Klikkcsalás
A klikkcsalás definíciója
Egy, PPC hirdetésekhez kapcsolódó kifejezés. Valahányszor egy hirdetésre való szándékos kattintás nem a hirdetett termék vagy szolgáltatás iránti érdeklődésből történik, klikkcsalásról beszélünk (ebbe persze nem tartoznak bele a nem szándékos félrekattintások). A hirdetőnek ilyenkor egy olyan kattintásért kell fizetnie, amiből szándékosan nem származik értékesítése.
A klikkcsalás mögött számos indíték állhat. Egyesek szándékosan szeretnének plusz költségeket okozni egy versenytársnak, mások puszta szórakozásból teszik, de az AdSense oldalak tulajdonosai is rákattinthatnak a saját oldalukon elhelyezett hirdetésekre, ezzel plusz profitot termelve maguknak.
A klikkcsalásból eredő problémák
A PPC kampányok szolgáltatói, mint például a Google vagy a Yahoo! számára komoly problémát jelentenek a klikkcsalások. Egyrészt ők profitálnak, valahányszor valaki a hirdetésekre kattint (elvégre ők azok, akiknek a kattintásokért fizetnek), másrészt pedig hírnevük is csökkenhet, amennyiben PPC szolgáltatásaik nem bizonyulnak eredményeseknek, hiszen ha a hirdetők észreveszik, hogy hirdetéseik nem termelnek profitot, akkor más szolgáltatásokat vesznek majd igénybe ilyen célokra.
Megoldás a klikkcsalásra
Éppen ezért minden tisztességes PPC szolgáltató szigorú lépéseket igyekszik tenni a klikkcsalók ellen. Persze ezen módszerek titkosak, éppen azért, hogy ne lehessen kijátszani őket, de a Google például nem fizet az azonos IP címekről érkező kattintásokért 30 napon belül.
Amennyiben egy AdSense hirdetés megjelenítője gyakran kattintgat a saját oldalán elhelyezett hirdetésekre, a Google képes kiszűrni azt, és kizárni az AdSense programból.
Gyakori kérdések
Mi az a klikkcsalás?
Amikor valaki csak azért kattint rá egy hirdetésre, hogy a hirdetőnek ezért fizetnie kelljen. A felhasználó nem érdeklődik az ajánlat iránt, szimplán az a célja, hogy a hirdető pénzt veszítsen a kattintás miatt.
Kik felelősek a klikkcsalásokért?
Van, hogy valaki veszteségeket próbál okozni egy versenytársának, és ezért kattintgat a hirdetéseire. Vannak, akik a saját webhelyükön elhelyezett hirdetésekre kattintanak rá, hiszen ezekért nekik jár a pénz.
Hogy védekezhetünk a klikkcsalás ellen?
A hirdetők nem sokat tehetnek a klikkcsalás ellen – ez inkább a hirdetési platformok feladata. A klikkcsalás elleni védekezések háttere többnyire titkos. A Google például korlátozza csupán 30 naponta egyszer fizet egy adott IP-cimről érkező kattintásokért.