Mi kell egy jó chatbot stratégiához 2019-ben?
Mi kell egy jó chatbot stratégiához 2019-ben?
A chatbotok manapság már nem számítanak újdonságnak, mi is évek óta foglalkozunk velük, legyen szó a teljesen automatizált változatról, vagy egyszerű, a weboldalon megtalálható chatről, amelyen az adott cég vagy válallkozás munkatársa személyesen vált üzeneteket a felhasználókkal. Ezek, az általában ügyfélszolgálati eszközként aposztrofált eszközök képesek kezdetleges, vagy akár bonyolultabb beszélgetéseket lefolytatni egy felhasználóval, választ adva a kérdéseire, vagy éppen az igényei alapján a megfelelő irányba terelve.
A chatbotok 2019 egyik legkiemelkedőbb marketingtrendjének ígérkeznek, ami nem meglepő, hiszen már az elmúlt 1-2 évben is egyre több webhelyen találkozhattunk velük, ráadásul egyike azoknak a marketing automatizációs eszközöknek, amelyektől valódi konverziókat várhatunk. Cikkünkben most mélyen belevetjük magunkat a témába, és megtárgyaljuk, hogy miért és hogyan érdemes chatbotokat alkalmazni 2019-ben!
Miért van szükségük a marketingeseknek chatbotokra?
Valójában nem a marketingesnek van rá szüksége, holott természetesen első sorban az ő munkáját könnyíti meg. Kijelenthetjük, hogy a konverziónövelő erejének köszönhetően a teljes cégnek vagy vállalkozásnak szüksége van rá az értékesítés fellendítéséért.
A hiperkonnektivitás világban élünk. Ez annyit jelent, hogy napi szinten számos olyan eszközt használunk, amelyek csatlakoznak az internethez, és sokak számára természetesen a legfontosabb ezek közül az okostelefon. Emlékszel még azokra az időkre, amikor kiposztoltál valamit a Facebookra, és volt, hogy fél órát is kellett várnod arra, hogy valaki észrevegye? Manapság az a fura, ha fél percen belül nem reagál senki egy új bejegyzésre. A technológiai fejlődésnek köszönhetően a kommunikáció egyre gördülékenyebbé vált, és az emberek egyre több időt töltenek a különböző üzenetküldő alkalmazások nyomkodásával. A Facebook Messengernek már most több felhasználója van, mint a Twitternek, a Snapchatnek, és az Instagramnak összesen!
A marketingesek jól tudják, hogy az ügyfeleket ott kell elérni, ahol a legszívesebben töltik az idejüket, és hogy az üzenetküldő alkalmazások a márkák és ügyfelek közötti kommunikáció nagyszerű eszközei lehetnek. Ezt az a statisztika is alátámasztja, amely szerint a felhasználók 80%-kal hajlamosabbak megnyitni egy márkától érkezett üzenetet, ha az egy üzenetküldő alkalmazásban bukkan fel.
Röviden: akik azt akarják, hogy az emberek felfigyeljenek rájuk, azok az ilyen alkalmazásokban is igyekeznek aktívan jelen lenni. Na, itt kezd bonyolultabbá válni a helyzet. A felhasználók manapság elvárják, hogy a márkák a nap 24 órájában elérhetők legyenek, hiszen a kommunikáció a mai digitális világban kétirányú dologgá vált a felek között. Itt lépnek színre a chatbotok: a mesterséges intelligencia és természetes nyelvfeldolgozás területén történő folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően egyre több chatbotra lehet manapság rámondani, hogy valóban okosak, és el lehet velük beszélgetni, akár egy természetes személlyel.
Szóval mit kínálhatnak a chatbotok egy online marketingesnek 2019-ben?
1. Egy chatbot több, mint egy szimpla ügyfélszolgálati eszköz
A chatbotokat első sorban ügyfélszolgálati eszközökként szokás emlegetni, ami nem meglepő, elvégre egyre több helyen használják őket erre a célra. A Gartner szerint 2020-ra az ügyfelek az interakcióik 85%-át úgy intézik majd a cégekkel, hogy nem is kell emberi munkatárssal kommunikálniuk. Azonban a chatbotok már évek óta sokkal többre képesek az egyszerű ügyfélszolgálati ügyek lebonyolításánál, és egy összetett marketingstratégia más részeit is kiegészíthetik. Aktivitásra buzdíthatják az embereket, érdeklődőket gyűjthetnek egy márka számára, és még a piackutatás eszközeiként is szolgálhatnak.
Azok a marketingesek, akik többnek látják a chatbotokat, mint ügyfélszolgálati eszközöknek, több információt gyűjthetnek be az ügyfelek viselkedéséről, preferenciáiról, és problémáiról. Érdemes úgy gondolni rá – különösen akkor, ha a chatbot egy virtuális személy segítségével “arcot” is kap, mint a cég egy munkatársára...
