Gerillamarketing

Gerillamarketing

 

A gerillamarketing definíciója

A gerillamarketing egy olyan reklámstratégia, amely során alacsony költségvetésű, szokatlan, rendhagyó módszerekkel igyekszünk maximális eredményeket elérni.

 

A kifejezést Jay Conrad Levinson használta először 1984-ben megjelent „Guerilla Marketing” című könyvében. A „gerilla” jelzőt a gerilla hadviselés ihlette - a hadviselési forma lényege, hogy kisebb (képzett vagy gyakran képzelten) katonai csapatok a meglepetés erejét (rajtaütések, csapdák, szabotázs, stb.) igyekeznek felhasználni nagyobb erők ellen, ezzel kiegyenlítve létszám-, illetve gyakran erőforrásbéli különbségeiket. Hasonlóképpen tehát a gerilla hadviseléshez, a gerillamarketing is ilyen nem szokásos, kis költségvetésű technikákat vet be a sikerek érdekében.

 

A gerillamarketinget általában intenzív, meglepetésszerű, rendhagyó taktikák és módszerek jellemzik. A cél a fogyasztók megdöbbentése, a megkerülhetetlen figyelemfelkeltés, és a közösségi „zsongás” beindítása.

Kép forrása: Flickr / Arturo de Albornoz

 

Ha jól használják őket, a gerillamarketingben alkalmazott taktikák képesek sokkal maradandóbb (és ezzel értékesebb) nyomot hagyni a célközönségben, mint a legtöbb hagyományos alternatíva. Ez első sorban annak köszönhető, hogy a gerillamarketing célja egy sokkal személyesebb, közvetlenebb, emlékezetesebb módon megszólítani a fogyasztókat.

 

Költséghatékony jellege miatt a gerillamarketing különösen népszerű kisebb vállalatok, cégek köreiben, és lehetőséget kínál arra, hogy kisebb összegek befektetésével nagy közönségeket lehessen elérni vele. A nagyobb cégek számára sem idegen – ezek sokszor nagyobb kampányok kiegészítésére alkalmazzák.

 

A gerillamarketinget még magánszemélyek is használják – ezek gyakran egyéni vállalkozók, akik szeretnének berobbanni a köztudatba, minél több lehetséges ügyfélhez eljutva.

 

Egy online hirdető minimális költségvetését több idő, erőfeszítés és kreativitás bevetésével ellensúlyozhatja.

 

A gerillamarketing formái

 

Gerillamarketing

​​​​​​

Habár a gerillamarketing jellegéből adódóan egy szűk és kötetlen „műfaj”, néhány alkategóriáját is megkülönböztetjük. Ezek a következők:

  • Szabadtéri gerillamarketing: Amikor hozzáadunk valamit egy közterülethez, például valamilyen levehető dolgot helyezünk egy szoborra, vagy átmeneti alkotással díszítünk egy járdát, stb.
  • Beltéri gerillamarketing: Hasonlóképpen a szabadtéri alternatívához, a beltéri gerillamarketing célja belső helyszíneken (például üzletekben, egyetemeken, stb.) elhelyezni valami emlékezeteset, figyelemfelkeltőt.
  • Rendezvény gerillamarketing: Egy jelenleg zajló rendezvény összegyűlt közönségét is meg lehet célozni, például egy koncerten, vagy egy sporteseményen. Ez gyakran a szervezők engedélye nélkül történik.
  • Gyakorlati gerillamarketing: A felső három közül ez bármelyik lehet, azzal a különbséggel, hogy a cél a közönség aktív bevonása a marketingtevékenységbe, egy maradandóbb, emlékezetesebb élmény érdekében.

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink