Krízismarketing és kommunikáció a koronavírus alatt

A koronavírus kirobbanásának köszönhetően a cégek is kellemetlen helyzetbe kerültek a karanténok, az utazási tilalmak, a lefújt rendezvények és a járvány egyéb következményei miatt. A következőkben egy listát olvashatsz hét olyan tippről, amelyek segíthetnek 2020-as krízismarketing stratégiád elkészítésében.

Koronavírus: Hogyan kezelj egy válsághelyzetet cégednél?

A koronavírus (COVID-19) kirobbanása komoly csapást mért a világra. A vírus terjedését sok bizonytalanság és helytelen információ övezi, ami a társadalom viselkedésében is megjelenik – elég csak a kifogyó toalettpapír-készletekre gondolni. A Bloomreach több mint 250 viszonteladótól szedte a 2020 február 23-29 időszakra vonatkozó értékesítési adatokat a világ minden tájáról, és a következő számokat közölte a legnépszerűbb tartalékokként vásárolt árúkról:

  • Maszkok: Az értékesítések száma 590%-kal nőtt az előző héthez képest
  • Kézfertőtlenítők: Az értékesítések száma 420%-kal nőtt az előző héthez képest
  • Clorox/Lysol törlőkendők: Az értékesítések száma 184%-kal nőtt az előző héthez képest
  • Konzerv élelmiszerek: Az értékesítések száma 183%-kal nőtt az előző héthez képest
  • Fertőtlenítőszerek: Az értékesítések száma 178%-kal nőtt az előző héthez képest
  • Palackozott víz: Az értékesítések száma 78%-kal nőtt az előző héthez képest
  • Kézmosó szappanok: Az értékesítések száma 33%-kal nőtt az előző héthez képest
  • Toalettpapír és papírtörlők: Az értékesítések száma 26%-kal nőtt az előző héthez képest

 

Ahogy a vírus terjed, a márkák is egyre szorultabb helyzetbe kerülnek. A légitársaságok, a vendéglátás, a rendezvényszervezők és a gyártók mind megérzik a vírus káros hatásait, több helyen ugyanis kénytelen voltak visszavenni tevékenységeikből, vagy teljesen jegelni azokat.

 

Az olyan nagyobb konferenciák is áldozatul estek, mint a 2020-as Mobil Világkongresszus (MWC 2020), a facebook F8 fejlesztői konferenciája, a google I/O, a SXSW és sok más is, amelyeket le kellett mondani vírus miatt.

 

Az ekkora méretű rendezvények lemondása kapcsán Eran Ben-Shushan (a Bizzabo társalapítója és vezérigazgatója) a következőt jegyezte meg:

„A koronavírus világszinten hatással van az utazásokra, ami közvetlenül befolyásolja az élő rendezvényeket is. A legtöbb érintett rendezvény persze Ázsiában van, de aggasztó látni, hogy milyen hatással van a más helyeken tervezett rendezvényekre is. Az élő rendezvények lemondása ártani fog az utazásnak és a vendéglátóiparnak, illetve a helyi cégeknek is. Mindez az év során a későbbiekben is érezhető maradhat.”

 

Ezek a körülmények rengeteg nyugtalanságot és zavart idéztek elő a szakemberek, a belső és külső érintettek, a kereskedők és az ügyfelek köreiben. Ilyen helyzetekben egy stabil krízismarketing stratégiára lesz szükséged.

 

7 tipp egy hatékony kommunikációs és krízismarketing stratégia felállítására

Hogy ebben segíthessünk, felsorolunk hét tanácsot kommunikációs és krízismarketing stratégiád elkészítéséhez.

 

1. Állíts össze egy válságkezelő csoportot

Habár lehetetlen előre megjósolni, hogy mikor éri el egy válsághelyzet cégedet, gondoskodhatsz bizonyos óvintézkedésekről, hogy gyorsan reagálhass rá, amikor mégis megtörténik. Ez azt jelenti, hogy szükséged lesz egy válságkezelő csoportra, ami a nyilvánossággal való kommunikációért felel majd. Ez a csapat ideális esetben néhány vezetőségi tagból és a cég saját pr-os vagy marketinges munkatársaiból áll össze. Érdemes pr ügynökség segítségét kérni, ha céged tagjai nem rendelkeznek efféle tapasztalatokkal.

