Nézheti a Facebook álhírnek a posztjaidat?
Nézheti a Facebook álhírnek a posztjaidat?
Tavasszal a Facebook belekezdett az álhírek elleni harcba. Tudnod kell, mit NEM tehetsz, ha nem szeretnéd, hogy cikked álhírnek minősüljön. Az online marketing tanácsadó válaszol.
A Facebook még májusban jelentette be, hogy új lépésekre készül az álhírek ellen. A közösségi háló szerint rendszerük egyre hatékonyabban képes felismerni az álfiókokat. Ezt a viselkedési szokások vizsgálatával teszik, és olyan aktivitásokra figyelnek oda, mint például ugyanazon tartalom többszöri kiposztolása. Ezt pedig egy online marketinges vagy akár egy hagyományos újság is többször megteszi, cikkeivel landing oldalaival. Könnyen lehet, hogy a fürdővízzel kiönti a Facebook a gyereket is, ha nem vigyázol. Érdemes tehát marketingesként is figyelembe venni a Facebook ezen új algoritmusát, és alkalmazkodni hozzá. Mit figyel tehát a legnagyobb közösségi média, mire kell figyelned? Mutatjuk!
Az egyik legfontosabb valószínűleg az algoritmusban az, hogy figyeli, a felhasználók miként viselkednek a bejegyzések irányában. „Megállapítottuk, hogy ha egy cikket sokan elolvasnak, de kevesen osztanak meg, akkor az a bizonyos történet valószínűleg valamilyen módon megvezette az embereket,” mondták.
Szívesen segítünk marketing kommunikációd felpörgetésében, de elég sok dolgunk van... Így arra kérlek, mielőtt ajánlatot kérsz tőlünk, olvasd el, miben tudunk segíteni, IDE kattintva!
A Facebook még áprilisban egy kis üzenetdobozt helyezett el az olvasók hírfolyama felett, amely egy álhírekről szóló bejegyzésre irányította át azokat, akik rákattintottak.
Habár ez a doboz azóta már eltűnt, a Facebook úgy érzi, hogy tippeket felsoroló oldala rendkívül fontos forrás az álhírek ellen folytatott folyamatos küzdelemben.
Az alábbiakban felsoroljuk tehát neked ezeket a tippeket az álhírek felismeréséről, ezen viselkedéssel leszel gyanús a Facebooknak. Vigyázz, hiszen amennyiben egy felhasználó úgy érzi, hogy álhírt talált a Facebookon, elég csak a kis három pontos menüre kattintania a bejegyzés jobb felső sarkában, ahol jelentheti ezt…
Légy szkeptikus a főcímekkel kapcsolatban
Az álhírek gyakran figyelemfelkeltő címekkel rendelkeznek, amik gyakran csupa nagybetűvel vannak megírva és gyakran számos felkiáltójel is követi őket. Ha a főcímben olvasható sokkoló állítások, túl hihetetlenek, hogy igazak legyenek, akkor valószínűleg nem is azok.
Vizsgáld meg az URL-t
Egy hamis vagy hasonmás URL gyakran az álhírek egyik árulkodó jele lehet. Sok hamis hírwebhely igyekszik hiteles webhelyek URL-jét leutánozni azzal, hogy néhány apró, alig észrevehető változtatást végez annak URL címében. Miután rákattintottál a cikkre, ellenőrizd, hogy az URL valóban egy hiteles oldalhoz tartozik-e, vagy csak nagyon hasonlít rá.
Nézz utána a forrásnak
Győződj meg róla, hogy a történetet egy olyan általad megbízhatónak tekintett forrás írta, amely pontos adatokat szokott közölni. Ha a történet egy ismeretlen szervezettől származik, nézz bele a „Rólunk”, vagy „Névjegy” szekcióba Facebook oldalukon vagy webhelyükön.
Figyelj oda a szokatlan formázásra
Számos hamis hírwebhelyen találunk helyesírási hibákat vagy furcsa elrendezést. Ezek kiszűrése valamivel több odafigyelést igényel.
Vedd figyelembe a képeket
Az álhírekhez gyakran hamisított képek és videók tartoznak. Bizonyos esetekben a kép talán valódi lehet, de nem feltétlenül kapcsolódik a témához. A képet a Google képkereső segítségével visszakeresheted, hogy kiderítsd, honnan származik.
Nézd meg a dátumot
A hamis hírek gyakran értelmetlen idővonalakat tartalmaznak, vagy olyan esemény dátumokat, amelyeket módosítottak.
Vizsgáld meg a bizonyítékot
Nézz körül a szerző forrásai között és ellenőrizd, hogy pontosak-e. A bizonyíték hiánya vagy a névtelen szakértőkre való hivatkozás az álhírek egyik gyakori jele.
Nézz meg más jelentéseket
Ha egyik másik hírforrás sem jelentette az adott történetet, akkor elképzelhető, hogy nem valódi. Minél több megbízható forrástól jelenik meg, annál nagyobb eséllyel hiteles.
A történet talán csak egy vicc?
Az álhíreket néha nem könnyű megkülönböztetni a humoros, szatirikus történetektől. Ellenőrizd, hogy a forrás nem-e egyszerűen egy paródia webhely, illetve hogy a történet megfogalmazása szándékosan humoros-e.
Bizonyos hírek szándékosan hamisak
Légy kritikus minden történettel szemben, amit elolvasol, és csak azokat oszd meg, amikről tudod, hogy hitelesek.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.