2. A chatbotok segíthetnek beindítani az értékesítési folyamatot
Bizonyos értelemben a chatbotok már azelőtt értékesítőkként foglalkozhatnak a leendő ügyfelekkel, hogy azok egy valódi értékesítővel vennék fel a kapcsolatot a cégen belül. Már azzal több értékesítésre adhatsz magadnak esélyt, hogy lehetőséget nyújtasz a felhasználóknak arra, hogy kapcsolatba lépjenek márkáddal egy saját fejlesztésű chatboton keresztül, vagy a Facebook Messenger segítségével.
Egy hivatalos 2017-es statisztika szerint a Facebook Messengert 1,2 milliárdan használják világszerte minden hónapban, habár ez a mennyiség így másfél évvel később valószínűleg csak növekedett. Tény persze, hogy az emberek többsége ismerőseivel és családtagjaival beszélget rajta, de egyre több felhasználó veszi fel a kapcsolatot márkákkal is az alkalmazáson keresztül.
A Facebook kutatásai szerint a márkákkal Messengeren kommunikáló felhasználók 69%-a állítja, hogy magabiztosabban vásárolnak, ha üzenetet küldhetnek egy márkának. Az azonban nem vet jó fényt egy márkára, ha a felhasználóknak órákat kell várniuk arra, hogy választ kapjanak üzeneteikre. Ebben is sokat segíthetnek tehát a chatbotok, amelyek 24/7 ügyfélszolgálatot biztosíthatnak, választ adnak a leggyakrabban feltett kérdésekre, jelenthetnek az aktív rendelések állapotáról, és akár még felülértékesíthetnek is az adott ügyfél preferenciái és vásárlási előzményei alapján.
Azt azonban érdemes szem előtt tartani, hogy a Facebook Messenger chatbotja soha nem lesz valójában a tiéd. Maximum azt fogod tudni kihozni belőle, amit a platform enged. Ha a chatbotod marketing stratégiád leghatékonyabb eszközeinek egyikévé szeretnéd tenni, érdemes egyedi fejlesztésen elgondolkodni. Éppen így tettük mi is ügyfelünk, az Oxigén Hotel*** Superior Family & Spa weboldalán (amelyről korábban már ITT is írtunk). A chatbot arca Páfrány, a hotel barátságos dinoszaurusza lett, aki nem csupán a konverziós folyamaton segíti a felhasználót, de baba- és gyermekbarát hotel révén sok-sok viccet is ismer, így a gyerekek is előszeretettel kommunikálnak vele. Kiváló példája ez annak, hogy egyedi fejlesztésű chatbot tökéletesen célközönségre szabható.
3. A chatbotok új életet lehelhetnek egy márka alkalmazásába
Nem is olyan rég, nagy divat volt a márkák körében az alkalmazásfejlesztés. A vállalatok nem akartak lemaradni erről a felkapott trendről, ezért mindenki előállt a saját márkás applikációjával. A probléma az volt, hogy sokan szinte csak azért készítettek alkalmazást márkájuknak, hogy legyen – ebből következik, hogy a legtöbbjük néhány alapvető funkciótól eltekintve teljesen haszontalan volt, és csak a helyet foglalta az ember telefonján.
A felhasználók persze elég hamar ráuntak erre, és kiábrándultak az alkalmazások letöltögetéséből – a ComScore egyik nemrégiben végzett kutatása szerint az okostelefonozók 51%-a nem töltött le egyetlen új alkalmazást sem egy egész hónapig, továbbá a 35-54 közötti korosztály csupán 37%-a fejezte ki érdeklődését bármilyen új alkalmazás iránt. Ez az úgynevezett „app fatigue” jelenség, ami olyannyira a modern kor friss jellegzetessége, hogy még rendes magyar kifejezés sincs rá – leginkább „alkalmazás fáradtságnak” lehetne lefordítani. Az app fatigue egy olyan helyzetre utal, amelyben túl sok választási lehetőség van, de egyik opció sem kínál semmilyen érdemleges előnyt.
Mivel a chatbotok friss, naprakész információkat kínálnak, akár egy webhelyen, akár egy üzenetküldő alkalmazásban működnek, nem áll fenn a veszély, hogy az emberek „letörlik” őket, miután választ kaptak egy kérdésükre.
Chatbotok, de hogyan?
A nagy alkalmazáslázban tehát megannyi márkás applikáció született, a legnagyobb probléma pedig az volt, hogy a márkák egyszerűen elfelejtettek belegondolni abba, hogy mégis mi célt szolgálnak majd ezek az okoskészülékekre fejlesztett szoftverek.
Ezzel szemben a chatbotok egy közvetlen ösvényt kínálnak az ügyfelek problémáitól azok megoldásáig. A chatbotok létjogosultsága tehát abban rejlik, hogy hasznosak – amikor elkészíted saját chatbotodat, az elsődleges szempont mindenképpen a funkcionalitás legyen, hogy tényleg legyen oka az embereknek használni.
