Hogyan juss be a Google Hírek közé? Mutatjuk!
Hogyan juss be a Google Hírek közé? Mutatjuk!
A Google Hírek a Google saját hírfelülete, amely különböző online forrásokból gyűjti össze a legfrissebb, legrelevánsabb híreket egy adott témán belül. A Hírekben megjelenő cikkek elképesztő méretű forgalmat vonzhatnak be webhelyedre – a kérdés csak az, hogy hogyan érheted el, hogy tartalmaid bekerüljenek a kiemelt hírek közé.
A jó hír az, hogy nem kell újságírónak lenned hozzá – a híradó publikációk, a blogírók és még a tartalommarketingesek is kiveszik a részüket a Google Hírek által biztosított fokozott láthatóságról.
Amennyiben naprakész vagy iparágad legfontosabb friss információit illetően, és rendszeresen olyan hírekről számolsz be, amelyek érdekelhetik közönségedet, akkor lényegében hírkiadónak számítasz.
Szóval mi is egész pontosan a Google Hírek?
A Google Hírek (News) egy tartalomátvevő (szindikációs) platform, amelyet a Google működtet 2002 óta. A platform célja összegyűjteni a világ legfontosabb híreit egy központi helyen, és elérhetőbbé tenni azokat a felhasználók számára.
A statisztikák szerint a Google Hírek több mint hatmilliárd kattintást közvetít a világ különböző hírkiadóinak webhelyére, így nem csoda, hogy mindenki be szeretne jutni az itt megjelenő hírek közé.
A Google Hírekbe való bejutás azonban egy külön kihívást jelent, hiszen előfeltétele, hogy a Google Hírek webhelyvizsgáló robotja hírkiadónak ismerje el webhelyedet, és ez még mindig nem jelenti azt, hogy cikkeid magas rangsorolást kapnak majd a hírek között.
A következőben megnézzük, hogy miként juthatsz be te is tartalmaiddal a világ talán legforgalmasabb hírplatformjára.
Az alapok: Az újságírás elvei
Habár a Google Hírek sokáig csak friss, aktuális eseményekkel kapcsolatos cikkek iránt mutatott érdeklődést, néhány éve már egyéb jellegű tartalmak is bekerülhetnek a megjelenített hírek közé. Mára már bloggerek, tartalomkészítők és persze hírközvetítők tartalmai is bekerülhetnek az indexbe.
Persze mindez nem jelenti azt, hogy a Google szemet hunyt a minőségi újságírás elvei felett. A keresőmotor (pontosabban annak hírgyűjtő platformja) továbbra is fontos szempontként kezeli a cikkek tartalmát és jellegét.
Szóval melyek a minőségi, etikus újságírás alapelvei? Az őszinteség és a pártatlanság.
A Google Hírek között megjelenő hírközlési webhelyek mind alkalmazkodnak ezekhez az elvárásokhoz, ezért „fogadja be” őket a Google hírindexébe.
Ha tehát szeretnél bekerülni ebbe a hírindexbe, akkor híreidnek eredetieknek, őszintéknek, és gondosan felépítettnek kell lenniük, megfelelő horgonyszövegekkel, meta címkékkel, és persze egy hiteles megfogalmazással.
Az újságírás első sorban a „nyomozgatásról” szól, nem pedig a keresőoptimalizálásról. Éppen ezért fontos, hogy csak olyan történeteket közölj, amelyek hitelességéről előbb megbizonyosodtál.
Te használod a Google híreket?
Bevált gyakorlatok: A bekerülés előfeltételei
A Google Hírekbe jelentkezés alapon lehet bejutni, de mielőtt egyáltalán megkísérelnéd ezt, győződj meg róla, hogy az alábbi pontok szerint készítsd el tartalmaidat…
1. Csak eredeti híreket publikálj
A Google nem szívesen veszi át ugyan azt a hírt hatféle megfogalmazásban. A cél az, hogy saját tartalmaid ténylegesen a sajátjaid legyenek, ne másolt, általad is átvett tartalmak. Ehhez megbízható forrásokból kell, hogy adatokat gyűjts – bármik is legyenek azok.
Elég csak szétnézni a Google Hírek kezdőlapján, és máris láthatod, hogy minden megjelenített történet eredeti, és elismert, hiteles forrásból származnak. Érdemes megfigyelni, hogy a legtöbb hírközlő kiadó általában csak egyszer jelenik meg egy adott hírhez kapcsoltan, minden bizonnyal azért, mert a Google több forrást is szeretne összegyűjteni az aktuális témához.
