Hype
A hype definíciója
A marketing kontextusában a hype egy termék, vagy szolgáltatás körül kialakult felhajtást jelenti – általában a termék vagy szolgáltatás megjelenése előtt. Az angol nyelv gyakran igeként is használja, ilyenkor a hype a felhajtáskeltésre utal – hypeolás („hájpolás”).
Amikor egy márka szenzációként harangozza be egy új, még meg nem jelent termékét akkor általában mindent megtesz azért, hogy az emberek számára minél értékesebb képet fessen róla. Ilyenkor hype, vagyis felhajtás alakul ki a termék körül. Minél nagyobb a hype, annál nagyobbak az emberek elvárásai a termékkel szemben.
A hype éppen mindig egy tartományon mozog, és azt mutatja meg, hogy mekkora a különbség egy termék feltételezett értéke és valódi értéke között. A tartomány aljára az „alulhypeolt” termékek, a tetejére pedig a „túlhypeolt” termékek kerülnek.
A hype kialakulhat előre bejelentett termékek, szolgáltatások és beharangozott események, rendezvények körül is.
Minden márkának saját stratégiája van a hype kezelésére. Egyes márkák szeretnek nagy felhajtást kelteni termékeik körül, például hogy minél többen előrendeljék azokat, mielőtt ténylegesen a piacra kerülnének. Vannak azonban bizonyos általános tudnivalók a felhajtásról, amelyeket minden marketingesnek ismernie kell
Amikor nincs elég felhajtás: Az alulhypeolt esetek
A felhajtási tartomány alsó végén találjuk az alulhypeolt termékeket (illetve szolgáltatásokat, stb.) Egy termék akkor számít alulhypeoltnak, ha a célpiac nem reagál rá akkora izgatottsággal, mint amekkorára a termék gyártója számított (például előrejelzés vagy a korábbi termékek sikerei alapján).
A marketingesek rettegnek a hype hiányától, hiszen ez azt jelentheti, hogy nem csinálták elég jól a dolgukat. Azonban az igazság az, hogy bárkivel megeshet, hogy túlbecsüli a felhajtást.
A felhajtás hiányának két fő oka lehet:
- Az egyik ok, hogy túl visszafogott marketingstratégiát alkalmaztál, és nem tettél elég nagy ígéreteket a termékről (vagy egyáltalán semmit). Ha valaki nem tud semmit egy közelgő termékről, akkor nem is igazán lesznek elvárásai a termékkel szemben, így érthető, hogy alig lesz felhajtás körülötte – alig lesz hype. Ezt úgy előzheted meg, hogy kreatív módszerekkel nagyobb elvárásokat keltesz célközönségedben (már a marketingciklus elején), és ezeket az elvárásokat marketingkampányod összes szakaszába beleépíted.
- A felhajtás hiányának másik lehetséges oka az lehet, hogy terméked vagy marketinged ütközik egy másik cég stratégiájával vagy kínálatával. Ha marketingedet nehéz megkülönböztetni egy másik cég stratégiájától, vagy olyan dolgokat ígérsz, amiket egy másik márka termékei már biztosítanak a piac számára, akkor ez szintén nem ad okot célközönségednek, hogy izgatottá váljanak terméked miatt.
Amikor túl sok a felhajtás: A túlhypeolt esetek
A felhajtási tartomány másik végletén a túlhypeolt eseteket találjuk. Akkor beszélünk túlhypeolt termékekről (szolgáltatásokról, stb.), amikor egy termék nem felel meg a célközönség elvárásainak. Más szóval: amikor egy márka többet ígér, mint amennyit később be is tud tartani.
A túlhypeolt eseteknek szintén két fő oka lehet. Az első ok a marketingesek sara, hiszen sokan előszeretettel esnek túlzásokba ígéreteikkel, ezzel felkorbácsolva célközönségük elvárásait és reményeit az új termékről.
Egy termék körül túl sok felhajtás alakulhat ki akkor is, amikor egy márka közönsége saját magától kezd elvárni olyan dolgokat egy terméktől, amit a márka soha nem ígért meg marketingjében. Ezt okozhatja a félreérthető marketing, vagy az is, hogy a márka nem kommunikál eleget célközönségével.
Ne feledd továbbá, hogy a túlhypeolt termékeket sokan gyanakodva figyelik, mert tartanak tőle, hogy egy márka olyan szenzációs dolgokat ígér, amiket aztán képtelen lesz betartani.
A tökéletes hype: Hol az arany középút?
Ha a lehetséges hypera egy tartományként tekintesz, akkor logikusan arra kell törekedned, hogy a terméked iránti felhajtás valahol a két véglet közé essen. Ennek érdekében ésszerű elvárásokat kell keltened célközönségedben (amiknek a termék tényleg meg is felel majd), és folyamatosan tartanod kell a kapcsolatot közösségeddel.
