Így rendezz sikeres hashtag versenyeket!
Így rendezz sikeres hashtag versenyeket!
A hashtag versenyek az Instagramon az online marketing új, hatékony promóciós eszközévé váltak. A Marketing Professzorok megmutatják, mi ez és hogyan csináld!
Az utóbbi években minden nagyobb közösségi platformon megjelentek a hashtagek, azaz a kettőskereszttel jelölt interaktív (kattintható) címkék. Ezek a címkék segítenek márkád népszerűsítésében és temérdek, felhasználók által készített tartalom is származhat belőlük.
Mielőtt azonban szót ejtenénk arról, hogy miként érdemes hashtag versenyt rendezni, nézzük meg, hogy miért olyan népszerűek mostanában ezek.
Szívesen segítünk marketing kommunikációd felpörgetésében, de elég sok dolgunk van... Így arra kérlek, mielőtt ajánlatot kérsz tőlünk, olvasd el, miben tudunk segíteni, IDE kattintva!
Nem igazán van mit ragozni – ezek a versenyek minimális költségekért cserébe nagyon hamar jelentős eredményeket hozhatnak, ráadásul nem csak megtervezni, de menedzselni is egyszerű őket. A hashtag versenyek segítenek a márkaismeret kiépítésében, így egyre több felhasználó veszi majd fel a kapcsolatot veled, ami persze több értékesítésre ad lehetőséget.
Ezek a versenyek lényegében arról szólnak, hogy egy márka felkéri a követőit, hogy készítsenek bejegyzéseket egy megadott témában, egy adott hashtag használatával, valamilyen nyeremény reményében. Ez a tartalom lehet bármi, amit az adott közösségi platform lehetővé tesz (szöveg, kép, videó, stb.)
A nyertes (vagy nyertesek) véletlenszerűen is kiválasztásra kerülhet, de a verseny szólhat arról is, hogy mely bejegyzés éri el a legtöbb kedvelést, de persze a versenyért felelős közösségi média manager is választhat valakit a versenyzők közül.
Hashtag versenyek, de hol?
Mint azt említettük, a hashtagek több platformon is megjelentek már, de igazán csak a Twitteren és az Instagramon váltak népszerűvé, így érdemes ezekre koncentrálni, ha ilyen versenyt szeretnél rendezni.
A Twitter igazából nem is vitatható – ez volt az első platform, ahol a hashtagek igazán elterjedtek a különböző témákhoz kapcsolódó bejegyzések gyors kiszűrése céljából. Ha itt szeretnél hashtag versenyt indítani, akkor nincs más dolgod, mint megkérni az embereket, hogy használják bejegyzéseidben az általad megszabott hashtaget, amivel lényegében neveznek is a versenyre. Mivel a Twitteren igen szigorú karakterlimit van érvényben, így érdemes egy rövid, de egyedi hashtaget meghirdetni a versenyben. Magyarországon azoinban a Twitter kevésbé népszerű, így valószínűleg kevesen lépnek majd a Twitteres hashtag versenyek útjára.
Az Instagramon ezzel szemben nincs ilyen limit, azonban itt érdemes megadni valamilyen témát is, hiszen egy videós-képes platformról van szó, és a versenyzőknek mindenképpen készíteniük kell majd valamilyen felvételt, ha nevezni szeretnének a versenyre.
Tippek a hashtag versenyekhez
A hashtag nagyon egyszerűen megrendezhetők, de ez nem jelenti azt, hogy érdemes lenne felkészületlenül belevágni egybe. Az alábbi tippeket mindig tartsd szem előtt!
Az első, és egyik legfontosabb tanács: ügyelj a márkák védjegyeire. Hacsak nem egy másik márkával közösen rendezel versenyt, ne használd mások nevét hashtagedben. Nézz utána, hogy nincsenek-e olyan védett hashtagek, amelyek nem pontosan egyeznek a tiéddel, de nagyon hasonlítanak rá.
Ne komplikáld túl hashtagedet! A cél az, hogy emlékezetes, könnyen felismerhető és rövid legyen (ez különösen a Twitteren fontos). Mindezek mellett persze törekedj az egyediségre. Nézz utána a legnépszerűbb hashtageknek, és meríts egy kis ihletet belőlük.
