Mit jelent a szállodák csillagos besorolása?
Mit jelent a szállodák csillagos besorolása?
Miben más egy egy csillagos hotel egy öt csillag superiortól? Mit jelentenek a csillagok, hogyan szerez egy szálloda jobb besorolást, mi kell ehhez?
Emlékszem, kicsi korában lányom mindig csak azt nézte, hány csillagos a hotel, ahol megszálltunk. Mindig nagyon örült, amikor több csillag volt a bejárat felett. Egyszer aztán egy barátunk szervezett síelést az olasz Dolomitokba, Val di Zoldoba, Civettára , a hegy másik oldalára, ahová egyébként mi is járunk síelni. Évek óta Alta Badia síterepen, Colfoscoban síelünk. Megérkezésünk után hamarosan rá kellett jönnie, hogy Civettán ebben a hotelben nem érnek annyit a csillagok, mint a Colfoscoban… Csak azért nem hagytuk ott azonnal a szállást, mert nem tudtunk hova menni, de életünk egyik legrosszabb szállása és síelése volt.
Persze nem egyszerű dolog manapság szállást választani, elvégre számos hoteltípus létezik, amelyeknek mind megvannak a maguk sajátosságai. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy sok helyen különféle csillagos besorolású szálloda közül is válogathatunk – de mit takarnak egész pontosan ezek a jelölések? Tényleg olyan nagy a különbség egy 3 és egy 5 csillagos hotel között? Ezekre a kérdésekre kínál választ az alábbi cikk.
Mit jelentenek a szállodai csillagok?
A szállodák csillagozása egy osztályozási rendszer, ami egy szálloda felszereltségét és tulajdonságait tükrözi, és segít, hogy a vendégek egy, a saját költségkeretüknek megfelelő szállást választhassanak maguknak. Akár egy egyszerű ágyra vágyik a vendég, ahol megpihenhet egy éjszakára, akár luxus élményeket szeretne, a szállodák csillagos besorolása segít leszűkíteni a rendelkezésre álló tulajdonokat az alapján, hogy mire is van szüksége (és kerete) az utazóknak.
A szállodák csillagos besorolása egy 1-től 5-ig skálát használ, amelyen az 1 a legalapvetőbb, az 5 pedig a legextravagánsabb szállásokat jelöli.
Fontos azonban észben tartani, hogy a csillagos besorolás nem egy szabványos, nemzetközileg szabályozott rendszer, tehát két webhelyen más és más csillagozást láthatsz ugyanazon szálloda neve mellett. Érdemes tehát utánanézni, hogy az adott webhelyen pontosan hogyan működik a hotelek csillagozása.
Szintén fontos tudnivaló, hogy a vendégek által írt véleményekhez mellékelt csillagos értékelések (pl. a Google felületén) nem azonosak a szálloda általános csillagos besorolásával. A felhasználók értékelései csupán saját élményeiket tükrözik az adott tulajdonban, és két felhasználó/vendég értékelése élesen eltérhet egymástól, még ha ugyan arról a szállásról is van szó.
Amerikai és európai szállodacsillagok – Mi a különbség?
Nem csak a különböző webhelyek, hanem az amerikai és európai szállodaipar között is jelentős különbségek figyelhetők meg, ha a hotelek csillagos értékeléséről van szó.
A népszerűbb, 5 csillagos skála az amerikai rendszer sajátossága, Európában ugyanis 1-4 csillagra szokás értékelni a szállodákat (ahol a 4 csillag számít luxusnak, mint Amerikában az 5 csillag).
Az amerikai szállodákat továbbá magáncégek és webhelyek rangsorolják az 5 csillagos skálán, míg az európai szállodákat inkább kormányhivatalok és független szervezetek.
Mit jelentenek a szállodák csillagjai?
Az alábbiakban a nemzetközileg is népszerűbb, 1-5 csillagos szállodákról lesz szó.
Milyenek az 1 csillagos szállodák?
Egy 1 csillagos szálloda csupán a legalapvetőbb szükségleteket biztosítja egy éjszakai tartózkodáshoz, tehát például egy ágyat és egy fürdőszobát. Az ilyen helyeken minimális felszereltségre és személyzeti szolgáltatásokra számíthatsz.