Persze ez nem mindig egyszerű, elvégre egy termék jellemzői és pozícionálása gyakran változhatnak a fejlesztési folyamat során, ami gyakran a már beindult marketingkampányokkal párhuzamban zajlik.
Ez egy olyan dolog, amiben a termékmarketingeseknek gyakran beletörik a foga, míg a tartalommarketingesek könnyedén navigálhatják a hype zavaros vizeit is. Ha tartalmaidban arra helyezed a hangsúlyt, hogy milyen élményeket kínálnak márkád termékei, és az új termékről tett ígéreteket egy olyan történet kontextusában prezentálod, amivel célközönséged képes azonosulni, akkor olyan felhajtást kelthetsz terméked körül, ami nem eltúlzott ígéreteken, hanem valós elvárásokon alapszik.
Hogyan mérjük a hype-ot?
A hype mérése nem egyszerű feladat, de számos mutatót használhatunk a célközönség érdeklődésének nyomon követésére:
Közösségi média:
- Elérések: Hányszor látták a termékhez kapcsolódó tartalmakat.
- Megosztások: Hányszor osztották meg a termékhez kapcsolódó tartalmakat.
- Lájkok és reakciók: Hányan kedvelték vagy reagáltak a termékhez kapcsolódó tartalmakra.
- Kommentek: Hányan kommentálták a termékhez kapcsolódó tartalmakat.
- Hashtagek használata: Hányszor használták a termékhez kapcsolódó hashtageket.
Hogyan kelts felhajtást egy új terméked vagy szolgáltatásod körül
Ha szeretnél több hypeot kelteni egy új termék, szolgáltatás vagy közelgő esemény körül, akkor több taktikát is alkalmazhatsz erre, persze csak a józan ész keretei között, elkerülve a túlságos felhajtást:
- Találj olyan előnyöket, funkciókat közelgő termékedben, amelyekre rámondhatod, hogy „nélkülözhetetlenné” teszik termékedet. A marketing egyik fő eleme megteremteni egy igényt, és ráébreszteni az embereket, hogy nem élhetnének terméked nélkül.
- Áraszd el a piacodat hirdetésekkel, PR kampányokkal, kuponokkal és szórólapokkal. Ha az emberek mindenhol márkádat látják, akkor egy idő után a szájhagyomány is magával ragadja majd, ami még több hitelességet biztosít márkád és az új termék számára.
- Szerződtess egy reklámarcot termékedhez, aki megtestesítheti márkádat vagy új termékedet célközönséged szemében. Ha például egy fiatalabb korosztálynak szóló alkalmazást fejlesztesz, akkor dolgozz együtt egy fiatalabb influencerrel vagy hírességgel, aki saját nyelvükön képes kommunikálni célközönségeddel.
- Kelts sürgősségérzetet célközönségedben, hogy mielőbbi vásárlásra ösztönözd őket. Ha egyszerre mindig csak kisebb készleteket árusítasz, akkor ezzel arra késztetheted az embereket, hogy minél előbb megvegyék termékeidet, nehogy lemaradjanak róluk. Ha egy eseményt szeretnél „felhypeolni”, akkor tudasd célközönségeddel, hogy már csak néhány jegy maradt, ezért aki szeretne ott lenni, az jobb, ha most vesz belőlük. Persze ügyelj arra is, hogy ne fogyaszd ki túl hamar a készleteket, mert ezzel csak csalódást okozol majd lehetséges ügyfeleidnek.
Használd ki a közösségi média erejét is, amely az online szájhagyomány segítségével terjeszti márkád és termékeid hírét. A hype számos korosztály számára a közösségi médián kezdődik és ér is véget, akár egy ismerős által megosztott videóban, akár egy híresség szponzorált bejegyzésében találkoznak először termékeddel. Ezeket a bejegyzéseket aztán ők maguk is azonnal megoszthatják ismerőseikkel és követőikkel.
Gyakori kérdések
Mi az a hype?
A hype egy bejelentett termék, szolgáltatás, vagy közelgő esemény körüli felhajtás. Minél nagyobb a felhajtás, annál magasabbak lesznek az emberek elvárásai az adott dologgal szemben.
Mi az a hypeolás?
A „hypeolás” az, amikor egy márka szándékosan magas elvárásokat ébreszt célközönségében egy közelgő termékkel kapcsolatban, és ezzel felhajtást kelt a termék körül.
Miért hasznos a hype?
Ha egy termék, szolgáltatás vagy esemény körül nagy a felhajtás, akkor egyre többen érdeklődnek majd iránta, és lesznek hajlandók pénzt költeni rá, amint elérhetővé válik.
Mit jelent az, hogy egy terméket „túlhypeolnak”?
Ha egy termék körül túl sok felhajtás alakul ki, akkor fennáll a veszélye, hogy nem felel majd meg az emberek magas elvárásainak.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.