Soha ne feledkezz meg a márkacímkéről, azaz saját hashtagedről. Néhány márka saját hashtageket készít magának, amely nem csak versenyekben, hanem általános, a márkával kapcsolatos bejegyzésekben is használható. Amikor csak teheted, ne csak a verseny hashtagjét, hanem a saját márkás hashtagedet is tedd kötelezővé a nevezéshez.
Kerüld a hashtagek spammelését! Habár az Instagramon rengeteg címkét lehet elhelyezni egy-egy bejegyzésben, egy bizonyos mennyiség felett a bejegyzés egyszerűen túl tolakodóvá válhat. Egyszerűen nincs szükség 20-25 címkére bejegyzésenként, és a legtöbb esetben 5 is bőven megteszi (bár egyes felmérések szerint 9 az ideális mennyiség). A lényeg: ne használj több hashtaget a szükségesnél!
Adj lehetőséget azoknak is, akik nem használják a platformot. Habár a hashtag versenyek nagy előnye, hogy pillanatok alatt nevezhet rá az ember, elképzelhető, hogy olyanok is szeretnének részt venni rajtuk, akik nem használják az adott platformot. Ezeknek az érdeklődőknek is érdemes esélyt adni, ráadásul még te is jól járhatsz ezzel. Készíts egy egyszerű versenyoldalt, ahová a platformon kívüli játékosok feltölthetnek egy képet az adott hashtaggel, és a nevezéshez kérd be az email címüket. Az email címért cserébe még plusz esélyt is garantálhatsz az így nevezőknek a nyerésre.
Már az elején tisztázd a szabályokat, illetve azt, hogy mi a nyertes (vagy nyertesek) alapján kerül majd kiválasztásra. Ez történhet véletlenszerűen, vagy kiválaszthatod a legtöbb kedvelést összegyűjtő bejegyzést, vagy megvizsgálhatod azt is, hogy melyik bejegyzés felelt meg a leginkább a megadott kritériumoknak. Akárhogy is választasz nyertest, már az első pillanattól fogva tisztázd, hogy véletlenszerű, vagy kritérium szerinti lesz a választás.
Mihez kezdj a verseny során beküldött tartalmakkal?
A verseny végén ideális esetben több száz, vagy akár több ezer bejegyzés közül válogathatsz majd, amelyeket felhasználhatsz saját marketingtevékenységeid során. Az ilyen, felhasználók által készített tartalmak rendkívül felkapottak lehetnek a közösségi oldalakon, ráadásul növelik a bizalmat is.
Hogy hogyan növelik a bizalmat? Egyre több fogyasztó vallja, hogy jobban bízik a felhasználók által készített tartalmakban, mint amiket a márka saját maga állít elő.
Ha van egy cég, ami tökéletesen alkalmazza a felhasználói tartalmakat, az a GoPro. A GoPro vásárlói előszeretettel rögzítik életük legérdeksebb és legmerészebb pillanatait a népszerű akciókamerákkal, amelyeket aztán feltölthetnek a gyártó oldalára, és ezzel nevezhetnek az ott megrendezett versenyekre.
De nem csak a GoPronál működhet ez. Ha saját termékeidről is be tudsz szerezni érdekes vagy látványos felhasználói tartalmakat, akkor azokkal rengeteg pozitív reakciót, hozzászólást és megosztást (tehát aktivitást) érhetsz el, ami segít majd, hogy márkád híre többekhez is eljusson.
Ha történetesen például divattal kapcsolatos termékek (ruhák, kiegészítők, smink, stb.) értékesítésével foglalkozol, akkor kiválaszthatsz néhány lelkes és elégedett ügyfélt, akinek a képeit megjelenítheted weboldaladon, miközben valamely termékedet viselik. Ez szintén segít megerősíteni az ügyfelek márka iránt érzett bizalmát.
Hashtag versenyek az online marketing kommunikációdban
A hashtagek népszerűségének köszönhetően a hashtag versenyek rendkívül sikeresek lehetnek, és temérdek felhasználói tartalmat szerezhetsz velük, amelyek aztán segítenek tovább népszerűsíteni márkádat.
A folyamat logikája egyszerű, de a különböző részletek mind sokban függenek márkádtól, termékeidtől, a választott versenyplatformoktól és természetesen a célközönségtől is.
Mivel egyre többen használnak hashtageket, és egyre többen bíznak más fogyasztók véleményeiben, így ezt a két végpontot tökéletesen összekötheted néhány hashtag versennyel.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.