A Google számára végtelenül fontos a megbízhatóság – biztos lehetsz benne, hogy nem fognak olyan híreket kiemelni, amelyek nem hitelesek, hiszen ez magát a vállalatóriást is veszélybe sodorná.
Hasonlóan fontos szempont a szerző rangja is. Ha szeretnél elismert szerzőként feltűnni a Google (és mások) szemében, akkor érdemes más hírközlő webhelyeknek és lapoknak írni. Ha még nem szerepelnek cikkeid más, hiteles webhelyek tartalmai között, akkor épp itt az ideje.
A Google tisztában van vele, hogy a hiteles, lelkiismeretes szerzők és rovatírók nem másolnak hírtartalmakat más forrásokból – ezért kerülhetnek be a hírindexbe.
Azok a szerzők, akik rendszeresen eredeti történeteket publikálnak, egyre komolyabb rangot szereznek maguknak, növelve ezzel tekintélyüket, ismertségüket, függetlenül attól, hogy éppen melyik lapnak írnak.
Egy másik taktika, ami segíthet ebben, hogy olyasvalakivel írod együtt, társszerzőként a cikkedet, akinek magas szerzői rangja van, és akit ezért a Google tekintélyes szerzőként fogad el. Egy elfogadott szerző jelenléte cikkedben azt az üzenetet küldi a Google-nak, hogy tartalmad tekintélyes, és magasabb rangsorolást kap majd.
2. Tedd beszédesebbé főcímeidet kulcsszavak segítségével
A főcím általában az első dolog, amit egy olvasó meglát cikkedben. Erre a címre rengeteg felelősség hárul, hiszen ez alapján dönti el az olvasó, hogy elolvassa-e cikkedet. Ha a tartalom nem tesz eleget a címben ígérteknek, akkor az olvasó nem jut majd sokáig benne.
Azonban ha címed kellően figyelemfelkeltő és passzol hozzá a tartalom is, akkor cikkedet nagyobb valószínűséggel kapja majd fel mind a Google, mind pedig más újságírók, akik a te eredeti tartalmadra hivatkozva csak tovább erősítik annak tekintélyét.
A főcímek megfogalmazásakor nem ajánlott mellébeszélni vagy tarkítani a dolgokat. Érdemes minél tömörebben, lényegre törően megfogalmazni a címet, lehetőleg egyszerűbb, közismertebb szavakkal és kifejezésekkel.
Sokan előszeretettel használnak számokat főcímeikben, de ilyenkor megvan a veszélye, hogy a Google „linkcsalinak” veszi majd cikkedet – a listákat ígérő főcímek („A 10 legjobb…”) jó példák erre. Ha mindenképpen számokat szeretnél elhelyezni a főcímben, akkor győződj meg róla, hogy konkrét adatok jelzésére használod őket.
Az elismertebb hírközlő webhelyek és online lapok ritkán, vagy sosem használnak listára utaló, vagy számozott főcímeket. Ehelyett inkább tömör, lényegre törő, de hangzatos, érdeklődést keltő főcímeket fogalmaznak meg.
A főcímnek tehát fontos szerepe van abban, hogy cikkedet átveszi-e majd a Google, vagy sem. Íme néhány tipp a hírszerű főcímek megfogalmazásához (érdemes észben tartani, hogy az alábbi pontok a különböző meta mezőkre is alkalmazandóak):
Ne ismételd a szavakat
A címek elsődleges céljai bekerülni a Google Hírek indexébe, és kattintásra ösztönözni az érdeklődő olvasókat. Ne feledd, hogy nem keresőoptimalizálást végzel – nem kell szóismétlést használnod a főcímben.
Használj aktív fogalmazást
A főcím feladata néhány szóban összefoglalni, hogy mit tartalmaz a hozzá tartozó cikk. A passzív fogalmazás nem ragadja meg az emberek figyelmét, legalább is messze nem annyira, mint egy aktívabb főcím.
Rossz példa: Ausztráliában kifejlesztettek egy új öntözőrendszert
Jó példa: Itt az új ausztrál öntözőrendszer
Persze a megfogalmazás első sorban az adott témától függ majd, de általában érdemes arra törekedni, hogy minél kevesebb felesleges szó szerepeljen a főcímben.
Jó példákat láthatsz erre persze a Google Hírek között, és azokon a webhelyeken körülnézve, amelyekről a Google cikkeket vett át indexébe.
Használj jelen időt
Még ha a történet egy múltbéli eseményt is dolgoz fel, akkor is érdemes olyan főcímet megfogalmazni hozzá, ami a jelen időre utal – például, hogy milyen hatása érezhető manapság annak a bizonyos múltbéli eseménynek.
