Milyen lehetőségeket kínál a közösségi távolságtartás a marketingesek számára?
Milyen lehetőségeket kínál a közösségi távolságtartás a marketingesek számára?
A közösségi távolságtartás jegyében az emberek az átlagnál lényegesen több időt töltenek otthon, és egyre többen fordulnak az internethez kapcsolattartás, tájékozódás és szórakozás céljából. Mindez temérdek lehetőséget prezentál a márkák számára, hiszen az emberek minden eddiginél többet foglalkoznak a közösségi médiával. A márkák többsége ennek ellenére valamiért mégis egyre csökkenti a Facebook hirdetésekre fordított összegeket, amit Mark Zuckerberg is megemlített a New York Timesnak.
Hogy részletesebben megvizsgálhassa a koronavírus márkák és felhasználók viselkedésére gyakorolt hatását, a Socialbakers nemrégiben egy részletes elemzést készített a közösségi média marketing platformja által begyűjtött adatok alapján. Az elemzés célja az volt, hogy megmutassa a marketingeseknek, hogyan is változik a közösségi média helyzete és hogy hogyan alkalmazkodhatnak ehhez marketingstratégiájukban. Az adatokból egyértelműen kimutatták, hogy Kelet-Ázsiában már gyarapodni kezdtek a hirdetési kiadások, ami egy fontos reménysugár lehet Észak-Amerika és Európa számára, ahol a járványnak köszönhetően szintén összehúzódtak a költségvetések.
A Socialbakers elemzése 2 376 721 Facebook bejegyzést vizsgált meg 40 563 márkaprofiltól, a világ több területén is, 2020. január 1. és március 15. között. Az eredmények szerint csökkent a fizetett Facebook hirdetések iránti kereslet, csökkentek a CPC-k, és megnőtt az organikus tartalmak teljesítménye.
Az elemzés továbbá rávilágított, hogy mivel a közösségi távolságtartás miatt az emberek több időt töltenek otthon, több felhasználó is volt online ebben az időszakban. A több internetező pedig több olyan embert jelent, akiknek hirdetni lehet. A hirdetések alacsonyabb árai és a temérdek online felhasználó kiváló lehetőséget kínál az olyan éles eszű marketingesek számára, akik ezekben a nehéz időkben szeretnék megerősíteni a kapcsolatukat közönségükkel.
Habár a gazdasági bizonytalanság miatt számos hirdetési költségkeretet befagyasztottak vagy csökkentettek, a márkák minden régióban több organikus tartalmat kezdtek el posztolni. Ez okos taktika, hiszen az emberek otthon vannak, és többet interneteznek, mint korábban. Nem kérdés tehát, hogy a márkáknak érdemes kihasználniuk ezt a lehetőséget, hogy több organikus tartalmat kínáljanak közönségeiknek.
Azonban azok a márkák, amelyek most elfordulnak a hirdetésektől, azok kedvezményes árairól is lemaradnak. Például Észak-Amerikában 2019 decemberében a CPC (a kattintások ára) valahol 0,64 dollár körül mozgott, míg 2020 márciusának közepére ennek felére, 0,32 dollárra eset vissza. Nyugat-Európa is hasonló tendenciát mutat: 2019 decemberében 0,43 dolláros CPC-ket láthattunk, amik március közepére mindössze 0,20 dollárra zuhantak. Ezt a lehetőséget meglepően kevés marketinges használja most ki.
Senkit sem szabadna meglepetésként érjen, hogy a hirdetési kiadások jól tükrözik a koronavírus hatását a különböző régiókban. Nyugat-Európában, Dél-Európában és Délkelet-Ázsiában a Facebook hirdetési kiadások március elején kezdtek el visszaesni, és a járvány szemmel láthatóan Észak-Amerikát viselte meg a legjobban (ahol a legmeredekebb, közel 50%-is visszaesést tapasztaltak 2019 decembere és 2020 márciusa között). Ekkor kezdett el rohamosan nőni az új megbetegedések, a kórházba kerülők és sajnos a halálesetek száma is ezeket a területeken. Kelet-Ázsiában azonban pont ekkor lendültek fel újra a hirdetési kiadások, ugyanis ott ekkorra már lezajlott a járvány legrosszabb időszaka, és az ipar is elkezdett helyreállni.
Az emberek világszerte arra kényszerülnek, hogy több időt töltsenek otthon, és így sokan a közösségi médiához fordulnak, hogy szórakoztassák magukat és kapcsolatban maradhassanak másokkal. A marketingeseknek mindent meg kellene tenniük annak érdekében, hogy kihasználják ezt a lehetőséget. Most van itt az ideje minél jobb minőségű tartalmakat készíteni és fokozni a közösségi hirdetésekre fordított összegeket, amíg az alacsony CPC-k tartanak. Sok marketinges ebből csak a tartalmi részt ragadja meg, és nem hajlandó többet költeni a közösségi médiás hirdetésekre. Ezek a márkák komoly hátránnyal zárják majd a járványidőszakot azokhoz képest, amelyek kihasználták a lehetőségeiket.
A legügyesebb marketingesek nem csak arra használják ezt az időszakot, hogy közelebb kerüljenek az ügyfeleikhez, hanem arra is, hogy minél gyakrabban érjék el őket. Igyekeznek minél többet megtudni arról, hogy célközönségeik mit találnak értékesnek a vásárlói utazás különböző szakaszaiban, és az alacsony CPC-ket megragadva minél több lehetséges ügyfelet elérni. Néhány hónappal ez után, amikor a járvány remélhetőleg már csak egy rossz emlék lesz, a hirdetéseiket csökkentő márkák belátják majd, hogy mekkorát hibáztak.
A márkák jobban teszik, ha bebiztosítják magukat a jövőre azzal, hogy átadják magukat a digitális világnak. Ha ez az időszak egy dolgot bizonyított be, akkor az az volt, hogy az ügyfélaktivitás a digitális csatornákon zajlik, és azok a márkák, amelyek nem törődnek ezekkel, garantáltan ráfáznak majd!
Írta: Mocsonoky Csaba | A cikk forrása eredetileg angol nyelven jelent meg a MarTech Advisoron: https://www.martechadvisor.com/articles/ads/social-distancing-and-why-it-presents-an-opportunity-for-marketers/
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.