Jeff Bullas, a világ talán legismertebb online marketing tanácsadójának cikkét hoztam el Nektek, melyben bemutatja, hogyan használhatod hatékonyan és szabályosan az Instabotokat.
Ha mostanság foglalkoztál már online marketinggel, esetleg kicsit ki is tekintesz a nagyvilágba, és nem csak a felhígult magyar piac önjelölt marketing gurujainak sablonos tartalmait olvasgatod, akkor biztosan találkoztál mér Jeff Bullas, ausztrál online marketing tanácsadó nevével. Kevés nála hitelesebb szakembert tudunk felsorolni, ma 2019-ben ebben a témában. Tegnap készítettem a Marketing Professzorok YouTube csatornára egy vlog posztot, mely éppen az Insta robotokról szólt. Úgy érezetem, hogy nagyon sok téves információ kering ma a magyar marketingesek körében ezekről a marketing automatizációs szoftverekről, érdemes tiszta vízet önteni a pohárba. A vlog megvágása után találtam meg Jeff cikkét, ami nagyon egybecseng azzal, amit a vlogban elmondtam.
Enyhe kifejezés lenne azt mondani az Instagramra, hogy „telített” – a platform 2018 nyara óta több mint egymilliárd aktív felhasználót foglalkoztat havi szinten, ami éppen annyi fejfájást ígér a marketingeseknek, mint ahány lehetőséget.
A probléma az, hogy az Instagramon elképesztő zaj van – képek, hashtagek, hozzászólások, történetek zaja. Már százmillió felhasználó feltöltései között is könnyű elveszni, egymilliárd mellett pedig szinte lehetetlen érvényesülni.
Szinte.
Az évek múlásával és a technológia előrehaladtával számos úgynevezett „Instagram robot” (vagy „Instagram bot”) bukkant fel, amelyek azt ígérik, hogy leveszik a terhet a válladról, hogy fontosabb dolgokkal foglalkozhass ahelyett, hogy egész nap az Instagramon kéne lógnod.
Leegyszerűsítve, az Instagram robot egy olyan nem hivatalos (tehát nem az Instagram által készített) szolgáltatás, amellyel automatizálhatod a képek kedvelését, a hozzászólások irkálását, és akár más fiókok követését is az Instagramon. Mindehhez általában különféle paramétereket lehet megadni, például hogy milyen gyakran szeretnéd, hogy a robot egy újabb fiókot kezdjen el követni, vagy hogy milyen hashtagekkel ellátott bejegyzések, vagy milyen helyeken tartózkodó felhasználók iránt mutasson érdeklődést.
Az efféle aktivitás elméletileg viszonzott aktivitással jár majd, tehát jó eséllyel te magad is több érdeklődő követőre tehetsz majd szert anélkül, hogy egyáltalán rá kellene pillantanod az Instagramra.
Mindez persze a te profilod „nevében” történik, ami azt jelenti, hogy meg kell adnod a robotnak bejelentkezési adataidat (a jelszavadat is), hogy átvehesse az irányítást fiókod felett.
Habár rengeteg időt lehet megspórolni velük, az Instagram robotokat nagyon rossz hírnév övezi. Akármennyire is jó szándékkal használja őket az ember, a botok lényegében tevékenység-automatizálást tesznek lehetővé, ami sérti az Instagram szabályzatát – a szabályzat megsértése pedig akár fiókod kizárását vagy törlését vonhatja maga után.
Viszont a helyzet az, hogy ha megfelelően, természetesen használja őket az ember, akkor igazából nem lehet megkülönböztetni az Instagram robotok aktivitását egy valódi felhasználóétól.
Az Instagram botok megkönnyítik azok munkáját, akiknek az Instagram mellett más dolgokkal is foglalkozniuk kell:
Az Instagram botok használatának „trükkje” csupán annyi, hogy úgy kell beállítanod az eszközt, hogy a lehető legtermészetesebben „viselkedjen”. Egy olyan robot-tervre lesz szükséged, ami minden tekintetben megfelel az Instagram Felhasználási feltételeinek és Közösségi irányelveinek .
Minél célzottabbra sikerül állítanod robotod tevékenységeit, annál kisebb a veszélye, hogy az Instagram rendkívül intelligens algoritmusa gyanút fog fiókodra. Ez persze attól függ, hogy választott robotod milyen lehetőségeket kínál – ha beállíthatod, hogy milyen jellegű fiókokra koncentráljon, milyen hashtagek iránt érdeklődjön, és esetleg hely, nem, követőszám és egyéb szempontok alapján is lehet célozni vele, akkor érdemes élni ezekkel a lehetőségekkel.
Ha nem szeretnéd, hogy az Instagram bannolja (kizárja) fiókodat, akkor tartanod kell magad az Instagram szabályzatához. A közösségi és felhasználási szabályokat fent már belinkeltük, azonban van néhány éppen ilyen fontos íratlan szabály is, amiket be kell tartanod, hogy elkerüld a platform haragját. Ezek a következők:
Forrás: JeffBullas.com
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.