Persze ez sem feltétlenül oldható meg minden témánál, de igyekezz erre törekedni megfogalmazásodba, amikor csak teheted. A múlt hírei nem igazán hírek, nem igaz?
3. Hírértékű tartalmakat készíts, ne „örökzöldeket”
Ha híreid nem frissek és aktuálisak, akkor nem hírértékűek – te is szívesebben olvasnál el egy ma reggeli jelentést egy jelenleg zajló eseményről, mint egy tegnapelőttit, nem igaz? Az aktuális hírek általában az elsők között jelennek meg a keresésre, az idő múlásával pedig egyre lejjebb csúsznak, ahogy frissebb jelentések veszik át a helyüket.
Éppen ezért nem várhatod el azt, hogy időtálló tartalmaid hírként jelenjenek meg a Google szemében. Tény, hogy az ilyen tartalmak kiválóak a keresőoptimalizálásra, de most nem SEO-ról beszélünk, hanem hírekről.
„Általában nem veszünk át útmutató jellegű cikkeket, tanácsrovatokat, álláshirdetéseket vagy kizárólag informatív tartalmakat, mint például időjárás-előrejelzéseket és részvényadatokat.” – Google
Megint csak elég rápillantani a Google Hírek kezdőlapjára, vagy rákeresni bármilyen aktualitásra, és máris láthatod, hogy a legfrissebb cikkek néhány órával ezelőtt kerültek publikálásra – még alig száradt meg rajtuk a digitális tinta.
4. Igyekezz legalább két hírt publikálni naponta
A legtöbb hírközlő webhely és online hírlap több szerkesztővel dolgozik, tehát egyszerre többen is foglalkoznak a tartalomkészítéssel. Elég csak szétnézni a legnagyobb magyar hírwebhelyeken, és láthatod, hogy több szerző cikkei is megjelennek, gyakran napi szinten.
Sőt, sok webhelyen naponta több tucat cikk is megjelenik, ráadásul mind azokat az újságírói elveket és szabványokat követik, amelyeket a Google is odafigyel. Az ilyen webhelyek éppen ezért nem csak a Google Hírekben, hanem a Google keresőjében is előkelő rangsorolást kapnak.
Meglehet, hogy ehhez külső cikkírókra lesz szükséged, akiknek tisztában kell lenniük mind a Google Hírek irányelveivel, mind pedig márkád hangvételével és politikájával is.
Ha a vendégírók átestek a kezdeti próbákon, akkor egy kedves gesztus kialakítani számukra webhelyeden vagy blobodon egy „Szerzőink” vagy hasonló jellegű aloldalt, ahol mindegyikőjüket bemutatod néhány mondatban.
Ezen információk összegyűjtésére egyébként is szükséged lesz, mert a Google egyik feltétele, hogy minden webhelyedre író szerzőről elérhetőségeket szolgáltass.
5. Törekedj arra, hogy elismerjék blogod hitelességét
Mint ahogy arra már többször is utaltunk a fentiekben, a Google nagyon szigorúan veszi a hitelesség kérdését, illetve azt, hogy milyen jellegű tartalmakat ítél „híreknek”.
Ahhoz, hogy hiteles fényben tüntesd fel webhelyedet a Google szemében, bizonyítanod kell. Hitelességed első sorban azzal bizonyíthatod, hogy sok jó minőségű visszahivatkozást szerzel magadnak más, hiteles webhelyekről.
Ez persze komoly hátrányba szorítja azokat a blogokat, amelyeken egy, vagy csak egy maréknyi szerző dolgozik, és amelyek képtelenek lépést tartani azokkal a médiaóriásokkal, amelyek naponta több tucat minőségi cikket publikálnak, és ezernyien hivatkoznak rájuk.
Ha szeretnéd, hogy minél többen felfigyeljenek rád (ez elengedhetetlen a hitelességhez), akkor minél több helyen jelen kell, hogy légy. Nem árt, ha vendégcikkeidben egy jól megfogalmazott horgonyszöveggel hivatkozol saját tartalmaidra, és ha vendégtartalmaidban egy saját márkás kulcsszót is használsz.
Ha kitartóan dolgozol tekintélyed felépítésén, akkor idővel láthatod majd eredményeit – csak ne számíts rá egyik napról a másikra.
Végezetül – találd meg saját hangnemedet, stílusodat, amelyben bemutatod cikkeidet. Ez segít majd megkülönböztetni a többi szerzőtől, főleg, hogy gyakran ők is ezen vannak. Viszont ne feledd – az igazán jó minőségű hírek pártatlanok!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.