Google Analytics 4: előnyök és hátrányok, amelyeket meg kell szoknunk az új platformon

EN
Referencia #1 Referencia #2 Referencia #3 Referencia #4 Referencia #5 Referencia #6 Referencia #7 Referencia #8 Referencia #9 Referencia #10 Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 77 Elektronika Kft Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 Referencia #44 Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60

A Google Analytics 4 előnyei és hátrányai

Csonka Nikoletta - marketing tanácsadó

A Google 2022 márciusában bejelentette, hogy 2023 július 1-től kezdve megszűnik az eddig használt Universal Analytics (UA). Az új analitikai eszköz a Google Analytics 4 (GA4) lesz, amely már most elérhető a webhelytulajdonosok és marketingesek számára. A Google Analytics 4 bevezetése a legjelentősebb változás a Universal Analytics 2012-es megjelenése óta.

Google Analytics 4

Az újításra részben az európai felhasználók adatkezelését érintő törvények (GDRP), részben pedig a többkészülékes felhasználási szokások elterjedése miatt volt szükség.


Szóval mik a legfontosabb különbségek a két eszköz között, és mire számíthatnak azok, akik hozzászokta a Universal Analytics használatához?

 

Eseményalapú működés

A Google Analytics 4 nem a munkamenetek és az oldalmegtekintések alapján gyűjti az adatokat, hanem úgynevezett eseményeket és paramétereket használ a teljesítmény méréséhez. Minden webhelyen és alkalmazásban végzett tevékenység egy-egy eseménynek számít az új rendszerben, amelyek részletesebb és pontosabb adatokat kínálnak majd a felhasználók böngészési szokásairól.


Egy oldalmegtekintés például egy esemény, tehát amikor egy felhasználó ellátogat webhelyed egyik oldalára, akkor a GA4 egy új eseményként könyveli majd el azt.


Ez egyszerre előny és hátrány is, ugyanis habár az új módszer pontosabb adatokat kínál majd, az adatmodell átalakítása miatt az eddig gyűjtött adatok nem lesznek elérhetők az új Analytics-felületen.

 

A Google Analytics 4 előnyei:

Statisztikák és gépi tanulás

A Google Analtics 4 korszerű statisztikákat és gépi tanulást alkalmaz a különböző események mérésére:
•    Automatikus statisztikák: Ezeket a Google algoritmusa hozza létre, és az eszköz figyelmeztet, ha szokatlan adatváltozásokra vagy trendekre figyel fel.
•    Egyéni statisztikák: Beállíthatod, hogy melyek a számodra legfontosabb események, és a Google figyelmeztet majd, ha ezek statisztikáiban valamilyen váratlan változás történik.
A gépi tanulás folyamatos fejlődésének köszönhetően ez a technológia valószínűleg egyre hasznosabbá válik majd a jövőben.
 

Jelentések és analitikai eszközök

A Google Analytics 4 egyik legnagyobb előnye az új jelentések és elemzési eszközök kínálata. Ha ismered és használod a Google Data Studio eszközt, akkor ezek biztosan tetszeni fognak.
A Google könnyedén használható jelentési sablonokat készített a felhasználók számára, amelyek néhány kattintással beállíthatók, és máris segítenek a legfontosabb adatok követésében. Létrehozhatók teljesen új jelentések, illetve személyre szabhatók a felkínált sablonok is.
 

 

A Google Analytics 4 hátrányai:

Elvesznek a régi adatok

A Google Analytics 4 legnagyobb hátránya, hogy minden webhelyhez új tulajdont kell létrehozni benne. A GA4-ben nem lesznek elérhetők a Universal Analyticsben összegyűjtött adatok – egyszerűen nincs lehetőség azok átvitelére.
Érdemes tehát minél előbb beállítani a Google Analytics 4 tulajdonokat, mert csak a létrehozásuk pillanatától kezdik majd el gyűjteni az új adatokat.
 

Megváltozik a konverziók követése

A konverziók másképpen működnek majd a GA4 felületén. A „célok”, mostantól „események”, és nem URL-ek alapján méri őket az eszköz. Ez azt jelenti, hogy minden olyan eseményt, amit konverzióként szeretnél követni külön meg kell jelölnöd az új Analyticsben.


Ez persze megkönnyíti az egyszerűbb konverziók (pl. letöltések, kattintások stb.) mérését, azonban az összetettebb konverziók (pl. hívások, vásárlások) méréséhez a Google Tag Managert kell majd használni. Ez mélyebb technikai tudást igényel majd, és sok webhelynek (főleg az online áruházaknak, ahol a vásárlások fontos konverziók) külső segítségre lehet szüksége a megfelelő események követéséhez.
 

 

 

Gyakori kérdések

Mi a Google Analytics 4 legfontosabb újítása?

A Google Analytics 4 nem a munkamenetek és az oldalmegtekintések alapján gyűjti az adatokat, hanem úgynevezett eseményeket és paramétereket használ a teljesítmény méréséhez. Minden webhelyen és alkalmazásban végzett tevékenység egy-egy eseménynek számít az új rendszerben, amelyek részletesebb és pontosabb adatokat kínálnak majd a felhasználók böngészési szokásairól.

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!