Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
A keresztértékesítés definíciója
A keresztértékesítés azt jelenti, hogy egy vásárlónak további kapcsolódó, kiegészítő próbálsz eladni. A keresztértékesítés a marketing egyik leghatékonyabb formája.
A keresztértékesítés definíciója
A keresztértékesítés azt jelenti, hogy egy vásárlónak további kapcsolódó, kiegészítő próbálsz eladni. A keresztértékesítés a marketing egyik leghatékonyabb formája.
A keresztértékesítés nem felülértékesítés
Ezt a két fogalmat gyakran keverik egymással, azonban nem ugyan azt jelentik. Míg a keresztértékesítés fent már definiáltuk (kapcsolódó termékek, kiegészítők felajánlása), a felülértékesítés célja egy drágább terméket eladni a vásárlónak a helyett, amit kinézett magának.
Példák a keresztértékesítésre
Számos cég keresztértékesítéssel szerzi bevételének nagy részét, hiszen sokan árusítanak kiegészítő, kapcsolódó termékeket kínálatukon belül. Ezek a kiegészítő termékek egy webáruházban a termék adatlapján jelennek meg a „Gyakran vásárolják együtt” részben, vagy egy eladó is felajánlhatja őket a vásárlóknak, mikor a kasszához lépnek fizetni.
Íme néhány kézzelfoghatóbb példa a keresztértékesítésre:
- Egy horgászati szaküzlet eladója javasolhatja egy vevőnek, hogy vegyen egy extra tekercs damilt és néhány horgot újonnan vásárolt horgászbotjához.
- Egy gyorsétteremben az eladó megkérdezheti a vendégtől, hogy menüben kéri-e a rendelését (pl. plusz krumplival, üdítővel).
- Egy webáruház rendelési űrlapján megjelenhetnek azok a termékek, amiket a korábbi vásárlók gyakran rendeltek meg együtt a kiválasztott termékkel.
- Egy fotós szaküzletben az eladó javasolhatja a vevőnek, hogy kamerája mellé egy objektívet és egy memóriakártyát is vásároljon.
Trükkök a hatékony keresztértékesítéshez
- Mindenképpen említsd meg azokat a kiegészítőket, amelyek nélkül a vásárolt készülék nem használható megfelelően (jó példa erre a memóriakártya egy fényképezőhöz).
- Kínálj csomagajánlatokat, amelyek minden szükséges kiegészítőt tartalmaznak az adott készülék használatához.
- Kínálj kedvezményes árat, ha a vásárló csomagban vásárolja a termékeket.
- Mutasd be, hogy az adott termék hogyan használható a szóban forgó kiegészítővel.
- Érvelj úgy, hogy az ügyfél hajlamosabb legyen igent mondani a keresztértékesítés ajánlatára. Például egy étteremben a pincér azzal győzhet meg egy vacsorázó párt a desszertről, hogy azt javasolja, osztozzanak meg egy adagon.
Friss tippek a keresztértékesítéshez
- Ismerd meg az ügyfeleidet: Minél jobban ismered az ügyfél igényeit és szokásait, annál célzottabban tudsz nekik releváns termékeket ajánlani.
- Használj termékajánló rendszereket: A modern e-kereskedelmi platformok gyakran kínálnak automatizált keresztértékesítési ajánlatokat, amelyek az ügyfelek korábbi vásárlásai alapján ajánlanak termékeket.
- Oktasd az eladókat: A frontvonalbeli alkalmazottak, mint az eladók és ügyfélszolgálati munkatársak, fontos szerepet játszanak a keresztértékesítési lehetőségek felismerésében és kiaknázásában.
- Biztosíts értéket: A keresztértékesített termékeknek valós értéket kell képviselniük az ügyfelek számára. A kiegészítő termékek ajánlásával növelhető a vásárlói elégedettség és hosszú távon az ügyféltartás is.
Gyakori kérdések
Mi az a keresztértékesítés?
A keresztértékesítés egy marketingmódszer, amelynek lényege, hogy kiegészítő, kapcsolódó termékeket vagy szolgáltatásokat kínálsz fel egy ügyfelednek ahhoz, amit vásárolni készül.
Milyen formái vannak a keresztértékesítésnek?
A keresztértékesítés működik személyes vásárlásokkor és online rendelések esetében is. Egy cipőboltban dolgozó eladó pl. fényezőpasztát kínálhat egy új pár alkalmi cipőhöz, egy webáruházban pedig megjelenhetnek a termék adatlapján azok a termékek, amik hasznos kiegészítők lehetnek hozzá.
Mi a különbség a keresztértékesítés és a felülértékesítés között?
Keresztértékesítés az, amikor plusz kiegészítő termékeket próbálsz eladni a vevőnek. Felülértékesítés az, amikor a kinézett termék helyett egy értékesebb alternatívát kínálsz fel neki.