Keresőoptimalizálás stratégia profin: így jelöld fontosabb oldalaid a Google számára

Habár mindenki az szeretné, hogy webhelye összes oldalát az elsők közé rangsorolja a Google, sokkal realisztikusabb arra törekedni, hogy a legfontosabb oldalak kapjanak kiemelt figyelmet a keresőmotortól. De mégis hogyan adhatod a Google tudtára egy-egy aloldaladról, landing oldaladról, hogy azok fontosak számodra?

SEO-ban fontos oldalak jelölése

A Google „szóvivőjeként” gyakran megszólaló John Mueller egy ezzel kapcsolatos kérdést kapott és válaszolt meg egy nemrégiben megtartott" target="_blank"> Google Webmaster Hangout során. Azonban mielőtt rátérnénk a válaszra, érdemes konkrét kontextusba helyezni ezt a témát.

 

A sikeres keresőoptimalizálás a részletekben rejlik! Ha úgy érzed, nem tudsz még ezzel is Te foglalkozni, keress minket bizalommal IDE kattintva, és kezdjük meg a közös munkát! 

 

A webhelyszerkezet

A webhely szerkezete a webhely oldalainak logikus elrendezésére utal, célja pedig az, hogy a látogatók egyszerűen és gyorsan megtalálják rajta a keresett információkat. Ezt információ-architektúrának, webhely-architektúrának, vagy navigációs szerkezetnek is szokás nevezni.

 

Kétféle webhelyszerkezetet különböztetünk meg: laposat illetve taxonómiait.

 

Lapos webhelyszerkezet

Gyakori megoldás olyan webhelyszerkezetet kialakítani, amely mind a felhasználók, mind pedig a keresőmotorok számára egyszerűvé teszi szinte az összes publikált oldal felkutatását. Ez a módszer azonban pont, hogy egyre inkább megnehezíti a felhasználók dolgát, ahogy a webhely mérete (az oldalak száma) növekedni kezd.

 

Ezt nevezzük lapos webhelyszerkezetnek – ezek azok a webhelyek, amelyeken minden oldal egy-két kattintásnyira van csupán a főoldaltól.

 

Ilyenkor a keresőmotorok minden oldalt közel azonos fontosságúnak ítélnek meg, mert lényegében mindegyik oldal tartalmaz egy-egy webhelytérképet. A keresőmotorok ilyen esetben nem igazán tudják értelmezni, hogy mely oldalak tartoznak egy-egy témakörhöz, illetve milyen logikai kapcsolatok állnak fenn közöttük. Így nehezebben azonosítják az oldal témáját és nehezebben is rangsorolják annak oldalait.

 

A lapos webhelyszerkezet tehát valójában sem a felhasználók, sem pedig a keresőmotorok szemszögéből nem ideális szerkezeti megoldás.

 

Taxonómiai webhelyszerkezet

A másik lehetőség egy taxonómiai webhelyszerkezetet kialakítani. A taxonómia jelen esetben az információk rendszerezését jelenti.

 

Egy taxonómiai webhelyszerkezet témakörök szerint osztja kategóriákra a webhely oldalait, illetve szükség szerint alkategóriákra is a még konkrétabb osztályozás érdekében. Mindez egy olyan webhelyet eredményez, amit nem csak a felhasználók navigálhatnak könnyedén és logikusan, de a keresőmotorok számára is érthetőbb, hogy mely oldalak miről szólnak benne.

 

Az előző, lapos webhelyszerkezet célja annyi linkértéket (vagy PageRanket) szétosztani a webhely oldalai között, amennyit csak lehetséges, hogy azok mind jobban rangsoroljanak. Azonban a keresőmotorok már jó ideje nem így rangsorolják egy webhely oldalait – sokkal fontosabbak számukra a más webhelyekről mutató visszahivatkozások.

 

Persze ez alól is vannak kivételek – bizonyos népszerű kulcsszavaknak szükségük van belső hivatkozásokra is, hogy bizonyítsák a keresőmotoroknak, hogy egy adott témához kapcsolódnak. Ez a lapos és a taxonómiailag kialakított webhelyszerkezetekre is vonatkozik.

 

A Webmaster Hangout során elhangzott kérdés és válasz értelmezéséhez mindenképpen tisztázni kellett ezt a két fogalmat – lássuk most, hogy mi is a google álláspontja!

 

Fontos a rangsoroláshoz, hogy egy oldal „közel” legyen a főoldalhoz?

John Mueller a következő kérdést kapta a Webmaster Hangout során:


„Fontos, hogy minden oldal elérhető legyen a főoldalról? Például ha néhány 2015-ös hír több mint 10 lépéssel érhető el, az rendben van?”

 

A válasz így hangzott:
„Ez teljesen rendben van. Általában az a helyzet (vagy ahonnan az jött), hogy sok webhelyen a főoldal a webhely legfontosabb része. Szóval ezt elég gyakran újratérképezzük, és ez után megpróbálunk új és frissített oldalakat, vagy más fontos oldalakat keresni.”

 

Sok webhelyen több hivatkozás mutat a főoldalra, mint bármely más oldalra, a google pedig linkről linkre térképezi fel a webhelyet. Azt nem tudjuk, hogy a Google miért a főoldalról indítja a feltérképezést (vagy a feltérképezés frissítését), de jó eséllyel az lehet az ok, hogy erre az oldalra mutat a legtöbb hivatkozás a webhelyen belül.

 

A válasz így folytatódott:
„Szóval az történik, hogy látjuk, hogy a főoldal nagyon fontos, és hogy a főoldalról hivatkozott dolgok is általában nagyon fontosak. Aztán ahogy távolodunk a főoldaltól, úgy tekintünk majd rájuk, hogy kevésbé fontosak. Köztudott, hogy a főoldalról hivatkozott oldalak fontosak, de érdemes elismételni. Egy jól rendezett webhelyen a fő kategóriaoldalakra és minden más fontos oldalra is hivatkozás mutat a főoldalról.”

 

A fontos tartalmak jelölése a keresőmotoroknak a webhelyen

„Szóval ilyenkor van az, hogy olyasmiket látsz, hogy valaki azt mondja, hogy „hát egy bizonyos számú lépés a minimum lépésszám a főoldalról. Részünkről ez kevésbé a seo-ról szól, és mindinkább arról, hogy, nos, előbb fel kell fedeznünk valahogy ezeket az oldalakat.

Szóval ha ezek a 2015-ös hírcikkek valamilyen archívumban vannak, amit meg kell találni, majd megtalálni az évet és a hónapot és talán egy kategóriát és aztán a hírcikket, akkor az általában teljesen rendben van.

Viszont ha van valami, ami nagyon-nagyon fontos számodra és így eldugod, akkor valószínűleg úgy vesszük majd, hogy annyira nem is fontos.

Szóval ha valami nagyon fontos, akkor győződj meg róla, hogy könnyű rátalálni a webhelyeden.”

 

Mindezt összefoglalva tehát, ha szeretnéd azt jelezni egy oldalról a Google-nak, hogy fontos, akkor érdemes rögtön a főoldalról hivatkozni rá. Persze egy webhely nem minden oldala azonos fontosságú, ezért is érdemes kerülni a fent tárgyalt lapos webhelyszerkezeteket, hiszen ezek pontosan ezt jelzik a Google-nak. Ezek helyett inkább igyekezz kategóriákra és alkategóriákra osztani webhelyed tartalmait egy taxonómiai szerkezettel.
 

Kiemelt területeink