Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
A gerillamarketing definíciója
A gerillamarketing egy olyan reklámstratégia, amely során alacsony költségvetésű, szokatlan, rendhagyó módszerekkel igyekszünk maximális eredményeket elérni.
A gerillamarketing definíciója
A gerillamarketing egy olyan reklámstratégia, amely során alacsony költségvetésű, szokatlan, rendhagyó módszerekkel igyekszünk maximális eredményeket elérni.
A kifejezést Jay Conrad Levinson használta először 1984-ben megjelent „Guerilla Marketing” című könyvében. A „gerilla” jelzőt a gerilla hadviselés ihlette - a hadviselési forma lényege, hogy kisebb (képzett vagy gyakran képzelten) katonai csapatok a meglepetés erejét (rajtaütések, csapdák, szabotázs, stb.) igyekeznek felhasználni nagyobb erők ellen, ezzel kiegyenlítve létszám-, illetve gyakran erőforrásbéli különbségeiket. Hasonlóképpen tehát a gerilla hadviseléshez, a gerillamarketing is ilyen nem szokásos, kis költségvetésű technikákat vet be a sikerek érdekében.
A gerillamarketinget általában intenzív, meglepetésszerű, rendhagyó taktikák és módszerek jellemzik. A cél a fogyasztók megdöbbentése, a megkerülhetetlen figyelemfelkeltés, és a közösségi „zsongás” beindítása.
Ha jól használják őket, a gerillamarketingben alkalmazott taktikák képesek sokkal maradandóbb (és ezzel értékesebb) nyomot hagyni a célközönségben, mint a legtöbb hagyományos alternatíva. Ez első sorban annak köszönhető, hogy a gerillamarketing célja egy sokkal személyesebb, közvetlenebb, emlékezetesebb módon megszólítani a fogyasztókat.
Költséghatékony jellege miatt a gerillamarketing különösen népszerű kisebb vállalatok, cégek köreiben, és lehetőséget kínál arra, hogy kisebb összegek befektetésével nagy közönségeket lehessen elérni vele. A nagyobb cégek számára sem idegen – ezek sokszor nagyobb kampányok kiegészítésére alkalmazzák.
A gerillamarketinget még magánszemélyek is használják – ezek gyakran egyéni vállalkozók, akik szeretnének berobbanni a köztudatba, minél több lehetséges ügyfélhez eljutva.
Egy online hirdető minimális költségvetését több idő, erőfeszítés és kreativitás bevetésével ellensúlyozhatja.
A gerillamarketing formái
Habár a gerillamarketing jellegéből adódóan egy szűk és kötetlen „műfaj”, néhány alkategóriáját is megkülönböztetjük. Ezek a következők:
- Szabadtéri gerillamarketing: Amikor hozzáadunk valamit egy közterülethez, például valamilyen levehető dolgot helyezünk egy szoborra, vagy átmeneti alkotással díszítünk egy járdát, stb.
- Beltéri gerillamarketing: Hasonlóképpen a szabadtéri alternatívához, a beltéri gerillamarketing célja belső helyszíneken (például üzletekben, egyetemeken, stb.) elhelyezni valami emlékezeteset, figyelemfelkeltőt.
- Rendezvény gerillamarketing: Egy jelenleg zajló rendezvény összegyűlt közönségét is meg lehet célozni, például egy koncerten, vagy egy sporteseményen. Ez gyakran a szervezők engedélye nélkül történik.
- Gyakorlati gerillamarketing: A felső három közül ez bármelyik lehet, azzal a különbséggel, hogy a cél a közönség aktív bevonása a marketingtevékenységbe, egy maradandóbb, emlékezetesebb élmény érdekében.