Habár sokan azt hiszik, hogy egy 1 csillagos hotel kopott, rosszul karbantartott és koszos, a csillagos besorolás inkább a felszereltséget és a szolgáltatásokat tükrözi, nem pedig a szállás tisztaságát és biztoságát.
Egy 1 csillagos szállodába tehát lényegében csak fürdeni és aludni tér be az ember, de többet nem várhat el tőle. Telefon és televízió nem feltétlenül áll rendelkezésre egy 1 csillagos szálloda szobáiban.
Az 1 csillagos hotelek általában magántulajdonban vannak, és nem valamilyen lánc tagjai. A legtöbb 1 csillagos szálloda közelében található valamilyen étterem vagy egyéb étkezési lehetőség, de a saját kínálatban semmi ilyesmit nem találsz majd, legfeljebb egy automatát.
A recepció a legtöbb helyen nem 24 órás, és a housekeeping is általában csak két vendég között takarítja a szobákat.
Az 1 csillagos szállodák felszereltsége
- Korlátozott (ágy és fürdőszoba)
- Automata a folyosón vagy az előcsarnokban
Az 1 csillagos szállodák előnyei
- Költséghatékonyak
- Lehetőséget kínálnak az alvásra és fürdésre
- Kielégíti az alapszükségleteket
Milyenek a 2 csillagos szállodák?
Egy 2 csillagos szálloda minden szobájában megtalálhatók az olyan alapvető dolgok, mint az ágy és egy fürdőszoba, amelyekhez némi plusz felszereltség is társulhat, úgymint egy televízió, egy telefon és egy szekrény.
E mellett a szolgáltatások közé tartozik a 24 órás recepció, a napi housekeeping és önkiszolgáló étkezési lehetőség is van, például kontinentális reggeli.
A 2 csillagos hotelek gyakran egy nagyobb lánchoz tartoznak, amelyek több városban is jelen vannak. Ezek a szállodák kifejezetten olyan utazóknak ideálisok, akik csak egy éjszakát terveznek tartózkodni, így nem meglepő, hogy sok ilyen hotel autópálya-lehajtók közelében helyezkedik el. Néhány 2 csillagos hotel még hűségpontokat is kínál azoknak, akik gyakran szállnak meg náluk.
A 2 csillagos szállodák felszereltsége
- Televízió és telefon a szobákban
- Ruhafogas vagy ruhásszekrény
- Önkiszolgáló étkezési lehetőség
- Napi rendszerességű housekeeping
- 24 órás recepció
- Fizetős Wi-Fi
A 2 csillagos szállodák előnyei
- Megfizethetők
- Kényelmes szállást biztosítanak
- Gyakran egy márkanév alá tartoznak
- Étkezési lehetőségeket biztosítanak
- Többségük hűségprogramot is kínál
- Autópálya-lehajtók közelében találhatók
1 és 2 csillagos szállodák – Mi a különbség?
Az 1 és 2 csillagos szállodák közötti egyik legfőbb különbség az, hogy a 2 csillagos szállodák általában valamilyen lánc tagjai, így egy ismertebb márkanévhez tartoznak és gyakran több online értékeléssel is rendelkeznek.
Gyakran több helyszínen is jelen vannak, és vendégek többnyire mindenhol azonos szolgáltatásokra és felszereltségre számíthatnak.
Ezzel szemben az 1 csillagos szállodák magánkézben vannak és csak egyetlen helyszínen találhatók meg.
Milyenek a 3 csillagos szállodák?
A 3 csillagos szállodák a megfizethetőség és a felszereltség egyensúlyát kínálják. Gyakran az elegánsabb szállodaláncok középszintű kínálatát alkotják, és a stílus mellett a kényelemre is odafigyelnek.
A 3 csillagos hotelek ugyan nem számítanak luxusnak, a vendégek azonban az alapvető igények kielégítése mellett különféle extrákra is számíthatnak, amelyek élvezetesebbé teszik a tartózkodásukat.
A szobák általában tágasak és egy kényelmes kanapé vagy fotel, TV, telefon, illetve ébresztőóra is található bennük. A 3 csillagos szállodák továbbá gyakran ingyenes Wi-Fit, edzőtermet, medencét és étkezőt is biztosítanak vendégeiknek.