 

Ezen kívül jó, ha van egy cégen belüli szóvivőd is azokra az esetekre, amikor a médiával kell kommunikálnod. Érdemes rendszeresen továbbképezni ezeket a szóvivőket, hogy minden felmerülő kérdésre megfelelő választ adjanak.

 

2. Védd meg alkalmazottaidat

A vírushelyzet első napjaiban fontos, hogy a megfelelő információkat kommunikálj az érintetteknek, mert az új adatok és események fényében a jelenlegi eljárások hamar elavultakká válhatnak. A pánik továbbá teret adhat a helytelen információk terjedésének is. Éppen ezért kötelességed gondoskodni alkalmazottaid védelméről. Ezt többféleképpen is megteheted:

  1. Tedd opcionálissá a bejárást, ha lehetséges. Számos technológiai cég vezette már be a távmunkát. Ezek a cégek általában olyan kommunikációs alkalmazásokon keresztül bonyolítják le a megbeszéléseiket videókonferenciák formájában, mint a Slack, a Skype vagy a Zoom.
  2. Ha márkád jellegéből adódóan közvetlenül kell foglalkoznod az ügyfelekkel – ez jellemző például kiskereskedelmi vagy vendéglátói cégekre – csökkentsd a munkaórák számát. Kínában például számos luxus bevásárlóközpont csökkentette a nyitva tartási órák számát, miután a koronavírus terjedni kezdett.
  3. Készíts egy „wiki” jellegű oldalt, ahol alkalmazottaid minden fontos információt megtalálnak a válsághelyzetről, beleértve a frissített munkapolitikát, stb. Tekintve hogy ilyenkor nagy valószínűséggel ellentmondásos információk és szóbeszédek kezdenek el terjedni a munkával kapcsolatban, egy ilyen hivatalos dokumentum segíthet megbízható információforrás lehet alkalmazottaid számára.

 

3. Vedd számba a lehetőségeket és készíts kommunikációs terveket

Szervezetként az olyan érintettekkel is kommunikálnod kell, mint a befektetőkkel, beszállítókkal és viszonteladókkal.

 

Mérd fel és vedd számításba azokat a lehetőségeket, amelyek felmerülhetnek a válsághelyzet során (ami jelen esetben a COVID-19), illetve hogy milyen hatással lehetnek a szervezetre és az érintettekre. Fogalmazz meg nyilatkozatokat vagy válaszmodulokat minden lehetséges helyzetre, hogy minél hamarabb kommunikálhass az érintettekkel.

 

A nyilatkozatoknak tartalmazniuk kell a válságot, illetve azokat a lépéseket, amelyeket céged megtesz annak érdekében, hogy kezelni tudja a helyzetet. Fogalmazz empatikusan, akcióorientáltan és kerüld a feltételezgetést illetve a meg nem erősített híreket.

 

4. Válaszd ki a megfelelő kommunikációs csatornákat

Az információk terjesztéséhez a megfelelő kommunikációs csatornákat kell kiválasztanod. Hasonlóan a céges wikihez, egy külön oldalt készíthetsz webhelyedre, ahol friss híreket közölhetsz a válsághelyzetről és arról, hogy hogyan tervezed kezelni azt. Tudasd az érintettekkel, ha valaki a cégből megfertőződött a koronavírussal és hogy milyen óvintézkedésekkel igyekszel megakadályozni a terjedését.

 

A kríziskezelő csoport vegye fel a kapcsolatot a hírközlési szervezetekkel és egyéb médiatagokkal az esetleges szóbeszédek elkerülése érdekében. Webhelyeden kívül a közösségi médián és email hírleveleidben is hangsúlyozd ki az információközlés fontosságát. Összpontosítsd erőforrásaidat a közösségi hallgatózásra és reagálj minél előbb az ügyfelek kérdéseire, panaszaira, illetve folyamatosan tartsd nyitva a szemed a visszajelzésekre is. Kérdezd meg, hogy mire van szükségük, mit akarnak, és légy minden eddiginél nyitottabb az online vásárlás és házhozszállítás lehetőségére.

 

5. Készíts marketing-eshetőségi terveket

Nem elég egy jól körvonalazott kommunikációs politikával előállni. Válsághelyzetekben a piac lobbanékony, a vásárlók viselkedése kiszámíthatatlan, céged pedig általánosságban rengeteg hirtelen ingadozással néz majd szembe. Éppen ezért elemezd a jelenlegi helyzetet és próbáld megítélni a piac rövid- és hosszútávú viselkedését, hogy ez alapján tervezhesd meg marketingtevékenységeidet.

