Kik azok a gondolatvezérek (és mi közük van az influencer marketinghez)?
Kik azok a gondolatvezérek (és mi közük van az influencer marketinghez)?
Mint oly sok más felkapott divatszót, a „gondolatvezér” fogalmát is kellő mennyiségű vita övezi. Egy olyan kifejezés ez, amit sokan előszeretettel használnak, függetlenül attól, hogy tudják-e, hogy mit is jelent pontosan. Ez meglehetősen nehéz, és gyakran kellemetlen helyzeteket eredményezhet, hiszen sokaknak nagyon is heves véleménye van arról, hogy mit takar a „gondolatvezér” fogalma.
De mit is jelent ez a szó? Csupán egy másik kifejezés lenne az influencerekre? Vagy egy egészen más típusú személyről van szó? Kevesen tudják, de gondolatvezér szó története az üzlet világában kezdődik, és csak jóval később kezdték el használni azokra az emberekre, akik komoly szaktudásukat az interneten osztják meg másokkal.
Szóval mi a helyzet a gondolatvezérekkel? A mai cikkben ezt a kifejezést járjuk körül.
A gondolatvezérek definíciója
Egyesek szerint azokat a jól informált véleményvezéreket tekinthetjük gondolatvezéreknek, akik az adott szakterületük tekintélyes forrásainak számítanak. Ezek az emberek innovatív ötletekkel inspirálják az embereket, ötleteket valósítanak meg és megmutatják, hogy mások hogyan érhetnek el ilyen sikereket.
Idővel aztán barátokat, követőket és rajongókat gyűjtenek maguk mellé, akikkel újabb és újabb sikereket érhetnek el és ötleteiket olyan méretekbe emelhetik, hogy azokkal nem csak egy-egy céget, hanem egy egész iparágat vagy réspiacot képesek megváltoztatni.
A gondolatvezérek jelentős változásokat idéznek elő a világban és arra ösztönöznek másokat, hogy ők is változtassanak életükön. Ez már messze meghaladja a hétköznapi vezérek szintjét – ezek az emberek nem szimplán vezetnek, nem csupán gondolkodnak, hanem cselekszenek is. Ha gondolatvezérré szeretnél válni, akkor jelentős változást kell előidézned szakterületeden, kapcsolatokat kell építened és ápolnod másokkal, és arra ösztönözni őket, hogy tanuljanak a sikereidből.
Egy másik, valamivel tömörebb definíció szerint egy gondolatvezér egy szakterület vagy cég jelentős szakembere, aki útmutatást és rálátást biztosít a körülötte lévők számára. Olyasvalaki, aki saját tudását és rálátását használva segít másokat, ezzel kiérdemelve pozitív hírnevét.
Hogyan lesz valakiből gondolatvezér?
A fentiek alapján láthatod, hogy nem lesz valakiből csak úgy gondolatvezér. Ez a státusz nem olyasmi, amit az ember saját döntésével szerez meg egyik napról a másikra. Rengeteg időre és erőfeszítésre van szükség ahhoz, hogy valaki elérjen erre a szintre, azonban a felveszed hosszútávú céljaid közé, akkor többféle módszert is bevethetsz, hogy el is érd egyszer.
Először is fontos, hogy minél több szaktudást és gyakorlatot szerezz egy adott területről. Erre nem lehet csak úgy felkészülni – tekintve hogy a legtöbb ma releváns téma folyamatosan változik, neked is rendszeresen törekednek kell arra, hogy bővítsd tudásodat a legújabb ismeretekkel.
Ezen kívül szinte végtelen kitartásra és elszántságra lesz szükséged, hogy változást okozhass szakterületeden. Ez a változás nem feltétlenül a szakterület alapját érinti majd (hiszen sem a történelmet, sem pedig a világegyetem törvényeit nem lehet átírni), de találnod kell egy másik szemszöget, amelyből elkezdheted vizsgálni az adott témakört, és újszerűen értelmezheted azt.
Valami igazán innovatívra lesz szükséged, ha gondolatvezérré szeretnél válni egy bármilyen területen.
Sokkal egyszerűbb dolgod lesz, ha egy olyan területet célzol meg, amelyet már alaposan ismersz. Ezért „született” a gondolatvezérség fogalma az üzlet világában – egy adott iparág gondolatvezérei az után váltak azokká, hogy sikeres cégóriásokat építettek ki, és újszerűen működtették őket.
Továbbá, ha sikerült felállítanod egy sikeres céget, vagy valamilyen hasonló kezdeményezést, akkor jó eséllyel már megvan az a közösséged is, akik szívesen beszélgetnek szakterületedről – talán sikereidről is.
Persze ez nem jelenti azt, hogy valamit kifejezetten a semmiből kell alkotnod. Számos tanár például igazi gondolatvezérnek tekinthető, hiszen tanulók tucatjait, százait inspirálhatják munkájukkal. Nem változtatnak azon, amit tanítanak, de sikerül ezt a tudást újszerű módon átadniuk diákjaiknak, hallgatóiknak. Persze a pedagógia csupán egyetlen példa a sok közül – a gondolatvezérség egyáltalán nem korlátozódik iskolai helyzetekre.
A gondolatvezérség talán egyik legfontosabb feltétele, hogy egy tiszta, sziklaszilárd nézeted legyen arról a szakterületről, témáról, amivel foglalkozol. A gondolatvezérek saját, személyes kommentárjukkal együtt adják át egy szakterület tudását. Megfontolt, értékes hozzászólásokkal, gondolatokkal egészítik ki a beszélgetések témáját. Ezen kívül képesek felismerni szakterületük trendjeit és rálátást biztosítanak mások számára.