A 3 csillagos szállodák gyakran helyi látványosságok, például strandok, vidámparkok vagy stadionok közelében találhatók, vagy éttermek mellé települnek, ha nem terveznek sajátot üzemeltetni. Ezek a szállások többek között üzleti utazókra is számítanak, ezért nagyobb városokban vagy azok közvetlen közelében helyezkednek el.
A szolgáltatásokhoz tartozik a 24 órás recepció, konferenciaterem, illetve a szobaszerviz.
A 3 csillagos szállodák felszereltsége
- Tágas szobák
- Zuhanyzók fürdőkáddal
- Bekészített higiéniai termékek
- Egy kanapé vagy kényelmes szék, fotel
- Asztal
- Komód és ruhásszekrény
- Telefon és ébresztőóra
- Síkképernyős TV kábelcsatornákkal
- Medence
- Fitnesz központ vagy edzőterem
- Üzleti szolgáltatások
A 3 csillagos szállodák előnyei
- Minőségi szolgáltatások közepes, megfizethető áron
- Stílusos és kényelmes szobák
- Közelben elhelyezkedő látványosságok
- Szabadidős lehetőségek (pl. edzőterem, medence)
2 és 3 csillagos szállodák – Mi a különbség?
A 3 csillagos szállodák lényegesen jobb felszereltséggel rendelkeznek, mint a 2 csillagosak. Míg a 2 csillagos szállodákat inkább az egyéjszakás tartózkodásokra alakítják ki, addig a 3 csillagos szállodák az üzleti vendégek és a több éjszakás ott tartózkodást tervezők igényeit is figyelembe veszik. A 3 csillagos hotelek továbbá olyan felszereltségeket kínálnak, mint a konferenciaterem, medence és így tovább.
Milyenek a 4 csillagos szállodák?
A 4 csillagos hotelek olyan előkelő szállások, amelyek komolyabb felszereltséggel, többféle időtöltési lehetőséggel és változatos extrákkal kínálnak teljeskörű élményt a több éjszakára tervező vendégek számára.
Ezek a tulajdonok általában nagyobb méretűek és felkapott turisztikai pontok közelében (pl. tengerpartok, nagyobb városok központjai) találhatók. Az előcsarnokok kifejezetten elegánsak, a személyzet pedig mindig készenlétben áll, beleértve a recepciót, a londinereket, a parkolóinasokat, a portásokat, a housekeepinget és a konyhában dolgozókat.
A 4 csillagos szállodáknak továbbá beltéri és szabadtéri medencéi, wellness-részlegei, tenisz- és kosárlabdapályái is lehetnek, illetve kínálhatnak filmvetítéseket, edzéseket és élő zenét is.
A 4 csillagos hotelek szobái tágasak és kényelmesek, nagyméretű matracokkal és előkelő ágyneműkkel. Az asztal és prémium bútorok mellett jár hozzájuk széf, köntösök és papucsok is. A legtöbb szobában nagyméretű síkképernyős TV található, amelyekhez DVD filmek is bérelhetők a recepción.
Egyes 4 csillagos szállodák továbbá zárt területen helyezkednek el, illetve több épületből állhatnak.
A 4 csillagos szállodák felszereltsége
- Tágas szobák
- Nagyméretű ágyak
- Zuhanyzó és masszázskád a fürdőszobákban
- Széf a szobákban
- Programlehetőségek (filmvetítések, élő zene stb.)
- Étterem és szobaszerviz
- Szabadtéri és fedett medencék
- Fitneszközpont, kosárlabda- és teniszpálya
- Jacuzzi
- Wellness-részleg
- Személyzeti szolgáltatások (portás, parkolóinas, londiner)
A 4 csillagos szállodák előnyei
- Előkelő vendégélmény
- Személyzet minden igényhez
- Szálláshely a pihentető kikapcsolódáshoz
- Helyi szórakozási és fogyasztási lehetőségek, hogy el se kelljen hagyni a szállodát
3 és 4 csillagos szállodák – Mi a különbség?
