adatkezelési szabályzatának megítélése tehát átkerült az Európai Bíróság kezébe.
…s az EU legfelsőbb bírái meghozták döntésüket!
2015. október 6-án felbontották a 2000 óta érvényben lévő Safe Harbort, ezzel védve az európai uniós tagállamok polgárainak jogait. Ettől a naptól kezdve tehát nagyobb védettséget élveznek az USA-n és Kanadán kívül élő felnőtt magánszemélyek, s ez leginkább a Facebook oldalaira vonatkozik. Az ottani érintett felhasználók száma jelenleg több, mint egymilliárd fő, mely a közösség felhasználóinak 80%-át teszi ki.
Milyen hatása lesz a Safe Harbor felbontásának?
A korábbi évek botrányaira való tekintettel egyes előrelátó cégek már véghezvittek bizonyos módosításokat adatkezelési nyilatkozataikban, és tevékenységeikben, törekedve arra, hogy azok az EU-s irányelveknek is megfeleljenek.
A többiekre vonatkozó látszólagos pánik azonban korántsem okoz akkora nehézségeket, mint azt elsőre gondolnánk. Nem szűnik meg tehát a Facebook működése!
A megoldásra ugyanis akadnak alternatív lehetőségek, és megérkeztek már az első reakciók is, de tény, hogy a lecke fel van adva!
A techcégek új és hatékony megoldásokkal kell, hogy előálljanak, különben leáldozhat csillaguk…
Szeretnél mindent megtudni a Facebookról? Jelentkezz tanfolyamunkra ide kattintva: közösségi média marketing tanfolyam
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.