 

A Puma például komoly csapást kellett elszenvedjen Kínában a koronavírus miatt, és több, mint az üzletei felét be kellett zárnia, de tovább folytatják a munkát arra a feltételezésre alapozva, hogy a helyzet rövid időn belül normalizálódik majd, és a cég képes lesz elérni éves bevételi céljait.

 

Mindeközben talán te is kénytelen leszel új viszonteladókat és beszállítókat találni, hogy kiegyensúlyozhasd ellátási láncodat. Ez egyszerre a költségvetés átmozgatását jelentené a legalapvetőbb marketingtevékenységekre, legalább is rövidtávon.

 

6. Keress alternatívákat, hogy teljesíthesd ígéreteidet

A koronavírus kirobbanásának negatív hatásait első sorban a rendezvények, a kiskereskedelem, a vendéglátás, illetve a kis- és középvállalkozások tapasztalják meg.

 

A vírus terjedésének meggátlása érdekében szános rendezvényszervező döntött úgy, hogy lemondja, vagy más időpontra helyezi át rendezvényeit. Egy másik lehetőség virtuális rendezvényt tartani. Temérdek alkalmazás létezik, amelyek lehetővé teszik egy rendezvény digitális lebonyolítását.

 

Optimalizálhatod ezt azzal, hogy a rendezvény előtt és után is online beszélgetési lehetőségeket biztosítasz a résztvevőknek, hogy folytathassák a kommunikációjukat. Például informálhatod őket a lehetőségekről a Twitteren vagy a LinkedInen is.

 

A kiskereskedők minden eddiginél több figyelmet fordíthatnak e-kereskedelmi erőfeszítéseikre, habár fontos odafigyelni néhány dologra az erről zajló kommunikációk során.

 

„A marketingvezetőknek tisztában kell lenniük azokkal a problémákkal, amelyekkel cégük és az ipar szembenéz. Egy válsághelyzet átvészelésének kulcsa a mozgékonyság és felkészültség. Ott van például az egyre eszkalálódó COVID-19 helyzet miatt lefújt rendezvények hosszú listája az Adobe Summittól kezdve az SXSW-ig. A felkészült marketingesek és leendő kiállítók nem ülnek ölbe tett kézzel – aktívan igyekeznek menteni az ezekbe a konferenciákba fektetett pénzüket, például azzal, hogy megbeszéléseiket digitális, videós formában bonyolítják le. Ehhez egy olyan infrastruktúrára van szükség, amely lehetővé teszi az ilyen élő és archivált videós események megtartását, kezelését és megosztását.” – Helen Aboagye, marketingigazgató (Imagen)

 

 

7. Akadályozd meg a helytelen információk terjedését

Az emberek között természetesen félelem alakul ki egy válság idején, ami teret ad a helytelen információk terjedésének. Egy krízis legelső szakaszaiban a hírek a tények hiánya miatt talán nem nyújtanak megbízható információforrást.  Éppen ezért a szervezeteknek mérlegelniük kell a hírforrásaikat és magukat a híresek is, mielőtt kommunikálnának ügyfeleikkel és döntéseket hoznának.

 

Jó példa erre a google razziája a megbízhatatlan források között. A Google már egy ideje igyekszik megfékezni az adathalászokat, az összeeskövés-elméleteket, a rosszindulatú szoftvereket és az álhírek terjedését, illetve dolgozik a YouTube videók és hirdetések eltávolításán is.

 

Végezetül

Továbbra sem tiszta a COVID-19 szituáció, ezért a szervezeteknek résen kell lenniük, hogy gondoskodhassanak az alkalmazottak, az érintettek és az ügyfelek megfelelő tájékoztatásáról. Még ha a válsághelyzet a jövőben enyhülni is fog, a különböző szervezetek jobban teszik, ha visszatekintenek arra, hogy hogyan kezelték ezt a kihívást, hogy frissítsék és javítsák stratégiájukat és felkészültek maradhassanak.

 

Írta: Mocsonoky Csaba | A cikk forrása eredetileg angol nyelven jelent meg a MarTech Advisoron: https://www.martechadvisor.com/articles/customer-experience-2/crisis-marketing-communication-strategy-coronavirus/

Kiemelt területeink