Íme a chatbotfejlesztés négy alapvető eleme.
1. Tűzz ki egy célt
Egy új chatbot megalkotásakor a legfontosabb, hogy egy konkrét, jól definiált cél lebegjen a szemed (és persze a designért felelős csapat) szeme előtt. Ehhez választ kell adnod néhány egyszerű, de fontos kérdésre, úgymint „Mit csinál majd a chatbot?” vagy „Ügyfélszolgálati eszköz lesz, esetleg a kampányokban segít majd? Vagy az érdeklődők bevonzásában?”
A cél nagyban befolyásolja majd a fejlesztési folyamatot és a döntéseket. Tudnod kell, hogy milyen problémát szeretnél megoldani a chatbottal.
2. Válassz platformot
Ha egy felhasználóbarát chatbotra van szükséged, amit egyenesen szórakoztató használni, akkor két opció közül érdemes választani: egyedi fejlesztés vagy egy már meglévő lehetőség használata. Ugyan a Facebook Messenger is ad némi szabad kezet, természetesen soha nem annyit, mint egy egyedi fejlesztésű program. A legtöbb nem vizuális chatbot csak szöveges kommunikációt képes értelmezni, tehát a felhasználónak minden esetben be kell pötyögnie, hogy mit szeretne a chatbottól. Ezzel szemben a vizuális chatbotok képesek akár képeket is „értelmezni”, ami sokkal egyszerűbb kommunikációt tesz lehetővé a felhasználók számára.
3. Válassz személyiséget robotodnak
Marketingesként bizonyára te is számtalan kampánynak alkottál már saját személyiséget, ügyelve arra, hogy párhuzamban álljanak márkád identitásával, és hitelesen kommunikálják marketingüzenetedet. Erre kell odafigyelned chatbotod elkészítésekor is. Senki sem szívesen „beszélget” egy olyan chatbottal, ami robotikusnak is érződik (még akkor sem, ha felhasználó nagyon jól tudja, hogy nem egy emberrel beszél). Egy jó chatbot olyan, mint a márka egy emberi munkatársa – tegez, magáz, vagy éppen hangulatjeleket használ, de a lényeg, hogy a márka stílusában teszi azt, ahogy az a fent említett példára is igaz.
4. Használd webhelyedet és landing oldalaidat lead generálásra
Újabban, ha az ember ellátogat egy márka webhelyére, akkor jó eséllyel lát majd rajta valamilyen gombot, ami chatelésre ösztönzi a felhasználót. Sok helyen kattintani sem kell –automatikusan felugrik a chatbot egy üdvözlő üzenettel (ami általában az adott oldal témájához kapcsolódik). Ez persze nem véletlen, hiszen az itt lebonyolított beszélgetésekből rengeteget ki lehet deríteni a felhasználókról.
Van ezzel kapcsolatban egy érdekes történet, ami a Landbot.io-val esett meg. A vállalat marketingvezetője és társalapítója, Fran Conejos azt szerette volna kideríteni, hogy saját fejlesztésű chatbotuk miképpen segíthetné az ügyfeleket a lead generálásban. A projektbe azonban hiba csúszott, és valahányszor egy felhasználó érkezett a webhelyre, a chatablak automatikusan teljes képernyősre állította magát, arra kényszerítve ezzel a látogatókat, hogy kezdjenek el beszélgetni a chatbottal.
A hibának köszönhetően a Landbot nagyon érdekes dolgokra jött rá, első sorban arra, hogy egy hatalmas chatablak négyszer annyi konverziót váltott ki a felhasználókból, mint a képernyő alsó sarkában megjelenő kisebb verziók. Persze ez nem jelenti azt, hogy erőltesd arra a felhasználókat, hogy márpedig beszéljenek a chatbottal, mert akkor biztos konvertálnak majd, de remek bizonyítékként szolgál arra, hogy a chatbotok igenis hasznos eszközei lehetnek a lead generációnak.
Ha szeretnél chatbotot hozzáadni webhelyedhez vagy landing oldalaidhoz, akkor tartsd észben, hogy olyan ismeretekre lesz szükséged a felhasználókról, amelyek segíthetnek a marketingkampányok szegmentálásában, a személyre szabott termék- és szolgáltatásajánlások összeállításában, vagy éppen a felülértékesítésben. Lehetőleg tegyél fel néhány kérdést a termék- és szolgáltatáspreferenciákat illetően, és kérd fel arra a felhasználókat, hogy véleményezzék korábbi tapasztalataikat, vásárlásaikat cégeddel (kínálj hivatkozást ehhez a Facebookra, TripAdvisorra, Google Cégem adatlapra, stb.).
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.