A fő különbség a tevékenységek rendelkezésre állása és a személyzeti szolgáltatások színvonala. Habár a 3 csillagos szállodákban általában megtalálható legalább egy medence és egy edzőterem, a 4 csillagos hotelekben több medence, wellness-részlegek és fitnesztanfolyamok is rendelkezésre állnak. A 3 csillagos szállodák a kényelemre fókuszálnak, míg a 4 csillagosak a pihenésre. A 3 csillagos szállások inkább üzleti utazóknak kedveznek, a 4 csillagosak pedig a vakációzó vendégeknek.
Milyenek az 5 csillagos szállodák?
Az 5 csillagos szállodák luxus élményeket és rendkívül előkelő szálláshelyeket kínálnak vendégeiknek. Ezek a hotelek a világ legelbűvölőbb vendéglátóhelyeiként váltak híressé, amelyet kimagasló színvonalú szolgáltatásaiknak köszönhetnek.
Az 5 csillagos hotelek gyakran kínálnak személyes komornyikot és portást, éjjel-nappali szobaszervizt, parkolóinast, wellness-részleget profi masszőrökkel, edzőtermeket személyi edzőkkel, élő fellépőket és bébiszitter-szolgáltatásokat is.
A vendégek többféle melegített medence, jacuzzi, szauna és gőzkamra közül választhatnak, illetve sok helyen találnak még tánctermeket, golfpályát és játéktermeket a szórakozás érdekében. Nem hiányozhatnak a kínálatból az előkelő gourmet éttermek és bárok sem, amelyeket általában híres séfek vezetnek.
Az 5 csillagos szállodák előszeretettel hangsúlyozzák marketingjükben, hogy mennyire odafigyelnek a részletekre és a vendégek sajátos igényeire, legyen szó személyre szabott étel- és italkínálatról vagy speciálisan felszerelt szobákról.
Az 5 csillagos hotelek általában gyönyörű, vagy legalábbis különleges épületekben kerülnek berendezésre és a szobák designját általában valamilyen központi téma diktálja.
Az előcsarnok fényűző, a szobákat pedig híres designerek tervei alapján alakítják ki.
A vendégeknek gyakran személyes jacuzzi, designer köntösök, kiváló minőségű higiéniai termékek is rendelkezésükre állnak – mindez persze a szobájukban.
Az 5 csillagos szállodák felszereltsége
- Elegáns szobák és lakosztályok nappalival, konyhával és terasszal
- Személyes jacuzzi
- Designer köntösök és törölközők
- Golfpályák
- Wellness-részlegek saját manikűrösökkel és fodrászokkal, masszőrökkel és egyéb lehetőségekkel
- Medencék, jacuzzik, szaunák és gőzszobák
- Színvonalas fitnesz-központok jól képzett edzőkkel
- Prémium személyzeti szolgáltatások (személyes portás, parkolóinas, bébiszitter stb.)
- Gourmet éttermek és bárok
- Számos szórakozási lehetőség
Az 5 csillagos szállodák előnyei
- Luxus, fényűző élmények
- Minden igényt lefedő, 24 órás személyes szolgáltatások
- A kényelem és pihenés legmagasabb foka
4 és 5 csillagos szállodák – Mi a különbség?
A legnagyobb különbség a 4 és 5 csillagos szállodák között a személyes kényeztetés mértéke és a személyzet exkluzív figyelme a vendégek felé. Habár mindkét kategóriában van lehetőség helyi fogyasztásra az 5 csillagos hotelekben az étterem és bár is a hely szerves részét képezi, és épp olyan fényűző, mint a tulajdon többi része. Az 5 csillagos szállodákban elszánt és odaadó személyzet ügyel a vendégek minden kérésére és igényére, hogy soha semmiben ne legyen hiányuk. Nem meglepő tehát, hogy az ilyen luxus tulajdonok a gazdag és híres vendégek választásai (például egy filmforgatás vagy fellépés idejére), míg a 4 csillagos szállodák inkább a vakációzókat célozzák meg.
Gyakori kérdések
Mit jelent a hotelek csillagos besorolása?
A hotelek besorolása egy nemzetközileg elfogadott rendszer, amely az adott szálláshely minőségét és szolgáltatási színvonalát jelzi. Az egyes csillagok számával a hotel által kínált kényelmi szolgáltatások, felszereltség, szobák és közös terek állapota, valamint az ügyfélszolgálati szint is leírható.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.