Mi közük van a gondolatvezéreknek az influencer marketinghez?
Mindezidáig első sorban a gondolatvezér kifejezés „gondolat” részére összpontosítottunk – az ilyen befolyásos személyek tudására, és arra, hogy hogyan képesek átadni azt. Fontos azonban beszélni a kifejezés „vezér” részéről is, hiszen mint említettük, az gondolatvezérek nem csak ülnek és prédikálnak.
A gondolatvezéreknek alapvető vezetői készségekre és szükségük van, ráadásul tudniuk kell, hogy hogyan inspirálhatják az embereket vagy változtathatják meg a véleményüket bizonyos dolgokról.
Nem meglepő tehát, hogy a gondolatvezérek között rengeteg cégvezetőt találhatsz – még egy ok arra, hogy miért az üzleti világban született meg ez a kifejezés. A sikeres cégvezetők jól ismerik azt az iparágat, amiben működnek, és igazi szenvedéllyel végzik munkájukat. Néhányan egy egész iparágat építettek fel egy adott ötlet vagy koncepció köré. Mások olyan innovációkkal álltak elő, amivel egy új szektort teremtettek meg, vagy legalább is jelentős változást idéztek elő egy meglévőben. Ezek az emberek mind profi vezetők, akik tudják, hogy hogyan biztassanak másokat arra, hogy kövessék az ő álmukat.
Félreértés ne essék, nem minden gondolatvezér üzleti figura. Vannak olyanok is, akik az interneten találtak rá közönségükre. Ahogy aztán idővel egy adott terület szakértőivé váltak, egyre nagyobb érdeklődő követőtábort építettek maguk köré olyan emberekből, akik ugyan azon dolog iránt éreznek szenvedélyt. Ezek az emberek képesek befolyásolni követőik véleményeit, gondolkodását, ezért jogosan nevezhetők nem csak influencereknek, hanem gondolatvezéreknek is (habár a „véleményvezér” megnevezés elterjedtebb az influencerekre).
Ez az a befolyás, amit az utóbbi években egyre több márka kezdett el kihasználni „influencer marketing” címszó alatt, és sokan óriási sikereket is elértek vele.
Szóval minden influencer gondolatvezér is egyben?
A fentiek alapján jogosan merülhet fel ez a kérdés. Ha megnézzük az influencer influencerek definícióját, akkor a következőket emelhetjük ki:
- Az influencerek olyan emberek, akik képesek befolyásolni mások vásárlói döntéseit, mert komoly tudással rendelkeznek egy adott szakterületről.
- Ezen kívül egy adott témakör iránti követőbázissal rendelkeznek, akikkel folyamatos aktív kapcsolatot tartanak.
Ezek alapján bizonyos értelemben veheted úgy is, hogy az első pont a „gondolat” részre utal, míg a második pont a „vezér” részre.
Sokan azonban sokkal lazábban definiálják az influencereket. Ebben a média is közrejátszik, hiszen számos online és offline csatorna is előszeretettel számol be olyan botrányos esetekről, amikben egy-egy „influencer” valami óriási hibát vétett. Sokakat ironikus módon pont ezek az ábrázolások befolyásolnak, és az emberek többségének ezért egy helytelen kép alakul ki a fejében arról, hogy kik is azok az influencerek.
Persze létezik az influencereknek egy külön alkategóriája is, méghozzá a közösségi média influencerek. Ők azok az online személyek, akik egy adott szakterületen szerzett tudásuk és szakértelmük megosztásával gyűjtöttek maguk köré aktív követőbázist egy vagy több közösségi hálózaton olyan emberekből, akik nagyra tartják a véleméyneiket.
Minden jel arra utal tehát, hogy még ha valaki influencer is szeretne lenni, akkor is érdemes arra törekednie, hogy valamilyen szinten gondolatvezérré váljon. A közösségi médiás influencereknek is komoly tudással kell rendelkezniük egy adott szakterületről és rá kell tudják venni az embereket, hogy foglalkozzanak is ezzel a témával.
Ha valami, akkor minden bizonnyal a „piaci rés” vagy a „szakterület” definíciója az, ami sokakat megzavar. Könnyű azt képzelni, hogy a komolyabb témák online szakértői egyszerre influencerek és gondolatvezérek is, ha olyan egyetemileg is oktatott témákkal foglalkoznak, mint az egészségügy, a technológia, a politika, és hasonlók. Azonban sokkal nehezebb az olyan influencerekre gondolatvezéreként tekinteni, akik hétköznapi témákat (pl. populáris kultúra) dolgoznak fel.
Miért ne nevezd magad influencernek vagy gondolatvezérnek (még ha az is vagy)?
Érdekes módon, az egyik legjobb tanács az influencerek és a gondolatvezérek számára, hogy bármelyik is vagy, ne hívd magad annak. Bizonyára furcsán néznének rád egy interjún, ha megkérdeznék, hogy mivel foglalkozol, és azt felelnéd, hogy „influencer vagyok”.
A gondolatvezérek valahol valóban influencerek, de nem feltétlenül a közösségi médián, vagy bármilyen más online platformon. Komoly tudással rendelkeznek egy szakterületen, és előszeretettel meg is osztják ezt másokkal, arra ösztönözve az embereket, hogy minél nagyobb méretekben gondolkodjanak az adott témáról.
A legtöbb igazi influencer tehát gondolatvezérnek tekinthető, hiszen a fenti definíció igaz rájuk. Ezzel szemben azok az „influencerek”, akik valójában egyáltalán nem szakértői egyetlen területnek sem, sem influencernek, sem pedig gondolatvezéreknek nem nevezhetők.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.